2019-03-05, 15:04
Medlem
https://theaviationist.com/2019/02/16/the-first-reports-of-how-the-f-35-strutted-its-stuff-in-dogfights-against-aggressors-at-red-flag-are -starting-to-emerge/

The First Reports Of How The F-35 Strutted Its Stuff In Dogfights Against Aggressors At Red Flag Are Starting To Emerge
Citera
2019-03-05, 15:26
Medlem
Verkar ju klara sig bra..
Citera
2019-03-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Verkar ju klara sig bra..

F-35 klarer seg kjempefint, er bare dette forumet som er utrolig negativ til F-35, og utrolig positiv til Gripen.

Du kan lese første svar her av Abhirup Sengupta;

https://www.quora.com/Can-SAAB-Gripen-E-compete-with-F-35

Han fyren skriver en god del om radar / missiler / moderne jagerfly, med høy kvalitet og pleier å god basis for hva han sier.

Annet eksempel på god post som er relevant for dette forumet

https://www.quora.com/profile/Abhirup-Sengupta-5/Posts/PAK-FA-and-L-Band-arrays

og

https://www.quora.com/profile/Abhirup-Sengupta-5/Posts/Why-Air-Power-Australia-is-not-a-reliable-source
Citera
2019-03-06, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen
F-35 klarer seg kjempefint, er bare dette forumet som er utrolig negativ til F-35, og utrolig positiv til Gripen.
Jaså? Är F-35 mer kapabel än Gripen? Vilken överraskning! Den är liksom 25 år nyare eller så. Gripen kickades igång efter riksdagsbeslut 1982 och bygger på studier under det sena 70-talet.

Jag skrev för ett par dagar sedan att vi borde teama upp med engelsmännen och utveckla Tempest II. Inte att jag är emot F-35 men den kostar mycket och jag tycker vi bör utveckla ett fpl gör våra behov, I synnerhet enkelt underhåll.

Jag tror att en Tempest II på förband runt 2030-2035 är vad vi behöver, fram till dess klarar vi oss med Gripen om vi får en AESA-radar ned bra prestanda.

Mycket viktigt att vi även får med engelsmännen på vapenutveckling för planet så vi får en komplett uppsättning moderna vapen.

Sedan får vi se. Om världen går in i en lågkonjunktur och vi börjar få resurskrig och klimatförändringar kan läget ändras men vi ser inte detta idag.
Citera
2019-03-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen

Du kan lese første svar her av Abhirup Sengupta;

https://www.quora.com/Can-SAAB-Gripen-E-compete-with-F-35

Han fyren skriver en god del om radar / missiler / moderne jagerfly, med høy kvalitet og pleier å god basis for hva han sier.

Annet eksempel på god post som er relevant for dette forumet

https://www.quora.com/profile/Abhirup-Sengupta-5/Posts/PAK-FA-and-L-Band-arrays

og

https://www.quora.com/profile/Abhirup-Sengupta-5/Posts/Why-Air-Power-Australia-is-not-a-reliable-source

Nu har jag inte läst tråden särskilt frekvent, men jag tycker uppfattningen rent generellt inte är att F-35 förmågemässigt är underlägsen fpl39 eller på annat sätt dåligt (annat än vissa uppmärksammade fel). Då sållar jag i och för sig ganska kraftigt i vilkas inlägg jag faktiskt lägger vikt till, nog har man uppmärksammat ett antal tomtar som läst en Pierre sprey-artikel och sedan anser att deras åsikt är värdefull.

Kritiken (som jag förövrigt delar) ligger snarare i Norges val av F-35, vilket jag förstår är vad du syftar till och som varit på tapeten ett antal gånger. Frågan där blir om F-35 passar det norska flygvapnet (och kanske särskilt den norska försvarsbudgeten) och om (den förvisso okända) prestandaökningen kostar lika mycket som den smakar inom ramen för norsk försvarspolitik.

I det väldigt långa loppet (F-35 ska flyga till 2070 om jag minns rätt) är det nog oavsett vad rätt val, då eventuella problem kommer att lösas någon gång. Farhågan är att flygplanet ska bli en hangardrottning och därtill en gökunge i försvarsboet; då kommer flygplanet vara en begränsning för NFM trots att själva flygplanet är markant "bättre" än alternativen. Finns (/kommer det finnas) en logistikkedja som fullt ut kan understödja F-35 på ett tillfredsställande sätt, även i en krissituation? Kommer införskaffningen leda till neddragningar i andra vapenslag? Vilken hotbild, eller snarare, vilken /vilka förmåga (-or) hos F-35 är det man specifikt identifierat och på vilket sätt påverkar den Norges operativa förmåga?

Allting bygger på ganska stora antaganden från min sida om vad Norge eftersträvar och en ganska ytlig bild av hotbilden mot Norge. Jag skulle bli jätteglad om jag blev motbevisad, och är nog den första att vända kappan om det visar sig att mina farhågor inte kommer uppfyllas.

Gällande Quora-svaren - jag har inte lusläst, men det tycks stämma ganska bra även om jag motsätter mig ett par punkter. Att F-35 är, generellt sett, överlägsen fpl39 är ett faktum i min bok. PAK-FA kan vi nog avskriva helt och hållet vid det här laget.
Citera
2019-03-06, 19:44
Medlem
Per 2020 skal vel F-35 koste rundt 80 millioner dollar per fly ifølge Lockmart. Brazil betaler 120 millioner per Jas Gripen.

