2019-03-31, 21:32
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Om 20% underkänns i grundskolematte kan du räkna bort dessa som 1.7-presterare.
Även om högskoleprovet handlade om att komma ihåg formler som du inte har pluggat på månader eller år betyder det inget. De behöver bara vara bättre än andra HP-tagare, varav de flesta inte är några stjärnskott, särskilt eftersom de med dåliga resultat har anledning att ta om det varje gång.

Sen underkänns de inte i matte, det går inte att bli underkänt på diagnostiska prov, utan har lägre lösningsfrekvens. De på feber och SvD har bara inte bra HP nog att läsa källorna ordentligt:
https://www.svd.se/laga-mattekunskaper-sanker-nivan-pa-hogskolan
http://www.lilahe.com/KTH2013.pdf (faktiska källan)
Citera
2019-03-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Även om högskoleprovet handlade om att komma ihåg formler som du inte har pluggat på månader eller år betyder det inget. De behöver bara vara bättre än andra HP-tagare, varav de flesta inte är några stjärnskott,

Nej, för att nå 1.7 på högskoleprovet behöver de prestera ett högt antal korrekta svar. Om dessa inte klarar grundskolematten på ett simpelt förtest till civilare är sannolikheten låg att dessa klarar matten på högskoleprovet, varvid resultatet rimligtvis inte kan bli högt. Civilingenjörer är i regel inte språkgenier som köttar den verbala delen.
Citera
2019-03-31, 23:14
Medlem
Varför just 1.7? Läkarprogrammet på GU krävde 1.6 i våras, och på KI krävdes det 1.65.
Alla juristprogram ligger numera under 1.5, samma med alla ekonomiprogram med undantag för Handels.
Att skriva 1.7 kräver att du presterar bättre än ca 99% av provskrivarna.
Citera
2019-04-02, 12:18
Medlem
Ffa komvux studier - 4 år efter gymnasieexamen

Hej,

Jag har hamnat i en knivig situation där jag inte får mycket gjort med mina komvux studier. Hittills har allting skett på distans, NTI-Skolan. Jag har fått F i mina kurser flertals gånger på grund av prestationsångest, och brist på motivation. Kurserna som jag kämpar med idag är Fysik 1a, Kemi 2, Biologi 2, och Matematik 4. Ni vet, de där typiska kurserna som man behöver en studiekamrat för. Tyvärr har det varit svårt för mig att hitta motivationen för att kämpa igenom dessa kurser, därtill är min studieplan också inte suverän, jag läser inte en kurs i taget.

Nu när jag har täckt fundamentet för min dagssituation vill jag även tillägga att jag också inte varit bestämd i mina utbildningsval för framtiden, det är nu på sistone som jag kommer till insikt vad som passar mig mest. Fullbordade karriärstester som tog hänsyn till personligheten visade att jag passade till dessa olika yrken.

Till min förvåning hitta jag ''läkare'', men jag är tämligen obeslutsam om det är ett yrke för mig i framtiden, jag är en person som vill hjälpa människor i större skala. Dock är medicin självklart ett intressant område, men frågan är om jag blir uttråkad av det i framtiden. Detta är orsaken till varför jag har förhalat med utbildningen såpass länge. Vad tror ni kan vara lösningen för mig? Tror ni orsaken till förhalningen beror på mig, och mitt ointresse för kurserna? Eller kan det bero på prestationsångest och brist på hjälp omkring mig?

Edit: Till mitt yrke söker jag status, och en hög lön. Gärna att jag kan ha en hög ledighet under åren också. Jag förstår att det är höga krav jag ställer, men jag tänker inte nöja mig med medelmåttighet under senare del av mitt liv och ångra detta livet ut. Jag är trots allt född i ett land av möjligheter, med föräldrar från tredje världen.

Uppskattar vägledning.
Senast redigerad av lizardangie 2019-04-02 kl. 12:24.
Citera
2019-04-02, 12:28
Medlem
Du kommer bli uttråkad av alla utbildningar vid något tillfälle, om din respons då är att sluta plugga så har du ingen chans att klara läkarlinjen.

Steg 1 är att utveckla motivationen och disciplinen som krävs för att ta sig igenom gymnasiet. Om du inte fixar det så är det helt meningslöst att fundera på om läkarlinjen eller civ ing hade varit roligare för du har ingen chans att klara någon av dessa utbildningar utan den förmågan.

