2019-04-23, 19:33
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asuna
Tingsrätten vägrar lämna ut uppgifter via mail. Går enbart via brev och kräver då ens personuppgifter för att kunna lägga upp en faktura.

Hänvisa då till domstolsverkets hemsida, om rätten att få vara anonym. Blir intressant att se hur de löser detta.
http://www.domstol.se/Bra-att-ha/Bes...na-handlingar/
Citera
2019-04-23, 20:35
Medlem
Men... Varför skriver inte ens dom stora tidningarna ' känd artist åtalas för grov rattfylla ' ? Nåt är märkligt i detta..
Citera
2019-04-23, 20:40
Medlem
Bor inte Ranelid i Rörum? Har UL varit där hemma och kört en dagsfylla månne?
Citera
2019-04-23, 20:43
Medlem
HarryScheinens avatar
Bulletinen Stoppa Pressarna har kanske ägnat sig åt fejk news?
Citera
2019-04-23, 21:46
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lambrusco
Har en dålig känsla kring detta. Känns som man kan mötas av "Artisten Ulf Lundell död" snart. Han verkar inte så pigg på allt och jag tror också detta är lite skämmigt för honom och att det ställer till det med att han bor så avsides. Jag hoppas givetvis att jag har fel då jag tycker han som artist och författare fortfarande har nåt att säga och är intressant.

Hoppas det inte har hänt farbrorn något, han borde kunna ha femton tjugo verksamma år kvar. Som författare levererade han i mitt tycke sin mesta och bästa skönlitterära bok hittills i fjol. Som scenartist och musiker har jag dock ingen större koll efter 1993.
Citera
2019-04-23, 22:48
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lambrusco
Har en dålig känsla kring detta. Känns som man kan mötas av "Artisten Ulf Lundell död" snart. Han verkar inte så pigg på allt och jag tror också detta är lite skämmigt för honom och att det ställer till det med att han bor så avsides. Jag hoppas givetvis att jag har fel då jag tycker han som artist och författare fortfarande har nåt att säga och är intressant.

Mjo, känns inte helt stabilt att leverera en grov rattfylla som snart 70-årig karl. Han måste släppa idén om att en alkis kan lära sig att dricka igen. Bättre att han kör på piller av något slag i så fall. I synnerhet i ljuset av denna idiotiska fadäs.

Män utan kvinnor är en av mina absoluta favoritskivor på svenska.
Citera
2019-04-23, 23:48
Medlem
Jag har krockat med honom en gång på 80 talet var det väl. Med cykel i Lund.
Jag hade bråttom hinna till Banken -- och sedan till en annan affär.
Det var på Bantorget i Lund jag rundande hörnet. Full fart ---Så fort jag klarade i princip .. Framför Uffe fanns en Buss . Uffe med ngn SUV var det väl svänger ut för att komma förbi bussen.
Jag rammar hans vänster bak kofångaren + skärmen ngn stans och studsar i gatan så det skramlar om det. Rullar ett varv.
Han och tjejen klev ut. Hon såg skärrad ut. Han kanske hade styrkt sig .. vad vet jag. Men det var mitt fel.
Han visade ett föredömligt agerande.. Världsklass. Empatisk inlevelse som i varje fall jag sällan har mött. Han var rätt stor i Lund på den tiden.Hade många fans.
Han tittade inte ens på sin Bil. Utan frågade hur det gått. Noga med det. Förvissade sig om att inget hänt. Inga skador.
Jag hade fortfarande Bråttom och var lite nervös jag skulle åka på att betala skärmar och lackering.
Man får intryck av människor ..jag fick intrycket att det var en toppenkille efter alla sätt att se det.
Ödmjukhet och inlevelse som var en smula förvånande tyckte jag så stor som han var på den tiden.
Klass ..många mindre stjärnor och poeter har man sett vara stora i käften. Även så i Rock and Roll Branschen. Jag tror det är en " Toppenkille " synd om det blir lite för mycket starkvaror.
Jag räknar honom till " De goda krafterna " i samhället.
Citera
2019-04-23, 23:50
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Men... Varför skriver inte ens dom stora tidningarna ' känd artist åtalas för grov rattfylla ' ? Nåt är märkligt i detta..

Kanske för att Lundell trots allt är en smula passé och inte säljer lösnummer.
Han tillhör en annan tid. Utan att ha kollat tror jag få under trettio ens har hört talas om honom.

Ta en sådan excellent skådespelare som Gunnar Björnstrand eller en fordom storsäljande författare som Olle Hedberg, vem under sextio-sjuttio kan sägas ha en personlig relation till dem?

