2019-04-06, 10:44
  #1849
Medlem
Forts.


Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Ja, vi gör skillnad på människor och djur. Så?

Det är ett värderingsställningstagande, och mitt ställningstagande är att jag engagerar mig i Sverige, men kan inte ta ansvar för hela världen. Det kan ingen, även om några skulle få för sig att förklara Åmål för koldioxidfri zon.
Jepp just det...djurliv är inte ett skit värt....människoliv däremot = Heligt! tom när det inte ens är utvecklat.
Kan du förklara "vetenskapen" bakom detta? hmm?

Snälla uven, ingen nation kan rädda klimatet, detta är något som MÅSTE ske globalt, via globala samarbeten, lagar, via att vi alla börjar anpassa oss efter vad denna planet klarar.
Sverige som I-land med högt utsläpp och resursutnyttjande måste ta sitt ansvar som alla andra och enligt mig..mer! än ex länder som Sudan, Etiopien och Bangladesh som inte spytt ut ens hälften av den koldioxid, plast, och skit som idag skapar våra problem.

Citat:
Ja, Ni försöker lura i folk sådant. Det har lyckats rätt bra med okunniga och omdömeslösa tonåringar. Bäst går det som vanligt att lura tonårsflickor. Det är nästan så det påminner om den gravida tonårsflickan som utbrast "Men han sa att det var akupunktur!".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=7192831
"lura"????
Det är snarat tonårsflickor som klarar se sanningen i vitögat, medan gubbar som du helst bara vill gömma undan och försöka lura i folk att det viktiga här i världen är att straffa och klämma åt kvinnor.

Citat:
Då har Du litet att göra i Sverige där vi har gigantiska sociala kostnader och gigantiska problem som kommer att kosta ännu mer - och de presenterade "lösningarna" är alltid högre offentliga utgifter.

Ingenting mot de gigantiska kostnader ditt samhälle med abortförbud, tonvis med föräldralösa barn, nya grupper fattiga och utsatta människor, tvångsäktenskap, fängslande etc etc kommer ge.

I USA kostar kriminalvården ( som är av usel kvalitet för övrigt)
enligt amerikansk "Bureau of Justice Statistics" $81 billion.
enligt https://www.prisonpolicy.org/reports/money.html $182 billion.
( och en amerikansk billion är alltså samma som en svensk miljard)

Sverige har idag problem med integration ja, eftersom utanförskap i ett samhälle skapar kriminalitet och våld hos just unga män.
Lösningen på detta heter inte köra ut alla invandrare, utan det heter göra detsamma för dem som Sverige gjorde 1930-50 med sin fattiga befolkning.
Dvs satsa på människor.

Hur mycket detta nu retar x antal rasister i detta landet.


Citat:
Vad Du vill. Japan är ett av världens högst utvecklade länder, Sverige på 20-talet var en tillväxtekonomi med kvinnlig rösträtt mm, Finland på 50-talet utvecklade långsammare än Sverige ett fungerande välfärdssamhälle som sedan visat sig vara påfallande robust än idag. Rätt bra samhällen allihop.

Jag vill inte leva i något av dessa tack för ingen av dem respekterar mig som kvinna speciellt.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-04-06 kl. 10:49.
Citera
2019-04-06, 10:54
  #1850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riverrun
Det är felaktigt. Sverige är enligt undersökningar världens mest individualistiska land.

"Individualistic culture is a society which is characterized by individualism, which is the prioritization or emphasis, of the individual over the entire group.[1] Individualistic cultures are oriented around the self, being independent instead of identifying with a group mentality. They see each other as only loosely linked, and value personal goals over group interests.[1] Individualistic cultures tend to have a more diverse population and are characterized with emphasis on personal achievements, and a rational assessment of both the beneficial and detrimental aspects of relationships with others.[2] Individualistic cultures have such unique aspects of communication as being a low power-distance culture and having a low-context communication style. The United States, Australia, Great Britain, Canada, the Netherlands, and New Zealand have been identified as highly individualistic cultures.[2]
"

https://en.wikipedia.org/wiki/Individualistic_culture

Svenskar har blivit mer individualistiska på vissa plan i modern tid ja, men! vi har fortsatt en starkare gruppmentalitet än vad ex amerikaner har. Det syns i vår politik, det syns även i hur svenskar interagerar socialt.
Citera
2019-04-06, 14:59
  #1851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så man sitter och frågar ut folk om deras "minnen" av sitt sexliv 1920?
eller menar du man samlade statistik över människors sexliv 1920?

