2019-04-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, lönsamt innebär entydigt att det finns en ekonomisk fördel. Att vänstern ser det som en moralisk fördel att föröda Sverige är ingen nyhet, men ingen påstår att finns någon ekonomisk fördel - inte Vattenmelonerna.

Läs på!
https://www.di.se/debatt/john-hassler-tillvaxten-per-capita-ar-och-blir-historiskt-lag/

Om Du inte klarar fakta och vetenskapligt underbyggda analyser, så tror jag vi stannar där.

Man kan inte både sitta och gasta sig blå att vi blir för många gamla och för få unga de tär inte ekonomiskt hållbart!!!! och samtidigt sitta och mena att ta in för många unga utifrån är ekonomiskt ohållbart.

I västvärlden lever vi just nu i det demografiska skedet att den äldre generationen blir allt mer långlevad pga teknisk/ medicinsk utveckling samtidigt som de som ska ta hand om dessa, de unga, inte ökar i antal i samma takt. utan snarare minskar något.

Jag förstår att din åsiktsorts "lösning" på detta är att tvinga på de sätt man nu kan tvinga just kvinnor att fixa problemet i form av att just de ska offra sin sexualitet på "reproduktionens altare" just de ska offra sin frihet ( på att ta hand om resultaten) Men om er sort nu ännu inte fattat detta, kvinnor går inte längre med på era "lösningar". Kvinnor vill ha exakt samma friheter och rättigheter som ni män har gett er själva. DE vill kunna ha en fri sexualitet UTAN att tvingas till oönskade graviditeter, DE vill kunna ha barn UTAN att därför tvingas offra hela sin frihet, karriär, arbete, inkomster etc etc.

Men Uven, din läsning kan ju likväl som att pressa kvinnor, istälelt bli att pressa män!
Aldrig tänkt den tanken? hmm?
Jag har föreslagit detta för dig flera gånger....visst inför abortförbud, men! då åker fadern på 100% av enskild vårdnad eller staten åker på 100% föärldraansvar, och i din skambelagda värdl så, får han även ta den sociala skammen av att haft sex före äktenskapet...usch och fy!
Visst låt oss föda 4 ungar...,men! då åker fadern på att stanna hemma, torka skit samt värma välling, bli ekonomiskt beroende och tappa sina möjligheter i arbetslivet, få en pension han inte kan leva på etc etc.

OM du nu tycker detta ska vara en sååååå bra lösning för kvinnor så? varför inte för män likväl?

Jag klarar Barrling, det jag inte klarar är att du länkar saker som nått slags "bevis" för din sak som inte är ett skit bevis för din sak.
Senast redigerad av Merapi 2019-04-05 kl. 11:45.
Citera
2019-04-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det liggs ju överallt, det bildas par, det levs tillsammans, det produceras barn.
vad mer kan man önska?

Skillnaden mellan "då" och idag är samhällets stressnivå, vi måste göra val hela tiden, vi är ständigt uppkopplade och kan jämföra oss själva samt allt vi har med hela världen.

Sen visst europa har en högervåg...men USA har en vänstervåg ...så det hela jämnar nog ut sig.

Det är just det det inte gör, vilket både min, och vad jag kan se, Strix statistik visar. Vi har historiskt lite sex och negativa födelsetal.
Citera
2019-04-05, 14:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Säg mig Uven, har du någonsin funderat över varför människor blir kriminella? Vad i samhället driver kriminalitet? Är det att man inte spärrar in människor tillräckligt eller inte hotar dem med att spärra in dem tillräckligt mycket?

Ja, det har jag haft mycken anledning att fundera över. Har Du funderat över varför kriminaliteten är så låg i Japan att deras polis tappar i kompetens att hantera allvarliga brott?

Det är inget "i samhället" som driver brott - det är brottslingarna som driver brott. I hög grad kan detta påverkas genom moralisk skolning och en god incitamentsstruktur. Kan Du förklara hur det kommer sig att vi har en ständig ökning av allvarliga vapenbrott, handgranatsattacker och våldtäkter? Tror Du det är för att barnbidragen är för låga eller att det finns för få fritidsgårdar?

Citat:
Nej men du uttrycker lagidéer som i stort bygger på att det ska bli näst intill omöjligt att skilja sig.
ex skiljer du dig så förlorar ditt barn ekonomisk trygghet.

