2019-03-13, 13:04
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Yes, är 800 som gäller på de flesta. Var lite mer olika när systemet med kort infördes för 10-15 år sen.
Däremot tror jag de är svårt för KV att begränsa vilken summa du har på intagna medel.

Den 2a jag satt på senast begränsade kioskkontot till 1600, så hade du exempelvis 1400 kvar när lönen kom så fördes allt över 1600 över till intagnas medel.

Intagna medel är en sak.

Kiosk en annan.

Jag hade en hel del innestående på kontot men jag vet det var begränsat till kioskens konto.
Citera
2019-03-13, 13:12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Jag har inte sagt det finns behov av skrivelser? Jag vet bara att folk som är bra på att skriva har hjälpt folk med exempelvis överklagan när folk fått från körkortstyrelsen osv (Väldigt vanligt) många dyslektiker eller folk som har svårt att skriva.
Det var ju Annon som sa att han var duktig på det och frågade om han kunde ta betalt, vilket jag svarade nej på men att han ska hjälpa till med saker då man blir populär. Känns som du förvränger lite vad jag skriver, no offence.

Belöningen vid folk som är bra på att laga mat är mest som jag hört, har aldrig själv suttit på självhushåll så där är min erfarenhet skral. Jag tycker folk är ganska snälla att belöna varandra med småsaker här och där när man hjälper varandra, är inte din erfarenhet det?

Det med räkningar är från olika anstalt, men ring och hör så lär du se. Dock internetbanken omöjlig. Det som avgör om de hjälepr eller inte är ju hur duktig/flexibel hon som är ansvarig för kassan är.

Såklart är erfarenheter olika men tycker inte jag sagt något särskilt uppsendeväckande
Har suttit på 3a vid utsluss vid längre volta och annars 2or.

Du skrev skrivelser och jag går bara på det du själva skriver men skitsamma.

Försöker inte förvränga något alls och har ingen anledning till att försöka förvränga.

Jag förstår vad du menar men känner heller inte igen mig gällande överklagan till Transportstyrelsen även om det är min högst personliga erfarenhet.

Men kan tänka mig att just till Transportstyrelsen så kan det blir en hel del skrivelser och överklagan av förklarliga skäl.

Konstigt att du inte har upplevt självhushåll om du har suttit (länge nog) men nej, ingen belöning där för det turas ju om vem som sköter hushållet på de flesta ställena.

Sen ibland så får man in någon som verkligen kan laga mat och då kan man komma överens om att denne tar all matlagning vilket kan vara guld värt.

Men nej, ingen belöning vad jag har varit med om.
Citera
2019-03-13, 13:17
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Konstigt att du inte har upplevt självhushåll om du har suttit (länge nog) men nej, ingen belöning där för det turas ju om vem som sköter hushållet på de flesta ställena.

Har egentligen bara gjort en längre volta + 3 år. Annars ett par voltor på 1år ish.

Hört mycket gött om självhushåll men är nog ganska glad jag sluppit.

Känns som det är gjort för mycket bråk osv?

Precis som du säger måste de bli guld när någon bra kommer in som kan laga käk.
Däremot måste de bli katastrof om man är ett gäng som alla typ klarar av att koka bullens.
Citera
2019-03-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolis
Hej
Du undrar vart man ska söka, jag antar att du kommer att bli satt på en trea, som ett gott råd då, sök till Kolmården, förmodligen den öppnaste trea som vi har. Bra plitar i stort sett, och stor frihet för dig att röra dig inom området, de har ett friskvårdsprogram som håller faktiskt bra standard, och detta räknas som betald arbetstid, enda gången du känner dig inlåst är mellan halvnio på kvällen och åtta på morgonen, Antar bara att du är dömd för ekobrott, och då är det en trea som kommer att bli aktuell.
hört lite om asptuna , skenäs och svartsjö, och kolmården slår dem med hästlängder. Muckade i augusti, och kan inte säga att jag har några dåliga erfarenheter direkt. Lösenordet dock är att hålla en låg profil framför allt första veckan.

Är dömd till grov misshandel. Så förmodar att en öppen inte är aktuell om inte detta ändras i hovrätten.
Citera
2019-03-13, 14:02
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Inte 100% på vilket år, men 2010 eller 2011. Fick 2 paket Marlboro när jag kom till anstalten vilket ska ha varit praxis då

Om man inte röker då, vad får man då?
En kvarting vodka?
Citera
2019-03-13, 17:02
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Har egentligen bara gjort en längre volta + 3 år. Annars ett par voltor på 1år ish.

