2019-03-31, 18:10
Medlem
För din allmänbildnings skull bör du du satsa på gymnasiet. Sannolikheten för att du ska klara av dina högskolestudier ökar dessutom om du får bra betyg på komvux. Du kommer också skriva bättre på högskoleprovet av bara farten om du lägger tid på studierna.
Citera
2019-03-31, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raask
Tjena!

Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.

Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.

Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.

Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh

På komvux får du betyg i studieresultat

På folkhögskola får du betyg i studieprestation

Så hade jag varit dig hade jag läst in gymnasiet på en folkhögskola. Om du anstränger dig och gör ditt bästa utan att nå toppresultat i allt får du högsta betyget.

På komvux är det toppresultat i allt som gäller för att få höga betyg.

När man söker till universitetet så är högskoleprovet ca 1/4 del och folkhögskolebetyg 1/4 del och gymnasie och komvux betyg 2/4 delar av alla antagningningar. Det är procentuellt mindre, antal personer som läser in betyg på folkhögskola än antalet som läser på gymnasiet och komvux. Så du har större chans att komma in med folkhögskolebetyg på universitetet
Citera
2019-03-31, 18:50
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Tjena!

Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.

Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.

Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.

Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh
Plugga hårt nu redan på komvux, jag menar, du lär ju ändå skaffa behörighet så ta i ordentligt, du lär dig en massa du kommer kunna använda senare i alla fall. Att tro att man kan skriva bra på högskoleprovet utan att ha gott om kunskaper med sig är felaktigt.
Citera
2019-03-31, 19:09
Medlem
En gymnasie kurs på 100 poäng ska motsvara 100 timmar ish. Testa högskolerprovet om du får ett OK resultat kan du nog höja dig med lite övning. men vissa har svårt för HP. har i allafall 2 vänner med riktigt fina betyg från gymnasiet men som presterar dåligt på HP. HP är inte som proven man skriver i skolan matte delen exempelvis handlar mer om förståelse och regler än att kunna göra ett långt induktionsbevis/integral som det är i skolan. du läser särskild behörighet matte 4 etc?
Senast redigerad av kralligaknut1337 2019-03-31 kl. 19:14.
Citera
2019-03-31, 19:16
Medlem
raasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Vad behöver du få på högskoleprovet för kursen som intresserar dig?

Enligt siffror från VT19, 0.9-1.55.
Citera
2019-03-31, 19:27
Medlem
Citat:
Enligt siffror från VT19, 0.9-1.55.

0.9 klarar du säkert! ska du skriva i helgen?
Citera
2019-03-31, 19:33
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Bevisligen inte:

Civilingenjörsstudenter dåliga på matematik
20 procent på KTH och Chalmers klarar inte grundskolematte

https://feber.se/vetenskap/art/299015/civilingenjrsstudenter_dliga_p/
Att Sveriges utbildning generellt har kollapsat har ingen betydelse, högskoleproven är normerade.
Citera
2019-03-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
högskoleproven är normerade.

För folk som tog det i respektive utbildning på KTH. Du påstod att ett slumpmässigt urval som inte tog det och kom in genom betygen hade presterat runt 1.7, vilket bevisligen INTE stämmer.
Citera
2019-03-31, 20:07
Medlem
På sätt och vis varför är det så illa att 20% inte kan grundskolematte? är det helt oförberett? får man formelblad? isåfall är det svårt. Man glömmer om man inte använder det på länge, tror faktiskt att de flesta om det fick en timme att repetera innan skulle klara ett grundskoleprov. Kan säga att jag minns exempelvis inte exakt hur klotets volym lyder. men vafan skulle jag få titta på formeln i 15 sec så hade det kommit tillbaka.
Citera
2019-03-31, 21:01
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
För folk som tog det i respektive utbildning på KTH. Du påstod att ett slumpmässigt urval som inte tog det och kom in genom betygen hade presterat runt 1.7, vilket bevisligen INTE stämmer.
Jo, eftersom resten av samhället också har blivit sämre på matte. Även om de hade fått 1.5 mot 1997s års provtagare hade de klarat sig bra idag. Din artikel betyder bara att chalmers/KTH är sämre på matte än 1997, inte att de är dåliga. Sedan gäller artikeln alla civilingenjörer, inte bara de med 1.7hp i krav.
Senast redigerad av hieroboam 2019-03-31 kl. 21:03.
Citera
2019-03-31, 21:10
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
På sätt och vis varför är det så illa att 20% inte kan grundskolematte? är det helt oförberett? får man formelblad? isåfall är det svårt. Man glömmer om man inte använder det på länge, tror faktiskt att de flesta om det fick en timme att repetera innan skulle klara ett grundskoleprov. Kan säga att jag minns exempelvis inte exakt hur klotets volym lyder. men vafan skulle jag få titta på formeln i 15 sec så hade det kommit tillbaka.
Källan verkar vara att KTHs på nybörjarprov har ca 80% rätt på grundskapsdelen sedan 2001 i stället för 91% som det var 1999. Det är ett prov som inte betygsätts och inte tas seriöst eller pluggas till, och mest handlar om formler och tekniker som inte kommer upp på HP.
Citera
2019-03-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Jo, eftersom resten av samhället också har blivit sämre på matte. Även om de hade fått 1.5 mot 1997s års provtagare hade de klarat sig bra idag. Din artikel betyder bara att chalmers/KTH är sämre på matte än 1997, inte att de är dåliga. Sedan gäller artikeln alla civilingenjörer, inte bara de med 1.7hp i krav.

Om 20% underkänns i grundskolematte kan du räkna bort dessa som 1.7-presterare. Minst 20% av det slumpmässiga urvalet är således inte ens i närheten av prestationen som du ska få fram av ett slumpmässigt urval. Hur resterande presterar som inte tog HP, men kom in, vet vi förstås inte utifrån denna information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in