2019-03-24, 21:43
Medlem
Det beror väl mycket på hur dina betyg är just nu. Har du 22,5 i merit så kanske det vore dumt att ta ett tekniskt basår. Däremot om du är osäker kring huruvida du faktiskt kommer in på din önskade utbildning eller ej, så är det ju jättebra att hoppa på basåret. Utöver platsgarantin nyttjar man många fördelar, som ovan nämnda inlägg belyser.
Citera
2019-03-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Så jag är fast med kurser som ingår i mitt avgångsbetyg? Bara dessa kurser kan höja mitt snitt? Om vi bortser från merit poäng som höjer med 0,5 - 1,0 (MA 4,Mod SPRÅK, Engelska 7?)

Korrekt. Du kan höja ditt snitt genom prövningar i dessa ämnen som du är ”fast med” eller tom läsa om kursen på komvux om den krävs för behörighet för vidare studier, men bara om du fått IG i den.

Och om meritpoängskurserna ingår i behörighetskraven för vidare studier just på en speciell utbildning ger de inga meritpoäng i din ansökan dit.

Får man fråga. Hur ser ditt betyg ut och vad tänkte du söka? Vilket snitt har du?
Citera
2019-03-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geniousmind
Jo, du kan höja ditt meritVÄRDE genom att du får meritPOÄNG (max 2,5 och allt beror på vilka krav utbildningen som du söker har, du får inga meritpoäng om det är ett förkunskapskrav för att söka till utbildningen) i moderna språk, matematik och engelska.

Jag är dock osäker på om det även påverkar Jämförelsetalet UTAN meritpoängen inräknad, det är det jag försöker få fram här men inte ens "professionella" SYVare verkar veta det. De hänvisar bara till högskoleprovet hela tiden.
Men vad vet jag, jag har iaf inte pluggat i gymnasiet för att få 18 i meritvärde för att snubbla på mållinjen när man vill söka någon vettig utbildning utan att behöva flytta landet runt, och behöva sätta sig och skriva ett högskoleprov som vem som helst kan göra.

Fick äntligen svar från antagning iaf. De skriver;

Hej xxxxxx
Hur kurser i matematik eller moderna språk räknas in i ditt snitt beror på om de endast ger meritpoäng eller om de krävs för behörighet. Om de endast ger meritpoäng räknas inte betygsvärdet med i meritvärdet. Om de meritpoängsgivande kurserna krävs för behörighet får du inga meritpoäng för dem men kursernas betygsvärde räknas med i betygsnittet.

Om du t ex läser matematik D (idag heter kursen Matermatik 4, 100 p) och krävs för behörighet så ska du dela den nya summan betygsvärde med den nya summan lästa poäng, det vill säga 2600 istället för det tidigare 2500.
Citera
2019-03-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geniousmind
Korrekt. Du kan höja ditt snitt genom prövningar i dessa ämnen som du är ”fast med” eller tom läsa om kursen på komvux om den krävs för behörighet för vidare studier, men bara om du fått IG i den.

Och om meritpoängskurserna ingår i behörighetskraven för vidare studier just på en speciell utbildning ger de inga meritpoäng i din ansökan dit.

Får man fråga. Hur ser ditt betyg ut och vad tänkte du söka? Vilket snitt har du?
Tack för svar.
Jag har dåliga betyg, jag har E och 2 C
Jag var dålig när jag gick i gymnasiet, tanken var YH men jag misslyckades att omvandla LIA platsen till jobb, så jag kom på för 6 månader sedan att jag vill plugga på högskolan

Vad vill jag studera?
Helst juridik, ekonomi (är genuint intresserad av samhälle) men ja.... Alternativet är väl systemvetenskap, ingenjörs utbildning inom data eller fastighet, mark
Övrigt : Studerar mattematik inför prövning
Har du några tips?
Citera
2019-03-31, 09:21
Medlem
generalconcretes avatar
Bumpar tråden

Jag har slutbetyg från gymnasiet (gick ut 2005) och läste sedan upp svenska A och svenska B på komvux men fortfarande saknar jag en del poäng för att bli gymnasiebehörig och har nu vid äldre dagar bestämt mig för att ta tag i detta.

