2010-08-03, 21:25
Medlem
Dags för återfall för Lundell snart?

Om man är så känslig så är man oerhört nära flaskan: (citat från grönan för ett par dagar sedan)
Känns som om det var någon från fb som höll upp den smått genialiska skylten. Träd fram och bli hyllad!

"Men vid ett tillfälle ilsknade rocklegenden till och visade prov på sitt dåliga humör. En person i publiken höll en skylt med texten "Tommy Cosmo: börja kröka igen".
"Oerhört dum skylt"
- Kan du inte ta ner den där oerhört dumma skylten. Det är verkligen skamvrån och dum- strut för dig, sa Lundell innan han fortsatte spela. "
Citera
2010-08-03, 22:28
Medlem
bläbläs avatar
Återfall?

Uffe är väl rätt så öppen med att han dricker vin numer. En person som tidigare stämplats med en missbrukardiagnos behöver nödvändigtvis inte vara kroniskt skadad som många hävdar.

Lundell säger att det var ett långt utdraget ungdomsfylleri. Samtidigt så kan man se att hans senaste roman beskriver en människa vars alkoholvanor inte verkar helt sunda. Givetvis är dessa tankar Lundells egna och säkert även personliga.

Samtidigt är en sådan här diskussion värdelös; folkkära svenska musikaliska nationalskalder har dragning till flaskan, punkt slut; Bellman, Cornelis Wreeswjik, Fred Åkerström, Evert Taube etc.
Citera
2010-09-06, 14:43
Medlem
Ulf Lundell och gruppvåldtäkten

Jag läste Jack av Ulf Lundell och reagerade över ett ungdomsminne som huvudkaraktären Jack berättar för polaren Linnéa:

”Såhär var det, Linnéa. En polare i Skåne skrev att han knullat för första gången i sitt liv. Han var sexton. Jag med. Han kom upp och han hade en hela gin med sej. Han, jag och två polare till lockade upp en allmänt känt kåt brud upp på ett berg, det var sommar, vi hällde i henne ginet, hon blev fullständigt redlös, vi drog av henne brallorna och knullade henne. Det var min debut. Vi körde hem henne på våra moppar och lämpade in henne genom hennes sovrumsfönster. Nästa dag försökte hon både ta sömnmedel och dränka sej.”

Det visar sig att denna händelse, som mycket annat i Jack, är självupplevt av Lundell. Senare i livet ska han referera till det inträffade som en våldtäkt, både i romanform (En varg söker sin flock) och i en kvällstidningsintervju.

Nu vill inte jag vara den som kastar första stenen på Ulf Lundell för något han gjorde på fyllan i ungdomligt oförstånd; han visar ånger, och berättar på eget bevåg om en skamlig gärning som han lika gärna hade kunnat hålla helt tyst om. Men är det inte lite märkligt att denna historia inte har uppmärksammats mer? Hur ofta kan en kändis liksom, upprepade gånger dessutom, erkänna våldtäkt offentligt utan att det ens blir en liten halvskandal av det?
Citera
2010-09-06, 15:02
Medlem
Har Ulf Lundell erkänt att han deltagit i en gruppvåldtäkt? Du menar i den skönlitterära boken "Jack"?

Citera
2010-09-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Har Ulf Lundell erkänt att han deltagit i en gruppvåldtäkt? Du menar i den skönlitterära boken "Jack"?

Du läser ju verkligen inte innantill!
Citera
2010-09-06, 15:29
Medlem
det är väl inte mer uppmärksammat eftersom det inte finns ett större intresse för detta. tror även denna tråd kommer att bli ganska mager och med tiden självdö.
Citera
2010-09-06, 16:05
Medlem
Fula Gubbens avatar
Tvärtom skulle detta kunna bli en löpsedel på någon av kvällshororna. Förutsättningen är att Träckspressen eller Aftonhoran bestämmer sig för att slå upp saken stort, kanske i samband med annat blaj man skriver om våldtäkter. Man kontaktar Ulf Lundell och säger att man kommer att ta upp hans gruppvåldtäkt som ett exempel på ..... (fyll i själv), och undrar vad han har att säga om det? Tanken är att Ulf Lundell ska träda fram och gråta ut i tidningen, där han "erkänner" våldtäkten och berättar hur mycket han skäms och skulle vilja be om ursäkt. En bild på en lessen Uffe, samt ett citat från "Jack" i jättestora bokstäver, och så 2-3 artiklar med anknytning till temat. Löpsedel/framsida: ULF LUNDELL: JAG SKÄMS FÖR GRUPPVÅLDTÄKTEN. Den upplagan kommer att sälja bra.

