2019-04-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phee
Hej..
Jag är en 32 årig tjej som blev insatt på sertralin flr 7-8 veckor sen. Trappade upp till 100mg i 1veckas tid, men lidit mycket av biverkningar och beslutat med min läkare att nu trappa ut sertralinet istället eftersom att jag har underliga och jobbiga biverkningar i ett öga.
Oavsett biverkningarna så vill jag klara mig utan piller. Jag gick in i väggen pga jobb o plugg samtidigt och drabbades av sömnlöshet några dagar som ledde till panikattacker och ångest, vilket var orsaken till att jag besökte läkaren och blev insatt på sertralin. Dock har jag varit nedstämd några år men det kan jag leva med. Det har sina orsaker om ni förstår hur jag menar..
Ni som har erfarenhet av sertralin och satt ut dem- jag undrar om ni kan förbereda mig (gärna på ett ickeskrämmande vis) vad som ni upplevt när du trappat ut dem ?
Jag känner mig orolig för vad som väntar mig, trots att jag ätit medicinen så kort tid. Jag har stesolid och sobril som jag kan ta vid behov sa läkaren, vilket skrämmer mig för då väntar jag mig att jag kommer må mycket dåligt. Ska äta 50mg 2 veckor sen 25mg 2 veckor sen sluta helt.

Hoppas någon orkar he mig svar eller tips råd vad som helst. Behöver motivation..känner mig så ovetande och har ingen kontroll på mitt liv i denna situation... skulle bara kännas bra att prata med någon som har erfarenhet av detta.

Har ni tips hur du hanterar ångest som kommer ? Jag brukar försöka andas lugnt och tänka att det snart släpper typ..

Blir väldigt nedstämd stundvis. Kan tänka negativa tankar om mig själv och livet det gjorde jag ALDRIG innan jag började med medicinen? Det är nog det värsta, för då känner jag inte igen mig själv. Svettattacker,rastlöshet,diarréhelvete och illamående huvudvärkfyfan. Skakningar i händer. Muskelvärk ryggvärk höftvärk m.m.m skiftar varje dag.
Känner ni igen er i något av det jag skriver?

Tar också stesolid och zolpidem till natten dock delar jag dem numera på hälften. 2,5mg vardera.. men ska försöka sluta med dem oxå, men tänker att det kanske är smart att göra det när jag trappat ut sertralinet först?
Tacksam för svar..

Inga större doser du har tagit under en längre tid så de ska nog gå bra. Spola stesodil och that z shit asap.

Jag känner igen biverkningarna från första gången jag tog Sertralin, men det berodde på att min ångest nivå var så hög att det nästan blev som om Sertralin ökade på den bara.

Andra gången var jag mycket lugnare (läs mindre ångest) och då hade jag inte alls de biverkningarna.

Sen kan du inte leva med nedstämdhet, det är din nedstämdhet och oviljan att ta tag i det som har lett till din nuvarande situation, jobbet och plugget har blivit det som har fått dig att tippa över kanten.

Sist men inte minst så är anledningen till att du inte kan skicka PM att du har mindre än 50 inlägg.
Citera
2019-04-11, 12:20
Medlem
Hur länge käkar man normalt sertralin? Har käkat 150mg sen januari/februari och allt funkar kanon!
Citera
2019-04-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbe13
Hur länge käkar man normalt sertralin? Har käkat 150mg sen januari/februari och allt funkar kanon!

Beror helt på dina symptom och hur länge du dragits med dem. Men minst 6 månader som symptom fri.
Citera
2019-04-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Inga större doser du har tagit under en längre tid så de ska nog gå bra. Spola stesodil och that z shit asap.

Jag känner igen biverkningarna från första gången jag tog Sertralin, men det berodde på att min ångest nivå var så hög att det nästan blev som om Sertralin ökade på den bara.

Andra gången var jag mycket lugnare (läs mindre ångest) och då hade jag inte alls de biverkningarna.

Sen kan du inte leva med nedstämdhet, det är din nedstämdhet och oviljan att ta tag i det som har lett till din nuvarande situation, jobbet och plugget har blivit det som har fått dig att tippa över kanten.

Sist men inte minst så är anledningen till att du inte kan skicka PM att du har mindre än 50 inlägg.

