2019-03-25, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Enligt uppgift sambodde Josefin under 2007-2008 i Uppsala med en man.
Vem kan det ha varit?
Nån som var bra för henne?
Nån som vet nåt om detta?

Musiker schysst och yngre än (S)ÖRJAN.
Söker inte limelight.
Citera
2019-03-25, 23:18
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Om det stämmer att Josefins ryggkotor blev förskjutna p g a misshandeln så kan detta orsakat livslång smärta. Denna smärta kan hon ha försökt medicinera bort och alla mediciner kan ha varit orsaken till hennes död. Denna smärta kan också varit orsaken till att hon kanske valde att avsluta ett lidande.

Om ovan stämmer så är Ramberg enligt mig skyldig till hennes död även om han inte kan dömas för vållande.

Jag är mest aktiv i ABoK. Har letat efter domen och förundersökningen utan att lyckas. Jag gillar källor.

De skador som du beskriver låter allvarliga, alla som haft mer modesta besvär som övergående diskbråck vet hur livsavtändande det är.

Vet vi om det stämmer att traumat ÖR tillfogade ledde till en kotförskjutningen? En alternativ hypotes måste vara att det skulle kunna bero på en åldersförändring (degenerativ spondylistes).
Citera
2019-03-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Musiker schysst och yngre än (S)ÖRJAN.
Söker inte limelight.
Det gläder mig mycket att läsa att Josefin kunde få möta folk som gjorde henne gott.
Verkligen!
Citera
2019-03-25, 23:39
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Hon blev misshandlad av den ökänt vidrige Ramberg och dog 22 år senare. Han är ett svin, men det verkar väl orimligt att han skulle orsakat hennes för tidiga död? Tycker det känns som att ge honom för stor betydelse.

20 år är ganska kort tid faktiskt. Blir man rejält nedbruten av någon så är det inget som läker efter 20 år. Det kan tvärtom bli värre med tiden. När de långsiktiga konsekvenserna av kränkningen blir tydliga. Jag plågas fortfarande ständigt av saker som hände för 20 år sedan, då har jag ändå inte varit med om så allvarliga kränkningar som Josefin.

Särskilt problematiskt blir det när det ena leder till det andra som leder till det tredje. Dessutom om det inte bara sitter psykiskt utan även fysiskt. Att hälsan spökar så man tvingas till vård pga saker som orsakats långt tidigare. Det psykiska flyter samman med det fysiska måendet & man är konstant plågad av det förflutna.

Jag tror inte att det är lönt att försöka gräva fram någon annan syndabock som orsak till eländet än Ramberg. Det hade väl framkommit i programmet om där fanns någon annan som gjort henne ännu mera illa. Jag upplever det som tydligt att det är Ramberg som ska hängas. Det verkar inte finnas någon annan som skulle varit aset av vad som framkommit.
Citera
2019-03-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag är mest aktiv i ABoK. Har letat efter domen och förundersökningen utan att lyckas. Jag gillar källor.

De skador som du beskriver låter allvarliga, alla som haft mer modesta besvär som övergående diskbråck vet hur livsavtändande det är.

Vet vi om det stämmer att traumat ÖR tillfogade ledde till en kotförskjutningen? En alternativ hypotes måste vara att det skulle kunna bero på en åldersförändring (degenerativ spondylistes).

I dokumentären bekräftas det att det var misshandeln som ledde till att Josefine fick problem med kotorna. Utifrån detta kan man sedan snabbt se ett samband. Problem med ryggen leder till outhärdlig smärta, vilket sedan innebär två steloperationer och massor med smärtstillande. Trots operationerna fortsätter smärtan, Josefine tvingas fortsätta med stora mängder smärtstillande för att klara av vardagen. Detta missbruk samt dåliga värden pga alla besvär leder slutligen till hennes sista andetag.

Utifrån detta kan man klart och tydligt se att Örjan haft en indirekt påverkan. Utan honom hade inget av detta hänt.
Citera
2019-03-26, 00:37
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherme5739
I dokumentären bekräftas det att det var misshandeln som ledde till att Josefine fick problem med kotorna. Utifrån detta kan man sedan snabbt se ett samband. Problem med ryggen leder till outhärdlig smärta, vilket sedan innebär två steloperationer och massor med smärtstillande. Trots operationerna fortsätter smärtan, Josefine tvingas fortsätta med stora mängder smärtstillande för att klara av vardagen. Detta missbruk samt dåliga värden pga alla besvär leder slutligen till hennes sista andetag.

Utifrån detta kan man klart och tydligt se att Örjan haft en indirekt påverkan. Utan honom hade inget av detta hänt.

Vem bekräftar att misshandeln ledde till problem med kotorna? Läkare? Anhöriga? Jag ska kolla på dokumentären i helgen.

