2019-04-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
1. Som redan nämnts - bedrägeri och/eller bidragsbrott
2. De gör en uträkning och beloppet beror på hur mycket du har tjänat mot hur mycket du har fått in i bidrag under tiden. Du kan dock bli återbetalningsskyldig för hela terminen i och med att det gick så pass långt.

Hur mycket man får beror på olika faktorer. Jag kan inte deras system, men det är mer som väger in än bara hur mycket man pluggar. Har din vän barn? Bor ni i samma stad/kommun? Samma typ av kursupplägg/tid?

Det ska vara grönt för dig. Du påbörjade inte kursen, meddelade CSN och fick aldrig någon betalning = "nollställd". Ring ändå för säkerhets skull upp och hör med dem så att allt är rätt i deras system. Jag hade missat att lämna studieförsäkran en gång i tiden och fick aldrig några pengar, så jag hoppade av efter 2 månader och började jobba. Fick efter några månader alla pengar retroaktivt, men var turligt nog tillräckligt smart att ringa upp dem och lösa situationen med en återbetalning.

Yes, samma stad, samma skola, samma program. Så allt sånt är lika. Ingen av oss har barn
Citera
2019-04-01, 19:48
Medlem
Angående fribeloppet. Kommer börja jobba rätt mycket nu under våren och undrar om csn kollar på när jag får min lön utbetalad, eller när jag har arbetat in den?

Alltså om jag jobbar i december och får lön i januari, vilket år kommer csn anse att de pengarna hör till?
Citera
2019-04-02, 06:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag läser en YH utbildning och får IG i en kurs nu och har CSN. Ska söka CSN för HT 19 och VT 20 nu i sommar. Har haft CSN HT 18 och VT 19. Kommer jag bli nekad CSN för HT 19 och VT 20 nu eftersom jag inte fått tillräckligt med poäng under VT 19? Eller blir jag nekad CSN för HT 19?

Orkar varken ringa eller skriva till CSN då dem bara ger mig ett myndighetssvar som man förstår nada av eller så gör dem copy paste tillbaka som svar i mail.

Sen läser jag här https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel/studieresultat.html#expand:svid10_3bc72e5c15cce36b 423115db

I vissa fall prövar vi inte resultaten
För studier efter den 1 juli 2013 prövar vi inte studie*resultaten om det var mer än tio år sedan du studerade med studie*medel. Det måste ha gått mer än tio år mellan den sista veckan som du hade studie*medel och den första veckan som du nu ansöker om studiemedel för.

Om det är första gången du söker studie*medel på eftergymnasial nivå och tidigare endast har fått studie*medel för att studera på gymnasienivå. Till eftergymnasial nivå räknas studier på högskola, universitet och yrkeshögskola.

Senast jag hade studiemedel var 2008. Då fick jag godkänd i alla kurser. Då bör dem väl inte pröva mina resultat om jag söker studiemedel igen nu för HT 19 och VT 20 eftersom jag kommer att få IG i en kurs nu VT 19?

Och ja, det är första gången jag söker studiemedel på yrkeshögskolan.

Med andra ord prövar dem inte mitt resultat från VT 19 utan jag får CSN för HT 19 och VT 20?
Senast redigerad av Mittpunkt 2019-04-02 kl. 06:26.
Citera
2019-04-04, 14:54
Medlem
Hej!

Under andra halvåret 2017 började jag plugga och tog ENDAST ut BIDRAG och levde på sparpengar/eget kapital förutom dem 2400kr/månad eller vad det var.

Tänkte bara kika om man kan bli återbetalningsskyldig på dessa bidrag? De vill nu ha in inkomstuppgifter, och under andra halvåret har jag tjänat 109 000kr ganska exakt, vilket är 10 000 mer än fribeloppet. (hade inte räknat med en så hög slutlön när jag kalkylerade hur mycket jag skulle tjäna under andra halvåret.)

Detta betyder ju att jag har tjänat 10k mer än vad man får tjäna under ett halvår, kommer jag bli återbetalningsskyldig på bidraget eller hur funkar det? Jag var helt 100 på att man inte behövde betala tillbaks bidraget utan bara lånet, men har jag fel där?

Mvh
Citera
2019-04-04, 21:25
Medlem
crilleos avatar
Hej!