Lappri! Det jag vill är att samhället belönar önskade beteenden och avstår från att belöna oönskade beteenden. Tvärtom mot vad svensk vänster alltid gjort - med resultat att allt fler uppvisar ett oönskat beteende.

Citat:
Nej jag drar dina argument hela vägen ut, för att förtydliga hur svaga de är.
Man går inte "frivilligt" med på att skaffa barn , för att man har sex. Inte som man inte heller som kvinna. "villigheten" till något sitter inte i att man tar risker i sitt liv.

Citat:
Ska även män ha "alla rättigheter avstå sex" i sina liv i akt och mening att slippa bli ensamstående vårdnadshavare till barn de inte önskat titt som tätt?

Håller den principen som "ett fyrtorn" tror du i mäns liv?
Har önskemålet kring total celibat utanför barnalsringen ens hållit som ett murket staket?

Nä just det. Kanske dags för dig inse att verkligheten inte ser ut som du vill att den ska se ut, och att det är vansinnigt mycket mer intelligent anpassa ett samhälle EFTER hur människor faktiskt funkar, och då ALLA människor, inte bara dem försedda med snopp och praktiskt möjlighet rymma sin kos efter sexakten, än att människor ska försöka anpassa sig efter ett samhälle som inte är mänskligt, eller inte fattat att oj??? kvinnor är också människor.

Ja, män skall också ha den rätten. Du har aldrig varit gift man, så Du kanske inte inser vad det betyder i krav på mäns förmåga att avstå sex. I allt högre grad avstår också män från sex med en kvinna, vilket visar sig bl a i att unga har mindre sex nuförtiden än för några decennier sedan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7079497

Citat:
Den "genetiska meningen" är till för abstrakta akademiker, inte i en praktisk realitet. Du har inget BARN eller människa i en liten befruktad äggcell som du inte ens kan se med blotta ögat. Vänligen försök fatta detta någongång. Det du har där då är en befuktad äggcell och that's it!
Det är fint, men! dess rätt att utveckla sig vidare ska inte övergå levande människors rättigheter att leva så som de vill. Och verkligen inte så, då världen redan svämmar över alla sina breddar av människor.

...ett annat sätt att förklara att lagstiftning mm bör grunda sig på vetenskap och inte på konjunkturella känslor.

Citat:
Vi har idag en realitet av att vi kutar runt och skjuter av andra djur för vi "tycker" de är för många och inte ska ha rätt leva, bara det är rätt äckligt ologiskt med tanke på hur många vi själva är, att i det ljuset dessutom bli gaggigt sentimentala kring människan i äggcellstadiet är snudd på hjärnkollaps.

Vi är inte ensamma på detta klot, vi har också ett ansvar för hur fan vi beter oss, eftersom vi är de enda som kan ta det ansvaret, för nej där sitter nu ingen gubbe med skägg som fixar allt åt oss.

Nej det är vår plikt att ansvara för detta klot. "svenskhet" är flugskitsvikt jämfört med detta ansvar.

Ja, vi gör skillnad på människor och djur. Så?

Det är ett värderingsställningstagande, och mitt ställningstagande är att jag engagerar mig i Sverige, men kan inte ta ansvar för hela världen. Det kan ingen, även om några skulle få för sig att förklara Åmål för koldioxidfri zon.

Citat:
Det son ÄR oroväckande i vårt tid uven är det klimathot vi står inför. INTE att sveriges befolkning inte föder 4 barn per kvinna. Fattar du?

Ja, Ni försöker lura i folk sådant. Det har lyckats rätt bra med okunniga och omdömeslösa tonåringar. Bäst går det som vanligt att lura tonårsflickor. Det är nästan så det påminner om den gravida tonårsflickan som utbrast "Men han sa att det var akupunktur!".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=7192831

Citat:
Nej, men jag förstår vikten av att skapa samhällen som inte skapar problem som kostar.

- Skapa barn som inte får vettiga barndomar = mycket kostsamma problem.
- Skapa enorma klasskillnader mellan människor = frustration, desperation = mycket kostsamma problem.

Då har Du litet att göra i Sverige där vi har gigantiska sociala kostnader och gigantiska problem som kommer att kosta ännu mer - och de presenterade "lösningarna" är alltid högre offentliga utgifter.

Citat:
Japan – strikt patriarkalt men med I-lands frihet samt välstånd = Kvinnor vill inte föda barn alls, för att få barn i Japan för en kvinna = ekonomiskt bunden och ofri, eftersom män inte gör ett skit.

