2015-07-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Finns inga nationella prov i de ämnena.

Jaha det förklarar ju. Har du någon aning om var man kan få tag på vanliga gamla prov i de ämnena då?
Citera
2015-07-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Ni som påstår att man måste ha 2350 poäng godkänt, vart har ni fått den informationen?

Ska läsa lite kurser på komvux till hösten för att få en examen och min Syo sa (samt visade nått papper där det stod) att på komvux behövs totalt 2400p (jämfört med gymnasiets 2500p) och att endast 2150p behöver vara godkänt (jämfört med gymnasiets 2250p). Hon borde väl ha koll på sånt?

En annan fråga, tyckte någon också säga att idrott inte räknas med som betyg? Missuppfattade jag det eller är det så?

Jag pratade med en studievägledare och hon sa att man var tvungen att ha 90% godkända poäng från gymnasiet, dvs 2250.
Citera
2015-07-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFM
Jag pratade med en studievägledare och hon sa att man var tvungen att ha 90% godkända poäng från gymnasiet, dvs 2250.

Från gymnasiet ja, så långt är jag med! Men då ska man också ha totalt 2500p. På komvux är det totala 2400p och min Syv sa att man då endast behöver 2150p godkänt om man tar sin examen via komvux. Därför jag blir fundersam när jag hör så olika..
Citera
2015-07-10, 15:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ni som påstår att man måste ha 2350 poäng godkänt, vart har ni fått den informationen?

Ska läsa lite kurser på komvux till hösten för att få en examen och min Syo sa (samt visade nått papper där det stod) att på komvux behövs totalt 2400p (jämfört med gymnasiets 2500p) och att endast 2150p behöver vara godkänt (jämfört med gymnasiets 2250p). Hon borde väl ha koll på sånt?

En annan fråga, tyckte någon också säga att idrott inte räknas med som betyg? Missuppfattade jag det eller är det så?

Vart? Därifrån! *pekar*

Men blanda inte ihop slutbetyg (som fanns redan innan den nya läroplanen GY11) och gymnasieexamen (som kom med GY11).

Enligt denna sida gäller följande:

Citat:
Slutbetyg får utfärdas t.o.m. den 1 januari 2017. Fr.o.m. den 2 januari 2017 är det endast gymnasieexamen som får utfärdas.

...

Ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning ska totalt omfatta 2350 poäng, varav 600 poäng kärnämnen och 1750 poäng fritt valda kurser.

...

En gymnasieexamen i form av en yrkesexamen kan utfärdas för den som har betyg i kurser som omfattar 2400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2250 gymnasiepoäng som innefattar betyg i kurserna svenska eller svenska som andraspråk 1, engelska 5, matematik 1a och gymnasiearbetet.

Edit: Och idrott finns inte som kurs på komvux, så det bidrar till att komvux kräver lägre poäng för slutbetyg/gymnasieexamen.
Senast redigerad av lighten-up 2015-07-10 kl. 15:55.
Citera
2015-07-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Vart? Därifrån! *pekar*

Men blanda inte ihop slutbetyg (som fanns redan innan den nya läroplanen GY11) och gymnasieexamen (som kom med GY11).

Enligt denna sida gäller följande:

Edit: Och idrott finns inte som kurs på komvux, så det bidrar till att komvux kräver lägre poäng för slutbetyg/gymnasieexamen.

Hmm, det är en examen jag vill ha för att kunna plugga vidare (började gymnasiet i samband med förändringen till GY11).
Tycker det är intressant att det står yrkesexamen och inte gymnasieexamen, gäller samma för gy-examen?

Det känns ju sådär att min Syv är helt inkompetent som säger att 2150p ska vara godkända av 2400p och inte nämner för fem öre att min idrott inte räknas! Det blir ju oväntade kurser på 200p..

