Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det sista du skriver:
Ja, medianox har ju tydligt.skrivit att han bott där på ön, så han borde ju veta. (Men du tror väl inte ens att han existerar öht, eller hur var det nu?)
Men nu var det inte han, utan jag, som tog upp vattenfrågan, så jag svarar för mig själv. Som alltid.

Nej, jag är inte på nåt vis insatt i öns vattenfråga, men eftersom Rapport fyra dagar innan ett bevattningsförbud är tänkt att träda i kraft, informerar om det, tycks det vara av riksintresse, eller hur?
Och eftersom asylant-utnyttjarna Nujens också är av riksintresse, så anser jag det finns skäl att ta upp frågan om deras sommarvatten kopplat till deras sommar-"gäster" (läs: hotellgäster) och hur det kan komma att påverka öns VA-system.

(det lilla fetade)
Du skiljer på 'makthavare' och 'politiker'. Det vanliga är ju att folk ser politiker som just makthavare.
Är det av personliga skäl du gör den där distinktionen?

Ja det vet jag väl att det inte var han som tog upp det där med sommargäster och turisters vattenförbrukning. Det var det att du är lika oinsatt som den där andre om inställningen hos makthavare och politiker visavi turister och sommargäster som enligt dem är ett slags oberörbara VIP. Brist på dricksvatten skylls ENBART på bristande regnfall och INTE på horder av turister och sommargäster.

När jag skriver "politiker och makthavare" kunde jag väl visserligen skrivit "politiker och andra makthavare" men det är en sämre formulering. Nä det är inget personligt bakom formuleringarna.

För övrigt har jag varit i debatt med Bygg & Miljönämndens nya ordförande på facebook. Hon är verkligen en "kapitalistlakej" jämfört med den föregående. Dryg och överlägsen med. Han som företrädde henne fick hur mycket skit som helst men han hörde till de bästa politikerna på ön.
Citera
2019-03-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Att han och hans svåger (eller vad han skyllde på) inte sitter i fängelse är en rättsskandal utan dess like.

Hela skiten blev nedtystat av vänstern. Så det är tydligt vart man borde börja rota i deras värdegrund.
Men det går inte som de nu format samhället.
Ja, visst är det en skandal och visst agerar vänstern, av olika skatteringar, här som nedtystare.

Men jag är i grunden optimist.
Låt oss som vill se räfst och rättarting med klanen Nujen som objekt, bli till de droppar som urholkar stenen.

Och som till slut får hålet i stenen att bli så pass stort och djupt, så att Nujens aldrig kommer att kunna klättra upp igen.
Citera
2019-03-29, 16:40
Medlem
Hur stor är möjligheten att myndigheterna kommer att ta itu med något av de olagligheter som Nujens sysslar med?

Vad är orsaken till att inget hänt (än)?

Har det något att göra med att de är kurder och att folk inte vill ses som rasister. Vet att det kan låta dumt men jag tror att för många i Sverige så är det så de fungerar med ryggmärgen på något sätt. Men det behöver ju inte vara sant för det. Vad tror ni andra?

Vad i övrigt kan finnas som orsak till att inget görs?

Vilka myndigheter borde göra något?

Vilka personer borde göra något?

Vilken media är det som undviker frågorna. Finns det ens någon som tar upp det här i samband med Akilov och Drottninggatan?
Citera
2019-03-30, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommelilla

1. Hur stor är möjligheten att myndigheterna kommer att ta itu med något av de olagligheter som Nujens sysslar med?

2. Vad är orsaken till att inget hänt (än)?

3. Har det något att göra med att de är kurder och att folk inte vill ses som rasister. Vet att det kan låta dumt men jag tror att för många i Sverige så är det så de fungerar med ryggmärgen på något sätt. Men det behöver ju inte vara sant för det. Vad tror ni andra?

4. Vad i övrigt kan finnas som orsak till att inget görs?

5. Vilka myndigheter borde göra något?

6. Vilka personer borde göra något?

7. Vilken media är det som undviker frågorna. Finns det ens någon som tar upp det här i samband med Akilov och Drottninggatan?

