2019-03-23, 18:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
I USA betyder "capital crime" på svenska "brott som kan ge dödsstraff". "Capital punishment" betyder "dödsstraff".

Här kommer "capital" från latinets "huvud", dvs huvudet kan åka av om man har otur. Det har inget med pengar att göra som man kan tro. Tex som svensken trodde som fick frågan om det finns några "capital crimes" i Sverige, varpå han svarade "shoplifting" (snatteri).

Nej, ditt hemsnickrade försök att översätta stämmer inte. Det gäller att ha koll på engelska prepositioner: of the head är inte off the head som du tycks tro. Capital från latin betyder helt enkelt relaterat till huvudet eller kopplat till huvudet och används som synonym till main.

På engelska betyder capital crime översatt till svenska lagens strängaste straff, vilket i USA och vissa andra länder är just dödsstraff.

Citat:
Däremot tycker vi nog olika om hur sexuellt ofredande ska bestraffas. Visst, kanske inte 51 månader i Bosses fall om han fälls för allt han är anklagad för, men jag tycker definitivt fängelse är rimligt.

Det är ju många som i likhet med dig tycker så. Det är ju till och med så att många män i en relation skulle reagera hårdare på om deras kvinnliga partner (avsiktligt eller via tvång) fått sitt underliv berört av någon annan man än om de skadades fysiskt. Det är så illa att vissa tycker att det är mindre farligt om de blir fysiskt skadade bara det inte har varit något sexuellt inblandat.

Klart att det hade varit värre om Bosse slagit ut tänderna på pojken än att det som nu påstås ha rört hans penis utanpå byxorna. Vad tycker du om det?

Citat:
Är inte säker på exakt vad du menar, men jag tycker det är överlag bättre som i USA där straffen staplas på varandra. I Sverige däremot har vi folk som döms till väldigt låga straff efter att ha begått mängder med brott. Man läser ofta om yrkeskriminella som totalt har dömts för hundratals halv-grova brott, men ändå får gå fria.

Förstår inte vad du menar där, men jag tror att det vore bra om du slutade läsa lösryckta beskrivningar om förekomster och i stället tog reda på fakta.
Citera
2019-03-23, 19:25
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, ditt hemsnickrade försök att översätta stämmer inte. Det gäller att ha koll på engelska prepositioner: of the head är inte off the head som du tycks tro. Capital från latin betyder helt enkelt relaterat till huvudet eller kopplat till huvudet och används som synonym till main.

På engelska betyder capital crime översatt till svenska lagens strängaste straff, vilket i USA och vissa andra länder är just dödsstraff.

Menar du att Wiktionary har fel?

"capital crime: Any crime that is punishable by death." (Wiktionary)

Fler exempel:

"capital crime: a crime for which the punishment is death" (MacMillan dictionary)

"capital offense: A criminal charge that is punishable by the death penalty." (Cornell Law School)

"capital punishment: execution of an offender" (Encyclopaedia Britannica)

Vad är din källa till din definition?

Citat:
Klart att det hade varit värre om Bosse slagit ut tänderna på pojken än att det som nu påstås ha rört hans penis utanpå byxorna. Vad tycker du om det?

Smeka penisen: 2 års fängelse

Slå ut tänderna: 4 års fängelse

Citat:
Förstår inte vad du menar där, men jag tror att det vore bra om du slutade läsa lösryckta beskrivningar om förekomster och i stället tog reda på fakta.

Låt säga att en person döms i Sverige för tre våldtäkter, 20 fall av misshandel, och 200 inbrott.

Hur långt straff får han enligt dig jämfört med en person som döms för en våldtäkt?
Citera
2019-03-23, 19:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej, jag säger inte att det är fel. Jag skriver ju:...vilket i USA och vissa andra länder är just dödsstraff. Det jag vände mig mot var din »huvudlösa« teori där du fick för dig att det hade att göra med att: huvudet kan åka av om man har otur.

