Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 17:18
  #1753
Medlem
StigAllans avatar
Att baka på sten är fördelen värmelagringen i stenen så för mig faller gallergräddning bort helt.
Möjligtvis för att värma frysta hamburgerbröd eller bullar duger gallret till.
Citera
2019-01-13, 17:23
  #1754
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tycker att ICA:s färska pizzor smakar mycket mer som ”riktiga” pizzor...
Som jag skrev, lite en blandning av pan-pizza och italienska. Hur som, klart godkända, men gärna mer smak i tomatsåsen. Och kebabpizzan tyckte jag inte var någon hit.

Betydligt bättre än för ett halvår sedan. Bra jobbat ICA!
__________________
Senast redigerad av constant 2019-01-13 kl. 17:25.
Citera
2019-01-14, 00:49
  #1755
Medlem
JustZlatans avatar
Kom på en sak. Kan man använda linneduk eller myslintyg/ostduk istället för bakplåtspapper? Det är väl hälsosammare än bakplåtspapper iaf och så slipper man tungmetaller från stenen eller vad man nu använder för underlag.
Citera
2019-01-14, 00:52
  #1756
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kom på en sak. Kan man använda linneduk eller myslintyg/ostduk istället för bakplåtspapper? Det är väl hälsosammare än bakplåtspapper iaf och så slipper man tungmetaller från stenen eller vad man nu använder för underlag.
Hur tänker du att en linneduk beter sig i 250 grader C?
Citera
2019-01-14, 00:54
  #1757
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur tänker du att en linneduk beter sig i 250 grader C?

Nja det vet jag inte. Men ugnen blir ju ändå inte så varm, inte min ugn iaf. När det står 200 grader så har jag kollat temperaturen på maten och då ligger den på 90 grader.
Citera
2019-01-14, 01:01
  #1758
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nja det vet jag inte. Men ugnen blir ju ändå inte så varm, inte min ugn iaf. När det står 200 grader så har jag kollat temperaturen på maten och då ligger den på 90 grader.
Men snälla du. Så klart att inte maten håller samma temperatur som ungnen.

Förlåt om jag är okänslig, men är det så att du är lite aspie? Tänker på nu och på dina tidigare inlägg.
__________________
Senast redigerad av constant 2019-01-14 kl. 01:03.
Citera
2019-01-14, 01:05
  #1759
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men snälla du. Så klart att inte maten håller samma temperatur som ungnen.

Förslåt om jag är okänslig, men är det så att du är lite aspie? Tänker på nu och på dina tidigare inlägg.

Nehe. Hur vet att man det är 200 grader på linneduken då? Lite konstigt det där att maten inte håller samma värme som ugnen.

Är inte de flesta människor lite aspie? Det är vad forskningen visar iaf.
Citera
2019-01-14, 01:09
  #1760
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Lite konstigt det där att maten inte håller samma värme som ugnen.
När du kastar in något i ugnen så tar det tid för att det ska värmas upp.

Du kan inte stoppa in en hel kyckling och tro att den är färdig så fort den varit i ugnen.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är inte de flesta människor lite aspie? Det är vad forskningen visar iaf.
Näe.
Citera
2019-01-14, 01:12
  #1761
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kom på en sak. Kan man använda linneduk eller myslintyg/ostduk istället för bakplåtspapper? Det är väl hälsosammare än bakplåtspapper iaf och så slipper man tungmetaller från stenen eller vad man nu använder för underlag.
Bättre att det ligger på plåten. Använd inte tungmetaller då, sånt finns ju ändå inte att oroa sig över om du nu inte bor i typ forna sovjet.
Citera
2019-04-09, 21:46
  #1762
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Orkar inte starta en ny tråd, så kör här:

Har gjort en pizadeg a la Cramby som nu kalljäst i 5 dygn. Jag har uppenbarligen rotat runt lite för mycket i kylen och det har kommit in luft så att ytan har blivit lite hård på vissa ställen. Går det att rädda degen genom att tillsätta lite vätska och låta den gosa sig eller är det kört och bara blir en klumpig deg om man försöker att gosa in det i degen igen?
Citera
2019-04-09, 22:05
  #1763
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Orkar inte starta en ny tråd, så kör här:

Har gjort en pizadeg a la Cramby som nu kalljäst i 5 dygn. Jag har uppenbarligen rotat runt lite för mycket i kylen och det har kommit in luft så att ytan har blivit lite hård på vissa ställen. Går det att rädda degen genom att tillsätta lite vätska och låta den gosa sig eller är det kört och bara blir en klumpig deg om man försöker att gosa in det i degen igen?
Testa att ta ut degen och lägg en våt handduk på i 1-2 h innan du bakar ut den. Kan inte lova att det funka, men eventuellt kan det fungera...
Citera
2019-05-05, 20:56
  #1764
Medlem
Har köpt en uuni 3 och bara undrar om någon har tips på pellets man kan använda förutom deras egna för dom var ju svindyra eller är det bara upp med börsen som gäller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback