2019-03-31, 15:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
Jag oroar mig lite för att de vräkiga möblerna som Anna svärmar för inte kommer att rymmas/passa i stugan...

De kanske måste bygga ut ännu mer så att det blir ett slott där ute på vischan
Då kan de bjuda dit både kungligheter och akademie-ledamöter.
Citera
2019-03-31, 15:22
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Fast om hon har en luftvatten-pump så måste hon väl ha vattenburen värme. Då kan hon väl knappast ha el-element också? Det måste väl finnas en el-patron?

Det har du rätt i, om man inte har monterat bort den i senaste renoveringen men för 4,8 miljoner borde en liten elpatron finnas kvar om den inte var trasig.
Citera
2019-03-31, 17:16
Bannlyst
Onödigt av er att se fram emot att det ska gå dåligt för Anna.
Citera
2019-03-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det måste väl finnas någon mer uppvärmning också? Har för mig att luftvärmepump inte tål hur låga temperaturer som helst?

Nej, till luft/vatten behövs det oftast en komplettering...annars finns det ju flanellpyjamaser att dra till med vintertid...plus duntäcken.
Citera
2019-03-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
Onödigt av er att se fram emot att det ska gå dåligt för Anna.

Inte onödigt alls...hon har själv skrutit om deras nya boende på "herrgården"
Citera
2019-03-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Inte onödigt alls...hon har själv skrutit om deras nya boende på "herrgården"

Hon borde ha frågat "expertpanelen" här på flashen först...eller ringt en kompis...hah
Citera
2019-03-31, 17:43
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Nej, till luft/vatten behövs det oftast en komplettering...annars finns det ju flanellpyjamaser att dra till med vintertid...plus duntäcken.

Ja, eller så äter man upp sig som Anna,ett rejält
lager värmande späck värmer i alla temperaturer.
Citera
2019-03-31, 17:49
Medlem
Måste nog försöka få lilla Anna att inse, att även om man betalar sitt hus med "cash", så innebär det inte att man kan bo gratis resten av livet...
Sitter själv i en villa, något större än Annas, med hela lånet betalt, men som villaägare vet man att räkningar för boendet droppar in hela tiden, billigt är det då INTE...ujj ujj

"poppar mera popcorn"
Citera
2019-03-31, 18:19
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Ja, eller så äter man upp sig som Anna,ett rejält
lager värmande späck värmer i alla temperaturer.

Ja och så får Roberto sätta på hennes i några timmar varje kväll så värms resten av huset upp. Anna Book är ett geni!
Citera
2019-03-31, 18:39
Medlem
Internethuliganens avatar
Citat:
Måste nog försöka få lilla Anna att inse, att även om man betalar sitt hus med "cash", så innebär det inte att man kan bo gratis resten av livet...
Sitter själv i en villa, något större än Annas, med hela lånet betalt, men som villaägare vet man att räkningar för boendet droppar in hela tiden, billigt är det då INTE...ujj ujj

"poppar mera popcorn"

Finns ju massor med dolda kostnader, vägsamfälligheten men hon kan ju sjunga på deras årsmöte mot avgiften :-) Sen undrar jag om det är kommunalt avlopp eller 3 kammar brunn. har du några
till trevliga överraskningar som kan komma till utöver fasadmålning vart 5:e år ??

Kör du mikrovågs popcorn eller poppar du själv by the way??
Citera
2019-03-31, 18:44
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag ställde min fråga för att driva med den i ämnet fullständigt okunniga PinkLacey och för att föra tråden i rätt riktning angående Annas och Robertos juridiska situation kring boendet.

Anna och Roberto är gifta, inte sambor!!

Både du och PinkLacey blandar ihop allt, "för gemensamt bruk" hör inte hit, det uttrycket har ingenting att göra med Anna och Roberto.

Jag orkar inte förklara utförligt, men lite kort, allt Anna och Roberto äger, även det som är anskaffat innan äktenskapet, är giftorättsgods om det inte är enskild egendom, för gifta par spelar det ingen roll om bostaden är anskaffad för gemensamt bruk.

Den som är intresserad kan läsa mera i länken: https://www.juridex.se/giftorattsgods/
Du har fel. Man kan även inom äktenskapet skriva egendom som enskild. Jag och min exman gjorde det hos jurist. Mina svärföräldrar krävde att min svägerska gjorde det för att de skulle köpa bostad till henne (förskott på arv) och man kan skriva äktenskapsförord.
Citera
2019-03-31, 19:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Han kan köpa huset för gemensamt bruk men skriva det som enskild egendom om tex pengar till huset är ett förskott på arv. Hans pappa kan ha skrivit det som motkrav på arvet tex. De kan också ha skrivit ett äktenskapsförord.

Finns inga papper skrivna KAN hon ha rätt till en del av huset vid en ev separation. Avlider han delas dock huset enligt arvsbalken mellan henne och barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag ställde min fråga för att driva med den i ämnet fullständigt okunniga PinkLacey och för att föra tråden i rätt riktning angående Annas och Robertos juridiska situation kring boendet.

Anna och Roberto är gifta, inte sambor!!

Både du och PinkLacey blandar ihop allt, "för gemensamt bruk" hör inte hit, det uttrycket har ingenting att göra med Anna och Roberto.

Jag orkar inte förklara utförligt, men lite kort, allt Anna och Roberto äger, även det som är anskaffat innan äktenskapet, är giftorättsgods om det inte är enskild egendom, för gifta par spelar det ingen roll om bostaden är anskaffad för gemensamt bruk.

Den som är intresserad kan läsa mera i länken: https://www.juridex.se/giftorattsgods/

Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Du har fel. Man kan även inom äktenskapet skriva egendom som enskild. Jag och min exman gjorde det hos jurist. Mina svärföräldrar krävde att min svägerska gjorde det för att de skulle köpa bostad till henne (förskott på arv) och man kan skriva äktenskapsförord.

Det första jag fick lära mig när jag började läsa juridik för väldigt länge sedan, var att läsa innantill, nu skall jag fråga dig, har du läst mitt inlägg som du själv citerar? Där står "är giftorättsgods om det inte är enskild egendom"

I mitt inlägg finns också en utmärkt länk för den som är intresserad av ämnet, delar av länken går att applicera på Anna och Roberto.

fruOl
Normalt har du väldigt bra inlägg, men för din egen skull, låt bli att diskutera juridiska frågor, det verkar inte vara ditt bästa ämne. Jag upprepar, Anna och Roberto är gifta, blanda inte in sambolagen i detta, "för gemensamt bruk" hör inte hit, det hör till sambolagen!
Senast redigerad av trottwell 2019-03-31 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in