2019-03-21, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Certifieringsmässigt beror det lite på hur "viktigt" ett system anses vara, och det lär bero på hur farlig maskinen anses vara om systemet inte fungerar. I grunden, om maskinen anses bli för farlig utan stödsystemet måste det finnas redundans så funktionen inte uteblir p.ga att det slutar fungera.
Om systemet inte anses behövas hela tiden därför att man kan acceptera flygplanets egenskaper tex för resten av den flygningen när systemet slutar fungera så kan man slippa ha redundans och acceptera att man blir utan den stödfunktionen. Har inte läst på de detaljerna men eftersom det finns cutout så att man kan stänga ned hela trimmotorn så gör jag tolkningen att man anser att maskinens egenskaper kan accepteras för resterande del av en flygning när det blir fel på systemet.
Det innebär mao att man inte behöver redundans på det viset att det tex sitter flera AoA som kan ersätta varandra.
Jag är övertygad om att Boeing tänkte att systemet kan stängas av som STS och machtrim om det felar, och därför behövs inte övervakning om fel skulle uppstå. Ett feltänk, eftersom två maskiner havererat(sannolikt p.ga att besättningarna inte gjort rätt åtgärder, men ändå). Jag är också övertygad om att denna delen med felutfall som får besättningar att tappa kontrollen över sitt flygplan var lite förbisett av Boeing, och att det per definition inte krävs enligt FAR25-certifieringen.
Denna har länkats tidigare

www.seattletimes.com%2Fbusiness%2Fboeing-aerospace%2Ffailed-certification-faa-missed-safety-issues-i n-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash%2F&psig=AOvVaw3y8th6pEJQKcg2MTR_lsUV&ust=155 3213269628456
The former Boeing flight controls engineer who worked on the MAX’s certification on behalf of the FAA said that whether a system on a jet can rely on one sensor input, or must have two, is driven by the failure classification in the system safety analysis.

He said virtually all equipment on any commercial airplane, including the various sensors, is reliable enough to meet the “major failure” requirement, which is that the probability of a failure must be less than one in 100,000. Such systems are therefore typically allowed to rely on a single input sensor.

But when the consequences are assessed to be more severe, with a “hazardous failure” requirement demanding a more stringent probability of one in 10 million, then a system typically must have at least two separate input channels in case one goes wrong.
Citera
2019-03-21, 03:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Vet heller inte hur certifieringen går till men kommer direkt att tänka på CE märkningen av allt från vitvaror, elektronik och leksaker osv.

Många tror att CE betyder ungefär "testad och godkänd kvalité och funktion", sanningen är att det är tillverkaren själv som CE märker produkten och "garanterar" att produkten uppfyller normerna.

Inom EU sker i efterhand en närmast slumpmässig kontroll (av något lands kontrollinstitut typ svenska Elsäkerhetsverket) som kan kräva säljstopp eller återkallelse.
Men inget händer innan en olycka skett eller oberoende test visat på problem.

Har Boing själv fått godkänna att planet eller delsystem i det uppfyller regelverket? Kan FAA mutas eller undanhållas information om ändringar?

Ruttet säkerhetstänk är inget nytt inom Boeing.

Man fuskade och smusslade med säkerheten redan med 737 NG.

https://www.youtube.com/watch?v=vWxxtzBTxGU

Inget nytt under solen. FAA sopade problemen under mattan och de anställda som påpekade problemen blev avskedade. Boeings advokater dikterade uttalanden som företrädare för FAA skrev under. De felaktiga delarna leder till att kabinens hållfasthet är så dålig att den redan efter några års användning går i bitar då planet utsätts för påfrestningar som det borde klara.

Historien upprepar sig.
Senast redigerad av ursprungligen 2019-03-21 kl. 04:20.
Citera
2019-03-21, 07:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ruttet säkerhetstänk är inget nytt inom Boeing.

Man fuskade och smusslade med säkerheten redan med 737 NG.

https://www.youtube.com/watch?v=vWxxtzBTxGU

Inget nytt under solen. FAA sopade problemen under mattan och de anställda som påpekade problemen blev avskedade. Boeings advokater dikterade uttalanden som företrädare för FAA skrev under. De felaktiga delarna leder till att kabinens hållfasthet är så dålig att den redan efter några års användning går i bitar då planet utsätts för påfrestningar som det borde klara.

