2019-04-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Well - jag och många med mig ser nog inte det busiga och rebelliska i att köra omkring på vägarna med 1,5 promille i blodet och äventyra andras liv. Det spelar ingen roll hur många dubbel-lp du skitit ur dig; i trafiken gäller samma regler för alla. Det är faktiskt ganska unket att inte ha begripit detta vid 70 års ålder.

Att sätta sig upp mot regelverket är det rebelliska. Det moraliska perspektivet och risk/kontra utfall av gärning får andra bedöma givetvis.

Frågan är vem det är?
Citera
2019-04-24, 12:55
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Att sätta sig upp mot regelverket är det rebelliska. Det moraliska perspektivet och risk/kontra utfall av gärning får andra bedöma givetvis.

Frågan är vem det är?

Enligt Stoppa Pressarna så är det Ulf Lundell - fast det är väl inte den seriösaste av medier? Dock har deras artikel varit uppe ett antal dagar, så vore det helt taget ur luften borde väl ULs manager eller advokat rycka ut?

Inget fel att ha en rebell i sina ådror, att slira omkring på vägarna dyngrak är dock någonting helt annat, det är både farligt och tragiskt, speciellt i hans ålder. Om UL anser sig vara finare än oss vanligt folk, och tror sig stå över lagen, så hoppas jag innerligt att någon ger honom en näsbränna.
Senast redigerad av HarryScheinen 2019-04-24 kl. 13:01.
Citera
2019-04-24, 16:19
Medlem
stibkloFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Men... Varför skriver inte ens dom stora tidningarna ' känd artist åtalas för grov rattfylla ' ? Nåt är märkligt i detta..

Expressen vågar inte. Lundell anklagade dem för mordförsök när de hade ett mittuppslag om en av hans famösa nätter 91.
Citera
2019-04-24, 17:25
Medlem
cece123s avatar
Nu är det ute https://www.expressen.se/noje/ulf-lu...t-rattfylleri/
De vågade först skriva om det efter Uffes erkännande i hans blogg

https://www.ulflundell.com

Citat:
2019-04-24

RATTFYLLA, NY BOK, NY PLATTA.
Körde rattfull i början av april. Togs av polis. Grovt, blåst 0,7. Djupt ångerfull…stor skam. Totalt omdömeslöst. Men, livet måste trots allt gå vidare, så länge livet vill ha en. Tar mitt straff. Arbete som innan, bara lite krångligare logistiskt sett. Turnén i sommar blir givetvis av. Hoppas på så kallat villkorat körkort. Två år med alkolås i bilen, sen tas nytt körkort. Vardagar 2 ute om några dagar. Ny 7-spårs LP i mitten av maj. Nu tillbaks till arbetet som ger mening och lugn. Jag får gå, cykla. Bra för hälsan, bra för tankerensning. Allt gott, så småningom, måste jag tro på.

U.L
Senast redigerad av cece123 2019-04-24 kl. 17:41.
Citera
2019-04-24, 17:46
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Uffe var väl rätt skaplig i unga år? Låtar från den tiden när han skrev ”snön faller”, ”kär och galen”, ”öppna landskap” och någon generationsroman som hette ”Jack” får väl räknas som både stora och viktiga för den tiden i alla fall?

Därefter blir även ”nationalskalder” gamla trötta elefanter. Dagens generation har givetvis ingen koll på Uffe.

Är det bekräftat att det är Uffe som kört på fyllan?

Är det han, då är det väl ändå lite rebell kvar i karln. Eller kanske bara en släng av alzheimers

Alzheimers? Alkoholism möjligen...
Citera
2019-04-24, 19:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Joda. Vi som håller på med musik hör att Lundell skrivit många låtar som håller hög karat. Text o musik. Som Måns Ivarsson säjer, sveriges största artist genom tiderna.
Han har skrivit några folkkära sånger och är generellt sett inte oäven som musiker, men jag har aldrig tyckt att han varit särskilt bra eller intressant och håller till viss del med den ovan som kallade honom epigon. Lundell har varit mycket omtyckt men omdömet att han skulle vara Sveriges största artist genom tiderna är rent skrattretande.
Fast tar man med bokproduktionen i hans kulturella gärning (och det bör man väl) samt hans popularitet, kan han nog räknas till våra största konstnärer.
Jag har f.ö. bara läst Kyssen, men det var väl en okej bagatell
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nu är det ute https://www.expressen.se/noje/ulf-lu...t-rattfylleri/
De vågade först skriva om det efter Uffes erkännande i hans blogg

https://www.ulflundell.com
Jag tycker att han inte alls tar ansvar för skiten i uttalandet. Han gör mest reklam för sig själv.
Citat:
RATTFYLLA, NY BOK, NY PLATTA.
Körde rattfull i början av april. Togs av polis. Grovt, blåst 0,7. Djupt ångerfull…stor skam. Totalt omdömeslöst. Men, livet måste trots allt gå vidare, så länge livet vill ha en. Tar mitt straff. Arbete som innan, bara lite krångligare logistiskt sett. Turnén i sommar blir givetvis av.
...
Sedan snacket om alkolås är ju bara patetiskt. Behöver man alkolås är det läge att spola kröken istället.
Citera
2019-04-24, 19:19
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han har skrivit några folkkära sånger och är generellt sett inte oäven som musiker, men jag har aldrig tyckt att han varit särskilt bra eller intressant och håller till viss del med den ovan som kallade honom epigon. Lundell har varit mycket omtyckt men omdömet att han skulle vara Sveriges största artist genom tiderna är rent skrattretande.
Fast tar man med bokproduktionen i hans kulturella gärning (och det bör man väl) samt hans popularitet, kan han nog räknas till våra största konstnärer.
Jag har f.ö. bara läst Kyssen, men det var väl en okej bagatell

Jag tycker att han inte alls tar ansvar för skiten i uttalandet. Han gör mest reklam för sig själv.

