Citat:
I USA betyder "capital crime" på svenska "brott som kan ge dödsstraff". "Capital punishment" betyder "dödsstraff".
Här kommer "capital" från latinets "huvud", dvs huvudet kan åka av om man har otur. Det har inget med pengar att göra som man kan tro. Tex som svensken trodde som fick frågan om det finns några "capital crimes" i Sverige, varpå han svarade "shoplifting" (snatteri).
Här kommer "capital" från latinets "huvud", dvs huvudet kan åka av om man har otur. Det har inget med pengar att göra som man kan tro. Tex som svensken trodde som fick frågan om det finns några "capital crimes" i Sverige, varpå han svarade "shoplifting" (snatteri).
Nej, ditt hemsnickrade försök att översätta stämmer inte. Det gäller att ha koll på engelska prepositioner: of the head är inte off the head som du tycks tro. Capital från latin betyder helt enkelt relaterat till huvudet eller kopplat till huvudet och används som synonym till main.
På engelska betyder capital crime översatt till svenska lagens strängaste straff, vilket i USA och vissa andra länder är just dödsstraff.
Citat:
Däremot tycker vi nog olika om hur sexuellt ofredande ska bestraffas. Visst, kanske inte 51 månader i Bosses fall om han fälls för allt han är anklagad för, men jag tycker definitivt fängelse är rimligt.
Det är ju många som i likhet med dig tycker så. Det är ju till och med så att många män i en relation skulle reagera hårdare på om deras kvinnliga partner (avsiktligt eller via tvång) fått sitt underliv berört av någon annan man än om de skadades fysiskt. Det är så illa att vissa tycker att det är mindre farligt om de blir fysiskt skadade bara det inte har varit något sexuellt inblandat.
Klart att det hade varit värre om Bosse slagit ut tänderna på pojken än att det som nu påstås ha rört hans penis utanpå byxorna. Vad tycker du om det?
Citat:
Är inte säker på exakt vad du menar, men jag tycker det är överlag bättre som i USA där straffen staplas på varandra. I Sverige däremot har vi folk som döms till väldigt låga straff efter att ha begått mängder med brott. Man läser ofta om yrkeskriminella som totalt har dömts för hundratals halv-grova brott, men ändå får gå fria.
Förstår inte vad du menar där, men jag tror att det vore bra om du slutade läsa lösryckta beskrivningar om förekomster och i stället tog reda på fakta.