Sverige 20-tal - Strikt patriarkalt, inget större välfärdsamhälle, stor fattigdom, ingen frihet alls för de flesta kvinnor.

Finland på 50 talet har jag ingen större koll på..men låt mig gissa Strikt patriarkalt, ingen större välfärd, stor fattigdom, ingen frihet alls för de flesta kvinnor.

Vad exakt är det du tycker jag som kvinna ska längta efter i något av dessa 3 samhällen?

Vad Du vill. Japan är ett av världens högst utvecklade länder, Sverige på 20-talet var en tillväxtekonomi med kvinnlig rösträtt mm, Finland på 50-talet utvecklade långsammare än Sverige ett fungerande välfärdssamhälle som sedan visat sig vara påfallande robust än idag. Rätt bra samhällen allihop.
Citera
2019-04-05, 15:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Man kan inte både sitta och gasta sig blå att vi blir för många gamla och för få unga de tär inte ekonomiskt hållbart!!!! och samtidigt sitta och mena att ta in för många unga utifrån är ekonomiskt ohållbart.

I västvärlden lever vi just nu i det demografiska skedet att den äldre generationen blir allt mer långlevad pga teknisk/ medicinsk utveckling samtidigt som de som ska ta hand om dessa, de unga, inte ökar i antal i samma takt. utan snarare minskar något.

Jag förstår att din åsiktsorts "lösning" på detta är att tvinga på de sätt man nu kan tvinga just kvinnor att fixa problemet i form av att just de ska offra sin sexualitet på "reproduktionens altare" just de ska offra sin frihet ( på att ta hand om resultaten) Men om er sort nu ännu inte fattat detta, kvinnor går inte längre med på era "lösningar". Kvinnor vill ha exakt samma friheter och rättigheter som ni män har gett er själva. DE vill kunna ha en fri sexualitet UTAN att tvingas till oönskade graviditeter, DE vill kunna ha barn UTAN att därför tvingas offra hela sin frihet, karriär, arbete, inkomster etc etc.

Finessen är att åldringar blir friskare och kan leva utan hjälp allt högre upp i åren, så att det skulle gå åt allt fler för att ta hand om dem är inte så säkert.

Citat:
Men Uven, din läsning kan ju likväl som att pressa kvinnor, istälelt bli att pressa män!
Aldrig tänkt den tanken? hmm?
Jag har föreslagit detta för dig flera gånger....visst inför abortförbud, men! då åker fadern på 100% av enskild vårdnad eller staten åker på 100% föärldraansvar, och i din skambelagda värdl så, får han även ta den sociala skammen av att haft sex före äktenskapet...usch och fy!
Visst låt oss föda 4 ungar...,men! då åker fadern på att stanna hemma, torka skit samt värma välling, bli ekonomiskt beroende och tappa sina möjligheter i arbetslivet, få en pension han inte kan leva på etc etc.

OM du nu tycker detta ska vara en sååååå bra lösning för kvinnor så? varför inte för män likväl?

Vi kan förstås umgås med tanken på antingen ett semi-separerat eller totalseparerat samhälle. Det skulle på sitt sätt vara intressant att prova. Man kan fundera på vilket samhälle som hade klarat sig bäst.

Jag har fö gjort allt det där med småbarn...

Citat:
Jag klarar Barrling, det jag inte klarar är att du länkar saker som nått slags "bevis" för din sak som inte är ett skit bevis för din sak.

Pytt!
Citera
2019-04-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Det är just det det inte gör, vilket både min, och vad jag kan se, Strix statistik visar. Vi har historiskt lite sex och negativa födelsetal.

"historiskt"? Ursäkta men sitter du med sex-statistisk från 1300 talet ex. som ingen annan sitter på?
Låt mig gissa att vi har först nån form av insamlad statistik kring detta runt 1950-70, alltså inte speciellt "historisk".

Vi har de äktenskap, parbildningar, sex som nu människor vill ha, har tid med, orkar etc.
Och har ni problem med att människor ska kunna välja själva dessa saker så well, då finns där som sagt samhällen man kan flytta till där man tvingas.
Vill man att detta ska vara en frivillighet , för alla! inte bara sig själv, så får man vackert försöka försöka göra sig själv så attraktiv på den marknad man nu vill in på och sluta gnälla.

