2019-03-31, 14:48
Medlem
Beror på hur många kurser du behöver läsa upp. 1.7 på HP är väldigt högt.

A på en gymnasiekurs motsvarar en månads heltidsarbete. Med heltid menar jag HELTID inte 2 timmar studier om dagen med en netflixserie på i bakgrunden.
Citera
2019-03-31, 14:52
Medlem
Det är så här lille vän att om du har betyg och ett resultat från HP kommer du med i två urvalsgrupper och har två biljetter. Skriver du bra på HP och har ett högre snitt kommer du att komma in på det. Så är det detta med betyg. Har du varit en förlorare kanske du ska läsa upp dina betyg, så har du ialla fall en viss standard på betygen. Känne du att du inte har någon kapacitet eller förmåga så satsar du på hp.

Du kan ju kolla hur långt dina kunskaper räcker (som du redan har) genom att ta ett hp, vad du behöver plussa på med och skulle du kunna använda komvux för att ta igen de kunskapsluckorna du har. du får vara neredd på en hel del jobb på egen hand för lärare nuförtiden är retards.
Citera
2019-03-31, 15:01
Medlem
raasks avatar
Efter att läsa vad ni skrivit känner jag att högskoleprovet är de jag ska satsa på.
Jag har ett heltidsarbete och familj så att lägga ner min själ i betyg via komvux och kanske ändå inte komma in samt läsa kurser för meritpoäng som jag inte finner intressant känns som en väldigt lång och jobbig väg.

Jag är väl någonstans normalbegåvad och av det jag sett av högskoleprovet är 1.7 absolut ingen omöjlighet. Med lite engagemang så kanske de blir ännu bättre.
Sen kräver utbildningen jag vill ha allt från 0.9-1.55 beroende på antagningshistoriken och vilket lärosäte jag vill gå på.
Citera
2019-03-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raask
Efter att läsa vad ni skrivit känner jag att högskoleprovet är de jag ska satsa på.
Jag har ett heltidsarbete och familj så att lägga ner min själ i betyg via komvux och kanske ändå inte komma in samt läsa kurser för meritpoäng som jag inte finner intressant känns som en väldigt lång och jobbig väg.

Jag är väl någonstans normalbegåvad och av det jag sett av högskoleprovet är 1.7 absolut ingen omöjlighet. Med lite engagemang så kanske de blir ännu bättre.
Sen kräver utbildningen jag vill ha allt från 0.9-1.55 beroende på antagningshistoriken och vilket lärosäte jag vill gå på.

Du underskattar verkligen HP om du tror att du kommer få 1.7 med någon halvmesyrinsats. Däremot är runt 1.2 ganska lätt så det klarar du säkert.
Citera
2019-03-31, 15:18
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
A på en gymnasiekurs motsvarar en månads heltidsarbete. Med heltid menar jag HELTID inte 2 timmar studier om dagen med en netflixserie på i bakgrunden.

Nu överdriver du väl ändå lite?
Citera
2019-03-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Nu överdriver du väl ändå lite?

Nej det tycker jag inte. Enligt dom nya kraven för A ska man ha uppnått Anivå på samtliga kriterier för att få A på kursen. Försöker man komma undan med så liten arbetsinsats som möjligt är det jättestor risk att man får B på något moment och då bommar man A på hela kursen. För att vara säker på att kontinuerligt få A i allt så bör man nog plugga ungefär så mycket, det är min uppfattning.

MVG var lätt, alla fick MVG, A är lite bökigare.
Citera
2019-03-31, 15:32
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Satsa på HP, att slava i månader och stressa över högre betyg på komvux är inte att föredra över att plugga en vecka för HP 2-3 gånger.

Det gör de väl ändå inte alls?

Du har inte bra koll på högskoleprovet ser jag, 0.7% får 1.7 på högskoleprovet, det är ingenting du får av 3 veckors plugg. Det kan mycket väl ta över 4 provtillfällen för TS att få så pass högt resultat vilket motsvarar 2 år, utan garanti dessutom eftersom inte alla kan få så pass bra.
Citera
2019-03-31, 15:37
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Det finns tre viktiga saker som du måste ha i åtanke när du studerar:
tid
pengar
energi

HP ger dig utan tvekan den största avkastningen om man jämför med att höja sin betyg i komvux. Att få 1.0 - 1.4 på HP innebär lika mycket plugg som att höja 2 eller 3 gymnasiebetyg till ett A, förutsatt att du är normalbegåvad och har studiedisciplin såklart. Sen finns det självklart en chans du inte grejar 1.4 på andra eller tredje försöket men det är endå bättre än att plugga upp sina betyg, enda undantaget är ju om du endast har två eller tre ämnen att höja men det berör inte dig.
Citera
2019-03-31, 16:00
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Du har inte bra koll på högskoleprovet ser jag, 0.7% får 1.7 på högskoleprovet, det är ingenting du får av 3 veckors plugg. Det kan mycket väl ta över 4 provtillfällen för TS att få så pass högt resultat vilket motsvarar 2 år, utan garanti dessutom eftersom inte alla kan få så pass bra.
Har man förkunskaperna(matte på E-nivå, kan svenska) och har kognition nog att ha någon chans på en 1.7p linje klarar man sig på mindre än tre veckor.
Självklart är det inget vem som helst kan göra men de typer som läser krävande program brukar inte ha något problem med HP även med minimalt plugg.
Citera
2019-03-31, 16:01
Medlem
raasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Du underskattar verkligen HP om du tror att du kommer få 1.7 med någon halvmesyrinsats. Däremot är runt 1.2 ganska lätt så det klarar du säkert.

Menade snarare att 1.7 inte är omöjligt med engagemang.
Citera
2019-03-31, 16:04
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Har man förkunskaperna(matte på E-nivå, kan svenska) och har kognition nog att ha någon chans på en 1.7p linje klarar man sig på mindre än tre veckor.
Självklart är det inget vem som helst kan göra men de typer som läser krävande program brukar inte ha något problem med HP även med minimalt plugg.

Du har fel, det här är inget som är kontroversiellt. Vem som helst som kan någonting om högskoleprovet vet likt jag att det går inte att plugga till sig 1.7 på 3 veckor. Visst finns det talanger som skriver 1.7+ på första försöket men notera att det är knappt 1% av 70.000 skrivare.
Citera
2019-03-31, 16:22
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Du har fel, det här är inget som är kontroversiellt. Vem som helst som kan någonting om högskoleprovet vet likt jag att det går inte att plugga till sig 1.7 på 3 veckor. Visst finns det talanger som skriver 1.7+ på första försöket men notera att det är knappt 1% av 70.000 skrivare.
Jo, man behöver inte ens nödvändigtvis plugga till högskoleprovet om man nyligen läst matte 4/5. Det är högstadienivå på båda delarna, utmaningen är tidspressen. Hur många utbildningar kräver 1.7hp? mindre än 1%, behöver man plugga i år till HP har man ändå inte någon större chans att klara en sådan utbildning.
Hade du pluggat några månader till på läsförståelsen förresten så kanske du hade sett att jag inte skrev första försöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in