Citat:
Ursprungligen postat av
NP.S
Har fått ett återkrav från CSN, kul att man straffas för att man är driftig och försöker överleva. Iallfall.
Har bara gått på bidrag och inget lån.
Termin 1 ligger jag risigt illa till, har tjänat över 25k mer än vad jag får. Fick cirka 14k i bidrag från CSN denna period.
Termin 2 ligger jag väldigt safe. Jobbade nästan ingenting här.
Nu har dom meddelat att dom vill att jag skriver ner fördelningen av min inkomst. Säger jag sanningen så är det 25k mer än vad jag får tjänat. Ljuger jag så och dom inte ber om lönespecifikationer så kommer jag undan.
1. Skall man ljuga? Vad händer ifall jag ljuger och blir påkommen?
2. Om jag säger sanningen, hur mycket blir jag skyldig? Och kan man göra en återbetalningsplan?
1. Som redan nämnts - bedrägeri och/eller bidragsbrott
2. De gör en uträkning och beloppet beror på hur mycket du har tjänat mot hur mycket du har fått in i bidrag under tiden. Du kan dock bli återbetalningsskyldig för hela terminen i och med att det gick så pass långt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Daxshandlaren
Tja! Snart dags för csn!
När jag kollade med en kursare så såg vi i våra bankers appar att jag kommer få 9k och någon hundralapp och min kompis ca 1k mer. Vi både är 100% säkra att vi har fullt csn och vi båda läser på heltid.
Någon som vet vad som kan spöka? Eller kolla vad ni kommer få på måndag
Hur mycket man får beror på olika faktorer. Jag kan inte deras system, men det är mer som väger in än bara hur mycket man pluggar. Har din vän barn? Bor ni i samma stad/kommun? Samma typ av kursupplägg/tid?
Citat:
Ursprungligen postat av
bens1n
Hej, ska precis börja läsa de sista kurserna på Komvux för att få högskolebehörighet. Har knappt någon annan deklarerad inkomst så har naturligtvis sökt om bidrag. Det jag lurar lite på är att jag sökte till Komvux+CSN för ett tag sedan men avbröt studierna innan de hade börjat och fick aldrig någon utbetalning av CSN eftersom jag meddelade dem innan. Detta är inget som kan göra så jag blir nekad bidrag denna gång väl?
Det ska vara grönt för dig. Du påbörjade inte kursen, meddelade CSN och fick aldrig någon betalning = "nollställd". Ring ändå för säkerhets skull upp och hör med dem så att allt är rätt i deras system. Jag hade missat att lämna studieförsäkran en gång i tiden och fick aldrig några pengar, så jag hoppade av efter 2 månader och började jobba. Fick efter några månader alla pengar retroaktivt, men var turligt nog tillräckligt smart att ringa upp dem och lösa situationen med en återbetalning.