Du får maila och fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det var du som använde ordet "historisk".

Och då måste man återvända 700 år i tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
2000 ca så hade vi explosionen av billiga mobiler.
Facebook startades väl också nånstans där i början av 2000 talet.
Och runt samma tid började väl de första rapporterna kring utbrändhet ramla in.
Och i nutid så diskuterar forskarna som sagt stressen av att vara ständigt uppkopplad, ständigt nåbar etc etc.

DÄR sitter skälen till att vi har mindre sex, inte att vi inte gifter oss, eller har gett kivnnor rättigheter etc etc.

Okej, men innebär det att män är mer stressade och utbrända idag än kvinnor, samt mer beroende av sociala medier och smarthphones i sådana fall? Med tanke på att skillnaden är mest påtaglig hos det manliga könet 1,2?
Citera
2019-04-06, 15:22
  #1852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Du får maila och fråga.



Och då måste man återvända 700 år i tiden?



Okej, men innebär det att män är mer stressade och utbrända idag än kvinnor, samt mer beroende av sociala medier och smarthphones i sådana fall? Med tanke på att skillnaden är mest påtaglig hos det manliga könet 1,2?

Nej, du vet mycket väl att könskillanderna i utbrändhet är att kivnnor ligger värre till än män.
Detta brukar förklaras med att kvinnor dubbelarbetar mer, har mindre egentid, har arbeten som idag är mer stressiga än mäns iom att kvinnor mer arbetar med människor än män.

Man har studerat stressnivåer mellan män/ kvinnor och noterat att dessa generellt går ner hos män runt 17-18 ( dvs då de slutar sitt lönearbete) medan de går ner runt 22 först hos kvinnor, eftersom nej, då dessa slutar lönearbeta så ska de hem och fortsätta arbeta.

Vidare så har hjärnoforskning konstaterat att kvinnors hjärnor kompenserar sin något mindre storlek kontra män via att strukturera sig annorlunda ( läs: använder större områden) och detta system som kvinnors hjärnor löper med gör att kvinnor är mindre stresståliga och även behöver något mer sömn än vad mäns hjärnor behöver.

Vad gäller användandet av mobiltelefoner, social media, internet etc så tror jag inte där finns någon specifik könsskillnad. Det är bara ytterligare en stressfaktor för hjärnor.
Citera
2019-04-06, 16:03
  #1853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, du vet mycket väl att könskillanderna i utbrändhet är att kivnnor ligger värre till än män.
Detta brukar förklaras med att kvinnor dubbelarbetar mer, har mindre egentid, har arbeten som idag är mer stressiga än mäns iom att kvinnor mer arbetar med människor än män.

Man har studerat stressnivåer mellan män/ kvinnor och noterat att dessa generellt går ner hos män runt 17-18 ( dvs då de slutar sitt lönearbete) medan de går ner runt 22 först hos kvinnor, eftersom nej, då dessa slutar lönearbeta så ska de hem och fortsätta arbeta.

Vidare så har hjärnoforskning konstaterat att kvinnors hjärnor kompenserar sin något mindre storlek kontra män via att strukturera sig annorlunda ( läs: använder större områden) och detta system som kvinnors hjärnor löper med gör att kvinnor är mindre stresståliga och även behöver något mer sömn än vad mäns hjärnor behöver.

Vad gäller användandet av mobiltelefoner, social media, internet etc så tror jag inte där finns någon specifik könsskillnad. Det är bara ytterligare en stressfaktor för hjärnor.

Så med andra ord var ökad stress och teknologisk innovation ingen plausibel förklaring till förändrade sexvanor eftersom utslaget således borde blivit större bland kvinnor än bland män.
Citera
2019-04-06, 16:15
  #1854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Så med andra ord var ökad stress och teknologisk innovation ingen plausibel förklaring till förändrade sexvanor eftersom utslaget således borde blivit större bland kvinnor än bland män.

? Hur tänkte du där?

Män kan itne ha oförändrad sexaktivitet om nu kvinnorna tappar lusten pga stress. eller tvärtom.
Citera
2019-04-06, 16:28
  #1855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
? Hur tänkte du där?

Män kan itne ha oförändrad sexaktivitet om nu kvinnorna tappar lusten pga stress. eller tvärtom.