Hört mycket gött om självhushåll men är nog ganska glad jag sluppit.

Känns som det är gjort för mycket bråk osv?

Precis som du säger måste de bli guld när någon bra kommer in som kan laga käk.
Däremot måste de bli katastrof om man är ett gäng som alla typ klarar av att koka bullens.

Självhushåll är guld och än mer betyder maten på insidan som du säkerligen redan vet.

Jag har haft tur och fick en gammal kock på ett av ställena där jag gjorde mest tid och han tog hand om all matlagning och det var helt klart restaurangkvalitet på både råvarorna samt tillagningen.

Ibland åt vi lite billigare (men bra) för att nästa dag lyxa till det med bättre råvaror så det var verkligen lyx som sate kant på tillvaron i en annan mycket trist vardag fylld av rutiner.

Det blev aldrig bråk.

Var det någon som sög på matlagning så var det alltid någon annan som var villig att ta över eller så löste det sig för ingen ville käka dålig mat.

Den punkten var så viktig så att det löste sig alltid.
Citera
2019-03-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Självhushåll är guld och än mer betyder maten på insidan som du säkerligen redan vet.

Jag har haft tur och fick en gammal kock på ett av ställena där jag gjorde mest tid och han tog hand om all matlagning och det var helt klart restaurangkvalitet på både råvarorna samt tillagningen.

Ibland åt vi lite billigare (men bra) för att nästa dag lyxa till det med bättre råvaror så det var verkligen lyx som sate kant på tillvaron i en annan mycket trist vardag fylld av rutiner.

Det blev aldrig bråk.

Var det någon som sög på matlagning så var det alltid någon annan som var villig att ta över eller så löste det sig för ingen ville käka dålig mat.

Den punkten var så viktig så att det löste sig alltid.

Jag kan laga mat men däremot så sa jag att jag inte kunde dels för han som hade hand om köket hade varit kock innan på restaurang och han skötte lunch o middag alla vardagar sen turades vi om var 8e vecka om vem som skulle ta köket om dem som hade då hade permis gick de till nästa. Gick o leja bort för godis / snus / telefonkort/ cigg

Vi kunde grilla 2-3 ggr i vecka tex .

Alla trivs inte på vare sig städ / kök för så kul är de inte att va på avdelningen dagtid när de är tomt .... fördel man kan sova längre ifall att man är sån
Citera
2019-03-14, 21:49
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Hur mycket du får ta med dig är nog en smaksak. Men de ställen jag har suttit på har de fyllt på med max 800 från egna medel varje gång de fyller på kioskkortet (Varannan vecka när de är lön)

Ex får du 600 i lön från KV och har 5000 i egna medel fyller de på med 800 från dina egna medel så du har 1340 på kioskontot (60 spänn från lönen försvann till permisskontot, oavsett du vill eller inte)

Det är platttv på alla anstalter nu för tiden, tror jag. Sådana 15 tummare på cellerna är väl standard. Osäker om du får ta med DVD/Blueray spelare, kanske för det är 3a men knappast 100%. Men värt att prova.

Det är inte bara de ställen du har varit på, det är reglerat i föreskrifterna. Max 800 kronor varannan vecka (i samband med "lönen") och det får inte innebära att det blir mer än 1600 kronor på kortet..
Däremot är det inte någon beloppsbegränsning på kortet eftersom all "lön" ska betalas ut till just kioskkortet och enligt JO får inte anstalten bestämma hur mycket du får lov att handla för från det kontot.. Många kör en fuling där men det är alltså inte okej..

Citat:
Ursprungligen postat av aNON2019
1. Kan man sköta sina bankaffärer på kåken? Logga in på sin internetbank etc.
2. Kioskkonto, läser att man kan ta med egna medel, pratar vi cash nu eller kan man föra över på något sätt? Vad kostar saker där inne? Röker och snusar , förmodar att snusning blir mer frekvent inne på kåken.
3. Får man tillgång till sin epost på kåken? (Får en del räkningar dit te.x).
4. När brukar man få igång permissioner?
5. Har förstått att 2/3 sitter man, så i mitt fall om det inte ändras blir 1 år. När kan man beräkna att man får permis första gången?

