Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Capital crime på svenska kallas lagens strängaste straff, alltså brott som leder till den yttersta påföljden på straffskalan. Egentligen är detta capital punishment eftersom capital crime i ett internationell perspektiv betyder brott mot mänskligheten [och dess grundläggande principer].
I USA betyder "capital crime" på svenska "brott som kan ge dödsstraff". "Capital punishment" betyder "dödsstraff".
Här kommer "capital" från latinets "huvud", dvs huvudet kan åka av om man har otur. Det har inget med pengar att göra som man kan tro. Tex som svensken trodde som fick frågan om det finns några "capital crimes" i Sverige, varpå han svarade "shoplifting" (snatteri).
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
En faktor som flödar över världen är att vidga definitionen för våldtäkt så att den omfattar allt från den klassiska beteckningen till mycket mildare former.
Jag håller med om att det är kasst att man i Sverige börjat kalla allt möjligt för "våldtäkt".
Det hade varit bättre att vara fortsatt restriktiv med vad som betecknas våldtäkt, och istället anpassa definitionen och straffen för "sexuellt ofredande", osv.
Däremot tycker vi nog olika om hur sexuellt ofredande ska bestraffas. Visst, kanske inte 51 månader i Bosses fall om han fälls för allt han är anklagad för, men jag tycker definitivt fängelse är rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag tycker inte att det är bra och lagarna i speciellt Florida visar att man förlorat förmågan att skilja på enstaka och upprepat samt lindrigt och allvarligt. Det ges ett så högt straff för enstaka lindriga förseelser att det egentligen inte spelar någon roll att göra värre saker.
Är inte säker på exakt vad du menar, men jag tycker det är överlag bättre som i USA där straffen staplas på varandra. I Sverige däremot har vi folk som döms till väldigt låga straff efter att ha begått mängder med brott. Man läser ofta om yrkeskriminella som totalt har dömts för hundratals halv-grova brott, men ändå får gå fria.
Sen får man ha nån slags balans så man inte kan få livstids fängelse för att ha klottrat tusen gånger.