Vad gälelr svensk nativitet så nej, den är rätt ok, och väldigt bra tom då vi beaktar världens överbefolkning. Det är helt ok om svensk befolkning minskar lite, det är ännu mera ok att Europa minskar sin befolkning, eftersom vi snart kommer tvingas ta emot massa människor som idag bebor områden som i en snar framtid antingen är under vatten eller en veritabel öken/ helvetet på jorden.
Citera
2019-04-05, 15:57
Medlem
Citat:
"historiskt"? Ursäkta men sitter du med sex-statistisk från 1300 talet ex. som ingen annan sitter på?
Låt mig gissa att vi har först nån form av insamlad statistik kring detta runt 1950-70, alltså inte speciellt "historisk".

Vi har de äktenskap, parbildningar, sex som nu människor vill ha, har tid med, orkar etc.
Och har ni problem med att människor ska kunna välja själva dessa saker så well, då finns där som sagt samhällen man kan flytta till där man tvingas.
Vill man att detta ska vara en frivillighet , för alla! inte bara sig själv, så får man vackert försöka försöka göra sig själv så attraktiv på den marknad man nu vill in på och sluta gnälla.

Vad gälelr svensk nativitet så nej, den är rätt ok, och väldigt bra tom då vi beaktar världens överbefolkning. Det är helt ok om svensk befolkning minskar lite, det är ännu mera ok att Europa minskar sin befolkning, eftersom vi snart kommer tvingas ta emot massa människor som idag bebor områden som i en snar framtid antingen är under vatten eller en veritabel öken/ helvetet på jorden.

Trams! Ökenområdena på jorden minskar. På grund av ökad växtlighet.
Citera
2019-04-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ja, det har jag haft mycken anledning att fundera över. Har Du funderat över varför kriminaliteten är så låg i Japan att deras polis tappar i kompetens att hantera allvarliga brott?

Det är inget "i samhället" som driver brott - det är brottslingarna som driver brott. I hög grad kan detta påverkas genom moralisk skolning och en god incitamentsstruktur. Kan Du förklara hur det kommer sig att vi har en ständig ökning av allvarliga vapenbrott, handgranatsattacker och våldtäkter? Tror Du det är för att barnbidragen är för låga eller att det finns för få fritidsgårdar?

Att Japan inte har speciellt hög kriminalitet stavas nog att de har en så enormt stor andel medelklass inte specieltl stora inkomstskillnader mellan olika grupper, och inga stängda dörrar för att kunna klättra socialt och ekonomiskt som det moderna USA numera har i många skikt i samhället. Detta delar de med oss skandinaver ex. Och jämfört med USA har vi båda rätt låg kriminalitet.

Vidare är Japaner ett socialt kontrollerat folk, om vi skulle jämföra individualismen i samhället mellan ex Japan Sverige och USA, där 1 = låg individualism och 10 hög så skulle jag sätta Japan som
1-2 Sverige som 5-6 kanske och USA som en 12.
I Japan och Sverige så skäms man om man inte jobbar, gör rätt för sig och sin grupp, upptar för stor plats/ brer ut sig på andras bekostnad. I USA skäms man om man inte är framgångsrik.

Citat:
Lappri! Det jag vill är att samhället belönar önskade beteenden och avstår från att belöna oönskade beteenden. Tvärtom mot vad svensk vänster alltid gjort - med resultat att allt fler uppvisar ett oönskat beteende.

ja vi vet..och önskat bettende är att som barn födas inom ett äktenskap, gör du inte det som spädgris, så ska du straffas via att få ditt barnbidrag indraget och istället omvandlöat till nått slkags extra bonus för de ungar som fötts inom ett äktenskap.
Jag tror säkert att embryon tänker sig om både en och två gånger innan de startar nästa celldelningsskede....tror du inte?

"vänstern" samt i princip alla politiska ideologier existerande i vårt land idag, förutom några hysteriska tossor på div. religiösa högerflanker har accepterat att människor har sex och att detta då och då leder till barn som föds även utanför ett äktenskap. De har även accepterat att nej alla ,människor är inte så lyckade partnermaterial eller stannar i utvecklandet samma dag de gifter sig, och alla bör därför ges möjligheter att kunna skilja sig.

