2019-07-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vilka poäng menar du? Varför är det så viktigt med dem? Trivs jag inte på mitt program så trivs jag inte, om jag drar efter två veckor eller fullföljer skiten vet jag inte :/

Du måste under ditt första läsår avklara 37.5hp av 60hp möjliga. Gör du inte det så blir du nekad nytt bidrag / lån. Om du inte läser fulla 60 HP så är det 66.7% har jag för mig. Du kan dock läsa upp dem poängen på distans via antingen universitet eller komvux.
Citera
2019-07-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqar
Du måste under ditt första läsår avklara 37.5hp av 60hp möjliga. Gör du inte det så blir du nekad nytt bidrag / lån. Om du inte läser fulla 60 HP så är det 66.7% har jag för mig. Du kan dock läsa upp dem poängen på distans via antingen universitet eller komvux.

Okej tack för svaret! Då kanske det är bättre för mig att avstå från både bidrag och lån till en början?

Kan man då få bidrag/lån i efterhand? Dvs jag går kanske två månader utan bidrag/lån och sen begär att få för denna tid efteråt?
Senast redigerad av Dijamant 2019-07-30 kl. 14:47.
Citera
2019-07-30, 14:54
Medlem
Citat:
Okej tack för svaret! Då kanske det är bättre för mig att avstå från både bidrag och lån till en början?

Kan man då få bidrag/lån i efterhand? Dvs jag går kanske två månader utan bidrag/lån och sen begär att få för denna tid efteråt?
Du kan bara få bidrag för dem 4 veckorna innan du skickade in ansökan.
Citera
2019-07-31, 13:15
Medlem
När bör man senast skicka in ansökan om studiemedel för att vara säker på att få det lagom till studiestarten?
Citera
2019-07-31, 13:23
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
När bör man senast skicka in ansökan om studiemedel för att vara säker på att få det lagom till studiestarten?

Jadu, jag gjorde det i typ februari.. vänta inte med det.
Citera
2019-07-31, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Jadu, jag gjorde det i typ februari.. vänta inte med det.

Måste man verkligen vara så tidig? Fick mitt beviljat dagen efter jag ansökte. Eller är det så att cashen ändå kommer senare? Haha helt lost här
Citera
2019-07-31, 17:38
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Måste man verkligen vara så tidig? Fick mitt beviljat dagen efter jag ansökte. Eller är det så att cashen ändå kommer senare? Haha helt lost här

Inget måste, men CSN kan ha ganska långa handläggningstider särskilt när det närmar sig skolstart. Tog nog 3-4 veckor att få min ansökan färdig redan i februari.
Citera
2019-08-01, 10:49
Medlem
Har under det förra läsåret läst 8 stycken 7,5p-kurser, varav jag har klarat ca 35p. Detta var mitt första år på högskolan, och mina tidigare studier har endast varit på gymnasiet och någon enstaka kurs på komvux. Det jag undrar över är hur många poäng jag behöver för att bli beviljad studielån för nästkommande två terminer? I brevet stod endast antalet poäng som jag har nu, och inte de poäng som jag behöver.
Senast redigerad av hawthorns 2019-08-01 kl. 11:17.
Citera
2019-08-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Jag skulle nog säga minst två månader för att vara säker.
Citera
2019-08-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Har under det förra läsåret läst 8 stycken 7,5p-kurser, varav jag har klarat ca 35p. Detta var mitt första år på högskolan, och mina tidigare studier har endast varit på gymnasiet och någon enstaka kurs på komvux. Det jag undrar över är hur många poäng jag behöver för att bli beviljad studielån för nästkommande två terminer? I brevet stod endast antalet poäng som jag har nu, och inte de poäng som jag behöver.

Vid första högskoleåret krävs 37.5hp. Alltså räcker det med en komvux kurs för att få CSN igen. Eller t ex sommarmatte
Citera
2019-08-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqar
Vid första högskoleåret krävs 37.5hp. Alltså räcker det med en komvux kurs för att få CSN igen. Eller t ex sommarmatte

Om jag klarar de resterande 2 poängen i exempelvis september, blir jag då beviljad CSN för nästkommande terminer, eller ingår kurserna under nästkommande läsår i den procenten då?
Citera
2019-08-02, 12:00
Medlem
Om man avbryter sin ansökan för lån/bidrag innan terminstart blir det komplikationer för framtida lån då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in