2019-02-18, 16:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KushDoktor
Verkar inte som det enligt denna artikel: https://kit.se/2016/03/02/37198/20-spadbarn-borjar-sina-liv-i-fangelset-varje-ar-det-har-ar-nagra-av-dem-och-deras-mammor/

"Pojken i magen blev till under tiden som Camilla och hennes man satt på häktet för samma brott tillsammans."

Det var på häktet i och för sig, inte på fängelset. Men skumt även att två som satt häktade kom åt att... ja. De kan väl inte ha fått dela cell?

Anledningen att jag frågar, är att jag kom att tänka på det när jag diskuterade Christine Schürrer (Arboga-tyskan) i en annan tråd. Hon är 42 nu, barnlös, föräldralös, inga syskon. Om fem år när hon antagligen kommer ut, kan hon med största sannolikhet inte bli gravid längre. Jag har funderat på varför hon inte har bjudit in någon man, av alla dem som skrivit brev till henne, och sett till att bli gravid? Så hade hon i alla fall haft NÅGON som väntade utanför, någon som hon hör ihop med, när hon kommer ut.
Citera
2019-02-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Någon som kan komma med en aktuell uppdatering ang. hur gymmen ser ut nuförtiden? Utrustning samt vilken anstalt.

Olika från anstalt till anstalt men några maskiner är det .
Citera
2019-02-24, 18:02
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Någon som kan komma med en aktuell uppdatering ang. hur gymmen ser ut nuförtiden? Utrustning samt vilken anstalt.

1or och 2or har jag ingen koll på men antar att de fått samma direktiv som 3orna. Kv ska inte underhålla kroppsbyggarkulturen utan enbart hålla sig till friskvård. Dvs cyklar och löpband är vad som kommer finnas kvar. De som har gymmen kvar har basicmaskiner med fasta vikter på 50 kg och ofta kameror för att se till så man inte viktar på. Egna iaktagelser från Tygelsjö och Kolmården men mer eller mindre samma överlag enl folk som är beresta.
Citera
2019-02-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheoriginalMasterZ
1or och 2or har jag ingen koll på men antar att de fått samma direktiv som 3orna. Kv ska inte underhålla kroppsbyggarkulturen utan enbart hålla sig till friskvård. Dvs cyklar och löpband är vad som kommer finnas kvar. De som har gymmen kvar har basicmaskiner med fasta vikter på 50 kg och ofta kameror för att se till så man inte viktar på. Egna iaktagelser från Tygelsjö och Kolmården men mer eller mindre samma överlag enl folk som är beresta.

Går o träna hårt även utan gymmet .
Citera
2019-03-02, 21:59
Medlem
Får man träffa sina djur? Hund?
Citera
2019-03-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det någon kvinna här, som har varit på kvinnofängelse? Jag skulle vilja veta om det även i Sverige - som i en del andra länder - är ett krav att en kvinnlig intern låter fängelsesköterskan ge henne Depo Provera-injektioner (p-sprutor alltså), innan hon får ta emot obevakade besök av en man? Detta för att inte problemet ska uppstå, med barn som föds i fängelse och måste placeras, kanske i många år.

Absolut inte. Kriminalvården får ej tvångsmedicinera eller lägga sina beslut med en krav på medicinering, enbart läkare kan tvångsmedicinera under vissa omständigheter och preventivmedel är inte en av dem.

Kriminalvården erbjuder preventivmedel dock helt utan tvång för man får hoppas att de flesta kvinnor inte vill föda bakom murarna.
Citera
2019-03-10, 09:06
Medlem
Hur mycket kontanter får man ta med sig in vid inställelse till kioskkontot?

Får man ta med DVD spelar? Eller är de platttv så man kan ta med blueray spelare?
Citera
2019-03-11, 13:26
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
Hur mycket kontanter får man ta med sig in vid inställelse till kioskkontot?

Får man ta med DVD spelar? Eller är de platttv så man kan ta med blueray spelare?