Jag säger inte att du ska ge upp dina drömmar men steg 1, det absolut viktigaste för dig att lösa är "hur ska jag klara dessa lätta gymnasiekurser". För dom är lätta, vill du gå en högstatusutbildning så måste du ta dig igenom mycket svårare kurser än dom du nämner.
Senast redigerad av Josef.K.33 2019-04-02 kl. 13:02.
Citera
2019-04-02, 14:44
Medlem
Heauxms avatar
Börja med att göra klart allt på komvux. Jag har själv dragit ut på det och bara kört på distans i 5 år. Är 25 nu och har börjat ta tag i det på riktigt. Dock funkar det bättre att närvara i skolan. Ca 4 timmar per dag är jag där och det är skönt att få saker gjorda.
Visst,det känns lite sådär när det är fullt med fuckups i dessa komvux skolor och man vet att man inte är SÅ dålig.
Men, ta tag i det nu. Helst inte på distans.

Personligen klarade jag 1 kurs per år på distans trots att jag läste 250 poäng per 10 veckors period. Konstant. I 5 år. Fyfan vad jobbigt det var att aldrig slutföra något.

Jag har fortfarande tunt 1100 poäng att läsa upp och jag är glad att jag börjat på riktigt den här gången.

Jag ska inte säga att du inte ska vara ambitiös men läkarlinjen är svår. Har vänner som pluggat utomlands och i Sverige och de har avbrutit pga att det var alldeles för mycket. Tänk dig studera från tidig morgon till sen kväll varje dag. Helger existerar inte, du kommer att plugga 7 dagar i veckan och många gånger behöva dygna för att hinna med allt som behöver göras.
Citera
2019-04-02, 16:24
Medlem
Hannsipannsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Du kommer bli uttråkad av alla utbildningar vid något tillfälle, om din respons då är att sluta plugga så har du ingen chans att klara läkarlinjen.

Steg 1 är att utveckla motivationen och disciplinen som krävs för att ta sig igenom gymnasiet. Om du inte fixar det så är det helt meningslöst att fundera på om läkarlinjen eller civ ing hade varit roligare för du har ingen chans att klara någon av dessa utbildningar utan den förmågan.

Jag säger inte att du ska ge upp dina drömmar men steg 1, det absolut viktigaste för dig att lösa är "hur ska jag klara dessa lätta gymnasiekurser". För dom är lätta, vill du gå en högstatusutbildning så måste du ta dig igenom mycket svårare kurser än dom du nämner.
Sant. Lyssna på detta.
Det kan dessutom vara så att du är en medelmåtta och inte kan få ett statusjobb med hög lön och hög ledighet. Du kanske skall vara glad om du ens går ut gymnasiet?
Citera
2019-04-02, 17:33
Medlem
Det finns ju inget som talar för att du kommer att klara kurserna du läser nu - du har ju failat flertalet gånger och verkar ju uppenbart sakna motivationen att få rätsida på det. Tycker du ska sluta att slösa tid på utbildning och försöka att få tag på ett jobb i stället. Vill du ha "status" och det där så ska du nog starta eget.
Citera
2019-04-02, 19:06
Medlem
enobservators avatar
Jag pluggade upp gymnasiekurser i komvux och har gjort det i samband med deltidsarbete och samt för att vägleda mig i vad jag skulle vilja arbeta med framöver, det har nu gått 4 år efter min examen och jag har klarat av dessa kurser och skall börja universitet i höst. Om du ej klarar de kurser du nämner så vet jag ej om du kommer att klara en ännu högre utbildning inom naturvetenskap. Det enda jag kan tipsa om är att klara av dessa kurser vare sig hur mycket tid du spenderar för i slutändan så finns det inga ursäkter förutom att DU inte har spenderat den tid du måste för att klara av studierna.
Citera
2019-04-02, 19:23
Medlem
Fridaynights avatar
Det viktigaste av allt är sluta förlita dig på motivation. Motivation kommer och går, skaffa dig en stor dos disciplin så kommer det gå mycket bättre (talar av erfarenhet)
Citera
2019-04-07, 06:55
Medlem
9 ämnen på komvux - hur lång tid?

Hej FB:are!

Jag har nu bestämt mig för att ta igen några ämnen på komvux!

Kem, biologi och fysik 1+2 samt matte 2-4. Hur lång tid kan det ta om jag börjar i höst?
Citera
2019-04-07, 06:57
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Hej FB:are!

Jag har nu bestämt mig för att ta igen några ämnen på komvux!

Kem, biologi och fysik 1+2 samt matte 2-4. Hur lång tid kan det ta om jag börjar i höst?

Kemi A
Biologi A
Fysik A+B
Matematik B, C, D

Två terminer skulle jag gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in