Nu låter det åt FH för att läsa ikapp poängen men jag har också förstått att de inte ger betyg utan omdöme som man kan ha med sig för att söka vidare till högskola/universitet eller till en YH-utbildning. Jag har bekanta i min krets som gått denna väg där ena idag är examinerad sjuksköterska och den andra inne på sista terminen som socionom på Universitet, så visst funkar det att läsa upp på FH för att bygga vidare men det blir ingen gymnasieexamen i grund och botten som jag förstått det utan mer som en komplettering som stöd till framtida ansökningar.

Gillade idén på den FH jag kontaktat att dom aldrig har prover Känns rätt soft, bör inte vara problem att klara av två terminer men har någon erfarenhet de vill dela med sig av?

Hade gärna föredragit komvux men så som livet ser ut idag ser jag det svårt av personliga skäl och därför känns FH "lättare" och mer passande.
Citera
2019-03-31, 14:19
Medlem
raasks avatar
Skaffa höga betyg via komvux eller rocka högskoleprovet??

Tjena!

Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.

Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.

Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.

Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh
Citera
2019-03-31, 14:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raask
Tjena!

Efter lite mindre genomtänkta val i livet står jag idag utan en gymnasieutbildning mer eller mindre helt och hållet. Så nu infinner jag mig på komvux och läser upp för grundläggande behörighet samt särskild.

Min plan va att bara göra färdigt kursena snabbast möjligas så jag kunde börja på högskola när jag ville.

Sen börja jag kolla lite antagningshistorik på de programmen jag vill gå och såg att folk har ju antingen A eller B i precis allt från gymnasiet.
Skulle jag skumma igenom mina kurser för att få ihop poäng och behörighet så kommer mitt meritvärde inte ens vara attraktivt på samhall känns de som.

Så ska man försöka skaffa sig höga betyg på komvux? Är de svårt? Är de någon som har erfarenhet av detta?

Eller ska man försöka få 1.7 eller högre på Högskoleprovet?
Jag har 0 erfarenhet av högskoleprovet förutom att jag skummat igenom lite gamla prov och provat några appar.

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Mvh

Satsa på HP, utan tvivel. Det tar en evighet att plugga upp betyg, om du har läggning för HP så är det att föredra.
Citera
2019-03-31, 14:31
Medlem
Både bra betyg och höga poäng på högskoleprovet vägs in i ditt "snitt", så fokusera på betygen först och försök göra så bra ifrån dig som möjligt. Sen kan du satsa på högskoleprovet senare. Precis som du är inne på vill man ha ett bra genomsnitt, så stressa inte igenom kurserna. Det är mina fem cent, iallafall.

Lycka till!
Citera
2019-03-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGWodehouse4Ever
Både bra betyg och höga poäng på högskoleprovet vägs in i ditt "snitt", så fokusera på betygen först och försök göra så bra ifrån dig som möjligt. Sen kan du satsa på högskoleprovet senare. Precis som du är inne på vill man ha ett bra genomsnitt, så stressa inte igenom kurserna. Det är mina fem cent, iallafall.

Lycka till!
Skulle snarare säga att t.s redan nu bör fokusera på högskoleprovet. Det är billigare att skriva om högskoleprovet än att läsa upp ett enda betyg, det är dessutom ofta enklare och snabbare än att läsa upp flera betyg. Har t.s färre än 6 betyg att läsa upp så kanske betygen ändå är att satsa på. Skulle rekommendera t.s att redan nu börja lära sig orddelen/meningskomplettering om det är problem med det, om det inte är några problem med ordförrådet så går det att plugga upp högskoleprovet till riktigt höga poäng på några helger. Har pluggat upp högskoleprovet men inte gått på komvux dock.
Citera
2019-03-31, 14:38
Medlem
hieroboams avatar
Satsa på HP, att slava i månader och stressa över högre betyg på komvux är inte att föredra över att plugga en vecka för HP 2-3 gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av PGWodehouse4Ever
Både bra betyg och höga poäng på högskoleprovet vägs in i ditt "snitt",
Det gör de väl ändå inte alls?
Citera
2019-03-31, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Satsa på HP, att slava i månader och stressa över högre betyg på komvux är inte att föredra över att plugga en vecka för HP 2-3 gånger.

Det gör de väl ändå inte alls?
Vissa utbildningar har någon typ av kvot som kommer in via en kombination av högskoleprovet och betyg, men för det mesta gör det mig veterligen inte det.
Citera
2019-03-31, 14:46
Avslutad
Höga betyg kan du använda för livet, HP gäller fem år tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in