Citat:
Ursprungligen postat av
fruOl
Han kan köpa huset för gemensamt bruk men skriva det som enskild egendom om tex pengar till huset är ett förskott på arv. Hans pappa kan ha skrivit det som motkrav på arvet tex. De kan också ha skrivit ett äktenskapsförord.
Finns inga papper skrivna KAN hon ha rätt till en del av huset vid en ev separation. Avlider han delas dock huset enligt arvsbalken mellan henne och barnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
Jag ställde min fråga för att driva med den i ämnet fullständigt okunniga PinkLacey och för att föra tråden i rätt riktning angående Annas och Robertos juridiska situation kring boendet.
Anna och Roberto är gifta, inte sambor!!
Både du och PinkLacey blandar ihop allt,
"för gemensamt bruk" hör inte hit, det uttrycket har ingenting att göra med Anna och Roberto.
Jag orkar inte förklara utförligt, men lite kort, allt Anna och Roberto äger, även det som är anskaffat innan äktenskapet, är giftorättsgods
om det inte är enskild egendom, för gifta par spelar det ingen roll om bostaden är anskaffad för gemensamt bruk.
Den som är intresserad kan läsa mera i länken:
https://www.juridex.se/giftorattsgods/
Citat:
Ursprungligen postat av
fruOl
Du har fel. Man kan även inom äktenskapet skriva egendom som enskild. Jag och min exman gjorde det hos jurist. Mina svärföräldrar krävde att min svägerska gjorde det för att de skulle köpa bostad till henne (förskott på arv) och man kan skriva äktenskapsförord.
Det första jag fick lära mig när jag började läsa juridik för väldigt länge sedan, var att läsa innantill, nu skall jag fråga dig, har du läst mitt inlägg som du själv citerar? Där står
"är giftorättsgods om det inte är enskild egendom"
I mitt inlägg finns också en utmärkt länk för den som är intresserad av ämnet, delar av länken går att applicera på Anna och Roberto.
fruOl
Normalt har du väldigt bra inlägg, men för din egen skull, låt bli att diskutera juridiska frågor, det verkar inte vara ditt bästa ämne. Jag upprepar, Anna och Roberto är gifta, blanda inte in sambolagen i detta,
"för gemensamt bruk" hör inte hit, det hör till sambolagen!