2019-03-13, 11:44
Medlem
Copiadyos avatar
Vadå föra över mer cash? Du kan ju föra över hur mycket cash som helst?
Det är bara att på vissa anstalter begränsar de hur mycket du får ha på kioskortet (Detta gäller inte på alla anstalter)

Alltså, har du pengar på dina intagnas medel tror jag inte det är något problem att få dem att betala fakturor, så för du över 100k från ditt bankkonto till ditt konto hos kriminalvården så kommer du nog kunna betala dina fakturor om du får in dem med post till anstalten. Men inte säkert.

Bästa är ju att ringa kåken du ska sitta på och fråga hur de kan hjälpa dig, innan du åker dit alltså. Är ju olika rutiner överallt.
Citera
2019-03-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Hjälp gärna folk med skrivelser och saker, men att kräva betalt är inte ett snyggt sätt att bli populär. Om du hjälper folk så kommer de flesta erbjuda dig något i kiosken och så vidare, de som inte gör de är tattare och de kan du hålla dig undan ifrån. (Beroende på hur mycket du hjälper dem obvs)

Är du bra på att laga mat får du hoppas att du hamnar på självhushåll, där är det några av de intagna som lagar maten varje dag, är ett bra jobb och de ställen "kocken" har varit duktig i självhushållet har han blivit belönad på olika sätt av de intagna.

--

Vilken kåk ska du till?

Tack som f*n, bra med input, hade inte tänkt att kräva något, utan var mer en fundering över hur man ska få tiden att gå snabbare, och kan man "tjäna" en kioskvara så låter det som en bra deal.

Yes, är "bra" på att laga mat. Vet du vilka anstalter som har självhushåll?
Det är för övrigt en fundering jag har, var jag ska försöka söka mig till. Har ingen koll, skrev tidigare i tråden om detta. Har ingen koll alls. Väntar som sagt just nu på överklagan i hovrätten, förhoppningsvis blir det inget, men med stor sannolikhet så blir det att krypa in. Domen i tingsrätten är 1 år och 6 månader. Önskvärt om det inte blir ogillat helt och hållet är att de kraftigt sätter ner straffet. Så kanske man har möjlighet till öppen anstalt. Eller vem vet fot boja eller samhällstjänst. (Verkar iofs omöjligt då det rör sig i åtelet om grov misshandel.).

Så har du eller någon annan förslag på anstalt så tar jag tacksamt emot information, samt motivering till din rekommendation.
Citera
2019-03-13, 11:49
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Såhär var det sättet folk fick hjälp, om man fick pengar insatta (Eller hade) pengar på sitt kioskkonto kunde man ge fakturor till kassaansvarig på anstalten så betalade hon dessa från ens kioskkonto, omständigt, osmidigt mm. Men de var så man kunde göra.

Detta har jag aldrig ens hört talas om att så skulle vara fallet.

Hoppas någon annan som läser kan komma med lite feedback.
Citera
2019-03-13, 11:50
Medlem
Citat:
Vadå föra över mer cash? Du kan ju föra över hur mycket cash som helst?
Det är bara att på vissa anstalter begränsar de hur mycket du får ha på kioskortet (Detta gäller inte på alla anstalter)

Alltså, har du pengar på dina intagnas medel tror jag inte det är något problem att få dem att betala fakturor, så för du över 100k från ditt bankkonto till ditt konto hos kriminalvården så kommer du nog kunna betala dina fakturor om du får in dem med post till anstalten. Men inte säkert.

Bästa är ju att ringa kåken du ska sitta på och fråga hur de kan hjälpa dig, innan du åker dit alltså. Är ju olika rutiner överallt.

OK, missuppfattat, trodde det var väldigt begränsat, överallt. Läst om 1400-1500kr som max på sitt kioskkort (varannan vecka), och att man bara får fylla på det med typ 800kr (egna medel) varannan vecka. Resten ska komma från lönen på 13kr per timme. Vet du vilka anstalter som har fri insättning på sitt kioskkonto? Så man kan köpa typ allt man vill och kan tänkas behöva.
Citera
2019-03-13, 11:56
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Hjälp gärna folk med skrivelser och saker, men att kräva betalt är inte ett snyggt sätt att bli populär. Om du hjälper folk så kommer de flesta erbjuda dig något i kiosken och så vidare, de som inte gör de är tattare och de kan du hålla dig undan ifrån. (Beroende på hur mycket du hjälper dem obvs)

Snus/Cigg kostar inte mer på insidan, det är de enda som har samma pris som utsidan, på grund av tobakslag antar jag, kan inte det riktigt. Men är du bered att snusa kaliber eller lm eller liknande finns de ju dosor för 20-25 spänn.

Är du bra på att laga mat får du hoppas att du hamnar på självhushåll, där är det några av de intagna som lagar maten varje dag, är ett bra jobb och de ställen "kocken" har varit duktig i självhushållet har han blivit belönad på olika sätt av de intagna.

Hur ska man veta det? typ 50% av alla jag träffat påstår sig vara oskyldiga, medans kanske? 5% är det? Sen finns det ju en gråzon, folk som kanske är skyldiga till en del av brotten osv.

Jag har själv suttit oskyldigt dömd, men klagade inte en sekund eftersom jag gick fri från 3 saker jag istället hade gjort....

Diz!

Jag känner inte igen mig alls i dina erfarenheter av saker och ting om jag skall vara helt ärlig.

Varken med att det skulle finnas ett behov av skrivelser, belöning till de som har lagat mat, betalning av räkningar och så vidare.

