2019-03-26, 11:54
Medlem
dom som ska skämmas mest är väl dom som såg detta hända, NÄR DET HÄNDE, utan att agera.

Kom hon med blåtiror varannan vecka och skylde på att hon gått in i en dörr?

Ramberg borde aldrig hamnat i den situationen han är i nu, han borde fått sluta på Dramaten för 20 år sen.
Citera
2019-03-26, 12:01
Medlem
NOlies avatar
Många gånger kan man läsa på inläggen att det är "vänsterns" fel eller vänstersympatisörer som gjort ditten eller datten. Väldigt smalspårigt, förenklande och tröttsamt att läsa det.

I detta fall tycker jag helt klart att det är Kultureliten som skyddat ÖR. Både Kultureliten, Kulturmedia och Dramaten har låtit denne skitstövel till människa få fortsätta sitt liv och arbete, som om misshandels mot JN var en mindre bagatell, ungefär som ett fartgupp på vägen.

Om man kollar vilka som sitter i Dramatens ledning så finner man bland annat Sara Danius. När kulturmedia bevakade allt skit som hände i Svenska Akademien, fick i alla fall jag intrycket av en viss försvarsinställning av flera kulturjournalister.

Att ha synpunkter eller till och med klagomål mot kulturen i Sverige verkar vara tabu. Men kanske inte så konstigt eftersom de flesta som sitter i kulturella styrelser och sammanhang är en liten klick människor som rör sig i samma kretsar och som sitter på dessa uppdrag för att det är fint och prestigefullt vilket innebär att de ser sig själva och kulturen som felfria.

De verkar ha missat att det innebär ett ANSVAR att sitta i en styrelse, inte bara något prestigefyllt att skryta med.
Jag tycker att bidragen till Dramaten borde ses över och att man inte ger Dramatens styrelse ansvarsfrihet. Detta eftersom de valt att ha rötägget ÖR anställd där, även efter det att han uppnått pensionsålder. Styrelsen har därmed gjort ett aktivt val som jag anser är oetiskt och ansvarslöst, med tanke på att JN dog på grund av de skador som ÖR åsamkat henne tidigare i livet.
Citera
2019-03-26, 12:05
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
dom som ska skämmas mest är väl dom som såg detta hända, NÄR DET HÄNDE, utan att agera.

Kom hon med blåtiror varannan vecka och skylde på att hon gått in i en dörr?

Ramberg borde aldrig hamnat i den situationen han är i nu, han borde fått sluta på Dramaten för 20 år sen.

Jag har hört att Malin Berghagen skrivit något om Örjan på Instagram (@mberghagen), kan någon vänligen kolla och posta vad hon skrev här i tråden. Tyvärr har jag valt att inte skaffa Instagram så jag har inte möjligheten att göra detta själv.

OT: Malin Berghagen blev nyligen avstängd från Instagram och fick sitt konto bortplockat.

/Provokatör
Citera
2019-03-26, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vem har påstått det? Är du galen? Det finns alltid två sidor av medaljongen men jag tror samtidigt inte att Ramberg ensam var skyldig till allt det dåliga som hände det här paret. Är det möjligtvis ett problem för dig och din världsbild där kvinnor alltid är goda och män lika med djävulen själv?

Och hon gjorde inget själv som kan ha bidragit till den uppkomna situationen?

Vi vet väldigt lite om de sanna omständigheterna kring deras relation. Du tar däremot för givet att mannen alltid är skurken i alla relationsdramer.

Dom kan i teorin ha bråkat som fan båda två men Ramberg blir automatiskt skurken i allt eftersom han är man. Kvinnor kan ju inte bete sig som svin i relationer, eller hur?

Du vet ingenting om detta och inte jag heller men kanske hade hon retat upp honom på något sätt eftersom han ska ha sagt detta? Finns det förresten några bevis (bandinspelning) för att han verkligen sagt så?

Observera noga nu att jag tar inte ställning för endera parten eftersom jag vet att både män och kvinnor kan bete sig som riktiga djävlar i relationer när det väl gäller och ingen utomstående vet för det mesta vem som är den största boven.

Kära "Bagdad-Bob", nu plötsligt efterlyser du en bandinspelning som bevis när du i en annan tråd (Glenn Schiller) under hela detta år förkastat och fördömt en bandinspelning som bevis In i absurdum.

Du ger nu ivf ett nytt ansikte åt uttrycket "vända kappan efter vinden".

Vad har egentligen hänt i ditt liv som har ett sådant extremt stort hat gentemot kvinnor, jag skulle verkligen vilja veta detta, varför, rent i psykologiskt syfte?
Citera
2019-03-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Från en grisuppfödarfamilj. Låter mindre trevligt.
Tvärtom, det låter mycket trevligt. Grisar är trevliga små gynnare ska du veta.
Att ha växt upp på bondgård med djur ger bondbarnen en jordnära trygghet, som bondflicka har man växt upp i tron att ett par är till stöd o glädje för varann, mellan bondmoran och bonden kan inte råda strider om inbördes makt, typ att bonden är geniet och bondmoran, hans lilla lerklump att forma. Verksamheten på en bondgård gör att bondelivet kräver att paret samarbetar och stöttar varandra.
Ett barn som växer upp så, har från grunden en speciell syn på hur parbildning o hur det fungerar.
Kvinnomisshandlare är värre än en trevlig grisfarm.
Citera
2019-03-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Självklart bröts JN ner i den relationen. Och vi har liknande tragedier runt omkring oss nu, överallt, kanske bland våra närmaste. Och vad gör vi? Duckar, går undan, orkar inte bry oss? Dags att svälja omaket, ta kontakt och ställ upp för den som behöver ditt stöd, ditt initiativ. Visst, du kan kallas att vittna i ev rättegång (har egen erfarenhet), men samtidigt hjälper du en medmänniska ut ur destruktivitet. JUST DO IT!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<<<

Så var det en gång i tiden det gick inte att bete sig illa mot kvinnor. Kalla för horor mm mm Hur som helst. Det hette manlighet kanske också hederssak.
Jag har på lokal sett när 6 stora killar reser sig från sina pilsner för att en kille klippt till en tjej som inte ville dansa.
Sensmoralen är att ordningsmakten eller en trög tjänstman klarar inte detta. Utan de goda krafterna i detta är de 6 stora killarna.Som gör en skillnad .
Då är det ngn " Jä,,,a idiot " som har förbjudit det. Dom 6 killarna får inte lov att resa sig upp från Ölet och hjälpa till Återanpassa fanskapet .
Skulle det vara en som heter Ali som agerar ..då heter det " hederskulturen " kommer hela pådraget.
Detta skulle tjejerna ha tänkt på innan man ropade om jämställdhet.
Viss killar slår ju ( eller slog ) ..helst de som är mindre om det är jämställdhet kommer dom att börja med likbehandling spöa de små tjejerna också .. om inte samhället kan skydda tjejerna.
Det gör ju inte snuten
---> Det är ju bara att googla våldtäkter + polisen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-hinner-inte-med-valdtakter-pa-grund-av-mord

Det hade kanske funnits ngn bekant eller släkting som kunde sagt åt Örjan . Det är slut med detta
nu -- En gång till och det smäller. Sånt hände förr .. Men då åker man in själv. Får ju inte.
Att snacka en missbrukande Fylle fascist tillrätta det går ju bara inte --Bortkastad tid.Han behöver en smäll. Eller tre i svåra fall.

Känns för övrigt som att det är en Hot spot på Dramaten --Frågar ni mig är det läge för Hans Majestät Konungen att köra armbågen i sidan på Adjutanten igen som vore det akademin.
Alla är Våldtagna / Knarkar / Super och Slåss .. Kultur kan faktiskt tolkas på ett annat sätt.
Konstnärssjäl som egentligen inte beter bättre än att 70 tals raggargäng. Lite högre svansföring
När man kallar Horet för Kulturarbetare ---Skall ha lön för detta också. och lite dyrare dricka från Systembolaget är väl skillnaden. Där är ett gäng som behöver hjälp ur destruktivitet.
Citera
2019-03-26, 13:06
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte hur det var med Hannes Holm, men Persbrandt och Andersson var ju missbrukare själva. Persbrandt åtminstone har hotat själv med våld samt utövat våld så det skulle ha rimmat illa ifall han hade låtsats vara den som skulle uppfostra Ramberg.

Josefin å andra sidan kan inte ha varit lätt att leva med. Hennes beteende liknade missbrukares på samma sätt som exempelvis Persbrandts som plötsligt stack och lämnade alla andra i sticket. Hänvisar nu till tiden då Persbrandt lämnade Dramaten och stack till Stadsteatern istället och lämnade föreställningen ”Måsens” utsålda föreställningar. För att inte tala om hur många ggr han har svikit sina närmaste.

Josefin hade precis köpt ett hus tillsammans med sin dåtida sambo samt höll på med en skivinspelning när hon plötsligt fick för sig att lämna allt och flytta till Gotland. Skivinspelningen saknade 3 låtar. Och sambon fick klara sig själv både när det gällde det praktiska och det ekonomiska.

Sen grät systrarna för att de inte hade några pengar kvar och då fixade Andersson ett hus åt dem att bo i på Gotland.

Förklaringen är hela tiden att Josefin mådde så dåligt och behövde en break från sig själv.

Så är det ju med många andra missbrukare. De mår dåligt och orkar inte genomföra de åtaganden de har kommit överens om. Det är förståeligt, men väldigt slitsamt för de som ska försöka tro på den gemensamma framtiden eller jobbprojekten som aldrig blir av.

Det här va intressante uppgifter, vart har du fått tag i detta? Vet du mer?
Citera
2019-03-26, 13:10
Medlem
Citat:
.

Hade hon själv ingen del i det som hände? Kvinnor brukar ofta ha frikort när det gäller relationsbråk. Allt är mannens fel.
.

Försvarat män som slår de som är svagare är har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

MEN, frågan du ställer är givetvis intressant. Antar att om detta finns ingenstans att läsa. Någonstans.

Många av oss som har varit med några decennier vet att vissa kvinnor kan bete sig som ondskan personifierad. De har en enorm retorisk överlägsenhet gentemot mannen och kan utöva något som är helt och hållet likvärdigt med PSYKISK tortyr.

När en viss gräns har passerats pressas vissa män så långt att de tar till nävarna. De kan inte käfta emot därför åker nävarna fram. Fel, men på intet sätt svårt att förstå.

OBS - vet ej om detta gäller "Örjan" han kanske är född svin...
Citera
2019-03-26, 13:12
Medlem
https://minfil.com/Y4pdM4T5m0/Svea_hovr_tt_B_2154-98_1_pdf

Varsågod här är 1997 års dom från Hovrätt och Tingsrätt i ett och samma dokument rörande Örjans brott mot Josefin.

Några punkter jag finner intressanta;
1. En nämndeman var skiljaktig i Hovrätten och ville fastställa Tingsrättens dom.
2. Örjan frias i Hovrätten för två misshandlar som han dömdes för i tingsrätten. Det jag finner intressant är att i domskälen för dessa misshandlar i Hovrätten framkommer att Örjan ”tillagt följande”. Detta innebär alltså att han i Hovrätten kommit med nya uppgifter, vilket enligt mig inte ger särskilt mycket trovärdighet. För mig framstår det snarare som att Örjan och hans advokat Tomas Martinsson analyserat tingsrättens dom och sedan ”rättat” historien för att passa Örjans ändamål... En av dessa misshandlar var dessutom exta allvarlig (knivskäring)
3. Under ”Påföljd” i Hovrätten finner man resonemangen som förs för att han inte ska dömas till fängelse trots att det rör sig om artbrott. Där framkommer att det varit stor medial uppmärksamhet som orsakat honom stora problem (buhu snyft å så synd om dig...), bl.a. demonstrationer utanför Dramaten (som nu) samt mordhot som gör att inga kollegor vågar stå på scen med honom. Därför får han inte fängelse och det jag blir mest konfunderad över är;
- Var kan man läsa om dessa demonstrationer?
- Skälen att han lidit problem på jobbet tycks ha försvunnit förvånande fort då han sedan dess stått på scen på Dramaten tämligen obehindrat. Min analys efter att ha läst domen är att Dramaten och media givetvis måste ha haft kännedom om domen (m a a demonstrationer). Jag hoppas att dessa personer nu rannsakar sig själva hårt som lät det rinna ut i sanden och låta Josefin stå så ensam som hon var.