Okej, tack för svar!
Jag tar endast 2,5mg stesolid till kvällen alltså en halv 5mg. Ska sluta så fort jag trappat ut sertralinet..
Pratat med kurator idag och jag ska börja KBT för att ta tag i mina underliggande bidragande problem/händelser som satt sina spår.

Idag är jag på dag är jag på 50mg sen 8 dagar tillbaka och innan det åt jag 100 i en vecka endast. Ska fortsätta med 50mg i 6 dagar till innan jag ska ta 25mg ist.
Men ikväll känner jag mig lite mer ångestfull än tidigare dagarna.. orolig att det ska eskalera. Försöker hålla modet uppe att sluta med skiten men det är inte lätt när ångesten kommer krypande..
Citera
2019-04-12, 08:40
Medlem
Citat:
Okej, tack för svar!
Jag tar endast 2,5mg stesolid till kvällen alltså en halv 5mg. Ska sluta så fort jag trappat ut sertralinet..
Pratat med kurator idag och jag ska börja KBT för att ta tag i mina underliggande bidragande problem/händelser som satt sina spår.

Idag är jag på dag är jag på 50mg sen 8 dagar tillbaka och innan det åt jag 100 i en vecka endast. Ska fortsätta med 50mg i 6 dagar till innan jag ska ta 25mg ist.
Men ikväll känner jag mig lite mer ångestfull än tidigare dagarna.. orolig att det ska eskalera. Försöker hålla modet uppe att sluta med skiten men det är inte lätt när ångesten kommer krypande..

Buspiron är ett alternativ, mild medicin som funkar mot mild ångest
Citera
2019-04-12, 11:47
Medlem
Citat:
Buspiron är ett alternativ, mild medicin som funkar mot mild ångest

Jag har i och för sig atarax och lergigan oxå.
Kanske ska ta en atarax vid mildare ångest??
Lergigan blir jag så trött av så dom skiter ja i.

Idag har jag fått örontjut och lite yrsel men det är absolut ingenting o klaga över egentligen.

Har en bekant som säger att jag skulle fått utsättnkngssymtom redan nu om de skulle komma och att jag inte ska vara så orolic slm jag är att de ska komma. Men jag har fått för mig att ju lägre dosen blir ju större är risken för utsättningssymtom...??
Citera
2019-04-12, 12:09
Medlem
Citat:
Jag har i och för sig atarax och lergigan oxå.
Kanske ska ta en atarax vid mildare ångest??
Lergigan blir jag så trött av så dom skiter ja i.

Idag har jag fått örontjut och lite yrsel men det är absolut ingenting o klaga över egentligen.

Har en bekant som säger att jag skulle fått utsättnkngssymtom redan nu om de skulle komma och att jag inte ska vara så orolic slm jag är att de ska komma. Men jag har fått för mig att ju lägre dosen blir ju större är risken för utsättningssymtom...??

Du tänker och oroar dig för mycket, ta det som det kommer och blir det jobbigt och Ataraxen inte hjälper så bara be om att få Buspiron utskrivet.
Citera
2019-04-12, 19:00
Medlem
Citat:
Du tänker och oroar dig för mycket, ta det som det kommer och blir det jobbigt och Ataraxen inte hjälper så bara be om att få Buspiron utskrivet.

Kan stämma att jag oroar mig föe mycket..
Tack för tipset.
Citera
2019-04-12, 21:28
Medlem
Citat:
Beror helt på dina symptom och hur länge du dragits med dem. Men minst 6 månader som symptom fri.

OK! Tack för svaret, är livrädd att min läkare kommer börja trappa ner dosen nu när jag mår betydligt bättre och allt ska börja gå åt helvete igen.
Citera
2019-04-15, 10:52
Medlem
Som Ni säkert vet så hävdar Anders Hansen att "konditionsträning 3ggr/vecka motsvarar 50-100 tabletter". Min fråga är om Sertalin tar bort kicken man annars får från konditionsträningen?
Citera
2019-04-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
från vad jag hört blir det bara taskigare på ångestfronten med Ritalinbruk.
Ja det stämmer (fast ggr 100!!)

Sedan tycker jag som inte har ADHD diagnos att det är lite som amfetamin man får ryckiga rörelser mm så det är inte att rekommendera
Citera
2019-04-17, 08:52
Medlem
Kommer man inte få starka kickar som man annars får från konditionsträningen när man tar Sertalin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in