Med det sagt så utesluter jag inget utan det kan givetvis vara från anstalt till anstalt men på de som jag har suttit på, och det blev ett antal under min volta och jag kommer inte att säga vilka, så känns din beskrivning ganska så främmande.
Citera
2019-03-13, 12:00
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNON2019
OK, missuppfattat, trodde det var väldigt begränsat, överallt. Läst om 1400-1500kr som max på sitt kioskkort (varannan vecka), och att man bara får fylla på det med typ 800kr (egna medel) varannan vecka. Resten ska komma från lönen på 13kr per timme. Vet du vilka anstalter som har fri insättning på sitt kioskkonto? Så man kan köpa typ allt man vill och kan tänkas behöva.

Jag tror inte att det finns någon fri insättning på sitt kioskkonto just för att stävja att kioskvaror används som betalningsmedel av internerna.
Citera
2019-03-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag tror inte att det finns någon fri insättning på sitt kioskkonto just för att stävja att kioskvaror används som betalningsmedel av internerna.

Yes, min uppfattning var att det är så, men ska såklart ringa den kåk man hamnar på för att kolla alla lokala regelverk.

Vet du om man får föra med sig anteckningblock, eller är det något man "får" eller kan köpa i kiosken? Har stort behov av att skriva och planera diverse saker. Har minne guldfisk så behöver "listor" för att komma ihåg vad jag heter typ...
Citera
2019-03-13, 12:19
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Jag känner inte igen mig alls i dina erfarenheter av saker och ting om jag skall vara helt ärlig.

Varken med att det skulle finnas ett behov av skrivelser, belöning till de som har lagat mat, betalning av räkningar och så vidare.

Med det sagt så utesluter jag inget utan det kan givetvis vara från anstalt till anstalt men på de som jag har suttit på, och det blev ett antal under min volta och jag kommer inte att säga vilka, så känns din beskrivning ganska så främmande.

Jag har inte sagt det finns behov av skrivelser? Jag vet bara att folk som är bra på att skriva har hjälpt folk med exempelvis överklagan när folk fått från körkortstyrelsen osv (Väldigt vanligt) många dyslektiker eller folk som har svårt att skriva.
Det var ju Annon som sa att han var duktig på det och frågade om han kunde ta betalt, vilket jag svarade nej på men att han ska hjälpa till med saker då man blir populär. Känns som du förvränger lite vad jag skriver, no offence.

Belöningen vid folk som är bra på att laga mat är mest som jag hört, har aldrig själv suttit på självhushåll så där är min erfarenhet skral. Jag tycker folk är ganska snälla att belöna varandra med småsaker här och där när man hjälper varandra, är inte din erfarenhet det?

Det med räkningar är från olika anstalt, men ring och hör så lär du se. Dock internetbanken omöjlig. Det som avgör om de hjälepr eller inte är ju hur duktig/flexibel hon som är ansvarig för kassan är.

Såklart är erfarenheter olika men tycker inte jag sagt något särskilt uppsendeväckande
Har suttit på 3a vid utsluss vid längre volta och annars 2or.
Senast redigerad av Copiadyo 2019-03-13 kl. 12:22.
Citera
2019-03-13, 12:21
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:

Yes, är 800 som gäller på de flesta. Var lite mer olika när systemet med kort infördes för 10-15 år sen.
Däremot tror jag de är svårt för KV att begränsa vilken summa du har på intagna medel.

Den 2a jag satt på senast begränsade kioskkontot till 1600, så hade du exempelvis 1400 kvar när lönen kom så fördes allt över 1600 över till intagnas medel.
Senast redigerad av Copiadyo 2019-03-13 kl. 12:25.
Citera
2019-03-13, 12:27
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNON2019

Nä jag var nog otydlig.
Det är max 1600 på de flesta anstalter på kioskkontot, däremot kan de inte begränsa hur mycket du har på intagnas medel (tror jag)

Jag har suttit på en anstalt där man kunde ha över 1600 på kioskontot, för där hade man inga intagnas medel. Kan berätta vilken på PM men vill inte outa mig för mycket. Däremot så eftersom KV arbetar för att ha samma rutiner och regler på alla anstalter så kommer ju de anstalter som inte har begränsning försvinna, eller ha försvunnit.

Ett exempel på en sån regel är att alla anstalter och häkten ska ha exakt samma kanalpaket, förut var det ju olika och vissa anstalter hade 7 kanaler medans annan hade 22.
Citera
2019-03-13, 12:35
Medlem
Citat:

Jag har suttit på en anstalt där man kunde ha över 1600 på kioskontot, för där hade man inga intagnas medel. Kan berätta vilken på PM men vill inte outa mig för mycket. Däremot så eftersom KV arbetar för att ha samma rutiner och regler på alla anstalter så kommer ju de anstalter som inte har begränsning försvinna, eller ha försvunnit.

.

Försökte skicka pm, men då mitt konto är för nytt så kan jag bara skicka till administratöre. Du kan testa att skicka till mig.
Citera
2019-03-13, 12:39
Medlem
koliss avatar
Hej
Du undrar vart man ska söka, jag antar att du kommer att bli satt på en trea, som ett gott råd då, sök till Kolmården, förmodligen den öppnaste trea som vi har. Bra plitar i stort sett, och stor frihet för dig att röra dig inom området, de har ett friskvårdsprogram som håller faktiskt bra standard, och detta räknas som betald arbetstid, enda gången du känner dig inlåst är mellan halvnio på kvällen och åtta på morgonen, Antar bara att du är dömd för ekobrott, och då är det en trea som kommer att bli aktuell.
hört lite om asptuna , skenäs och svartsjö, och kolmården slår dem med hästlängder. Muckade i augusti, och kan inte säga att jag har några dåliga erfarenheter direkt. Lösenordet dock är att hålla en låg profil framför allt första veckan.
Senast redigerad av kolis 2019-03-13 kl. 12:58. Anledning: felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in