Nu hänger jag inte med i ditt resonemang... Mäns sexaktiviteter har förändrats mer än kvinnornas de senaste tio åren. Borde det inte vara tvärtom om stress drabbar och minskad sexlust drabbar kvinnor främst?

Statistiken visar ju att något färre kvinnor är sexuellt aktiva, medan betydande antal färre män är sexuellt aktiva.
Citera
2019-04-06, 16:39
  #1856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang... Mäns sexaktiviteter har förändrats mer än kvinnornas de senaste tio åren. Borde det inte vara tvärtom om stress drabbar och minskad sexlust drabbar kvinnor främst?

Statistiken visar ju att något färre kvinnor är sexuellt aktiva, medan betydande antal färre män är sexuellt aktiva.


pratar du om heterosexuellt beteende så kan ju knappast män som grupp ha mer eller mindre sex än vad kvinnor som grupp har eller hur, i vart fall om du nu räknar sex, som samlag mellan 2 parter.

Det du kan ha är en förskjutning, att vissa män har mycket mer sex nu än andra män som inte har sex alls.
Och visst den förändringen kan jag ju gå med på kan ha skett.

men återigen, jag fattar inte varför vissa män är så pissura på just kvinnor pga detta och inte på den grupp män som nu tar alla tjejerna.

Varför sitter inte du och TS här ex och kräver att män ska vara monogama hela livet.
hade löst problemet betydligt bättre än att kräva att kvinnor ska vara det.
Citera
2019-04-06, 17:04
  #1857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
pratar du om heterosexuellt beteende så kan ju knappast män som grupp ha mer eller mindre sex än vad kvinnor som grupp har eller hur, i vart fall om du nu räknar sex, som samlag mellan 2 parter.

Jag vet inte du ignorerat länkarna eller bara inte förstått innehållet. Man har frågat män och kvinnor om de haft samlag under året som gått. Bland kvinnor svarade något färre än för tio år sedan att "nej, det har jag inte haft". Bland män var däremot ökningen av nej-sägare signifikant. Nästan var tredje man (27%) mellan 18 och 29 år svarade dessutom att han aldrig haft sex (jämfört med 8% 2008).

Det kan så klart vara, som du säger, att de inte haft tid p.g.a stress med jobb och annat och därför tvingats välja bort sex. Men varför gör färre kvinnor samma bortprioritering trots till och med högre nivåer stress?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det du kan ha är en förskjutning, att vissa män har mycket mer sex nu än andra män som inte har sex alls.
Och visst den förändringen kan jag ju gå med på kan ha skett.

men återigen, jag fattar inte varför vissa män är så pissura på just kvinnor pga detta och inte på den grupp män som nu tar alla tjejerna.

"Tar alla tjejerna". Är kvinnor viljelösa objekt menar du? Eller är det helt enkelt våldtäkt i de flesta fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför sitter inte du och TS här ex och kräver att män ska vara monogama hela livet.
hade löst problemet betydligt bättre än att kräva att kvinnor ska vara det.

Jag trodde det var ganska givet att fokuset ligger på heterosexuella relationer när vi diskuterar monogami. Visst skulle jag och TS fokusera mer på att kräva ökad monogami bland bögar, men denna minoritet får nog finna sig i att hamna i skuggan till följd av demografi. Till vårt försvar kan väl också sägas att vi lika sällan diskuterar lesbianer och tvåsamhet, om än du insinuerar motsatsen ovan.
Citera
2019-04-06, 17:30
  #1858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Jag vet inte du ignorerat länkarna eller bara inte förstått innehållet. Man har frågat män och kvinnor om de haft samlag under året som gått. Bland kvinnor svarade något färre än för tio år sedan att "nej, det har jag inte haft". Bland män var däremot ökningen av nej-sägare signifikant. Nästan var tredje man (27%) mellan 18 och 29 år svarade dessutom att han aldrig haft sex (jämfört med 8% 2008).

Det kan så klart vara, som du säger, att de inte haft tid p.g.a stress med jobb och annat och därför tvingats välja bort sex. Men varför gör färre kvinnor samma bortprioritering trots till och med högre nivåer stress?

"Tar alla tjejerna". Är kvinnor viljelösa objekt menar du? Eller är det helt enkelt våldtäkt i de flesta fall?

Tror du måste se detta i ljuset av att även singelskapet är högre, dvs fler tjejer nu kan välja vem som helst till tillfällig sexpartner/s än endast en och samme man.
Dvs de kvinnor som nu har sex, så är fler obundna till endast en man och de går därför ut och letar upp den bästa/ de bästa de kan finna som de är mest kåta på.
Varför tycker du att de inte ska få lov till detta?

