Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Säg mig Uven, har du någonsin funderat över varför människor blir kriminella? Vad i samhället driver kriminalitet? Är det att man inte spärrar in människor tillräckligt eller inte hotar dem med att spärra in dem tillräckligt mycket?
Ja, det har jag haft mycken anledning att fundera över. Har Du funderat över varför kriminaliteten är så låg i Japan att deras polis tappar i kompetens att hantera allvarliga brott?
Det är inget "i samhället" som driver brott - det är brottslingarna som driver brott. I hög grad kan detta påverkas genom moralisk skolning och en god incitamentsstruktur. Kan Du förklara hur det kommer sig att vi har en ständig ökning av allvarliga vapenbrott, handgranatsattacker och våldtäkter? Tror Du det är för att barnbidragen är för låga eller att det finns för få fritidsgårdar?
Citat:
Nej men du uttrycker lagidéer som i stort bygger på att det ska bli näst intill omöjligt att skilja sig.
ex skiljer du dig så förlorar ditt barn ekonomisk trygghet.
Lappri! Det jag vill är att samhället belönar önskade beteenden och avstår från att belöna oönskade beteenden. Tvärtom mot vad svensk vänster alltid gjort - med resultat att allt fler uppvisar ett oönskat beteende.
Citat:
Nej jag drar dina argument hela vägen ut, för att förtydliga hur svaga de är.
Man går inte "frivilligt" med på att skaffa barn , för att man har sex. Inte som man inte heller som kvinna. "villigheten" till något sitter inte i att man tar risker i sitt liv.
Citat:
Ska även män ha "alla rättigheter avstå sex" i sina liv i akt och mening att slippa bli ensamstående vårdnadshavare till barn de inte önskat titt som tätt?
Håller den principen som "ett fyrtorn" tror du i mäns liv?
Har önskemålet kring total celibat utanför barnalsringen ens hållit som ett murket staket?
Nä just det. Kanske dags för dig inse att verkligheten inte ser ut som du vill att den ska se ut, och att det är vansinnigt mycket mer intelligent anpassa ett samhälle EFTER hur människor faktiskt funkar, och då ALLA människor, inte bara dem försedda med snopp och praktiskt möjlighet rymma sin kos efter sexakten, än att människor ska försöka anpassa sig efter ett samhälle som inte är mänskligt, eller inte fattat att oj??? kvinnor är också människor.
Ja, män skall också ha den rätten. Du har aldrig varit gift man, så Du kanske inte inser vad det betyder i krav på mäns förmåga att avstå sex. I allt högre grad avstår också män från sex med en kvinna, vilket visar sig bl a i att unga har mindre sex nuförtiden än för några decennier sedan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7079497
Citat:
Den "genetiska meningen" är till för abstrakta akademiker, inte i en praktisk realitet. Du har inget BARN eller människa i en liten befruktad äggcell som du inte ens kan se med blotta ögat. Vänligen försök fatta detta någongång. Det du har där då är en befuktad äggcell och that's it!
Det är fint, men! dess rätt att utveckla sig vidare ska inte övergå levande människors rättigheter att leva så som de vill. Och verkligen inte så, då världen redan svämmar över alla sina breddar av människor.
...ett annat sätt att förklara att lagstiftning mm bör grunda sig på vetenskap och inte på konjunkturella känslor.
Citat:
Vi har idag en realitet av att vi kutar runt och skjuter av andra djur för vi "tycker" de är för många och inte ska ha rätt leva, bara det är rätt äckligt ologiskt med tanke på hur många vi själva är, att i det ljuset dessutom bli gaggigt sentimentala kring människan i äggcellstadiet är snudd på hjärnkollaps.
Vi är inte ensamma på detta klot, vi har också ett ansvar för hur fan vi beter oss, eftersom vi är de enda som kan ta det ansvaret, för nej där sitter nu ingen gubbe med skägg som fixar allt åt oss.
Nej det är vår plikt att ansvara för detta klot. "svenskhet" är flugskitsvikt jämfört med detta ansvar.
Ja, vi gör skillnad på människor och djur. Så?
Det är ett värderingsställningstagande, och mitt ställningstagande är att jag engagerar mig i Sverige, men kan inte ta ansvar för hela världen. Det kan ingen, även om några skulle få för sig att förklara Åmål för koldioxidfri zon.
Citat:
Det son ÄR oroväckande i vårt tid uven är det klimathot vi står inför. INTE att sveriges befolkning inte föder 4 barn per kvinna. Fattar du?
Ja, Ni försöker lura i folk sådant. Det har lyckats rätt bra med okunniga och omdömeslösa tonåringar. Bäst går det som vanligt att lura tonårsflickor. Det är nästan så det påminner om den gravida tonårsflickan som utbrast "Men han sa att det var akupunktur!".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=7192831
Citat:
Nej, men jag förstår vikten av att skapa samhällen som inte skapar problem som kostar.
- Skapa barn som inte får vettiga barndomar = mycket kostsamma problem.
- Skapa enorma klasskillnader mellan människor = frustration, desperation = mycket kostsamma problem.
Då har Du litet att göra i Sverige där vi har gigantiska sociala kostnader och gigantiska problem som kommer att kosta ännu mer - och de presenterade "lösningarna" är alltid högre offentliga utgifter.
Citat:
Japan – strikt patriarkalt men med I-lands frihet samt välstånd = Kvinnor vill inte föda barn alls, för att få barn i Japan för en kvinna = ekonomiskt bunden och ofri, eftersom män inte gör ett skit.
Sverige 20-tal - Strikt patriarkalt, inget större välfärdsamhälle, stor fattigdom, ingen frihet alls för de flesta kvinnor.
Finland på 50 talet har jag ingen större koll på..men låt mig gissa Strikt patriarkalt, ingen större välfärd, stor fattigdom, ingen frihet alls för de flesta kvinnor.
Vad exakt är det du tycker jag som kvinna ska längta efter i något av dessa 3 samhällen?
Vad Du vill. Japan är ett av världens högst utvecklade länder, Sverige på 20-talet var en tillväxtekonomi med kvinnlig rösträtt mm, Finland på 50-talet utvecklade långsammare än Sverige ett fungerande välfärdssamhälle som sedan visat sig vara påfallande robust än idag. Rätt bra samhällen allihop.