Sedan snacket om alkolås är ju bara patetiskt. Behöver man alkolås är det läge att spola kröken istället.

Ulf verkar ta sin rattfylla väldigt lätt, som en gäspning.

Han räknar kallt med att han inte kommer att få något högre straff.
Gammal gubbe,som lever isolerat, kändis på det och...gubbfan
å n g r a d e sig..Fattas bara att domaren har en skiva av Uffe, så blir
det att köra bil snart igen,med möjligtvis alkolås..men det är ju
inget straff.
Citera
2019-04-24, 19:32
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Ulf verkar ta sin rattfylla väldigt lätt, som en gäspning.

Han räknar kallt med att han inte kommer att få något högre straff.
Gammal gubbe,som lever isolerat, kändis på det och...gubbfan
å n g r a d e sig..Fattas bara att domaren har en skiva av Uffe, så blir
det att köra bil snart igen,med möjligtvis alkolås..men det är ju
inget straff.
Han är så självupptagen att han garanterat följt sin egen skvallertråd här. Passar bra att promota skiva och turné samtidigt som han halvdant pudlar att allt löser sig inför turnén.
Beslutet att till slut skriva om det hela på bloggen kan även ha påverkats av frågor ifrån av honom upplevda tjatiga journalister. Även dessa läser på Flashback!😎
Citera
2019-04-24, 19:35
Moderator
Schlesiens avatar
Tråd låses tills vidare med hänvisning dit --> (FB) Artist, 70-årsåldern åtalad grov rattfylla, körde på Rv 9 vid Rörum, Österlen 2/4 -19

/ Moderator
Citera
2019-04-24, 19:39
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Rubrikändring

Utgången rubrik:
Känd artist åtalas för grovt rattfylleri - vem?

/ Moderator

Rubrikändring

Utgången rubrik:
Artist, 70-årsåldern åtalad grov rattfylla, körde på Rv 9 vid Rörum, Österlen 2/4 -19

/ Moderator
Citera
2019-04-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Kanske för att Lundell trots allt är en smula passé och inte säljer lösnummer.
Han tillhör en annan tid. Utan att ha kollat tror jag få under trettio ens har hört talas om honom.

Ta en sådan excellent skådespelare som Gunnar Björnstrand eller en fordom storsäljande författare som Olle Hedberg, vem under sextio-sjuttio kan sägas ha en personlig relation till dem?

Vi som närmar oss femtio och de som är äldre skakar på huvudet och beklagar det som hänt.
Yngre personer bryr sig föga. Med rätta. Han har redan fått mer uppmärksamhet än han förtjänar.

Man kan ha olika åsikter, men jag ser honom som en tafflig epigon (härmare).
Musikaliskt först Dylan och sedan Springsteen, litterärt Kerouac.

Men är detta en källa till irritation?

Ja, i allra högsta grad, därför att det är ett synnerligen smalt spektrum av artister som når offentligheten och blir uppmärksammade. Det här talanglösa fyllot har genom framfusighet kunnat publicera sig musikaliskt och litterärt och därmed stängt dörren för intressantare kulturutövare med mindre aggressiv framtoning.

Den som tvivlar kan ta en titt på omslaget till Uffes senaste bok. En teckning en fyra-åring inte velat kännas vid. Och detta pågår år från år därför att han står högst upp i den kulturella hierarkin, och dessutom är ivrigt påhejad och penningmässigt understödd av en populas som egentligen inte är intresserade av musik eller litteratur.

Underbart att läsa ditt inlägg. Du sammanfattar på pricken min inställning till det gravt överskattade riksfyllot Lundell.

Jag kan bara invända på en punkt, nämligen när du skriver att "få under trettio ens har hört talas om honom". Jag vet av erfarenhet att "Öppna landskap" numera används som ett slags sommarvisa, som sjungs på skolavslutningar i en del skolor. (Ja, det är absurt att höra mellanstadiebarn sjunga "där bränner jag mitt brännvin själv", men det förekommer icke desto mindre.) P.g.a. detta tror jag att en del barn är bekanta med namnet Ulf Lundell, även om de naturligtvis inte har något direkt förhållande till hans musik eller böcker.
Citera
2019-04-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Alzheimers? Alkoholism möjligen...

Som i hans fall kan utmynna i alkoholdemens.... .Han var kanske på väg hem till Mandelmans för att hämta mer "sponk", de bor ju i Rörum....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in