Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-02, 22:15
Medlem
Intressant tanke och kanske ett planerat drag av klanen för att kunna mjölka in pengar på fastigheterna, men jag har ingen kunskap om eventuell uthyrning under Almedalsveckorna.

Militärförrådet/Villa Z blev färdigställt först under sommaren 2018 (öststatsjobbarna försvann i februari av någon anledning). Sockenmagasinet var nog klart under 2016/17 så där kan det ha bott folk. Skolan verkar mest ha nyttjats av Debbie/Rickard med familj, men har väl antagligen gästrum. Oklart vad som skett i Gazeligården/teatern men där skulle det isåfall varit typ gymnastiksals-logi, förutom i lägenheten på övre plan.
Citera
2019-01-02, 22:23
Medlem
Apropå uthyrning så verkar det ju inte vara någon främmande syssla för D&R, de hyr ju ut rum i sin egen permanentbostad också:
Citat:
Stockholms Län > Bostad Nacka >
Hyresbostad Uthyres lägenhet. Redan uthyrd.
Värmdövägen 199
Nacka Visa helkarta
Hyra: 10500 kr/mån
Rum: 2
Yta: 47 m²
Hyrdes ut: 2015-01-21
Uthyres 2 rum och kök i centrala Nacka. Ca 100 m till Nacka forum/shopping Center. 1-2 minuters gångavstånd till allmänna kommunikationer. Ca 10 minuter med buss till Slussen. Renoverad och möblerad lägenhet med diskmaskin, tvättmaskin. Uthyres för minst 6 månader eller längre tid. Hyra 10.500 kronor inklusive hushållsel. Inga husdjur eller rökning tillåten. Ingen barnfamilj.
Kontakt:blocket.se
Citera
2019-01-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Region Gotland
Byggnadsnämnden
621 81 Visby

Komplettering till tidigare inlämnad anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142 i Tingstäde

Efter att anmälan i ärendet ingavs till Region Gotland den 30 november 2017 har det framkommit, att även fastigheten Nystugu 1:142 i sin helhet ingår i den av fastighetsägarna bedrivna hotellrörelsen i Tingstäde. Av bifogade annons på det internationella bostadsdelningsföretaget Airbnb:s sajt på nätet framgår att Gazeliigårdens samlingslokal hyrs ut för events till 70-100 personer samtidigt. Varken ägarna Özz och Debbie Nujen eller den så kallade värden Rickard Damm har erforderliga tillstånd för att bedriva en sådan verksamhet på fastigheten. Ombyggnaden av samlingslokalen har liksom ombyggnaden av bostadsdelen på övervåningen skett utan bygglov. Enligt Özz Nujens eget uttalande i en intervju för helagotland.se den 20 juni 2017 har ombyggnaden tydligen varit omfattande:

- Min förhoppning är att det ska bli en teater som får namnet Tingstäde teater. Jag och min storasyster har tillsammans renoverat den under en längre tid, säger Özz Nujen.
- Det jag behöver nu är bra ljud och ljus. Sedan är det mesta renoverat, men det är lite jobb som ännu återstår, säger Özz Nujen.
- Det kommer inte att bli mycket verksamhet där. Men det är jag som i så fall ska göra en föreställning i sommar, säger han.

Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm har idag av mig polisanmälts för att i Tingstäde bedriva en näringsverksamhet utan nödvändiga tillstånd av berörda myndigheter. De har idag också av mig anmälts till Skatteverket för misstänkt skattebrott mm. Båda skrivelserna bifogas denna komplettering, liksom annonsen på Airbnb:s sajt på nätet, som visar att Gazeliigården i själva verket har byggts om till en kommersiell eventlokal för uthyrning till större sällskap.

Stockholm den 4 januari 2019

---------------------------------
N.N.
Advokat

Stort och varmt tack för denna komplettering.

Jag förstår att du lyckats få fram de här artiklarna som jag "babblade" om tidigare. Artiklar där Özz "babblade" om hur fantastiskt det skulle bli med alla hans satsningar i Tingsstäde.

Tilläggas kan kanske att om byggnader har åsatts kulturvärden som är skyddsvärda, så får ombyggnationer och förändringar inte göras villkorslöst. Varenda förändring måste först anmälas till och bedömas av byggnadsnämnd. Det gäller allt från att byta takpannor, såga ned träd, ändra stängsel och staket eller förändra användningen av en fastighet.

Riksantikvarieämbetet är väldigt aktiva på Gotland och samarbetar tätt med byggnadskontoret. Har RAÄ åsatt en byggnad ett kulturvärde, så kan RAÄ också bidra till att underhålla det skyddsvärda. Det är lika starkt bindande som servitut. Jag bodde tidigare i ett område där RAÄ och kommunen hade fattat beslut om kulturskydd för ett 10-tal kvarter med villor och bostadshus. Ingen fick byta fönster, husfärg, tak- eller väggbeklädnad utan att det prövats i särskild ordning.

Men i Tingsstäde har Nüjens kunnat köpa billiga "sommarstugor", finansierade genom sina företag och sprätta omkring närmast villkorslöst utanför alla regelverk. Det räcker inte att skrika ordet "kultur" i hela.gotland.se och fixa några trevliga teaterhajker för komiker.

Tack igen!
Citera
2019-01-03, 02:10
Medlem
RagnhildNordhauss avatar
Citat:
Ur min sons anmälan till Skatteverket:

Misstänkt skattebrott
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Citat:
Det skall i en rättsstat inte vara möjligt att slippa utredas för misstänkta brott bara för att man är en välkänd och i samhället till synes väl integrerad invandrarfamilj med kurdiska rötter.
Suveränt, snyggt jobbat. Tycker dock att det här stycket ovan kunde ha utelämnats.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tycker också att du skall stryka det där med "invandrare" & "kurder" i anmälan. Det tar bara bort fokus & låter kritiker skjuta in sig på det svenska kardinalbrottet: "rasism".
Exakt detta. Precis som Enoch.Thulin är inne på - detta är oerhört viktigt - bör sådant som refererar till etnisk bakgrund utelämnas. Det kan inte nog understrykas. I dag, och ännu värre blir det under året 2019 och framöver, blir det helt avgörande för att komma någon vart att aldrig över huvud taget ta med något som har med etnicitet, härkomst, invandring etc. En sorts gyllene regel.
Senast redigerad av RagnhildNordhaus 2019-01-03 kl. 02:14.
Citera
2019-01-03, 08:23
Medlem
[quote=medianox|66269515]
Polismyndigheten
Box 115
62122 Visby

Anmälan om olagligt bedriven hotellverksamhet i Tingstäde

Anmälda personer:

Loran Azad (Özz) Nujen (19750620-xxxx),Värmdövägen 214. 13142 Nacka
Debbie Nujen (19740817-xxxx). Värmdövägen 199, 131 42 Nacka
Rickard Damm (19770812-xxxx), Värmdövägen 199, 13141 Nacka

Fastigheter som berörs av anmälan

Furbjärs 1:26 ägs av Loran Azad (Özz) Nujen (1/2) och Debbie Nujen (1/2)
Nystugu 1:125 ägs av Loran Azad (Özz) Nujen (1/2 och Debbie Nujen (1/2)
Nystugu 1:142 ägs av Loran Azad (Özz) Nujens företag Nujen Media AB (1/1)

Byggnader som berörs av anmälan:

Villa Zetterling: Magasinsbyggnad ombyggd med bygglov för en-/tvåbostadshus
385 kvm 8 dubbelrum, 8 badrum, 2 WC, 2 kök, gemensamma utrymmen

Skolan: Skolbyggnad ombyggd utan bygglov
460 kvm Okänt antal sovrum, badrum, kök, gemensamma utrymmen

Sockenmagasinet: Magasinsbyggnad ombyggd utan bygglov
70 kvm 2 dubbelrum, 1 badrum, 1 kök, gemensamma utrymmen

Gazeliigården: Kulturbyggnad ombyggd utan bygglov
410 kvm 2 dubbelrum, 2 badrum, 2 WC, 2 kök, stor samlingslokal med scen

Totalyta = 1 325 kvm

Utdrag ur min sons polisanmälan (fortsättning):

Ägarna bedriver hotellverksamhet utan tillstånd från Polismyndigheten och andra berörda myndigheter i strid mot bestämmelserna i lag (1966:742) om hotell- och pensionatsrörelse.
Ägarnas hotellverksamhet omfattar uthyrning av möblerade lägenheter och dubbelrum för korttidsboende för fler än 24 gäster samtidigt. Därutöver hyrs den stora samlingslokalen i Gazeliigården ut för events till 70-100 gäster samtidigt. Ingen av de fyra byggnaderna är godkända för en sådan uthyrningsverksamhet av de kommunala myndigheterna. Den enda byggnad som ägarna har sökt och beviljats bygglov för är Villa Zetterling. Men bygglovet är sökt och beviljat för ombyggnad av magasinsbyggnaden till en- eller tvåbostadshus - inte för en hotellverksamhet med rumsuthyrning till 16 eller fler gäster samtidigt. De övriga tre byggnaderna är alla ombyggda utan bygglov och erforderliga tillstånd.

Med hänsyn till brand- och olycksrisken är ägarnas nuvarande nyttjande av byggnaderna utifrån den kommunala räddningstjänstens perspektiv oacceptabelt. Vid en brand skulle sannolikt båda fastigheterna av räddningstjänsten förutsättas vara obebodda, fast de i själva verket skulle kunna hysa mer än hundratalet boende och gäster. Att förelägga fastighetsägarna ett omedelbart förbud mot all uthyrningsverksamhet, åtminstone tills säkerhetsfrågorna är tillfredsställande utredda och åtgärdade och erforderliga tillstånd har erhållits av berörda myndigheter, syns därför vara befogat. Det juridiska ansvaret för en brand eller annan olyckshändelse faller annars tungt på de statliga och kommunala myndigheter som har att meddela tillstånd och utöva tillsyn.

Uthyrningen sker via de två internetbaserade bostadsdelningsplattformarna Airbnb och HomeAway, som ju egentligen är till för uthyrning av privata lägenheter och bostadsfastigheter och inte som i detta fall näringsfastigheter. Rickard Damm, som felaktigt presenterar sig som både ägare och värd, har därför i var och en av de tre annonserna osant måst uppge, att det är hans privata bostad som är utlagd för uthyrning. Men ingen av de tre byggnader som hyrs ut har tidigare någon gång varit använd som bostad, vare sig av fastighetsägarna själva eller av någon annan. Det är osäkert om även den ombyggda skolan ingår i hotellrörelsen. Enligt uppgift från grannar har den tidvis nyttjats av ägarna själva under de tre år den byggts om.

De tre av mig nu anmälda personerna har tidigare under året av andra anmälts för misstänkta brott till Polismyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Anmälningarna var en följd av att det den 30 januari 2017 blev allmänt känt, att flera medlemmar av familjen Nujen hösten 2015 hade betalat den sedermera för terroristbrott dömde Rakhmat Akilov drygt 85 000 kronor svart för arbete på familjens sommarhus på Gotland. Jag har själv den 30 november 2018 till Region Gotland ingett en anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på de tre fastigheterna i Tingstäde. En uppdaterad komplettering till denna inges till kommunen idag.

Stockholm den 4 januari 2019

---------------------------------
N.N.
Advokat

Bifogas f.k.: Två skrivelser till Region Gotland; Tre annonser på airbnb.se och homeaway.se
Senast redigerad av medianox 2019-01-03 kl. 08:57.
Citera
2019-01-03, 11:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Apropå uthyrning så verkar det ju inte vara någon främmande syssla för D&R, de hyr ju ut rum i sin egen permanentbostad också:
I början av denna tråd så kollades det upp vem som var skriven i huset i Nacka. Då fanns det två typ "utbytes-doktorander" som var skrivna på adressen.
Citera
2019-01-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnhildNordhaus
Exakt detta. Precis som Enoch.Thulin är inne på - detta är oerhört viktigt - bör sådant som refererar till etnisk bakgrund utelämnas. Det kan inte nog understrykas. I dag, och ännu värre blir det under året 2019 och framöver, blir det helt avgörande för att komma någon vart att aldrig över huvud taget ta med något som har med etnicitet, härkomst, invandring etc. En sorts gyllene regel.