Hur mycket du får ta med dig är nog en smaksak. Men de ställen jag har suttit på har de fyllt på med max 800 från egna medel varje gång de fyller på kioskkortet (Varannan vecka när de är lön)

Ex får du 600 i lön från KV och har 5000 i egna medel fyller de på med 800 från dina egna medel så du har 1340 på kioskontot (60 spänn från lönen försvann till permisskontot, oavsett du vill eller inte)

Det är platttv på alla anstalter nu för tiden, tror jag. Sådana 15 tummare på cellerna är väl standard. Osäker om du får ta med DVD/Blueray spelare, kanske för det är 3a men knappast 100%. Men värt att prova.
Citera
2019-03-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Hur mycket du får ta med dig är nog en smaksak. Men de ställen jag har suttit på har de fyllt på med max 800 från egna medel varje gång de fyller på kioskkortet (Varannan vecka när de är lön)

Ex får du 600 i lön från KV och har 5000 i egna medel fyller de på med 800 från dina egna medel så du har 1340 på kioskontot (60 spänn från lönen försvann till permisskontot, oavsett du vill eller inte)

Det är platttv på alla anstalter nu för tiden, tror jag. Sådana 15 tummare på cellerna är väl standard. Osäker om du får ta med DVD/Blueray spelare, kanske för det är 3a men knappast 100%. Men värt att prova.

Stämmer bra det dock kan de vara värt att tänka på ifall man har kronofogden att de kan ta pengarna så en fördel är att ha nån tusenlapp med sig in bara och jobba lite ( rättare sagt va på plats o se upptagen ut )

Gällande dvd . Några jag har varit på hade dvd i cellen och vissa kunde man få in dvd på . Tänk på att de förstör usb alt plomberar....
Citera
2019-03-12, 11:37
Medlem
Hej, och tack för en mycket intressant tråd. Har läst igenom det mesta.
Skulle vara tacksam för uppdaterad information, gällande att sitta i fängelse.

Kort historik, har blivit dömd till 1 år och 6 månader. Ska överklaga. Förhoppningsvis blir det mindre straff eller frikännande.

Ett par frågeställningar som jag inte har fått koll på.

1. Kan man sköta sina bankaffärer på kåken? Logga in på sin internetbank etc.

2. Kioskkonto, läser att man kan ta med egna medel, pratar vi cash nu eller kan man föra över på något sätt? Vad kostar saker där inne? Röker och snusar , förmodar att snusning blir mer frekvent inne på kåken.

3. Får man tillgång till sin epost på kåken? (Får en del räkningar dit te.x).

4. När brukar man få igång permissioner?

5. Har förstått att 2/3 sitter man, så i mitt fall om det inte ändras blir 1 år. När kan man beräkna att man får permis första gången?

Har så mycket funderingar och frågor så vet egentligen inte var jag ska börja eller sluta. Nöjer med mig dessa ovan sålänge. Plus nyfiken på förslag på var man ska "söka" sig, är ostraffad sedan tidigare, och inte för att det spelar någon roll i sammanhanget så är jag oskyldigt dömd. Är dömd för grov misshandel. Har hört av en bekant som suttit ett par gånger att jag borde söka mig till Skogome, dels för att det är i hemtrakterna, dels för att de har ett tvätteri där som man får hyggligt betalt för att arbeta på. Han menade oxå att när jag kan byta till öppen så borde jag ansöka till ytterby. Några spontana reaktioner på detta?

Har förstått det dels i tråden och av min bekant att det är kört med öppen direkt då man är dömd för grov misshandel. Någon som har annan erfarenhet?

Tacksam för respons.
Citera
2019-03-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Får man träffa sina djur? Hund?

Inte för att jag har erfarenhet men jag ställde denna fråga till min advokat, och han svarade bara " vad tror du själv?", så förmodar att det är kört när du är inlåst. Man får förmodligen vänta på sin permission eller frigång.
Citera
2019-03-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo

Om man då sitter på samma ställe som du satt på så bör man se till att ha 19 200kr med sig om man sitter ett år. (1600kr mån x 12 månader = 19.200kr.). Ska man ha dessa cash eller kan man flytta från konto? Har du koll på om man får ta med snus och cigg? Isådanafall kan man ha med sig ett limpa eller fler / stock eller stockar? Förmodar olika på olika klasser men menar rent generellt. Något måste man väl kunna ta in, om man har oturen att missa kiosken med en massa dagar! Då är det ju en riktig pina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in