Vi som närmar oss femtio och de som är äldre skakar på huvudet och beklagar det som hänt.
Yngre personer bryr sig föga. Med rätta. Han har redan fått mer uppmärksamhet än han förtjänar.

Man kan ha olika åsikter, men jag ser honom som en tafflig epigon (härmare).
Musikaliskt först Dylan och sedan Springsteen, litterärt Kerouac.

Men är detta en källa till irritation?

Ja, i allra högsta grad, därför att det är ett synnerligen smalt spektrum av artister som når offentligheten och blir uppmärksammade. Det här talanglösa fyllot har genom framfusighet kunnat publicera sig musikaliskt och litterärt och därmed stängt dörren för intressantare kulturutövare med mindre aggressiv framtoning.

Den som tvivlar kan ta en titt på omslaget till Uffes senaste bok. En teckning en fyra-åring inte velat kännas vid. Och detta pågår år från år därför att han står högst upp i den kulturella hierarkin, och dessutom är ivrigt påhejad och penningmässigt understödd av en populas som egentligen inte är intresserade av musik eller litteratur.
Senast redigerad av Prora 2019-04-24 kl. 00:22.
Citera
2019-04-24, 03:02
Medlem
defenseurs avatar
Äsch!
Varför skriver man innan man läst hela tråden???

Senast redigerad av defenseur 2019-04-24 kl. 03:06.
Citera
2019-04-24, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Kanske för att Lundell trots allt är en smula passé och inte säljer lösnummer.
Han tillhör en annan tid. Utan att ha kollat tror jag få under trettio ens har hört talas om honom.

Ta en sådan excellent skådespelare som Gunnar Björnstrand eller en fordom storsäljande författare som Olle Hedberg, vem under sextio-sjuttio kan sägas ha en personlig relation till dem?

Vi som närmar oss femtio och de som är äldre skakar på huvudet och beklagar det som hänt.
Yngre personer bryr sig föga. Med rätta. Han har redan fått mer uppmärksamhet än han förtjänar.

Man kan ha olika åsikter, men jag ser honom som en tafflig epigon (härmare).
Musikaliskt först Dylan och sedan Springsteen, litterärt Kerouac.

Men är detta en källa till irritation?

Ja, i allra högsta grad, därför att det är ett synnerligen smalt spektrum av artister som når offentligheten och blir uppmärksammade. Det här talanglösa fyllot har genom framfusighet kunnat publicera sig musikaliskt och litterärt och därmed stängt dörren för intressantare kulturutövare med mindre aggressiv framtoning.

Den som tvivlar kan ta en titt på omslaget till Uffes senaste bok. En teckning en fyra-åring inte velat kännas vid. Och detta pågår år från år därför att han står högst upp i den kulturella hierarkin, och dessutom är ivrigt påhejad och penningmässigt understödd av en populas som egentligen inte är intresserade av musik eller litteratur.
Joda. Vi som håller på med musik hör att Lundell skrivit många låtar som håller hög karat. Text o musik. Som Måns Ivarsson säjer, sveriges största artist genom tiderna.
Citera
2019-04-24, 07:24
Medlem
Uffe var väl rätt skaplig i unga år? Låtar från den tiden när han skrev ”snön faller”, ”kär och galen”, ”öppna landskap” och någon generationsroman som hette ”Jack” får väl räknas som både stora och viktiga för den tiden i alla fall?

Därefter blir även ”nationalskalder” gamla trötta elefanter. Dagens generation har givetvis ingen koll på Uffe.

Är det bekräftat att det är Uffe som kört på fyllan?

Är det han, då är det väl ändå lite rebell kvar i karln. Eller kanske bara en släng av alzheimers
Citera
2019-04-24, 07:49
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Uffe var väl rätt skaplig i unga år? Låtar från den tiden när han skrev ”snön faller”, ”kär och galen”, ”öppna landskap” och någon generationsroman som hette ”Jack” får väl räknas som både stora och viktiga för den tiden i alla fall?

Därefter blir även ”nationalskalder” gamla trötta elefanter. Dagens generation har givetvis ingen koll på Uffe.

Är det bekräftat att det är Uffe som kört på fyllan?

Är det han, då är det väl ändå lite rebell kvar i karln. Eller kanske bara en släng av alzheimers

Well - jag och många med mig ser nog inte det busiga och rebelliska i att köra omkring på vägarna med 1,5 promille i blodet och äventyra andras liv. Det spelar ingen roll hur många dubbel-lp du skitit ur dig; i trafiken gäller samma regler för alla. Det är faktiskt ganska unket att inte ha begripit detta vid 70 års ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in