Citat:
Ja, män skall också ha den rätten. Du har aldrig varit gift man, så Du kanske inte inser vad det betyder i krav på mäns förmåga att avstå sex. I allt högre grad avstår också män från sex med en kvinna, vilket visar sig bl a i att unga har mindre sex nuförtiden än för några decennier sedan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7079497

Tja du, med tanke på att världens sexhandel är en av världens mest lukrativa branscher, finns typ överallt också i de mest sexfientliga strikt patriarkala länderna med dödstraff på sex utanför äktenskapet och knappast finns för kvinnors skull så pfff!

Citat:
...ett annat sätt att förklara att lagstiftning mm bör grunda sig på vetenskap och inte på konjunkturella känslor.

Och du tror att vetenskapen hävdar att en nyss befruktad äggcell är samma sak som ett barn?

får ta resten senare
Citera
2019-04-05, 16:14
Medlem
Citat:
Att Japan inte har speciellt hög kriminalitet stavas nog att de har en så enormt stor andel medelklass inte specieltl stora inkomstskillnader mellan olika grupper, och inga stängda dörrar för att kunna klättra socialt och ekonomiskt som det moderna USA numera har i många skikt i samhället. Detta delar de med oss skandinaver ex. Och jämfört med USA har vi båda rätt låg kriminalitet.

Vidare är Japaner ett socialt kontrollerat folk, om vi skulle jämföra individualismen i samhället mellan ex Japan Sverige och USA, där 1 = låg individualism och 10 hög så skulle jag sätta Japan som
I Japan och Sverige så skäms man om man inte jobbar, gör rätt för sig och sin grupp, upptar för stor plats/ brer ut sig på andras bekostnad. I USA skäms man om man inte är framgångsrik.

ja vi vet..och önskat bettende är att som barn födas inom ett äktenskap, gör du inte det som spädgris, så ska du straffas via att få ditt barnbidrag indraget och istället omvandlöat till nått slkags extra bonus för de ungar som fötts inom ett äktenskap.
Jag tror säkert att embryon tänker sig om både en och två gånger innan de startar nästa celldelningsskede....tror du inte?

"vänstern" samt i princip alla politiska ideologier existerande i vårt land idag, förutom några hysteriska tossor på div. religiösa högerflanker har accepterat att människor har sex och att detta då och då leder till barn som föds även utanför ett äktenskap. De har även accepterat att nej alla ,människor är inte så lyckade partnermaterial eller stannar i utvecklandet samma dag de gifter sig, och alla bör därför ges möjligheter att kunna skilja sig.

Tja du, med tanke på att världens sexhandel är en av världens mest lukrativa branscher, finns typ överallt också i de mest sexfientliga strikt patriarkala länderna med dödstraff på sex utanför äktenskapet och knappast finns för kvinnors skull så pfff!

Och du tror att vetenskapen hävdar att en nyss befruktad äggcell är samma sak som ett barn?

får ta resten senare

Det är felaktigt. Sverige är enligt undersökningar världens mest individualistiska land.
Citera
2019-04-05, 16:19
Medlem
Citat:

Man har jämfört det låga sexandet med generationen som var ung kring 1920-talet, så åtminstone rör det sig så långt bak i tiden. Varför 1300-talet ska vara en mer relevant utgångspunkt vet jag inte. Däremot kan man ju notera i artikeln i WP att sexandet gått ner radikalt sedan 2008, vilket mig veterligen inte var en teknologisk stenålder med fullt av olyckliga tvångsäktenskap. Tror inte ens man brände häxor.

Citat:

Det dör betydligt fler än vad som föds, men det finns säkert folk i världen som har det än värre. Däremot finns det etniska minoriteter i Sverige, med annan kulturell bakgrund och andra värderingar som tvärtom förökar sig som kaniner. Den gemensamma nämnaren hos dessa grupper? De har starka normer kring monogami.

Så ska det komma en massa människor till Sverige nu och framöver så får man åtminstone hoppas att de ger svensken en nödvändig lektion i blommor och bin.
Citera
2019-04-05, 21:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det finns betydande inkomstskillnader i Japan, däremot har de ett mycket starkt social kitt som gör att det dels finns väldigt starka sociala incitament att hålla sig till en etablerad ordning, dels en påfallande homogen befolkning med gemensamma värderingar. Japan har också i huvudsak sluppit socialismen. varför bluffen med socio-ekonomiska förklaringar (=ursäkter) till allehanda sociala avvikelser. Det är så klart en vinst.

Citat:

Alla skall få "sitt" barnbidrag indraget - det är en dålig lösning.

