2019-03-31, 16:30
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Jo, man behöver inte ens nödvändigtvis plugga till högskoleprovet om man nyligen läst matte 4/5. Det är högstadienivå på båda delarna, utmaningen är tidspressen. Hur många utbildningar kräver 1.7hp? mindre än 1%, behöver man plugga i år till HP har man ändå inte någon större chans att klara en sådan utbildning.
Hade du pluggat några månader till på läsförståelsen förresten så kanske du hade sett att jag inte skrev första försöket.

Du visar återigen att du inte har koll på högskoleprovet, matte 3,4,5 har ingenting med högskoleprovet att göra så den matten är inte relevant. Varför skulle folk köpa fusk för hundratusentals kronor om man skrev 1.7 så lätt som du ponerar?

Jag helt övertygad om att min läsförståelse är exceptionellt mycket bättre än din, sen har jag aldrig påstått att du menar på första försöket. Det jag menade med mina kommentar var att en del har grundkunskapen att skriva så pass högt utan vidare plugg men ytterst få, jag har aldrig påstått att du har menat det. Men med din läsförståelse så förstår jag att det kan vara lätt att missa.
Citera
2019-03-31, 16:48
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Du visar återigen att du inte har koll på högskoleprovet, matte 3,4,5 har ingenting med högskoleprovet att göra så den matten är inte relevant. Varför skulle folk köpa fusk för hundratusentals kronor om man skrev 1.7 så lätt som du ponerar?

Jag helt övertygad om att min läsförståelse är exceptionellt mycket bättre än din, sen har jag aldrig påstått att du menar på första försöket. Det jag menade med mina kommentar var att en del har grundkunskapen att skriva så pass högt utan vidare plugg men ytterst få, jag har aldrig påstått att du har menat det. Men med din läsförståelse så förstår jag att det kan vara lätt att missa.
Man blir visst bättre på HP av att läsa mer matte... Folk fuskar för att de är för korkade för att klara sig. Vem sa att det skulle vara lätt för alla? Otur att du drog det felslutet med din självutnämnt exceptionella läsförståelse.
"Ytterst få" försöker bli läkare eller psykolog. Men gå in på KTH, Chalmers, eller KI och välj ut några slumpmässiga studenter från 1.7hps-linjer som ej har tagit högskoleprovet och be de att få bra resultat på HP, så kommer de att klara 1.7 utan vidare plugg.
Citera
2019-03-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raask
Tjena!

Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.

Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.

Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.

Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh

Vad behöver du få på högskoleprovet för kursen som intresserar dig?
Citera
2019-03-31, 16:57
Medlem
Citat:
Jag är väl någonstans normalbegåvad och av det jag sett av högskoleprovet är 1.7 absolut ingen omöjlighet.

Kan göra klart på en gång att du kommer inte som normalbegåvad prestera 1.7 på högskoleprovet. De som ligger över genomsnittet i intelligens presterar runt 1.5. Alltså jurister och dylikt, och du är enligt egen utsago normalbegåvad.
Citera
2019-03-31, 16:59
Medlem
Citat:
Man blir visst bättre på HP av att läsa mer matte... Folk fuskar för att de är för korkade för att klara sig. Vem sa att det skulle vara lätt för alla? Otur att du drog det felslutet med din självutnämnt exceptionella läsförståelse.
"Ytterst få" försöker bli läkare eller psykolog. Men gå in på KTH, Chalmers, eller KI och välj ut några slumpmässiga studenter från 1.7hps-linjer som ej har tagit högskoleprovet och be de att få bra resultat på HP, så kommer de att klara 1.7 utan vidare plugg.

Du har bara massa vaga anekdotiska argument som ingen köper. Det finns forskning i den här frågan och det finns ingenting som tyder på att det du säger ens är i närheten av att stämma.

Jag tror att man ganska lugnt kan utgå från att slumpmässig teknisk fysikstudent inte är i närheten av att skriva 1.5 verb, jag vet rätt många KTHare som har A i princip allt men som är på högstadienivå när det kommer till att producera text, tar dom en vecka att skriva prosamessäerna på två A4.
Citera
2019-03-31, 17:01
Medlem
Maxteds avatar
Bli behörig via komvux och kom in via högskoleprovet. Absolut bäst payout för ansträngningen.
Citera
2019-03-31, 17:02
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:

Du verkar tro att högskoleprovet är lätt för alla genom att påstå att ts sätter 1.7 med "1 veckas plugg 2-3 gånger".
Sedan skulle någon som nyligen läst matematik 1/2 prestera bättre på högskoleprovet än någon som nyligen läst 4/5.
Nu har du återigen svajat i läsförståelsen.. Jag har aldrig sagt att min läsförståelse är exceptionellt bra, bara i jämförelse med din & det är jag övertygad om.
Citera
2019-03-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Du har bara massa vaga anekdotiska argument som ingen köper. Det finns forskning i den här frågan och det finns ingenting som tyder på att det du säger ens är i närheten av att stämma.