Citat:
[1] Smeka penisen: 2 års fängelse

[2] Slå ut tänderna: 4 års fängelse

Åh herregud.

[1] Tillrättavisning, eventuellt böter, om det är en tidigare ostraffad person

[2] Fängelse 1-3 år.

Citat:
Låt säga att en person döms i Sverige för tre våldtäkter, 20 fall av misshandel, och 200 inbrott.

Hur långt straff får han enligt dig jämfört med en person som döms för en våldtäkt?

Det är alldels för lite djup i en sådan fråga. Det beror på omständigheterna.

Bosses brott [såsom anmälan är formulerad] ska under inga omständigheter ge fängelsestraff, vilket mitt svar ovan tydligt betonar.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-23 kl. 20:02.
Citera
2019-03-23, 20:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Jag har aldrig sett att man använder termerna "capital crime" eller "capital punishment" om det inte finns dödsstraff med i straffskalan.

Har du exempel på motsatsen?

Citat:
Det jag vände mig mot var din »huvudlösa« teori där du fick för dig att det hade att göra med att: huvudet kan åka av om man har otur.
"Etymologically, the term capital (lit. "of the head", derived via the Latin capitalis from caput, "head") in this context alluded to execution by beheading." (källa)
"Etymology

capital + punishment, originally by beheading or decapitating
" (källa)
Citera
2019-03-23, 20:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
[smeka penis på trettonåring] Tillrättavisning, eventuellt böter, om det är en tidigare ostraffad person

[slå in tänderna på trettonåring] Fängelse 1-3 år.

Vore ju kul att höra vad resten av trådens medlemmar tycker straffen borde vara?

Citat:
Det är alldels för lite djup i en sådan fråga. Det beror på omständigheterna.

Ok, kan du istället förklara vad du menade med din text nedan?

Citat:
[...] lagarna i speciellt Florida visar att man förlorat förmågan att skilja på enstaka och upprepat samt lindrigt och allvarligt. Det ges ett så högt straff för enstaka lindriga förseelser att det egentligen inte spelar någon roll att göra värre saker.
Citera
2019-03-23, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar

Citat:
Vore ju kul att höra vad resten av trådens medlemmar tycker straffen borde vara?

Det finns säkert en tråd om det någonstans. Dock vet vi att människor tycker olika och att pöbeln har svårt att tänka och bara hetsar. Grundläggande handlar det om att hela rättsystemet ska hänga ihop. Om man är beredd att offra oskyldiga genom att döma på otydlig bevisning bara för att få fler fast, då har vi gått ett steg närmare anarki.

Citat:
Ok, kan du istället förklara vad du menade med din text nedan?

Jag menar att USA hamnat nära min fetade mening ovan. Bosses fall är ett tecken på detta. Att hålla en människa frihetsberövad på detta sätt och på fullt allvar tala om flera års fängelse är galenskap.

Vidare menar jag att det måste finnas en måttfullhet i straffskalan där lindriga brott inte befinner sig på sådan nivå att det handlar om flera års fängelse. Att tala om lägsta straffnivå på 51 månader för att misstänkas ha tagit något utanpå byxorna i underlivsområdet är helt galet kort och gott.

Jag menar vidare att det är helt galet att [som i Sverige] ta upp anmälningar för händelser som påstås ha skett för 10-15 år sedan med den osäkerhet som detta kan innebära om dom ska baseras på vittnesuppgifter.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-23 kl. 21:24.
Citera
2019-03-23, 22:37
Medlem
Nu vet jag vad som hände med polisen Steve Wetherington. Han stal givetvis Bosse ljusblå minishorts och sålde dem på Ebay. Vad tror ni?
Citera
2019-03-24, 00:27
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Fan vilka dumskallar det finns här! Riktiga superidioter!
Syftar du på det skämtsamma inlägget från 19nml28 eller på något annat inlägg?
Citera
2019-03-24, 01:13
Medlem
Du har 100% rätt angående capital crime, capital punishment och capital felony. I Florida leder en capital crime till en grand jury, som måste göra åtalet.

