2019-03-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Om jag tar bort denna 15 p-kurs kommer min vårtermin bestå av 15 + 7,5 = 22,5 p = 75%. Jag har fått utbetalt för 100% några månader nu, så jag antar att om jag avregistrerar den så jämkar de det redan betalat ut för mycket så att jag får några riktigt snåla utbetalningar de närmaste månaderna så att utbetald summa för hela terminen motsvarar 75% studier? Rent ekonomiskt klarar jag mig hur det än blir (jobbar en del + har lite undanstoppat) men är livrädd att göra något "fel" så att det blir arga återkrav och knorr inför nästkommande termin, då jag sökt ett helt annat program än det jag är inskriven på nu.

I ditt fall så skulle jag i så fall ringa dem, förklara situationen och avregistrera mig. Det är bättre för dig i längden då du;
1. Kan fokusera på kurserna du faktiskt pluggar
2. Kan fokusera på arbetet

Nu har det ju bara betalts ut 2 gånger under denna termin, så återbetalningen kommer inte att bli särskilt stor (ett par tusenlappar) och om du för en dialog med dem så är dem alltid öppna för det som är bäst för dig. CSN är en riktigt bra myndighet förutom när man måste vänta på deras pengar :P
Citera
2019-03-15, 20:32
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
I ditt fall så skulle jag i så fall ringa dem, förklara situationen och avregistrera mig. Det är bättre för dig i längden då du;
1. Kan fokusera på kurserna du faktiskt pluggar
2. Kan fokusera på arbetet

Nu har det ju bara betalts ut 2 gånger under denna termin, så återbetalningen kommer inte att bli särskilt stor (ett par tusenlappar) och om du för en dialog med dem så är dem alltid öppna för det som är bäst för dig. CSN är en riktigt bra myndighet förutom när man måste vänta på deras pengar :P
Ja så får det bli! Tack för rådgivning!
Känns som jag är "unik" i tråden som inte har första prio att klämma ur så mkt pengar som möjligt utan vill göra allt rätt. Fast utan att få trubbel
Citera
2019-03-17, 16:27
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Hej, jag har en liten fråga gällande inkomstgränsen för CSN.

Ponera att en person startar ett aktiebolag med en anställd, varken lön eller utdelning betalas ut och allt kapital ligger kvar i företaget eller återinvesteras inom företaget. Har CSN några synpunkter på detta eller är det ett sätt att komma undan inkomstgränsen? Företagsägaren och den anställde får alltså inte ut en enda krona under studietiden och kan i stället plocka ut ett större belopp efter det att studierna är avklarade. Vågar jag ringa CSN och fråga hur detta skulle påverka den hypotetiske företagsägaren ?

Har någon annan gjort på samma sätt? Uppstod några komplikationer?

mvh
Citera
2019-03-19, 16:52
Medlem
Återkrav CSN

Har fått ett återkrav från CSN, kul att man straffas för att man är driftig och försöker överleva. Iallfall.

Har bara gått på bidrag och inget lån.

Termin 1 ligger jag risigt illa till, har tjänat över 25k mer än vad jag får. Fick cirka 14k i bidrag från CSN denna period.

Termin 2 ligger jag väldigt safe. Jobbade nästan ingenting här.

Nu har dom meddelat att dom vill att jag skriver ner fördelningen av min inkomst. Säger jag sanningen så är det 25k mer än vad jag får tjänat. Ljuger jag så och dom inte ber om lönespecifikationer så kommer jag undan.

1. Skall man ljuga? Vad händer ifall jag ljuger och blir påkommen?
2. Om jag säger sanningen, hur mycket blir jag skyldig? Och kan man göra en återbetalningsplan?
Citera
2019-03-19, 17:01
Medlem
gregersnegrers avatar
Om du ljuger så riskerar du att bli åtalad för bedrägeri.
Citera
2019-03-19, 17:06
Avslutad
Om du ljuger kan du bli åtalad, samt så kommer du framstå som en lögnare inför dig själv och dina föräldrar. Om du vågar berätta för mamma att du tänker ljuga för CSN, så go ahead.

Kollla återbetalningsrutinerna med CSN, de har bra system och hjälper dig så du ska klara dig.

När du får tid över, funderar varför du tycker att du ska ovanför regelverken och vilket slags samhälle det blir om alla resonerar på ditt sätt.
Citera
2019-03-19, 17:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Har fått ett återkrav från CSN, kul att man straffas för att man är driftig och försöker överleva. Iallfall.

Termin 1 ligger jag risigt illa till, har tjänat över 25k mer än vad jag får. Fick cirka 14k i bidrag från CSN denna period.

Nu har dom meddelat att dom vill att jag skriver ner fördelningen av min inkomst. Säger jag sanningen så är det 25k mer än vad jag får tjänat. Ljuger jag så och dom inte ber om lönespecifikationer så kommer jag undan.

2. Om jag säger sanningen, hur mycket blir jag skyldig? Och kan man göra en återbetalningsplan?

Om de kontaktat dig måste de väl kontrollerat din inkomst två år tillbaka via Skatteverket? Då måste din totala inkomst det året överstigit vad du får tjäna(fribeloppet). Och de vill veta hur inkomsten fördelat sig.

"Inkomst av tjänst (lön, semesterersättning med mera) ska du redovisa det kalenderhalvår du hade tillgång till pengarna, normalt när de betalades ut. Skicka med intyg från din arbetsgivare som underlag, till exempel lönespecifikationer."

https://www.csn.se/fragor-och-svar/kontrollerar-csn-mina-inkomster/kontroll-av-inkomst.html
Citera
2019-03-19, 17:35
Medlem
kristofferGs avatar
Du kommer inte undan.
Citera
2019-03-19, 17:40
Medlem
Nicchzos avatar
Eftersom du har fått ett återkrav så har de säkerligen redan kollat upp det på ett och annat sätt, annars så skulle du inte blivit återbetalningsskyldig. Tvivlar på att du kommer att komma undan och dessutom kommer de att begära lönespecifikationer då du måste ha något att intyga med.
Citera
2019-03-23, 20:16
Medlem
Tja! Snart dags för csn!

När jag kollade med en kursare så såg vi i våra bankers appar att jag kommer få 9k och någon hundralapp och min kompis ca 1k mer. Vi både är 100% säkra att vi har fullt csn och vi båda läser på heltid.

Någon som vet vad som kan spöka? Eller kolla vad ni kommer få på måndag
Citera
2019-03-25, 12:13
Medlem
bens1ns avatar
Hej, ska precis börja läsa de sista kurserna på Komvux för att få högskolebehörighet. Har knappt någon annan deklarerad inkomst så har naturligtvis sökt om bidrag. Det jag lurar lite på är att jag sökte till Komvux+CSN för ett tag sedan men avbröt studierna innan de hade börjat och fick aldrig någon utbetalning av CSN eftersom jag meddelade dem innan. Detta är inget som kan göra så jag blir nekad bidrag denna gång väl?
Senast redigerad av bens1n 2019-03-25 kl. 12:15.
Citera
2019-04-01, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S

1. Som redan nämnts - bedrägeri och/eller bidragsbrott
2. De gör en uträkning och beloppet beror på hur mycket du har tjänat mot hur mycket du har fått in i bidrag under tiden. Du kan dock bli återbetalningsskyldig för hela terminen i och med att det gick så pass långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Tja! Snart dags för csn!

När jag kollade med en kursare så såg vi i våra bankers appar att jag kommer få 9k och någon hundralapp och min kompis ca 1k mer. Vi både är 100% säkra att vi har fullt csn och vi båda läser på heltid.

Någon som vet vad som kan spöka? Eller kolla vad ni kommer få på måndag

Hur mycket man får beror på olika faktorer. Jag kan inte deras system, men det är mer som väger in än bara hur mycket man pluggar. Har din vän barn? Bor ni i samma stad/kommun? Samma typ av kursupplägg/tid?

Citat:
Ursprungligen postat av bens1n
Hej, ska precis börja läsa de sista kurserna på Komvux för att få högskolebehörighet. Har knappt någon annan deklarerad inkomst så har naturligtvis sökt om bidrag. Det jag lurar lite på är att jag sökte till Komvux+CSN för ett tag sedan men avbröt studierna innan de hade börjat och fick aldrig någon utbetalning av CSN eftersom jag meddelade dem innan. Detta är inget som kan göra så jag blir nekad bidrag denna gång väl?

Det ska vara grönt för dig. Du påbörjade inte kursen, meddelade CSN och fick aldrig någon betalning = "nollställd". Ring ändå för säkerhets skull upp och hör med dem så att allt är rätt i deras system. Jag hade missat att lämna studieförsäkran en gång i tiden och fick aldrig några pengar, så jag hoppade av efter 2 månader och började jobba. Fick efter några månader alla pengar retroaktivt, men var turligt nog tillräckligt smart att ringa upp dem och lösa situationen med en återbetalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in