Det var många frågor i ett enda inlägg. Här kommer mina personliga "svar" på dina frågor:

1. 100 %

2. Det har faktiskt hänt en del: Ekobrottsmyndigheten har 2018-02-22 fattat beslut att inte inleda någon förundersökning om Nujens penningtransaktioner till Rakhmat Akilov. Motivet till beslutet visar, tvärtemot vad Özz Nujen själv har påstått i flera intervjuer, att åklagaren själv har ansett att ett brott visserligen har begåtts men att detta i enlighet med rättegångsbalkens presumtionsregler inte räcker för att väcka åtal. Advokatsamfundets disciplinnämnd har efter att ha förhört Debbie Nujen i juni 2018 fattat beslut att inte vidta någon åtgärd mot henne med anledning av de i media framförda uppgifterna. Det betyder emellertid inte att hon därmed friats från alla misstankar att ihop med sin make och bror ha begått ett eller flera brott.

3. Min personliga uppfattning är, att (s)etablissemanget sedan avslöjandet av penningtransaktionerna den 30 januari 2018 har försökt mörklägga saken - av integrationspolitiska skäl. Man har investerat hela sitt förtroendekapital i syskonen Nujens.

4. Det beror på vilken myndighet du anser inte gör något. Jag tror alla berörda myndigheter just nu avvaktar Region Gotlands beslut i de tre startade tillsynsärendena. Att Region Gotland har uppenbara svårigheter med dessa kan bero på, att både förtroendemän och tjänstemän har agerat på ett felaktigt sätt i kontakterna med Nujens mellan januari 2013 och april 2018.

5. Följande kommunala och statliga myndigheter bör göra något: Bygg- och miljönämnden Gotland, Polismyndigheten, Åklagarkammaren, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten. Dessutom bör Advokatsamfundets styrelse starta ett nytt disciplinärende mot Debbie Nujen.

6. Representanter för den s k tredje statsmakten borde i ett rättssamhälle vara de personer som gör något. Hittills har man mest gett utrymme för Özz Nujens vulgära försvarssvada i TV, radio, tidningar och (på senare tid) diverse poddar på nätet.

7. I stort sett hela Media-Sverige är idag informerade om Nujens lagöverträdelser men undviker än så länge att ta upp dem till kritisk granskning. Enda undantaget är väl Janne Josefsson i SVT:s Uppdrag Granskning. Hittills ha Media-Sverige nog mest medverkat till att försöka tvätta Özz Nujens av svartbetalningar och svartbyggen nedsolkade varumärke vitt igen. Man skall härvidlag inte underskatta inflytandet på media av hans egen (delägda) tvättfirma Stockholm ROA AB, som ju har stora ekonomiska intressen att bevaka i (det komiska) sammanhanget.
Senast redigerad av medianox 2019-03-30 kl. 07:33.
Citera
2019-03-30, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Den debila advokaten Debbie Nujen ljuger för advokatsamfundet. Eller slirar på sanningen. Eller vet inte. Eller så rabblar hon upp ramsor som alla inom skrået känner till och girigt tar till sig, när kollegan ljuger. Det handlar inte om enskild advokats rykte. Det handlar om alla andra advokater som inte vill befläckas, och därför skakar av sig anklagelser om långfingrade advokater tagna med fingrarna i fel kakburkar.

Advokatsamfundet är ingen domstol. Advokatsamfundet är en sammangaddning för advokater, där Ann Rambergs livsuppgift har varit att ge sken av något annat, lite finare..

Ett beslut i advokatsamfundet, kan omprövas med ny anmälan mot advokaten, där lögnen från advokaten som beslutet lutade sig på, beskrivs och dokumenteras i anmälan. Ett beslut i advokatsamfundet ska inte förväxlas med en laga kraft vunnen dom.

-det har jag inte hört talas om....
- de dokumenten har jag aldrig sett...
- det har jag missat...
- dessa dokument vet jag inget om...
- det är min man, eller någon annan...

Det hanteringen i advokatsamfundet innebär rent praktiskt i detta fall är att brott riskeras att preskriberas. Genom den senfärdighet som det innebär att brottslighet som enligt lag är under allmänt åtal, i stället hanteras välvilligt i ett kollegialt, utomrättsligt forum. (Bara i Sverige)

Det betyder att Debbie Nujen räknar dagarna. Hon har säker koll på när hennes brott preskriberas och om hon kan bli straffrättsligt ansvarig för sina brottsliga gärningar.

Min bedömning är att hon fortfarande är ansvarig gentemot myndigheter, nämnder, kommuner, etc., med olika lov och skatter, men riskerar inte att bli dömd för de brottsliga gärningarna.

Det vi ser i Sverige är att en annan Ramberg, nu får löpa gatlopp, där skammen ersätter ett rättssamhälle som ser till att brottslingar ställs inför rätta och får proportionerliga straff. Att begå brott och ljuga är ingen bra strategi för klanen Nujen.

Vi ser ilskan i den feministiska stormakten som utmäter utomrättsliga straff i folkdomstolen, som retroaktiva straff och yrkesförbud.

Du har i tidigare inlägg ansett, att det inte tjänar något till att anmäla Nujens lagöverträdelser till myndigheterna. Jag håller inte alls med dig. Det finns inget annat sätt att agera på i ett rättssamhälle. Om Debbie Nujen nu sitter och räknar dagarna till att hennes brott skall preskriberas, får hon nog sitta länge. Preskriptionstiden för hennes olovliga byggande i Tingstäde är tio år - räknat från den tidpunkt då byggandet avslutats, alltså från april 2018 till april 2028.
Citera
2019-03-30, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vart vill du komma...?

Jag undrar hur Advokatsamfundet egentligen ser på det här? En medlem som tillåts slira på sanningen så lamellerna ryker och dennes bror som offentligt hänvisar till Advokatsamfundet som att advokaten med familj helt friats från misstankar om brott. Kan de verkligen acceptera att det står oemotsagt?

Nu verkar det som om Skatteverket på Gotland fått in handlingarna och min gissning är att medianox skrivelse var den som åsyftades när hon sa att vissa är synnerligen välskrivna. Slutar detta i fällande dom och utökas brottsmisstankarna så lär ju även Advokatsamfundets agerande återigen komma upp i ljuset. Kanske kommer det leda till att Advokatsamfundets särställning kan komma att ändras. Vilket bra avslut på Anne Rambergs karriär. Det är många i offentliga Sverige vars minne kommer solkigt.

Det är intressanta skeenden som vill skydda Özz. Fem sidor i SvD. Anne Ramberg. ÖB som flinandes och avslappnat låter sig fotas. Vem är Özz och varför rycker alla ut för att skydda honom i ett ärende som alla som tittat på det inser att han gjort sig skyldig till brott. Svartbygge och svart arbetskraft hade väl renderat i böter, men Özz + familj har miljoninkomster så det hade inte drabbat dem så hårt som en vanlig Svensson. Varför sätter då offentliga människor sitt rykte på spel för försöka att skydda Özz? Ponera att det var Kim Källström som gjort samma sak. Hade ÖB låtit sig fotas flinandes på tu man hand på samma vis efter en landskamp? Det tror inte jag.

Vad avses (det fetade)? Har någon uttalat sig?
Citera
2019-03-30, 08:56
Medlem
monsterbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=71 84007

"Ett av de vanligaste tipsen är om avlönad svart arbetskraft, där Skatteverket nu fått ta del av många av de här tipsen. Hör Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket."

Inget specifikt om Gotland, just i slutet av intervjun nämner Pia "positivt att det kommer in tips, och att dom är genomarbetade"
Senast redigerad av monsterbrain 2019-03-30 kl. 09:03.
Citera
2019-03-30, 08:59
Medlem
Se inlägg #9280 m fl. Verkar vara lite missuppfattning om vem som uttalat sig.
Citera
2019-03-30, 09:56
Medlem
Att handläggarna på samhällsförvaltningen i Visby kan komma att få vissa problem med att utdöma byggsanktionsavgifter och fatta beslut i de startade tillsynsärendena rörande Nujens olovliga byggande i Tingstäde under perioden januari 2013 - april 2018 är nog ett understatement. Följande frågor kommer bland annat att aktualiseras i fallet med "Villa Zetterling":

