Resultat: Tror du MJ är skyldig?
Ja
57,68%
830 röster
Nej
19,53%
281 röster
Är osäker
15,64%
225 röster
Bryr mig inte
7,16%
103 röster
2019-03-09, 00:56
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Har du sett Leaving Neverland?

Dokumentären du syftar på heter Living with Michael Jackson men vad jag vet var den inte särskilt vinklad.

Tack!

Ja, sett den och inte ändrat uppfattning alls. De framstod som hjärntvättade.
Citera
2019-03-09, 01:09
Medlem
JustZlatans avatar
Så jävla farligt kan det väl inte ha varit om pojkarna tyckte om det. Bajssex tror jag dock inte ett dugg på. MJ var nog alldeles för renlig för sånt bögeri. Pojkarna kan inte heller ha varit särskilt normala om de gillade att gosa nakna med en vuxen man. Sjuka människor det finns. MJ var sjuk.
Citera
2019-03-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så jävla farligt kan det väl inte ha varit om pojkarna tyckte om det. Bajssex tror jag dock inte ett dugg på. MJ var nog alldeles för renlig för sånt bögeri. Pojkarna kan inte heller ha varit särskilt normala om de gillade att gosa nakna med en vuxen man. Sjuka människor det finns. MJ var sjuk.

Jag har en bekant som blev utsatt för sexsaker när han var 8-10 år. Han har beskrivit att det kändes naturligt, okej och skönt. Han kände sig aldrig utnyttjad eller liknande. Det var först när han berättade det för sin flickvän när han var runt 40 år som det blev problem. Hon insisterade och pressade honom att "du måste må dåligt över detta", "du måste söka hjälp" osv. Han själv sa dock att han aldrig någonsin kände att händelserna som pojke var ett trauma eller något som förstörde hans liv på något sätt. Hans sambo pressade honom att söka psykhjälp ändå, vilket han gick med på till slut. Enligt honom själv var det terapin som förstörde honom. Något som aldrig hade varit ett problem eller trauma för honom blev det i och med terapin. Han ångrar terapin.

När man ser Safechuck och de andra pojkarna i fallet med MJ ser jag många likheter med ovanstående. Något som jag tycker förklarar varför pojkarna har dröjt med att berätta sanningen.
Citera
2019-03-09, 02:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Jag har en bekant som blev utsatt för sexsaker när han var 8-10 år. Han har beskrivit att det kändes naturligt, okej och skönt. Han kände sig aldrig utnyttjad eller liknande. Det var först när han berättade det för sin flickvän när han var runt 40 år som det blev problem. Hon insisterade och pressade honom att "du måste må dåligt över detta", "du måste söka hjälp" osv. Han själv sa dock att han aldrig någonsin kände att händelserna som pojke var ett trauma eller något som förstörde hans liv på något sätt. Hans sambo pressade honom att söka psykhjälp ändå, vilket han gick med på till slut. Enligt honom själv var det terapin som förstörde honom. Något som aldrig hade varit ett problem eller trauma för honom blev det i och med terapin. Han ångrar terapin.

När man ser Safechuck och de andra pojkarna i fallet med MJ ser jag många likheter med ovanstående. Något som jag tycker förklarar varför pojkarna har dröjt med att berätta sanningen.
Det där är faktiskt sant. Hur omgivningen reagerar betyder mycket för om man blir traumatiserad själv. Ens egna tankar och upplevelser också.
Citera
2019-03-09, 02:28
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Otroligt att så många vill övertyga sig själv om att MJ inte var pedofil
Citera
2019-03-09, 03:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Fast nu led ju både Robson och Safechuck av svårartad ångest på grund av det som hänt trots att ingen i deras kretsar visste sanningen, det framgår ju tydligt i dokumentären. Det framgick också i dokumentären att dem "tyckte om det" på grund av deras dyrkan av Michael Jackson och i grund och botten inte förstod vad fan som pågick tack vare en avancerad hjärntvätt. Det låter faktiskt nästan som att du försöker avdramatisera pedofili. Det kanske var du som utsatte din bekant för "sexsaker" när han var ett barn?
Senast redigerad av MrSkargard 2019-03-09 kl. 03:41.
Citera
2019-03-09, 03:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Han blev befriad på alla anklagelser.

Ja men flera jurymedlemmar trodde att han hade utsatt andra barn för övergrepp.
Senast redigerad av MrSkargard 2019-03-09 kl. 03:41.
Citera
2019-03-09, 03:35
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Tack!

Ja, sett den och inte ändrat uppfattning alls. De framstod som hjärntvättade.

Hjärntvättade av vem?
Citera
2019-03-09, 03:48
Medlem
Citat:
Fast nu led ju både Robson och Safechuck av svårartad ångest på grund av det som hänt trots att ingen i deras kretsar visste sanningen, det framgår ju tydligt i dokumentären. Det låter nästan som att du försöker avdramatisera pedofili. Det kanske var du som utsatte din bekant för "sexsaker" när han var ett barn.

Nej, jag försöker inte avdramatisera. Men nyansera och resonera kring MJs och pojkarnas handlande.