Och OM nu detta är ett problem och du seriöst tycker att de som har sex måste förändra sitt sexuella beteende så att även de "oattraktiva" ska få sex, så varför inte tjata om att män måste ändra sig?
För i logikens namn måste det ju finnas en hög män som har sex med extremt stort antal kvinnor.
DE kan väl begränsa sitt sexuella beteende för alla dessa incels skull, hade gett exakt samma resultat.


Tycker du ska svara på detta.
Citera
2019-04-06, 18:09
  #1859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror du måste se detta i ljuset av att även singelskapet är högre, dvs fler tjejer nu kan välja vem som helst till tillfällig sexpartner/s än endast en och samme man.
Dvs de kvinnor som nu har sex, så är fler obundna till endast en man och de går därför ut och letar upp den bästa/ de bästa de kan finna som de är mest kåta på.
Varför tycker du att de inte ska få lov till detta?

Det handlar inte om vad man får och inte får. Det handlar om att övertyga män och kvinnor om att de skulle gynnas av att välja fasta relationer framför tillfälliga. Som statistiken visar är det bara ett fåtal som drar nytta av flera partners istället för en under samma period. Människor i förhållande är mer sexuellt aktiva än singlar, och möjliggör dessutom att fler kan vara sexuellt aktiva samtidigt. Då kanske vi slipper dystra siffror som att omkring var femte kvinna och var tredje man tvingas leva i celibat på över ett år.

Kolla bara på fördelningen mellan åldersgrupperna. Bland äldre generationer där singelskap säkerligen är långt ovanligare knullas det som kaniner jämfört med bland de stackars ungdomarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och OM nu detta är ett problem och du seriöst tycker att de som har sex måste förändra sitt sexuella beteende så att även de "oattraktiva" ska få sex, så varför inte tjata om att män måste ändra sig?
För i logikens namn måste det ju finnas en hög män som har sex med extremt stort antal kvinnor.
DE kan väl begränsa sitt sexuella beteende för alla dessa incels skull, hade gett exakt samma resultat.

Tycker du ska svara på detta.

Du syftar på upptagna män som är otrogna med upptagna kvinnor? För annars förstår jag inte hur frågeställningen skulle vara relevant för ett samhälle där de flesta föredrar att leva i fasta förhållanden.

Vi får väl helt enkelt fördöma otrohet och hoppas att moralisk skam biter på denna grupp.
Citera
2019-04-06, 18:22
  #1860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Det handlar inte om vad man får och inte får. Det handlar om att övertyga män och kvinnor om att de skulle gynnas av att välja fasta relationer framför tillfälliga. Som statistiken visar är det bara ett fåtal som drar nytta av flera partners istället för en under samma period. Människor i förhållande är mer sexuellt aktiva än singlar, och möjliggör dessutom att fler kan vara sexuellt aktiva samtidigt. Då kanske vi slipper dystra siffror som att omkring var femte kvinna och var tredje man tvingas leva i celibat på över ett år.

Kolla bara på fördelningen mellan åldersgrupperna. Bland äldre generationer där singelskap säkerligen är långt ovanligare knullas det som kaniner jämfört med bland de stackars ungdomarna!
Ve tinte hur det är med män, men som sagt många fler kvinnor idag anser inte det vara värt allt besvär med att gifta sig med en man.
Och forskning ger dem rätt, de får taskigare ekonomi, stressigare liv, hamnar i negativa könsroller lättare, utsätts för våld samt våldtäkter mer samt förlorar i hälsa av att vara gifta.

medan det omvända gäller för män, så idet ljuset varför tycker du kvinnor ska välja gifta sig med en man? jag kan absolut förstå varför män vill gifta sig med en kivnna, men faktiskt inte helt varför kivnnor ska vilja det, och då lever jag själv med en man, dock inte gift! eftersom nej, det vill jag inte.





Citat:
Du syftar på upptagna män som är otrogna med upptagna kvinnor? För annars förstår jag inte hur frågeställningen skulle vara relevant för ett samhälle där de flesta föredrar att leva i fasta förhållanden.

Vi får väl helt enkelt fördöma otrohet och hoppas att moralisk skam biter på denna grupp.

nej jag syftar på gruppen män. Huruvida de redan lever i par eller är singlar spelar inte så stor roll.
Du kan inte svara på frågan märker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in