1. Vad är egentligen ett bostadshus, i synnerhet ett i bygglovssammanhang så kallat en- eller tvåbostadshus, juridiskt sett? PBL ger en del av svaret, Skatteverkets riktlinjer för fastighetstaxeringen och indelningen av byggnadstyper ger en annan del. Klart är emellertid, att "Villa Zetterling" inte kan klassificeras som en bostad, vare sig för en eller två familjer. Den kan inte heller klassificeras som ett småhus för permanent- alternativt fritidsboende (skattetekniskt görs numera ingen skillnad mellan boendeformerna). Hur kan då byggnadsnämnden ändå ha beviljat bygglov för förändring av ett gammalt förråd (Projektilmagasinet) till ett tvåbostadshus? Bygglov skulle ju ha sökts för förändring av förrådet till hotell, eller i skatteteknisk vokabulär, hyreshus - om nu avsikten var att hyra ut byggnaden för korttidsboende. En byggnad som enligt inlämnade ritningar på övervåningen innehåller 8 separata och med särskild nyckel låsbara sovrum med lika många (8) tillhörande badrum kan inte av någon jurist betecknas som en byggnad med två lägenheter på en och samma fastighet, som ju är definitionen på ett tvåbostadshus. De ursprungligen inlämnade planritningarna visar tydligt, att byggnaden från början var avsedd att nyttjas för ett helt annat slags boende, sannolikt asylboende.

2. Varför delegerades Nujens bygglovsansökan rörande "Villa Zetterling" till handläggarna på samhällsbyggnadsförvaltningen? Bygglov för asylboenden, hotell och hyreshus kan inte betecknas som enkla och okomplicerade och skall därför alltid tas upp till beslut i nämnden och inte bara kortfattat redovisas av handläggarna vid ett av arbetsutskottets sammanträden.

3. Varför tog det fem-sex år att handlägga bygglovsärendet - från ansökan i januari 2013 till slutbesked i april 2018?
Senast redigerad av medianox 2019-03-30 kl. 10:19.
Citera
2019-03-30, 09:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox

Kommer inte ihåg var jag läste det, men jag citerade att hon sa att några var synnerligen välskrivna. Din anmälan var tämligen heltäckande och synnerligen välskriven.

Citat:
Ursprungligen postat av monsterbrain
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=71 84007

"Ett av de vanligaste tipsen är om avlönad svart arbetskraft, där Skatteverket nu fått ta del av många av de här tipsen. Hör Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket."

Inget specifikt om Gotland, just i slutet av intervjun nämner Pia "positivt att det kommer in tips, och att dom är genomarbetade"

Det var bara tre punkter och jag får inte länka alla. Det stod också:

Citat:
Det är fackförbundet Byggnads Stockholm-Gotland och Stockholms byggmästarförening som ligger bakom projektet.
Citera
2019-03-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kommer inte ihåg var jag läste det, men jag citerade att hon sa att några var synnerligen välskrivna. Din anmälan var tämligen heltäckande och synnerligen välskriven.

Det var bara tre punkter och jag får inte länka alla. Det stod också:

Tack för svar. Kände inte till samarbetet mellan Byggnads Stockholm-Gotland och byggmästarföreningen. Skall be min son skicka de senaste skrivelserna som ingetts till Skatteverket, Polismyndigheten och Region Gotland till Byggnads.
Citera
2019-03-30, 12:20
Medlem
Tack till medianox för svar och i övrigt läsvärda inlägg.

Om sommarstugan nu är ett hotell hur fungerar försäkringarna kring byggnaden.

Vad säger hotellbranschen i allmänhet och den på Gotland i synnerhet. De får ju konkurrera på olika villkor.

Och vilken säkerhet har gästerna för byggnaden om den inte är godkänd och rätt försäkrad?

Jag tycker det här är ett mycket intressant fall. Att något sådant här får passera obemärkt är både obehagligt och skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in