Tänker att med alla de graverande uppgifter uppkommer i det här fallet vill man gärna komma till källan, dvs. förundersökningsprotokollet. Jag kan inte bilda mig en uppfattning utan källa. Det är ju mycket allvarliga anklagelser som riktas mot ÖR, det vore bra om de synades då han mer eller mindre anklagas för mord.
Citera
2019-03-26, 01:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är du så urbota så att du inte förstår att det finns män som blivit utsatta? Det är tillochmed svårare för en man att få hjälp.

http://www.xn--partnervld-85a.se/narkvinnorslar

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...r-om-kvinnligt

Män är inte en enhetlig grupp som tycker och tänker lika.

Verkligen inte! Jag tror dessutom inte ett skvatt på att Ramberg ensam var skyldig till de relationsproblem&misshandel som uppstod med tiden, det är alltid två motparter i ett sånt där relationsdrama men tyvärr är det ofta mannen som blir utpekad som den stora boven trots att kvinnan själv ofta är delaktig i bråken.

Det är ju bara att titta runt i bekantskapskretsen genom årens lopp, ofta är det kvinnor som satt igång dessa relationsbråk och sen när hon får smisk så ligger all skuld på mannen helt plötsligt.

Tyvärr finns det för många naiva stackare som vägrar se kvinnans delaktighet i dessa bråk, det är alltid mannen som får bära skulden för all skit som uppstår.
Citera
2019-03-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har tittat på dokumentären fastän jag tyckte den var tråkig (och bitvis hoppade jag förbi musiken eftersom jag inte gillar hennes musik och stil).
Jag ser en tjej som många andra, som fastnar för fel kille och dras med i ett destruktivt förhållande. Jag kan inte själv förstå hur man kan stanna med någon som är otrevlig, men det är inte det jag vill påpeka nu. Det som är sjukt är ju alla kändisar i dokumentären, som sitter och pratar om att de visste! Vad äckligt! Hennes vänner och pojkvänner hörde hans hotmeddelanden och hennes berättelser och gick inte hem till honom och ställde honom mot väggen? Ynkligt! Riktigt ynkligt!
Hade detta hänt en vän till mig hade jag fan inte accepterat det, i yngre dar har jag skällt ut och jagat bort elaka män från mina tjejkompisar och då är jag en förhållandevis klen liten kvinna. Vilken oerhörd feghet hennes omgivning uppvisade! Äckligt!

Brottsoffer är alltid ensamma och isolerade. Det är en konsekvens av brottets karaktär. Det skapar rädsla och osäkerhet. Omgivningen vet och fördömer... offret. Brottsligen skiter de i, men offret angrips med skuldbeläggande. Offret själv känner skam eller ibland, ingenting. De tappar bort sig, vilket är meningen med denna typ av brott. Offret förgörs och tappar sin själ, meningen med livet. I kölvattnet av misshandel kan den brottsutsatte börja hata sig själv, vilket är helt i linje med vad förövaren vill.

Var JN alkoholiserad innan hon träffade på ÖR?

Jag ogillar för övrigt hetsjakt både på förövare och offer, varav de flesta självklart förstår att man inte ska ge sig på och skuldbelägga offer, men inte heller hetsa massan mot förövaren. Gissar att ÖR behöver skyddad identitet snart. Helt galet att peka ut var han bor och våningsplan. En del lever för att hetsa till brott, värst är när det är juridiskt (o)bildade som ägnar sig åt sånt.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-26 kl. 02:07.
Citera
2019-03-26, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag har tittat på dokumentären fastän jag tyckte den var tråkig (och bitvis hoppade jag förbi musiken eftersom jag inte gillar hennes musik och stil).
Jag ser en tjej som många andra, som fastnar för fel kille och dras med i ett destruktivt förhållande. Jag kan inte själv förstå hur man kan stanna med någon som är otrevlig, men det är inte det jag vill påpeka nu. Det som är sjukt är ju alla kändisar i dokumentären, som sitter och pratar om att de visste! Vad äckligt! Hennes vänner och pojkvänner hörde hans hotmeddelanden och hennes berättelser och gick inte hem till honom och ställde honom mot väggen? Ynkligt! Riktigt ynkligt!
Hade detta hänt en vän till mig hade jag fan inte accepterat det, i yngre dar har jag skällt ut och jagat bort elaka män från mina tjejkompisar och då är jag en förhållandevis klen liten kvinna. Vilken oerhörd feghet hennes omgivning uppvisade! Äckligt!

Om omgivningen vågade stötta offret skulle denna typ av brottslighet gradvis lösas upp, men så ser inte verkligheten ut. Den utsatte vågar inte blanda in andra av rädsla för mer våld, både mot sig själv och mot omgivningen. Samma sak tänker omgivningen, om de inte själv har förövargener och börjar trakassera offret med skuld- och skambeläggande. Det kan gå så långt som att offret utesluts och fördöms. Jag hoppas innerligt att detta inte drabbade JN.

