Citat:
Ursprungligen postat av
Zylfiden
Ja men precis! Den videon kommer jag ihåg och det med pantern och hur man tyckte det blev läskigt. Det jag tänker nu är ju att han måste ju ha inspirerats av filmen: ”Catpeople”. Där de förvandlas till pantrar och det gör dom ju om dom har sexuellt umgänge med någon annan än någon ifrån deras egen släkt. I det här fallet är det bara ett syskonpar kvar av katt-släktingarna och de får ju bara ha sex med varandra, vilket så klart inte funkar, utan dom har det med andra och blir förvandlade till pantrar och dödar sina partners. Kan det vara så att MJ vet att han förvandlas till ett farligt vilddjur och därför går han undan, ner i källaren och drar igång sin enmans show? Typ, safe sex by himself? I annat fall tar han en pojke och då kommer pantern fram. Jag tror att han helt klart har två sidor och den mörka sidan döljer han väl med en totalt oskyldig och barnslig sida. Därför får man det inte att gå ihop riktigt, den känslan infinner sig när man ibland stöter på personer som är skickliga manipulatorer, passiv aggressiva, mytomaner, narcissister e t c. Man känner sig bara förvirrad och fattar ingenting, för man får inte ihop något av deras beteenden och det är ju för att dom levererar dubbla budskap hela tiden.
Jag förstår precis hur du menar, vi är inne på samma spår. Just det, Cat People. Har sett filmen och minns storyn ganska väl. Det har ju spekulerats i att MJs familj var incestuös och att han utsattes för sexuella övergrepp av pappan. Att han blev misshandlad är så vitt jag vet helt klarlagt. Pappan ser på ytan ut att vara supersnäll, men han ser verkligt hemsk ut när skäller ut Macauley, som att han ska kväsa pojkens livsglädje.
Pappan flyger genom taket och landar med buller och brak i en lejonflock. Lejon kan symbolisera familjeliv kanske? Eller den ljusa sidan?
Att han går ner i källaren som är gallerförsedd, förvandlas till svart panter och att den delen av videon inte har musik, kan man tyda som att den är dold och tyst, han gör en massa förbjudna aggressiva saker som är helt tvärtemot peace love and unity-budskapet i texten. Kan tänka mig han uttrycker den dolda sidan i dansen, för den kan man inte prata om. Kanske är det safe enmanssex, vi får hoppas det och att han aldrig rörde några barn.
Nu är vi på filmforum och
det finns säkert folk här som är mycket bättre än jag på att se symbolism i filmer. Hoppas fler vill dela med sig av sina intryck, intressant.
Den förvirrade känslan du beskriver förstår jag precis, man får inte ihop det men kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel.