Citat:
Ursprungligen postat av
derivat
Jag har sett Paradise Lost del 2 och 3 ja, men jag blev aldrig övertygad att det var John Mark Byers (tror jag vet vem du menar). Såg det mer som en alternativ teori, att det lika gärna kunde vara...
Du begär det omöjliga, att de tar upp den andra sidan. Det går inte det var bara MJ och pojken i rummet när det skedde. Ingen annan kan uttala sig. Återigen handlar det om hur trovärdiga deras utsagor är. Jag ser inga hål och de låter extremt trovärdiga när de berättar exakt hur groomingen gick till och så vidare.
Men utan bevis kan man heller inte fälla hur trovärdiga de än låter och det är där problemet ligger. Och det är klart att MJ inte kan uttala sig men hans advokater och andra inblandade skulle med lätthet kunnat ges utrymme (men de får knappt något sådant i filmen). Även familjemedlemmar, vänner m.f.
Det är inte helt ovanligt att folk ljuger för att få en vinning av något slag. Jag säger inte att de här männen ljuger men vi måste ha klart för oss att man inte blint kan lite till vittnesmål heller (oavsett vilken historia som är sann har de ju uppenbarligen ljugit förut eller så ljuger de nu). Speciellt inte om det, som här, finns extremt stor ekonomisk vinning på spel.
Du skriver om trovärdigheten i deras utsagor, och jag upplevde dem också som trovärdiga. Men samtidigt finns det uppgifter som säger att de har ändrat sina historier:
(FB) Leaving Neverland- Mer om Michael Jacksons påstådda pedofili
Jag har ingen aning om uppgifterna i inlägget jag länkar ovan är korrekta (jag är inte insatt) men det skiner ett nytt ljus över fallet. Och det är det jag menar med att allt inte kommer fram i just den här dokumentären.
Jag vill inte komma ut och försvara MJ (jag har inget intresse i det) men det är problematiskt att döma någon utifrån en dokumentär, som dessutom uppenbart är gjord för att föra fram just denna teori samt att det inte finns några tydliga bevis. Jag tror som sagt att MJ hade avvikande sexuell läggning, på ett sätt som nästan alla av oss tycker är oförsvarbart, men enbart baserat på det som kommit ut kan vi inte döma honom för faktiska sexuella handlingar med barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Omöjligt att avgöra.
Men vad avser det här med att sova med barn så finns det nästan alltid något sexuellt med en fetisch av denna sort. Fascinerande att inte fler under åren ifrågasatt förklaringsmodellen i att MJ ville återskapa någon sorts barndom i vuxen ålder då han berövades denna i ung ålder. Det är inget förståeligt förhållningssätt. MJ är inte heller själv om att ha mist sin barndom. Faktum är att detta är ganska vanligt.
Att ha övernattningskalas med olika barn som vuxen man är ingen konstruktiv bearbetningsmodell. Mycket tyder på sexuella preferenser.
Ja precis. Utsagorna från diverse pojkar (och numera män) kan vara sanna eller falska. Det är svårt för oss att avgöra. Däremot finns det ju saker som verkar oomstritt, som båda sidorna faktiskt bekräftar. Som historien att MJ inte fick sin barndom och därför försökte återskapa den på något sätt - bland annat genom att umgås med barn (oftast 10-åriga pojkar som det verkar). Umgås med dem i sitt sovrum och sova tillsammans med dem. Det i sig självt anser jag är uppseendeväckande och oroande.