Jag har tagit upp detta med min son. Han kan mycket väl tänka sig att utesluta den sista meningen men är inte övertygad om att det är så bra att sopa allt under mattan heller. Om det nu förhåller sig som både jag och han misstänker, att familjen Nujen redan från början (31 januari 2017) av högre makt har skyddats från att bli utredda för kontantbetalning av anlitad svart arbetskraft, så måste vi ju faktiskt som jurister ha rätt att fråga oss: varför? Finns det någon här i tråden som tror att det beror på något annat än att familjen är just en invandrarfamilj med kurdiska rötter som har funnit sig väl tillrätta i det svenska samhället och som länge har omhuldats av (s)etablissemanget såsom en levande symbol för en lyckad integration?
Citera
2019-01-03, 12:49
Medlem
Citat:
Jag har tagit upp detta med min son. Han kan mycket väl tänka sig att utesluta den sista meningen men är inte övertygad om att det är så bra att sopa allt under mattan heller. Om det nu förhåller sig som både jag och han misstänker, att familjen Nujen redan från början (31 januari 2017) av högre makt har skyddats från att bli utredda för kontantbetalning av anlitad svart arbetskraft, så måste vi ju faktiskt som jurister ha rätt att fråga oss: varför? Finns det någon här i tråden som tror att det beror på något annat än att familjen är just en invandrarfamilj med kurdiska rötter som har funnit sig väl tillrätta i det svenska samhället och som länge har omhuldats av (s)etablissemanget såsom en levande symbol för en lyckad integration?

Så är det naturligtvis, men som jag skrev inledningsvis och andra backat upp är det onödigt att blanda in det sista stycket. Alla känner till det så det stycket är onödigt provocerande.
Citera
2019-01-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Så är det naturligtvis, men som jag skrev inledningsvis och andra backat upp är det onödigt att blanda in det sista stycket. Alla känner till det så det stycket är onödigt provocerande.

Jag är inte så säker på att du har rätt i denna fråga. En myndighet, särskilt en rättsvårdande sådan, som inte utför vad den enligt våra gällande lagar är till för, kanske behöver provoceras ganska ordentligt - av just jurister som vanligtvis är lagkloka. Det här handlar ju inte om att sitta i en TV-soffa och uttala fördomar om etniska minoriteter. För mig - och jag tror även för min son - är det nog så provocerande att våra folkvalda politiker och av dem utsedda myndighetschefer fått för sig att de kan ta lagen i egna händer.
Citera
2019-01-03, 13:17
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I början av denna tråd så kollades det upp vem som var skriven i huset i Nacka. Då fanns det två typ "utbytes-doktorander" som var skrivna på adressen.
Det finns ett par utomstående namn (ej Damm, ej Nujen) på adressen nu också, antar att det är samma. Som den här familjen bor! Debbie, Rickard och Mamoste är bokförda på Värmdövägen 199, Mamostes hustru är bokförd på nummer ***, en kilometer österut, med sin son Özz, som flyttade hem till mamma vid 40 års ålder. Även på den adressen finns ett par utomstående namn som kan vara inhysingar. Bor de som de är bokförda är alltså Mamoste och hustru separerade men fortfarande gifta. En märklig röra totalt sett, i synnerhet om man väger in att Özz "glömde" att han sålt innerstadsvåningen innan han återvände till modershemmet.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-01-03 kl. 13:22.
Citera
2019-01-03, 14:22
Medlem
Förmodligen bor inte özz på Värmdövägen där han förefaller vara folkbokförd. Samtidigt påstår han att han mer eller mindre konstant är på resande fot och bor på hotell typ 200 nätter/år...

För övrigt bor även brodern Cesur i grannskapet (Serenadvägen), strax intill debbie o rickard...
Citera
2019-01-03, 14:51
Medlem
Folk får bo var de vill för min del. Jag kunde inte bo kvar på Gotland på grund av upprepade hot mot mig och min familj. Varför? Jo, av den enkla orsaken att jag motsatte mig byggandet av särskilda asylboenden för invandrare från Mellanöstern och Afrika på Gotland. Men kanske hade jag flyttat ändå, jag tål inte längre kylan - vare sig psykiskt eller fysiskt...

På måndag får tre strategiska myndigheter på lokalplanet - byggnadsnämnden och polisen i Visby samt skattekontoret i Solna - var och en de tre anmälningarna om misstänkta brott och förseelser begångna av Özz Nujen, Debbie Nujen och Rickard Damm. Förhoppningsvis kommer detta speciella förfarande att öka trycket på de lokala myndigheterna att korsvis befrukta varandra. Om inte, så har min son fler överraskningar i beredskap. Om några veckor skickar han en f d medarbetare till Gotland för att på plats konfrontera i första hand kommunens handläggare av tillsynsärendena.
Senast redigerad av medianox 2019-01-03 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in