Ponera att man har fått ett återbtalningskrav med anledning av att man tjänat för mycket. Skulle det kunna vara ett bidragsbrott?
Citera
2019-04-06, 07:26
Bannlyst
Om man bor utomlands och inte betalar tillbaka så skriver de att de kontaktar inkassobolag i landet i fråga, men gör de verkligen detta? Någon som vet?
Citera
2019-04-21, 12:55
Medlem
Kan jag undvika återbetalning till CSN om jag registrerar extra kurser läsperiod 4?

Jag har råkat läsa för lite kurspoäng under det här året, nämligen 15 poäng för lite förra terminen och 7.5 poäng för lite den här terminen (jag läser till viss del kurser som jag inte har klarat under de tidigare åren, och jag kom inte in på tre av dem).
Jag har därför försökt lösa det här genom att omregistrera mig på de här extra kurserna under den här terminen, och försöka hinna med så mycket som möjligt av dem.
Är det här en möjlig lösning?
Citera
2019-04-22, 14:49
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har råkat läsa för lite kurspoäng under det här året, nämligen 15 poäng för lite förra terminen och 7.5 poäng för lite den här terminen (jag läser till viss del kurser som jag inte har klarat under de tidigare åren, och jag kom inte in på tre av dem).
Jag har därför försökt lösa det här genom att omregistrera mig på de här extra kurserna under den här terminen, och försöka hinna med så mycket som möjligt av dem.
Är det här en möjlig lösning?

CSN vill att man klarar 75% av de poäng man fått studiemedel för innan man kan få en ny ansökning godkänd. Hur du klarar de poängen (d.v.s. vilka kurser du gör klart) bryr de sig inte om.
Citera
2019-04-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
CSN vill att man klarar 75% av de poäng man fått studiemedel för innan man kan få en ny ansökning godkänd. Hur du klarar de poängen (d.v.s. vilka kurser du gör klart) bryr de sig inte om.
Okej, jag har i alla fall hittills lyckats bli registrerad på alla fyra kurser för den här terminen (jag vet det eftersom jag har fått det bekräftat från universitetet via mail och har haft alla kurserna listade i Aktuella Kurser på Ladok osv), så då borde väl det innebära att de åtminstone inte längre kommer att kräva återbetalning för den här terminen?

Jag hoppas att jag inom kort kommer att få bekräftelse på åtminstone nån av de här andra två kurserna som jag nyligen ansökte om omregistrering på också, så att jag eventuellt slipper betala tillbaka för kurserna från förra terminen också.

Återbetalning för två kurser är egentligen inga större problem eftersom jag kommer att ha typ 30 000 spänn tillgängligt efter sommarlovet, men det hade ju varit rätt skoj att slippa så mycket återbetalning som möjligt.
Senast redigerad av Mikael861 2019-04-22 kl. 15:10.
Citera
2019-04-22, 17:13
Medlem
Underkänd kurs och studiemedel

Jag gick för några år sedan ett kortare högskoleprogram och misslyckades med en av kurserna. Jag minns att jag sista terminen av det programmet inte fick något studiemedel tack vare denna underkända kurs.

Hur blir det om jag vill påbörja ett nytt program till hösten? Kommer jag fortfarande behöva återgå till den här kursen och göra klart den? Det rör sig om en kurs som är helt irrelevant för den kommande utbildningen.

Bonusfråga: är det bara studiebidraget som ryker eller kommer jag att förvägras studentlån också?
Citera
2019-04-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jag gick för några år sedan ett kortare högskoleprogram och misslyckades med en av kurserna. Jag minns att jag sista terminen av det programmet inte fick något studiemedel tack vare denna underkända kurs.

Hur blir det om jag vill påbörja ett nytt program till hösten? Kommer jag fortfarande behöva återgå till den här kursen och göra klart den? Det rör sig om en kurs som är helt irrelevant för den kommande utbildningen.

Bonusfråga: är det bara studiebidraget som ryker eller kommer jag att förvägras studentlån också?

Du behöver inte läsa den gamla kursen. Du kan läsa vilken kurs som helst på eftergymnasial nivå för att läsa in nog med högskolepoäng för att uppnå kravet på studieresultat för att bli berättigad ytterligare studiemedel.

Detta gäller för både studiebidraget och studielånet.
Citera
2019-04-22, 18:22
Medlem
mschiefs avatar
Om du bara missade en kurs ska du inte bli nekad studiemedel en hel termin, utan tills du läst klart 75% av poängen du missat. Så missade du en 15hp kurs ska du få söka studiemedel igen efter att ha klarat av 11.25hp nästa termin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in