1. Internetbank kan du typ glömma. Kan eventuellt gå en gång första månaden du kommer, sen får du lösa det med någon på utsidan. Att få hjälp av personalen är ytterst ovanligt vad gäller det eftersom det innebär mycket krångel..
2. Du kan ta med egna pengar, alltså kontanter. Du kan också få pengar insatt via bankgirot (eller postgirot, minns fan inte vilket..) Andra kan också komma och lämna in pengar till dig kontant på anstalten och det kan skickas in via brev. Pengarna kommer dock att bli omhändertagna direkt och insatta på ditt konto på anstalten. Däremot sätts det - såklart - inte in på kontot du kan handla ifrån utan på det kontot där du inte kommer åt pengarna. Du kan ansöka om automatisk överföring vilket innebär att varannan vecka så sätts det över pengar från dina omhändertagna pengar till ditt kioskkort. Det får max överföras 800 kronor och det får inte innebär att det blir mer än 1600 kronor på ditt kioskkonto..
3. Nej, epost är också något du kan glömma..
4/5. Lagkravet är minst en fjärdedel (av hela straffet), dock minst två månader. Däremot kan det bli längre efter en individuell bedömning. Så för dig, minst 4,5 månader, dock gissningsvis mer.

Mitt tips är att läsa på på Fängelselagen och föreskrifterna Fark Fängelse. Det finns många fina rättigheter som kriminalvården inte informerar om som man hittar rätt enkelt om man läser lite.. De finns att hitta på nätet och sedan ska de alltid finnas utskrivna på varje avdelning på anstalterna.
Citera
2019-03-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister

Mitt tips är att läsa på på Fängelselagen och föreskrifterna Fark Fängelse. Det finns många fina rättigheter som kriminalvården inte informerar om som man hittar rätt enkelt om man läser lite.. De finns att hitta på nätet och sedan ska de alltid finnas utskrivna på varje avdelning på anstalterna.

Tack för dina rader. Varje ny input gör mig "starkare" mentalt att förbereda den eventuella semestern.
Du har inga tips om anstalter? Är en punkt jag känner mig vilsen och inte uppdaterad på. Är som sagt dömd till 18 månader och för grov misshandel, så öppen är väl helt kört?
Citera
2019-03-15, 12:32
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Tack för dina rader. Varje ny input gör mig "starkare" mentalt att förbereda den eventuella semestern.
Du har inga tips om anstalter? Är en punkt jag känner mig vilsen och inte uppdaterad på. Är som sagt dömd till 18 månader och för grov misshandel, så öppen är väl helt kört?

Fundera inte ens på anstalt, släpp det.

Kriminalvården skiter fullständigt i vart du vill. Förut fanns något som hete närhetsprincipen som gjorde att de försökte tänka geografiskt, den slopade de för ett par år sen.
Vidare så är de fullt överallt nu så du får plats där de finns plats.
Citera
2019-03-15, 12:40
Medlem
Citat:
Fundera inte ens på anstalt, släpp det.

Kriminalvården skiter fullständigt i vart du vill. Förut fanns något som hete närhetsprincipen som gjorde att de försökte tänka geografiskt, den slopade de för ett par år sen.
Vidare så är de fullt överallt nu så du får plats där de finns plats.

Okej, men jag har förstått det som att när allt är klart med mitt överklagande och om det värsta tänkbara sker, att det blir fängelse, så kan jag infinna mig på valfri anstalt. Har man då "tur" så får man stanna på den man infann sig på. Därav mitt intresse i uppdaterad info.
Citera
2019-03-15, 15:24
Medlem
Citat:
Okej, men jag har förstått det som att när allt är klart med mitt överklagande och om det värsta tänkbara sker, att det blir fängelse, så kan jag infinna mig på valfri anstalt. Har man då "tur" så får man stanna på den man infann sig på. Därav mitt intresse i uppdaterad info.

Klart du kommer få önska anstalt det gjorde jag för två månader sedan.
Idag om du är fri innan inställelse så sker det inom 75 dagar från domen vunnit lagakraft.

Du kommer få ett brev av kvm där dom ber dig yttra dig då skriver du:
Om det blir klass 3 önskar jag följande anstalter pga xxxx

Och skriv även om de blir en klass 2:a så önskar jag osv.

Sen kommer de ett rek med placering som du får hämta ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in