Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-05, 21:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoddas83
Har köpt en uuni 3 och bara undrar om någon har tips på pellets man kan använda förutom deras egna för dom var ju svindyra eller är det bara upp med börsen som gäller
Går med vilka "grillpellets" som helst i princip. Har bland annat använt dessa utan problem:
https://grillshopen.se/traeger-pellets-9kg.html
Citera
2019-05-05, 21:12
Medlem
Tack får beställa så man kan komma igång
Citera
2019-05-05, 21:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoddas83
Tack får beställa så man kan komma igång
Dock skulle jag rekommendera gasol, det går väl köra Uni 3 på det? Har själv en 2S, har för mig man kan köpa till gasolbrännare till den också, men att det ingår i 3:an? Pellets är lite halvjobbigt att få rätt temperatur. Det finns liksom ett litet tidsfönster när temperaturen är optimal. Utanför det tidsfönstret så är det antingen för hett eller för svalt. Gasol går ju justera lite bättre så det blir mer konstant temperatur.
Citera
2019-05-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Dock skulle jag rekommendera gasol, det går väl köra Uni 3 på det? Har själv en 2S, har för mig man kan köpa till gasolbrännare till den också, men att det ingår i 3:an? Pellets är lite halvjobbigt att få rätt temperatur. Det finns liksom ett litet tidsfönster när temperaturen är optimal. Utanför det tidsfönstret så är det antingen för hett eller för svalt. Gasol går ju justera lite bättre så det blir mer konstant temperatur.

Jo man kan köra gasol på denna hade tänkt köpa tillsatsen vid ett senare tillfälle.
Citera
2019-05-07, 11:38
Hur kan svensk svartskalle-pizza smaka så bra?

Varför kan inte andra länder baka lika goda pizzor och kebaber som Sverige?
Om ni varit i exempelvis Italien så vet ni säkert hur torra och andefattiga pizzorna är där. Salladen kommer som skivad tomat och gröna salladsblad.
Och Grekland med sina små svettiga kebaber..

Riktig svensk arab-pizza håller däremot världsklass. Det tror jag alla skulle hålla med om, oavsett ursprungsland. Går den ens att göra godare...
Så vad beror det på att just Sverige är så bra på att laga goda pizzor när pizza i pizzerians hemland Italien knappt går att äta?
Citera
2019-05-07, 11:48
Medlem
Insults avatar
Förmodligen för det är en smaksak. Jag tycker till exempel att du är helt ute och cyklar, då samtliga pizzor jag ätit i Italien har hållit en otroligt hög kvalité och därmed smakat betydligt bättre än en pizza från en sjabbig pizzeria i Sverige kan leverera.
Det är ju verkligen två olika sorters pizza, där den ”svenska” versionen är betydligt mer tung för att nämna något konkret.
Citera
2019-05-07, 11:50
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Riktigt svenska arabpizzor
För 20-år sedan möjligtvis . Inte ens det fixar de längre ! Lycka till och uppsöka slumpmässig pizzeria idag . Bortkastade pengar på oätbar sörja
Citera
2019-05-07, 11:51
Medlem
Europes avatar
Nu har jag inte ätit pizza och kebab i andra länder, så det är lite svårt att jämföra. De godaste pizzorna jag har fått i Sverige kallades på menyn speciellt för "italienska pizzor", men jag vet ju för den delen inte om de smakar så i Italien. Grekisk mat är generellt godare än pizza, för att nu inte tala om kebab, så det kan ju vara förklaringen till att det inte finns så stor efterfrågan för det i Grekland.

Däremot är det så klart helt riktigt att få tomat och grön sallad till pizza. Jag har aldrig förstått den svenska "pizzasalladen", som varken är god och än mindre passar ihop med pizza. Svenskarna måste helt enkelt sakna smaklökar, eller ha något slags smakfel, ungefär som britterna.
Citera
2019-05-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissarionovich
Om ni varit i exempelvis Italien så vet ni säkert hur torra och andefattiga pizzorna är där. Salladen kommer som skivad tomat och gröna salladsblad.

Riktig svensk arab-pizza håller däremot världsklass. Det tror jag alla skulle hålla med om, oavsett ursprungsland. Går den ens att göra godare...
Så vad beror det på att just Sverige är så bra på att laga goda pizzor när pizza i pizzerians hemland Italien knappt går att äta?

Riktig pizza i typ chicago det är annat det även hemmagjorda pizzor är grymt goda.

https://www.youtube.com/watch?v=-8pCMoL_b_s&t=4s
Citera
2019-05-07, 12:05
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissarionovich

Visst, den svenska pizzan är god på 1 av 100 ställen om det är en arab-jävel som faktiskt bryr sig om hantverket han slänger fram, men att säga att italiens pizza knappt går att äta? Då har du inte smakat riktig italiens pizza, du var troligen på något arab-hak nere i Italien också.
Citera
2019-05-07, 12:44
Medlem
Du är antingen bäng eller ett troll.

Prova en pizza på ex VED i Lund.

Arabpizza är fan det värsta, i Malmö var det bara EN(!) som klarade miljömålen.

Troll.
Citera
2019-05-07, 20:10
Medlem
irrblosss avatar
Jag tycker napolitansk pizza och turkpizza är två helt skilda maträtter. Båda har sin plats. Ibland är en klassisk Margherita gräddad i en riktigt het vedugn det bästa, ibland är man sugen på en flottig kebabpizza . Det som många ”turkpizzerior” missar på är degen tyvärr. Den är oftast väldigt smaklös, antagligen pga att de inte låtit degen kalljäsa tillräckligt länge. Bästa är att baka hemma, då får man det bästa av två världar - bra deg och valfrihet vad gäller topping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in