Jag är emot mandatory minimum straff, så jag tycker att domaren ska diskretion men upp till 15 år helt ok. I detta fall tycker jag att ett år ungefär vore ok om det stämmer och kan bevisas att han hade lewd and lascivious uppsåt. I Bosses fall skulle det vare ok med max böter (tror det är USD 10k) och en villkorlig dom på grund av ålder och han kan de facto utvisas. Tyvärr kan en domstol i Florida inte utvisa honom, men han har nu överskridit 90 dar på visa waiver, så de kan kontakta ICE som kan utvisa honom för detta.

Slå ut tänderna på ett barn. 10 års fängelse typ. I Florida är det samma straffskala som Bosses brott. Aggravated Battery. Felony second degree med upp till 15 år. Tycker det är korrekt. Däremot finns det ingen mandatory minimum för detta i Florida så länge man inte använder ett skjutvapen. Det räcker med att man är beväpnad när man haffas även om innehaver är lagligt, tror jag. Eller pistol whipping är populärt bland kriminella.

Jag tycker att USAs three strikes lagar är OK. Om du begår tre felonies (brott med över 1 års fängelse som max straff) då blir det livstids fängelse, men ofta är det mer nyanserat. Det skulle verkligen rensa ut packet i Sverige! Mitt enda klagomål är att det också straffar folk som använder droger. Ta bort droglagar och det är mycket bra.

I Florida måste det vara tre violent felonies för att det ska bli three strikes. Och man får max straffet automatiskt tredje gången. Så om tredje gången är aggravated assault då blir det automatiskt 15 år, aggravated sexual battery livstid osv. Det tycker jag är bra.

I Kalifornien kunde man få livstid om tredje brottet var en stöld eller droginnehav, så det är lite i överkant. Lagen infördes för 25 år sedan, då staten inte var så tokigt vänsterinriktad. Vet ej om den har ändrats sedan dess, men dödsstraff har avskaffats ännu en gång för ett antal år sedan. Republikanen Pete Wlson var guvernör 1994 och det var pådrivet av kidnappningen och mordet på Polly Klaas (1993), som var 12 år gammal. Mördaren har inte avrättas ännu även om han dömdes till döden 1996. Han hade begått ett stort antal brott och var villkorligt frigiven för kidnappning.

Citat:

"capital crime: Any crime that is punishable by death." (Wiktionary)

Fler exempel:

"capital crime: a crime for which the punishment is death" (MacMillan dictionary)

"capital offense: A criminal charge that is punishable by the death penalty." (Cornell Law School)

"capital punishment: execution of an offender" (Encyclopaedia Britannica)

Vad är din källa till din definition?

Smeka penisen: 2 års fängelse

Slå ut tänderna: 4 års fängelse

Citera
2019-03-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Nu vet jag vad som hände med polisen Steve Wetherington. Han stal givetvis Bosse ljusblå minishorts och sålde dem på Ebay. Vad tror ni?

Tja, med tanke på att det engelska exemplaret var så slitet att adidas symbolen hade ramlat av, och den kostar GBP 18, då kan det vara stora pengar om Bosses var i bättre skick. Han kanske fick tag på ett stort lager genom kontakter i MFF, och har 10 stycken med i resväskan.
Citera
2019-03-24, 10:45
Medlem
Beatriceaurores avatar
Släpp Bosse, och skicka hem honom!
Allt det här är ju urlöjligt!
Ingen har kommit till skada, Bosse är gammal och var nog en aning påstruken vid tillfället.
Citera
2019-03-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
Tja, med tanke på att det engelska exemplaret var så slitet att adidas symbolen hade ramlat av, och den kostar GBP 18, då kan det vara stora pengar om Bosses var i bättre skick. Han kanske fick tag på ett stort lager genom kontakter i MFF, och har 10 stycken med i resväskan.

MFF har aldrig spelat i ljusblå shorts. Spelar alltid i vita shorts på hemmaplan. I mörkblå eller vinröda på bortaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in