Historien upprepar sig.

Riktigt sjukt. Är NG en tickande bomb?
Citera
2019-03-21, 08:11
Medlem
New York Times

Ethiopian Airlines surpassed many carriers by becoming one of the first to install a simulator to teach pilots how to fly the new Boeing 737 Max 8, but the captain of the doomed Flight 302 never trained on the simulator, according to people close to the airline’s operations.

......

The pilot of Flight 302, Yared Getachew, who had 8,000 hours of flying experience including on the 737, took a refresher course on a different simulator in late September and early October, according to one person familiar with the airline, and was not due for another round of simulator training until after the crash on March 10.

https://www.nytimes.com/2019/03/20/world/africa/ethiopian-airlines-boeing.html
Citera
2019-03-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det låter som en rimlig analys.
Om man är beredd att släppa konspirationsteorierna och lägga foliehatten åt sidan, vill säga....

Det är ovanligt och oväntat att det inte läckt ut något, vid det här laget...
När det gäller Ethiopean så är det väl fortfarande så få personer som har kunskap om CVR/FDR att det "håller tätt".

När det gäller Lion så har det börjat läcka..
https://www.reuters.com/article/us-indonesia-crash-exclusive/exclusive-lion-air-pilots-scoured-handbook-in-minutes-before-crash-sources-idUSKCN1R10FB
"It is the first time the voice recorder contents from the Lion Air flight have been made public. The three sources discussed them on condition of anonymity."
Jag kan tänka mig att innehållet i CVR för de två aktuella haverierna bedöms som "disturbing", och kommer att hanteras därefter...

/T
Citera
2019-03-21, 09:58
Medlem
george.sthlms avatar
Om man tittar i backspegeln på 737-NG serien och nya 737 MAX så är det ju en av världens vanligaste flygplan. Skillnaden mellan NG och MAX är ju väldigt liten.

Vilka crashar med dödlig utgång senaste 10 åren:

Ethiopian
Lion Air
Flydubai
Kenya airways

Om man inte drar slutsatsen varför dom stora operatörerna av modellen Inte crashar:

United
Southwest
Ryanair
Easyjet

Jag ser i alla fall mönstret
Citera
2019-03-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Om man tittar i backspegeln på 737-NG serien och nya 737 MAX så är det ju en av världens vanligaste flygplan. Skillnaden mellan NG och MAX är ju väldigt liten.

Vilka crashar med dödlig utgång senaste 10 åren:

Ethiopian
Lion Air
Flydubai
Kenya airways

Om man inte drar slutsatsen varför dom stora operatörerna av modellen Inte crashar:

United
Southwest
Ryanair
Easyjet

Jag ser i alla fall mönstret

Och vad kommer att bli enklast, att korrigera ett flyg med designfel eller att ändra kulturen och säkerhetstänkandet i Sydostasien och Afrika? Med det sagt så är flygindustrin i utvecklingsländer generellt väldigt lite påverkad av att säkerhetstänkande i samhället i övrigt är totalt frånvarande i dessa länder, se min post #999 i denna tråden.

(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19
Senast redigerad av Neida 2019-03-21 kl. 10:18.
Citera
2019-03-21, 10:17
Medlem
Juan Browne med en färsk uppdatering: (Han går igenom sitt CV som pilot också..)
https://www.youtube.com/watch?v=9Ts_AjU89Qk
"Mandatory viewing" om någon frågar mig...

/T
Citera
2019-03-21, 10:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Och vad kommer att bli enklast, att korrigera ett flyg med designfel eller att ändra kulturen och säkerhetstänkandet i Sydostasien och Afrika? Med det sagt så är flygindustrin i utvecklingsländer generellt väldigt lite påverkad av att säkerhetstänkande i samhället i övrigt är totalt frånvarande i dessa länder, se min post #999 i denna tråden.

