2019-02-28, 17:55
Medlem
1. Kontrollera med CSN att du har rätt till pengarna.
2. Eskalera. Prata själv med rektorn, antingen utan att boka tid (chansa att hen är inne på kontoret och har tid) eller bestäm en tid där ni båda kan sitta ner och prata om det. Ni borde kunna ses i ett sådsnt här viktogr ärende senast på måndag kam jag tycka.
3. Eskalera igen. Skolchefen på kommunen. Ring först, boka tid sedan. Förhoppningsvis kan ni ses nästa vecka.
4. Får du fortfarande ingen hjälp eskalerar du till ordförande i kommunens utbildningsnämnd. Detta är fritidspolitiker men de är folkvalda och bryr sig om sina väljare. Telefonnummer och e-postadress finns på kommunens hemsida. Mejla först, ring senare samma dag eller dagen efter.
Citera
2019-02-28, 19:25
Medlem
Nicchzos avatar
Det är minst 4 timmars ogiltig frånvaro under en månad som det kan påverka studiebidraget, dvs så ska du ha varit behörig till att få pengarna de månaderna som du har varit där såvida du inte har fått ditt CSN när du har haft minst 4 timmars frånvaro innan det blev indraget. Om de anser att dem har betalat för mycket innan det blev indraget så kan de dra in bidraget trots att du har börjat vara närvarande igen för att du ska slippa bli återbetalningsskyldig.

Du kan kontakta CSN på deras hemsida, förklara läget så kan de kontrollera frånvaron. Du kan också prova googla på CSN telefon samt kommunen du bor i och se om du hittar något nummer.
Citera
2019-02-28, 20:07
Medlem
nihilverums avatar
Privatekonomi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2019-02-28, 20:09
Medlem
nihilverums avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2019-02-28, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicchzo
Det är minst 4 timmars ogiltig frånvaro under en månad som det kan påverka studiebidraget, dvs så ska du ha varit behörig till att få pengarna de månaderna som du har varit där såvida du inte har fått ditt CSN när du har haft minst 4 timmars frånvaro innan det blev indraget. Om de anser att dem har betalat för mycket innan det blev indraget så kan de dra in bidraget trots att du har börjat vara närvarande igen för att du ska slippa bli återbetalningsskyldig.

Du kan kontakta CSN på deras hemsida, förklara läget så kan de kontrollera frånvaron. Du kan också prova googla på CSN telefon samt kommunen du bor i och se om du hittar något nummer.

Jag är återbetalningsskyldig på 650kr till CSN så det ska inte dras in pga det.
Citera
2019-02-28, 23:11
Medlem
Nicchzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callen17
Jag är återbetalningsskyldig på 650kr till CSN så det ska inte dras in pga det.
Det allra bästa är att ta kontakt med CSN i den kommun du bor i så att de kan kolla upp frånvaron samt behörigheterna eftersom skolan inte verkar vara villiga till att hjälpa till.
Citera
2019-03-10, 00:33
Medlem
Har en fråga gällande godkänt studiemedel för ett helt läsår.
Jag har för mig att jag har hört att de gör en resultatprövning varje termin, oavsett om man har sökt för en termin eller för ett helår. Nu läste jag dock (https://www.csn.se/partner/nyheter/2018-08-21-soka-studiemedel-for-en-langre-tid.html) att det inte görs resultatprövning om man sökt och blivit godkänd för ett helår. Senaste uppdateringen på den sidan var 2018-08-21.

Ser det likadant ut iår?
Citera
2019-03-15, 01:13
Medlem
Cykeltutas avatar
Har antalet kurser som man anmäler sig till och verkligen läser någon relevans ö h t för csn efter att beslut är taget?
Anledning till frågan är att jag anmält att jag ska läsa 125 % den här terminen men överväger att inte bekräfta deltagande på den sista kursen (och därmed inte heller läsa den) som drar igång om några veckor. Kursen är på 15 p, och därmed kommer jag vid terminens slut ha läst 22,5 p = 75%. Utslaget på helår blir det 52,5 % då jag har en komplett hösttermin.

Det bör inte innebära några problem, va?
Citera
2019-03-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Har antalet kurser som man anmäler sig till och verkligen läser någon relevans ö h t för csn efter att beslut är taget?
Anledning till frågan är att jag anmält att jag ska läsa 125 % den här terminen men överväger att inte bekräfta deltagande på den sista kursen (och därmed inte heller läsa den) som drar igång om några veckor. Kursen är på 15 p, och därmed kommer jag vid terminens slut ha läst 22,5 p = 75%. Utslaget på helår blir det 52,5 % då jag har en komplett hösttermin.

Det bör inte innebära några problem, va?

Det är inga problem så länge du inte får avbrott registrerat. Så länge du uppfyller poängkravet (75%) så spelar det ingen roll i efterhand, men om det registreras ett avbrott så kan du bli av med rätten till studiemedel. Mitt tips är att prata med kursansvarig och förklara situationen och att du inte kommer att fullfölja kursen, men ändå vill fortsätta vara registrerad. Vissa accepterar dock inte detta.
Citera
2019-03-15, 11:40
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Det är inga problem så länge du inte får avbrott registrerat. Så länge du uppfyller poängkravet (75%) så spelar det ingen roll i efterhand, men om det registreras ett avbrott så kan du bli av med rätten till studiemedel. Mitt tips är att prata med kursansvarig och förklara situationen och att du inte kommer att fullfölja kursen, men ändå vill fortsätta vara registrerad. Vissa accepterar dock inte detta.
Ok! Registreras det som avbrott både om jag avreggar mig före kursen eller om jag registrerar mig men väljer att inte delta ö h t?
Citera
2019-03-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Ok! Registreras det som avbrott både om jag avreggar mig före kursen eller om jag registrerar mig men väljer att inte delta ö h t?

Om du avregistrerar dig innan kursstart så står du som "Avregistrerad". Om jag minns rätt så får CSN denna information direkt sen nyår, och om du då har studiemedel för bland annat den kursen så kan det bli diskussion om fortsatt utbetalning. Om du registrerar dig och inte deltar alls så registreras "Avbrott", och samma sak gäller här - d.v.s. att när CSN får informationen så kan ditt beslut om studiemedel dras tillbaka. Om det är distanskurs så kan du logga in under seminarier och liknande och på så sätt åtminstone få nog med närvaro för att slippa avbrottet, alternativt som sagt att förklara för läraren/kursansvarige. Vissa blir tjuriga för att man tar upp en plats som någon annan, aktiv, kunde ha tagit samtidigt som de flesta ändå bara bekräftar och låter terminen gå på utan avbrott. Du får ju dock icke-godkänt betyg och svårt att läsa om kursen i framtiden.

Hur många poäng kommer du att läsa om denna kurs tas bort? Om du fortfarande ligger på 100% så är det bättre att kontakta CSN och förklara situationen. De borde kunna skicka ett nytt beslut ganska snabbt, men man vet ju aldrig.

EDIT: Jag glider själv runt mellan universitets- och gymnasiekurser. Registrerar mig på universitetskurserna för att få mitt studiemedel, gör tillräckligt för att inte få icke-godkänt och kompletterar sedan poängen med gymnasiebetyg (komvux). Dels för att jag är skoltrött, men även p.g.a. att arbete alltid sätter käppar i hjulen 2-3 månader in på varje kurs. Det var nära att bli problem en gång när en lärare ville sätta avbrott på mig, men efter att ha förklarat min situation så lät hon mig vara fortsatt registrerad.
Senast redigerad av KushDoktor 2019-03-15 kl. 13:29.
Citera
2019-03-15, 14:07
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Om du avregistrerar dig innan kursstart så står du som "Avregistrerad". Om jag minns rätt så får CSN denna information direkt sen nyår, och om du då har studiemedel för bland annat den kursen så kan det bli diskussion om fortsatt utbetalning. Om du registrerar dig och inte deltar alls så registreras "Avbrott", och samma sak gäller här - d.v.s. att när CSN får informationen så kan ditt beslut om studiemedel dras tillbaka. Om det är distanskurs så kan du logga in under seminarier och liknande och på så sätt åtminstone få nog med närvaro för att slippa avbrottet, alternativt som sagt att förklara för läraren/kursansvarige. Vissa blir tjuriga för att man tar upp en plats som någon annan, aktiv, kunde ha tagit samtidigt som de flesta ändå bara bekräftar och låter terminen gå på utan avbrott. Du får ju dock icke-godkänt betyg och svårt att läsa om kursen i framtiden.

Hur många poäng kommer du att läsa om denna kurs tas bort? Om du fortfarande ligger på 100% så är det bättre att kontakta CSN och förklara situationen. De borde kunna skicka ett nytt beslut ganska snabbt, men man vet ju aldrig.

EDIT: Jag glider själv runt mellan universitets- och gymnasiekurser. Registrerar mig på universitetskurserna för att få mitt studiemedel, gör tillräckligt för att inte få icke-godkänt och kompletterar sedan poängen med gymnasiebetyg (komvux). Dels för att jag är skoltrött, men även p.g.a. att arbete alltid sätter käppar i hjulen 2-3 månader in på varje kurs. Det var nära att bli problem en gång när en lärare ville sätta avbrott på mig, men efter att ha förklarat min situation så lät hon mig vara fortsatt registrerad.

Om jag tar bort denna 15 p-kurs kommer min vårtermin bestå av 15 + 7,5 = 22,5 p = 75%. Jag har fått utbetalt för 100% några månader nu, så jag antar att om jag avregistrerar den så jämkar de det redan betalat ut för mycket så att jag får några riktigt snåla utbetalningar de närmaste månaderna så att utbetald summa för hela terminen motsvarar 75% studier? Rent ekonomiskt klarar jag mig hur det än blir (jobbar en del + har lite undanstoppat) men är livrädd att göra något "fel" så att det blir arga återkrav och knorr inför nästkommande termin, då jag sökt ett helt annat program än det jag är inskriven på nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in