I både "Leaving Neverland" och de tidigare dokumentärerna Robson och Safechuck varit med i framgår det att killarna snarare mådde dåligt som vilka tonåringar som helst. "Vad ska jag bli när jag blir stor", "Varför bryr sig Michael inte om mig längre". Båda beskriver att de inte var övergreppen i sig som skapade ångest och dåligt mående; utan allt runt omkring. De var ledsna över att Michael övergav dem när de kom i puberteten. De testade droger som typ 80% av alla i Kalifornien gör i deras ålder.

Självfallet mår många barn dåligt och upplever sådana händelser som stora trauman. Många offer utvecklar extrema problem och psykiskt lidande. Men i dokumentären tycker jag att det framgår att dessa båda herrar inte upplevde övergreppen som jobbiga eller trauman. Traumat för dem var MJs totala ignorans när de kom i puberteten. Jag rättfärdigar inte vad MJ gjorde mot dem, men jag försöker skapa en korrekt och sann bild av deras utsagor.

Jag står fast vid att jag tycker att det framgår att övergreppen inte var Traumat med stor T för dem. Ända upp i vuxen ålder säger de att de älskade MJ. Vad som sargade dem var MJs kalla ignorans då de blev för gamla för dem. Människans psyke är oerhört komplext. Allt är inte svart eller vitt.
Senast redigerad av Endryt 2019-03-09 kl. 03:54.
Citera
2019-03-09, 03:52
Medlem
Facebacks avatar
Klart han var pedofil, och han var ju inte bara pedofil utan också en neger! Vilket gör det hela mer förståeligt, negrer och grova sexualbrott går ofta hand i hand.
Citera
2019-03-09, 04:04
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Nej, jag försöker inte avdramatisera. Men nyansera och resonera kring MJs och pojkarnas handlande.

I både "Leaving Neverland" och de tidigare dokumentärerna Robson och Safechuck varit med i framgår det att killarna snarare mådde dåligt som vilka tonåringar som helst. "Vad ska jag bli när jag blir stor", "Varför bryr sig Michael inte om mig längre". Båda beskriver att de inte var övergreppen i sig som skapade ångest och dåligt mående; utan allt runt omkring. De var ledsna över att Michael övergav dem när de kom i puberteten. De testade droger som typ 80% av alla i Kalifornien gör i deras ålder.

Självfallet mår många barn dåligt och upplever sådana händelser som stora trauman. Många offer utvecklar extrema problem och psykiskt lidande. Men i dokumentären tycker jag att det framgår att dessa båda herrar inte upplevde övergreppen som jobbiga eller trauman. Traumat för dem var MJs totala ignorans när de kom i puberteten. Jag rättfärdigar inte vad MJ gjorde mot dem, men jag försöker skapa en korrekt och sann bild av deras utsagor.

Jag står fast vid att jag tycker att det framgår att övergreppen inte var Traumat med stor T för dem. Ända upp i vuxen ålder säger de att de älskade MJ. Vad som sargade dem var MJs kalla ignorans då de blev för gamla för dem. Människans psyke är oerhört komplext. Allt är inte svart eller vitt.

Fast jag syftar inte enbart på deras tonår. Det framgår att dem led av ångest, återkommande depressioner och sömnproblem även i vuxen ålder och det kan knappast förklaras med att dem fortfarande mådde dåligt efter att ha "dumpats" av Michael Jackson.
Citera
2019-03-09, 04:19
Medlem
Citat:
Fast jag syftar inte enbart på deras tonår. Det framgår att dem led av ångest, återkommande depressioner och sömnproblem även i vuxen ålder och det kan knappast förklaras med att dem fortfarande mådde dåligt efter att ha "dumpats" av Michael Jackson.

Vi har enorm psykisk ohälsa i västvärlden. Var och varannan upplever vad de beskriver i dokumentären.
"Jag testade droger" - jaha? Det gör typ alla ungdomar i Kalifornien i deras ålder.
"Jag var orolig när jag påbörjade högre studier" - jaha? Den känslan har de flesta universitetsstudenter
"Jag hade svårt att sova när jg var ute på turné med Britney Spears" - jaha? Inte konstigt öht.
"Jag började få ångest när jag och min flickvän bråkade" - jaha? Så är det för alla.

De säger att när MJ dog kände de enorm sorg. De säger att de direkt kände sorg för att de inte skulle kunna se honom igen, att de inte skulle kunna umgås med honom igen. Att de miste en familjemedlem.
De umgicks med MJ ända fram till hans död. Ett halvår innan var Wade hemma på besök hos Michael och hans barn. De umgicks och hade det bra.

Vad jag säger är att dessa killar inte traumatiserades speciellt hårt av de sexuella övergreppen. Det var MJs känslomässiga ignorans av dem efter puberteten som sårade dem. Vad ag säger ytterligare är att de inte hade uppenbart mer psykiska problem än random tonåring eller vuxen i Kalifornien. Och nej, jag rättfärdigar inte vad MJ gjorde, jag säger bara att inte alla barn upplever sådana händelser som världens största trauman. Många gör det, men en del inte alls. Övergrepp är fel, men man måste samtidigt kunna föra en sansad diskussion om inte alla offer upplever övergreppen på samma sätt. För vissa blir det hemska trauman som slutar med självmord. För andra är upplevelserna inte traumatiska alls. Som min bekanta vars tjej lastade över "Du måste känna ångest", "Du måste må dåligt.." Alla är olika. Alla reagerar olika. Allt är inte svart eller vitt.
Senast redigerad av Endryt 2019-03-09 kl. 04:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in