(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19

Jag läste #999 och håller med i allt

Vi hoppas väl att denna olycka leder till korrigering av ev designfel och höjda krav på timmar
mera obligatoriska sim timmar och obligatoriska utbildningar på cockpitkultur.
Det är av olyckorna vi lär oss

Även som konsument/resenär måste man ha ett säkerhetstänk, du skall från A till B
Vilka bolag har du att välja på ?
Vilket bolag tror du har bäst säkerhetsarbete ?

Räcker med att åka inrikes, medans Nextjet levde undvek jag dom så långt det var möjligt och deras
gamla ATP vägrade jag åka med över huvud taget.
Skulle jag tex till Lycksele och dom slingat ATP:n så bokade jag om till Umeå med SAS och hyrde bil.
Nu har jag ju inte 100 % förtroende för SAS heller, framförallt deras produktion som sker via Flybe och JT - Jettime.
Citera
2019-03-21, 10:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Juan Browne med en färsk uppdatering: (Han går igenom sitt CV som pilot också..)
https://www.youtube.com/watch?v=9Ts_AjU89Qk
"Mandatory viewing" om någon frågar mig...

/T

Dessa bolag ska ju inte köpa Boeing..... I de flesta fall så kopplar en Airbus själv ur automationen då de har 3 AOA sensorer så Ethiopian Lion mm ska ju flyga Airbus då de inte är lika farliga i händerna på dessa piloter
Citera
2019-03-21, 10:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Det värsta med Boeing är deras kultur. Nu har vi två fall av fusk och korruption mellan Boeing och FAA.

737 NC felaktigt konstruerade kritiska delar som har inte följer dokumentationen och påverkar hållfastheten negativ samt ökar risken för korrosion. 737 MAX mcas som saknar AOA redundans trots att ett fel orsakar ett kritiskt läge.

Är det dag att döpa om 737 Max till 737 Max profit?
Citera
2019-03-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Det som är anmärkningsvärt är tvärtom att flygsäkerheten är så pass bra i utvecklingsländer som den är.
I biltrafik dör det 27 gånger fler i Indien (per 100 k fordon) jämfört med Sverige, flygtrafik är marginellt mer olycksdrabbad i Indien än i Sverige. Orsaken är att flygsäkerhetsregimen styr genom ett internationellt samarbete med certifiering och säkerhetstänkande genom IATA och samarbete mellan luftfartsmyndigheter.

En anekdot i sammanhanget är när jag skulle flyga från en mindre stad norr om New Delhi, i slutet av startbanan var det ett intensivt åskoväder. Blixtarna snattade strax söder om rullbanan. Piloterna gav besked om att vi skulle vänta. Jag var väldigt glad att de väntade medans alla andra Indier var väldigt irriterande och tyckte tydligen att det var helt onödvändigt (typ, om gud vill så dör vi uansett). Att denna fatalistisk syn inte råder inom flyget kan vi tacka att flyget i stor grad är internationaliserat. Du har rätt i att den lilla skillnaden i flygsäkerhet som finns mellan väst och resten beror på syn på hierarkier och liknande men skillnaden är förvånansvärt liten.
Om vanligt indiskt säkerhetstänkande existerade inom flyget hade jag aldrig satt min fot i ett flygplan i Indien....

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag läste #999 och håller med i allt

Vi hoppas väl att denna olycka leder till korrigering av ev designfel och höjda krav på timmar
mera obligatoriska sim timmar och obligatoriska utbildningar på cockpitkultur.
Det är av olyckorna vi lär oss

Även som konsument/resenär måste man ha ett säkerhetstänk, du skall från A till B
Vilka bolag har du att välja på ?
Vilket bolag tror du har bäst säkerhetsarbete ?

Räcker med att åka inrikes, medans Nextjet levde undvek jag dom så långt det var möjligt och deras
gamla ATP vägrade jag åka med över huvud taget.
Skulle jag tex till Lycksele och dom slingat ATP:n så bokade jag om till Umeå med SAS och hyrde bil.
Nu har jag ju inte 100 % förtroende för SAS heller, framförallt deras produktion som sker via Flybe och JT - Jettime.

Apropå säkerhet och "cockpitkultur" så var det ganska så dålig stämning i cockpit på en del SAS flyg för några år sedan när Linjeflyg sina kaptener blev nedgraderade till styrmän. Det upplevde jag själv när jag satt på jumpseat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in