Jag tror att man ganska lugnt kan utgå från att slumpmässig teknisk fysikstudent inte är i närheten av att skriva 1.5 verb, jag vet rätt många KTHare som har A i princip allt men som är på högstadienivå när det kommer till att producera text, tar dom en vecka att skriva prosamessäerna på två A4.

Vi kan ta mig som exempel med bakgrund i akademisk filosofi, som har högst verbal prestation av alla discipliner (GRE-data USA). Utan träning presterar jag på HP: 100% analytisk läsning, 50% ordförråd, och 50% kvant.

Jag kan givetvis höja kvanten ansenligt. Orddelen är klurigare då jag inte läser skönlitterära böcker alls och endast fåtal ord upprepas per högskoleprov.
Senast redigerad av Subzero1 2019-03-31 kl. 17:09.
Citera
2019-03-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Vi kan ta mig som exempel med bakgrund i akademisk filosofi, som har högst verbal prestation av alla discipliner (GRE-data USA). Utan träning presterar jag på HP: 100% analytisk läsning, 50% ordförråd, och 50% kvant.

Jag kan givetvis höja kvanten ansenligt. Orddelen är lite klurigare då jag inte läser skönlitterära böcker alls och endast fåtal ord upprepas per högskoleprov.

Jag tror säkert att du kan skriva 1.7 rätt lätt, men jag tror inte att du är representativ för slumpmässig student på 1.7program.

Överlag verkar det vara lättare att höja sig på kvant än på verb så jag tror mer på dom akademiska filosoferna än på dom tekniska fysikerna i den här frågan.
Citera
2019-03-31, 17:21
Medlem
Citat:
Efter att läsa vad ni skrivit känner jag att högskoleprovet är de jag ska satsa på.
Jag har ett heltidsarbete och familj så att lägga ner min själ i betyg via komvux och kanske ändå inte komma in samt läsa kurser för meritpoäng som jag inte finner intressant känns som en väldigt lång och jobbig väg.

Jag är väl någonstans normalbegåvad och av det jag sett av högskoleprovet är 1.7 absolut ingen omöjlighet. Med lite engagemang så kanske de blir ännu bättre.
Sen kräver utbildningen jag vill ha allt från 0.9-1.55 beroende på antagningshistoriken och vilket lärosäte jag vill gå på.

1.7 är ett väldigt högt resultat. Men får du det så lär du komma in på det mesta som finns. Jag tror allt över 1.2 är väldigt bra.

Annars kan du läsa på folkhögskola istället för komvux. Folkhögskola knyter samman det grundläggande ämnen på ett smidigare sätt än komvux där man tar enskilt ämne för sig.
Citera
2019-03-31, 17:21
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33

Skriver "det finns forskning" och kommer sen med en vag anekdot nästa stycke... om de minst relativt allmänbildade studenterna i Sverige... Du tror alltså att de på teknisk fysik som har kommit in med HP behövde plugga i månader för att klara poängen?
De från teknisk fysik jag har pratat med har inte fått mindre än 1.5hp första försöket, och har inte varit särskilt intresserade av svenska. 1.9+ på matten är garanterat, och på tre försök borde även de kunna förstå språkdelen tillräckligt. Även om de får runt 1.2 på den delen brukar man öka minst 0.3p efter 3 försök.

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Du verkar tro att högskoleprovet är lätt för alla genom att påstå att ts sätter 1.7 med "1 veckas plugg 2-3 gånger".
Lätt för nästan alla av den akademiska förmågan att de får för sig att söka maxbetyg eller HP högt nog för att komma in var som helst.
Citera
2019-03-31, 17:44
Medlem
Citat:
Men gå in på KTH, Chalmers, eller KI och välj ut några slumpmässiga studenter från 1.7hps-linjer som ej har tagit högskoleprovet och be de att få bra resultat på HP, så kommer de att klara 1.7 utan vidare plugg.

Bevisligen inte:

Civilingenjörsstudenter dåliga på matematik
20 procent på KTH och Chalmers klarar inte grundskolematte

https://feber.se/vetenskap/art/299015/civilingenjrsstudenter_dliga_p/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här