Obs här att det alltså handlar om en körning från journalisthororna från början till slut -- om Lundell slänger på luren eller säger något om att "det var länge sen, vem bryr sig" så kommer tidningen inte att köra Lundell-vinkeln alls, eftersom den inte ger något och bara ser ut som elakt skvaller. Syftet är att tvinga Lundell att "träda fram".

Sånt här gör kvällshororna varenda månad, även om de flesta av deras läsare är för korkade för att förstå den bakomliggande processen.

- F.G
Citera
2010-09-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson

Han pratar även om det i Sjöar (låten består mest av prat och en syntslinga sånär som på ref.) på Måne över Haväng och skriver om det i en av dikterna i diktsamlingen Tid för kärlek.
Enligt Måns Ivarssons biografi var hans sexliv rejält kvaddat de första 5-10 sexåren pga. detta och händelsen har uppenbarligen hemsökt honom långt senare, kanske än idag. Det avspeglar sig tydligt i hans alster här och där.
Citera
2010-09-06, 18:38
Medlem
bjaefss avatar
Något som skedde för 45 år sedan och har erkänts tidigare har väl helt enkelt inget större nyhetsvärde.
Citera
2010-09-06, 19:09
Medlem
What?! Är Lundell alltså muslimsk invällare?
Citera
2010-09-06, 19:28
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superstranger
What?! Är Lundell alltså muslimsk invällare?

Nej.

Men statistiken tyder ju härmed på att medborgargruppen "Rikskända manliga svenska artister" födda 1949 är starkt överrepresenterade i fall där våldtäkt inte har resulterat i fällande dom. Förslagsvis tycker jag att vi skickar ut dem ur landet.
Citera
2010-09-06, 20:18
Medlem
blondie-590s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grissla
Jag läste Jack av Ulf Lundell och reagerade över ett ungdomsminne som huvudkaraktären Jack berättar för polaren Linnéa:

”Såhär var det, Linnéa. En polare i Skåne skrev att han knullat för första gången i sitt liv. Han var sexton. Jag med. Han kom upp och han hade en hela gin med sej. Han, jag och två polare till lockade upp en allmänt känt kåt brud upp på ett berg, det var sommar, vi hällde i henne ginet, hon blev fullständigt redlös, vi drog av henne brallorna och knullade henne. Det var min debut. Vi körde hem henne på våra moppar och lämpade in henne genom hennes sovrumsfönster. Nästa dag försökte hon både ta sömnmedel och dränka sej.”

Det visar sig att denna händelse, som mycket annat i Jack, är självupplevt av Lundell. Senare i livet ska han referera till det inträffade som en våldtäkt, både i romanform (En varg söker sin flock) och i en kvällstidningsintervju.

Jag visste att Uffe gjort något liknande och har faktiskt aldrig gillat karl´n samt vallon-och drängättlingen.Det är väl därför hans "prinsessa" Sanna nu får leva det liv hon gör med den där äckliga Persbrnt.-för visst finns det en sexuell underton i många /alla/ av hans verk och möjligt våldtäktsscenario i "Öppna landskap"

"När det klara och det enkla,får råda som det vill,när ja,är ja och nej ,är nej och tvivlet tiger still...
Ingen kommer in i min närhet,som stänger in och stjäl...Då binder jag en krans av löv,och lägger runt närmsta sten...
"
Senast redigerad av blondie-590 2010-09-06 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in