Vad är egentligen skillnad på slutbetyg och gy-examen?
Citera
2015-07-10, 22:15
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Hmm, det är en examen jag vill ha för att kunna plugga vidare (började gymnasiet i samband med förändringen till GY11).
Tycker det är intressant att det står yrkesexamen och inte gymnasieexamen, gäller samma för gy-examen?

Det känns ju sådär att min Syv är helt inkompetent som säger att 2150p ska vara godkända av 2400p och inte nämner för fem öre att min idrott inte räknas! Det blir ju oväntade kurser på 200p..

Ja, det är samma antal poäng (2400 poäng). Längre ned på samma sida som jag länkade ovan står det nämligen:

Citat:
En gymnasieexamen i form av en högskoleförberedande examen inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå kan utfärdas för den som har betyg på kurser som omfattar 2400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2250 gymnasiepoäng.

Citat:
Vad är egentligen skillnad på slutbetyg och gy-examen?

Slutbetyg är är den gamla typen av examina för gymnasiala studier, fast slutbetyg får numera bara utfärdas i undantagsfall. Har man läst gymnasiekurser och kan inte omvandla alla dessa till den nya läroplanen GY11 så kan komvux få utfärda ett slutbetyg för eleven. (källa
Senast redigerad av lighten-up 2015-07-10 kl. 22:20.
Citera
2015-07-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Ja, det är samma antal poäng (2400 poäng). Längre ned på samma sida som jag länkade ovan står det nämligen:

Slutbetyg är är den gamla typen av examina för gymnasiala studier, fast slutbetyg får numera bara utfärdas i undantagsfall. Har man läst gymnasiekurser och kan inte omvandla alla dessa till den nya läroplanen GY11 så kan komvux få utfärda ett slutbetyg för eleven. (källa

Gick in på länken och såg det sen!

Men om jag har idrott och hälsa 1 från gymnasiet (GY11) och väljer att läsa in resterande kurser på komvux, försvinner den verkligen då? Det är ju ett betyg som jag räknar in bland mina godkända, alltså bland dessa 2250p
Citera
2015-07-13, 23:31
Medlem
Kan ej komma in på fysioterapeut p.g.a. komvux?

Jag har läst på komvux, ungefär 1000 poäng, sen fick jag mitt slutbetyg på 2350p.

Sökte fysioterapeut samt sjuksköterskeprogrammet, jag blev struken p.g.a. att jag saknade idrott och hälsa A ....

Jag hoppade av under gymnasiets första år och möjligen fick jag inget betyg i den kursen, minns ej. Minns dock att när jag skulle skapa mitt slutbetyg så sa en person på csn till mig att de tog bort estetisk verksamhet och idrott och hälsa.

Så kan man inte komma in på dessa program p.g.a. detta?
Citera
2015-07-13, 23:42
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
saknade idrott och hälsa A ....

Jag hoppade av under gymnasiets första år och möjligen fick jag inget betyg i den kursen, minns ej.
Så är det väl inte så konstigt?
Citera
2015-07-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Så är det väl inte så konstigt?

Jo eftersom hon på csn sa att det ändå inte skulle räknas. Sen så är det ju ganska konstigt eftersom Idrott och hälsa är en kurs som inte går att läsa upp. Det betyder att alla som hoppar av gymnasiet inte kan läsa fysioterapeut och sjuksköterskeprogrammet m.m.
Citera
2015-07-14, 17:56
Medlem
Citat:
För den som inte genomgått linje eller program i gymnasieskolan godtas intyg på regelbunden medverkan i idrottsaktivitet i organiserad form under minst ett år efter obligatorisk skolgång. Gå till nedanstående sida och fyll i blankett för reell kompetens/undantag.

https://www.liu.se/utbildning/program/fysioterapeut?l=sv

Jag vet inte hur det fungerar på andra universitet, men kolla upp behörighetskraven för det lärosäte du har sökt till.
Citera
2015-07-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Så kan man inte komma in på dessa program p.g.a. detta?

Jag tror man kan gå idrott på någon gymnasieskola i efterhand om man vill ha betyg i den kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in