Citat:

Vi klarar av att både ha sex utanför äktenskapet och att barn föds utanför äktenskapet - men: det måste ske med måtta och med ansvar och det är bäst om föräldrarna gifter sig efter att barnet är fött. Sådant här kan hända om man genom lösaktighet sprider skamliga sjukdomar:
https://www.lakemedelsvarlden.se/superresistent-gonorre-forsta-fallen-oroar/

Citat:

Jag förespråkar inte patriarkala samhällen - helt lagom jämställda samhällen där äktenskapsbaserade kärnfamiljer dominerar.

Citat:

Inte samma sak - det ena följer med nödvändighet på det andra.
Citera
2019-04-06, 09:23
Medlem
Citat:
Det finns betydande inkomstskillnader i Japan, däremot har de ett mycket starkt social kitt som gör att det dels finns väldigt starka sociala incitament att hålla sig till en etablerad ordning, dels en påfallande homogen befolkning med gemensamma värderingar. Japan har också i huvudsak sluppit socialismen. varför bluffen med socio-ekonomiska förklaringar (=ursäkter) till allehanda sociala avvikelser. Det är så klart en vinst.

Men inte alls som i USA ex.

Citat:
Alla skall få "sitt" barnbidrag indraget - det är en dålig lösning.
Dagens barnbidrag ska försvinna och omvandlas till ett "kärnfamiljbidrag", därför att Uven tycker att kärnfamiljen är mycket mycket viktigare än barn.

Citat:
Vi klarar av att både ha sex utanför äktenskapet och att barn föds utanför äktenskapet - men: det måste ske med måtta och med ansvar och det är bäst om föräldrarna gifter sig efter att barnet är fött. Sådant här kan hända om man genom lösaktighet sprider skamliga sjukdomar:
https://www.lakemedelsvarlden.se/superresistent-gonorre-forsta-fallen-oroar/

Nej det är bäst att vi ser till att man kan ta hand om ett barn som singel. Därför att den familjekonstellationen har alltid och kommer alltid finnas.

Citat:
Jag förespråkar inte patriarkala samhällen - helt lagom jämställda samhällen där äktenskapsbaserade kärnfamiljer dominerar.

Och "lagom" jämställt enligt uven är att kvinnor ska ta "smällarna".

Citat:
Inte samma sak - det ena följer med nödvändighet på det andra.

Nej, ett barn följer en konception OM allt funkar, och i detta "funkar" ingår i vårt samhället att kvinnan vill. Försök härda ut att kvinnor har denna rätt att få sin vilja respekterad.

Det som avslutas i ett missfall eller i en abort är en utvecklingsfas, inte ett färdigt barn.
Det finns ingen vetenskap som pratar om "döda barn " eller "döda ofödda barn" etc.
Citera
2019-04-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Man har jämfört det låga sexandet med generationen som var ung kring 1920-talet, så åtminstone rör det sig så långt bak i tiden. Varför 1300-talet ska vara en mer relevant utgångspunkt vet jag inte. Däremot kan man ju notera i artikeln i WP att sexandet gått ner radikalt sedan 2008, vilket mig veterligen inte var en teknologisk stenålder med fullt av olyckliga tvångsäktenskap. Tror inte ens man brände häxor.

Det dör betydligt fler än vad som föds, men det finns säkert folk i världen som har det än värre. Däremot finns det etniska minoriteter i Sverige, med annan kulturell bakgrund och andra värderingar som tvärtom förökar sig som kaniner. Den gemensamma nämnaren hos dessa grupper? De har starka normer kring monogami.

Så ska det komma en massa människor till Sverige nu och framöver så får man åtminstone hoppas att de ger svensken en nödvändig lektion i blommor och bin.

Så man sitter och frågar ut folk om deras "minnen" av sitt sexliv 1920?
eller menar du man samlade statistik över människors sexliv 1920?

Det var du som använde ordet "historisk".
2000 ca så hade vi explosionen av billiga mobiler.
Facebook startades väl också nånstans där i början av 2000 talet.
Och runt samma tid började väl de första rapporterna kring utbrändhet ramla in.
Och i nutid så diskuterar forskarna som sagt stressen av att vara ständigt uppkopplad, ständigt nåbar etc etc.

DÄR sitter skälen till att vi har mindre sex, inte att vi inte gifter oss, eller har gett kivnnor rättigheter etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in