Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Region Gotland
Byggnadsnämnden
621 81 Visby
Komplettering till tidigare inlämnad anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142 i Tingstäde
Efter att anmälan i ärendet ingavs till Region Gotland den 30 november 2017 har det framkommit, att även fastigheten Nystugu 1:142 i sin helhet ingår i den av fastighetsägarna bedrivna hotellrörelsen i Tingstäde. Av bifogade annons på det internationella bostadsdelningsföretaget Airbnb:s sajt på nätet framgår att Gazeliigårdens samlingslokal hyrs ut för events till 70-100 personer samtidigt. Varken ägarna Özz och Debbie Nujen eller den så kallade värden Rickard Damm har erforderliga tillstånd för att bedriva en sådan verksamhet på fastigheten. Ombyggnaden av samlingslokalen har liksom ombyggnaden av bostadsdelen på övervåningen skett utan bygglov. Enligt Özz Nujens eget uttalande i en intervju för helagotland.se den 20 juni 2017 har ombyggnaden tydligen varit omfattande:
- Min förhoppning är att det ska bli en teater som får namnet Tingstäde teater. Jag och min storasyster har tillsammans renoverat den under en längre tid, säger Özz Nujen.
- Det jag behöver nu är bra ljud och ljus. Sedan är det mesta renoverat, men det är lite jobb som ännu återstår, säger Özz Nujen.
- Det kommer inte att bli mycket verksamhet där. Men det är jag som i så fall ska göra en föreställning i sommar, säger han.
Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm har idag av mig polisanmälts för att i Tingstäde bedriva en näringsverksamhet utan nödvändiga tillstånd av berörda myndigheter. De har idag också av mig anmälts till Skatteverket för misstänkt skattebrott mm. Båda skrivelserna bifogas denna komplettering, liksom annonsen på Airbnb:s sajt på nätet, som visar att Gazeliigården i själva verket har byggts om till en kommersiell eventlokal för uthyrning till större sällskap.
Stockholm den 4 januari 2019
---------------------------------
N.N.
Advokat
Stort och varmt tack för denna komplettering.
Jag förstår att du lyckats få fram de här artiklarna som jag "babblade" om tidigare. Artiklar där Özz "babblade" om hur fantastiskt det skulle bli med alla hans satsningar i Tingsstäde.
Tilläggas kan kanske att om byggnader har åsatts kulturvärden som är skyddsvärda, så får ombyggnationer och förändringar inte göras villkorslöst. Varenda förändring måste först anmälas till och bedömas av byggnadsnämnd. Det gäller allt från att byta takpannor, såga ned träd, ändra stängsel och staket eller förändra användningen av en fastighet.
Riksantikvarieämbetet är väldigt aktiva på Gotland och samarbetar tätt med byggnadskontoret. Har RAÄ åsatt en byggnad ett kulturvärde, så kan RAÄ också bidra till att underhålla det skyddsvärda. Det är lika starkt bindande som servitut. Jag bodde tidigare i ett område där RAÄ och kommunen hade fattat beslut om kulturskydd för ett 10-tal kvarter med villor och bostadshus. Ingen fick byta fönster, husfärg, tak- eller väggbeklädnad utan att det prövats i särskild ordning.
Men i Tingsstäde har Nüjens kunnat köpa billiga "sommarstugor", finansierade genom sina företag och sprätta omkring närmast villkorslöst utanför alla regelverk. Det räcker inte att skrika ordet "kultur" i hela.gotland.se och fixa några trevliga teaterhajker för komiker.
Tack igen!