Citat:
Ursprungligen postat av
raask
Tjena!
Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.
Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.
Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.
Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?
Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.
Någon som kan styra mig i rätt riktning?
Mvh
På komvux får du betyg i studieresultat
På folkhögskola får du betyg i studieprestation
Så hade jag varit dig hade jag läst in gymnasiet på en folkhögskola. Om du anstränger dig och gör ditt bästa utan att nå toppresultat i allt får du högsta betyget.
På komvux är det toppresultat i allt som gäller för att få höga betyg.
När man söker till universitetet så är högskoleprovet ca 1/4 del och folkhögskolebetyg 1/4 del och gymnasie och komvux betyg 2/4 delar av alla antagningningar. Det är procentuellt mindre, antal personer som läser in betyg på folkhögskola än antalet som läser på gymnasiet och komvux. Så du har större chans att komma in med folkhögskolebetyg på universitetet