Citat:
Ursprungligen postat av
Cykeltuta
Ok! Registreras det som avbrott både om jag avreggar mig före kursen eller om jag registrerar mig men väljer att inte delta ö h t?
Om du avregistrerar dig innan kursstart så står du som "Avregistrerad". Om jag minns rätt så får CSN denna information direkt sen nyår, och om du då har studiemedel för bland annat den kursen så kan det bli diskussion om fortsatt utbetalning. Om du registrerar dig och inte deltar alls så registreras "Avbrott", och samma sak gäller här - d.v.s. att när CSN får informationen så kan ditt beslut om studiemedel dras tillbaka. Om det är distanskurs så kan du logga in under seminarier och liknande och på så sätt åtminstone få nog med närvaro för att slippa avbrottet, alternativt som sagt att förklara för läraren/kursansvarige. Vissa blir tjuriga för att man tar upp en plats som någon annan, aktiv, kunde ha tagit samtidigt som de flesta ändå bara bekräftar och låter terminen gå på utan avbrott. Du får ju dock icke-godkänt betyg och svårt att läsa om kursen i framtiden.
Hur många poäng kommer du att läsa om denna kurs tas bort? Om du fortfarande ligger på 100% så är det bättre att kontakta CSN och förklara situationen. De borde kunna skicka ett nytt beslut ganska snabbt, men man vet ju aldrig.
EDIT: Jag glider själv runt mellan universitets- och gymnasiekurser. Registrerar mig på universitetskurserna för att få mitt studiemedel, gör tillräckligt för att inte få icke-godkänt och kompletterar sedan poängen med gymnasiebetyg (komvux). Dels för att jag är skoltrött, men även p.g.a. att arbete alltid sätter käppar i hjulen 2-3 månader in på varje kurs. Det var nära att bli problem en gång när en lärare ville sätta avbrott på mig, men efter att ha förklarat min situation så lät hon mig vara fortsatt registrerad.