Då domen inte fanns i digitala register fick jag pynta ut en hundring, men jag bidrar så gärna till att detta kommer upp till ytan. Så ta del! Gör vad ni vill, läs för er själva eller sprid till media.
Citera
2019-03-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldspade
.
Tack Guldspade, ditt användrnamn klär dig!
Eftersom alla i Sverige verkar ha en uppfattning i saken är det viktigt att viktigt med fakta.

Inser nu att jag haft fel om några tidpunkter.
Tingsrättsdomen kom under 1998, hovrättsdomen är från 1999. De gäller misshandel som inträffade 1997.
Citera
2019-03-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldspade

Varsågod här är 1997 års dom från Hovrätt och Tingsrätt i ett och samma dokument rörande Örjans brott mot Josefin.

Några punkter jag finner intressanta;
1. En nämndeman var skiljaktig i Hovrätten och ville fastställa Tingsrättens dom.
2. Örjan frias i Hovrätten för två misshandlar som han dömdes för i tingsrätten. Det jag finner intressant är att i domskälen för dessa misshandlar i Hovrätten framkommer att Örjan ”tillagt följande”. Detta innebär alltså att han i Hovrätten kommit med nya uppgifter, vilket enligt mig inte ger särskilt mycket trovärdighet. För mig framstår det snarare som att Örjan och hans advokat Tomas Martinsson analyserat tingsrättens dom och sedan ”rättat” historien för att passa Örjans ändamål... En av dessa misshandlar var dessutom exta allvarlig (knivskäring)
3. Under ”Påföljd” i Hovrätten finner man resonemangen som förs för att han inte ska dömas till fängelse trots att det rör sig om artbrott. Där framkommer att det varit stor medial uppmärksamhet som orsakat honom stora problem (buhu snyft å så synd om dig...), bl.a. demonstrationer utanför Dramaten (som nu) samt mordhot som gör att inga kollegor vågar stå på scen med honom. Därför får han inte fängelse och det jag blir mest konfunderad över är;
- Var kan man läsa om dessa demonstrationer?
- Skälen att han lidit problem på jobbet tycks ha försvunnit förvånande fort då han sedan dess stått på scen på Dramaten tämligen obehindrat. Min analys efter att ha läst domen är att Dramaten och media givetvis måste ha haft kännedom om domen (m a a demonstrationer). Jag hoppas att dessa personer nu rannsakar sig själva hårt som lät det rinna ut i sanden och låta Josefin stå så ensam som hon var.

Då domen inte fanns i digitala register fick jag pynta ut en hundring, men jag bidrar så gärna till att detta kommer upp till ytan. Så ta del! Gör vad ni vill, läs för er själva eller sprid till media.

Tack :-)
Citera
2019-03-26, 13:44
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:

Du är ju otroligt naiv och inte så lite korkad, har du ens befunnit dig i ett turbulent förhållande någon gång? Allt är inte bara svart och vitt som du inbillar dig.

Jag har befunnit mig i turbulent förhållande. Slutade med att min dåvarande sambo strök till mig på krogen. Öppen hand, men läppen började blöda.
Vet du vad jag gjorde då? Jag slog INTE tillbaka.
Jag vände på klacken och gick därifrån.
Nästa dag meddelade jag min sambo att det var över mellan oss och jag berättade för hennes vänner att de gärna fick se till att hon fick den hjälp hon behövde. Själv sket jag totalt i hur det gick för henne.
Vi hade haft det kaosartat en längre tid och på fyllan brast för oss båda. Jag är dock jäkligt stolt över att jag trots stor berusning kunde lägga band på mig och bara gå därifrån.
Den som slår är alltid förloraren.

Så, oavsett vad Josefine hade gjort så förtjänade hon inte att bli slagen, knuffad, mordhotad av svinet.
Han är en liten människa. En feg person. Han hade förtjänat ett hårdare straff för det han gjorde. Nu blir dock folkets dom hård. Värre än något som en domstol kunnat döma ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in