Något man ska ha klart för sig är att artistlivet kan vara ensamt och ensamhet är en stor riskfaktor för utsatta. Med ensamhet menar jag inte kontakt med andra, utan rutiner att förhålla sig till. Ett jobb att gå till, någon HR-funktion som tar hand om medarbetare, utomstående som tar sitt ansvar för en person de inte har en personlig koppling till. Det är nästan omöjligt för utsatta att berätta eftersom de inte vill skapa oro hos anhöriga eller bli utsatta för skuldbeläggande. Det är mycket komplex brottslighet det handlar om, när det är våld i nära relation. En förövare är sällan bara ond och kan till och med vara den som stöttar en nedbruten person, när alla andra tar avstånd på grund av rädsla eller skampåläggning. Så illa kan det vara. Förövare och offer är ofta ensamma med varandra, eftersom det blir svårt att bygga relationer med andra, om någon avslöjar hemligheten. Att leva med hemligheter är en spikrak väg mot psykisk ohälsa skall tilläggas.
Citera
2019-03-26, 02:29
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Verkligen inte! Jag tror dessutom inte ett skvatt på att Ramberg ensam var skyldig till de relationsproblem&misshandel som uppstod med tiden, det är alltid två motparter i ett sånt där relationsdrama men tyvärr är det ofta mannen som blir utpekad som den stora boven trots att kvinnan själv ofta är delaktig i bråken.

Det är ju bara att titta runt i bekantskapskretsen genom årens lopp, ofta är det kvinnor som satt igång dessa relationsbråk och sen när hon får smisk så ligger all skuld på mannen helt plötsligt.

Tyvärr finns det för många naiva stackare som vägrar se kvinnans delaktighet i dessa bråk, det är alltid mannen som får bära skulden för all skit som uppstår.

Jaha så du menar att Josefin förtjänade att bli misshandlad, både psykiskt och fysiskt? Bli kallad saker som sätter spår resten av livet? Bli förföljd och hotad när hon gjorde slut? Bara för att dom bråkade menar du? Och sen efter en tid träffar hon honom igen och han säger ”jag vill fortfarande döda dig...” Gjorde hon så mot honom?
Citera
2019-03-26, 02:44
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Det är inte två som är ansvariga i det här fallet i detta fallet är det en sjuk idiot som hatar kvinnor.
Örjan Ramberg är en feg idiot.
Det är färdiglekt för kräket nu.
Det var inte Josefins fel att Örjan misshandlade henne. Man får aldrig ge sig på någon och slå.
Han har allvarliga problem.Hade han inte varit en känd skådis hade han inte kommit undan. De andra horbockarna och kola sniffarna på samma ställe har med varit svin mot kvinnor. Både Persbrandt Flinck TBerggren Bergman själv med hur många då sorgligt att de fått härja på det här viset vilka svin.
De är på samma sätt som Svartenbrandt och Clark och icke att förglömma C Pettersson galna hela bunten lägg till kulturprofilen Virtanen kroner och Timell så börjar vi förstå vidden av alla äckliga gubbar som förgripit sig på värnlösa kvinnor vilka fega kräk ja fy fan
Citera
2019-03-26, 02:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Jaha så du menar att Josefin förtjänade att bli misshandlad, både psykiskt och fysiskt?

Vem har påstått det? Är du galen? Det finns alltid två sidor av medaljongen men jag tror samtidigt inte att Ramberg ensam var skyldig till allt det dåliga som hände det här paret. Är det möjligtvis ett problem för dig och din världsbild där kvinnor alltid är goda och män lika med djävulen själv?

Citat:
Bli kallad saker som sätter spår resten av livet?

Och hon gjorde inget själv som kan ha bidragit till den uppkomna situationen?

Citat:
Bli förföljd och hotad när hon gjorde slut?

Vi vet väldigt lite om de sanna omständigheterna kring deras relation. Du tar däremot för givet att mannen alltid är skurken i alla relationsdramer.

Citat:
Bara för att dom bråkade menar du?

Dom kan i teorin ha bråkat som fan båda två men Ramberg blir automatiskt skurken i allt eftersom han är man. Kvinnor kan ju inte bete sig som svin i relationer, eller hur?

Citat:
Och sen efter en tid träffar hon honom igen och han säger ”jag vill fortfarande döda dig...” Gjorde hon så mot honom?

Du vet ingenting om detta och inte jag heller men kanske hade hon retat upp honom på något sätt eftersom han ska ha sagt detta? Finns det förresten några bevis (bandinspelning) för att han verkligen sagt så?

Observera noga nu att jag tar inte ställning för endera parten eftersom jag vet att både män och kvinnor kan bete sig som riktiga djävlar i relationer när det väl gäller och ingen utomstående vet för det mesta vem som är den största boven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in