Eventuelle oppgraderingen av flyet vil jo gjøre flyet bedre, F-16 i dag (block 70) er på linje med en Jas Gripen E, som ikke engang finnes en ferdig produksjonsmodell av, og F-16 ble lansert på 70 tallet.. det er jo ingen tvil om at amerikanerne kan dette med oppgraderingen, og siden det er mange kunder.. vil det komme mange oppgraderingen til en rimeligere pris enn å kjøpe nye fly, slik som har skjedd med F-16.

F-35 i Norge skal brukes i hovedsak til 3 ting, Overvåke og eventuelt bekjempe trusler i Norsk luftrom, overvåke og bekjempe eventuelle trusler på sjøen (derfor vi lager JSM https://www.kongsberg.com/en/kds/products/missilesystems/jointstrikemissile/ ), samt det skal brukes til støtte for bakkestyrker.

Norge har også Fregatter med AEGIS-combat system, som også er bygget av Lockheed Martin, tilbyr dette nok dyp integrasjon av radar og missilsystemer.

Her er en liten sim-video fra Kongsberg om hvordan JSM skal fungere.

https://www.youtube.com/watch?v=-dSDwQAZaHg
Senast redigerad av Lampen 2019-03-06 kl. 19:55.
Citera
2019-03-06, 23:42
Medlem
Donald Trump verkar nu vilja dra sig ur Sydkorea. När han blir omvald och drar sig ur norra Europa kommer Norge att stå rätt ensamt, med en budget som implodersr pga oljan. Då hade det passat bättre med en försvarsunion UK-Norge-Sverige utrustat med Tempest II och egenutvecklade vapen..

Jo, jag spekulerar lite men jag tycker inte ovanstående scenario är orimligt om Trump blir omvald och världen går in i recession.
Citera
2019-03-07, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jaså? Är F-35 mer kapabel än Gripen? Vilken överraskning! Den är liksom 25 år nyare eller så. Gripen kickades igång efter riksdagsbeslut 1982 och bygger på studier under det sena 70-talet.

Jag skrev för ett par dagar sedan att vi borde teama upp med engelsmännen och utveckla Tempest II. Inte att jag är emot F-35 men den kostar mycket och jag tycker vi bör utveckla ett fpl gör våra behov, I synnerhet enkelt underhåll.

Jag tror att en Tempest II på förband runt 2030-2035 är vad vi behöver, fram till dess klarar vi oss med Gripen om vi får en AESA-radar ned bra prestanda.

Mycket viktigt att vi även får med engelsmännen på vapenutveckling för planet så vi får en komplett uppsättning moderna vapen.

Sedan får vi se. Om världen går in i en lågkonjunktur och vi börjar få resurskrig och klimatförändringar kan läget ändras men vi ser inte detta idag.

Tveksamt att en framtida Tempest blir billigare än F35.
F35 är löjligt billig i inköp idag jämfört med EF/Ralfale/Gripen. Enda fördelen Gripen E har idag är att den e billigast att flyga. Som flygplanssystem är den betydligt mindre kapabel än dom andra. Tempest blir garanterat ett 2-motorigt flygplan, antagligen i Typhoons storlek eller något större. Vi snackar då om en installerad dragkraft på runt 20 ton. Den kommer garanterat kosta lika mkt att flyga som F35 per timme.

Tempest kommer inte utvecklas för "våra behov" utan engelsmännens och exportmarknadens. Våra "behov" hitils har varit små och billiga flygplan med mediokra prestanda som resultat. Kör vi på Tempest får vi en hotrod som kan vara med och leka med de stora grabbarna på riktigt.
Senast redigerad av Knasen2k 2019-03-07 kl. 07:56.
Citera
2019-03-07, 08:00
Medlem
Vad är då meningen med att ha detta plan för länder som intwe är så stora. Finns ju ett antal sånna små länder i Europa
Citera
2019-03-07, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad är då meningen med att ha detta plan för länder som intwe är så stora. Finns ju ett antal sånna små länder i Europa

Vilket plan menar du?
Citera
2019-03-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Tveksamt att en framtida Tempest blir billigare än F35.
F35 är löjligt billig i inköp idag jämfört med EF/Ralfale/Gripen. Enda fördelen Gripen E har idag är att den e billigast att flyga. Som flygplanssystem är den betydligt mindre kapabel än dom andra. Tempest blir garanterat ett 2-motorigt flygplan, antagligen i Typhoons storlek eller något större. Vi snackar då om en installerad dragkraft på runt 20 ton. Den kommer garanterat kosta lika mkt att flyga som F35 per timme.

Tempest kommer inte utvecklas för "våra behov" utan engelsmännens och exportmarknadens. Våra "behov" hitils har varit små och billiga flygplan med mediokra prestanda som resultat. Kör vi på Tempest får vi en hotrod som kan vara med och leka med de stora grabbarna på riktigt.
Vitsen är att engelsmännen antagligen tvingas kompromissa med prestanda för att klara ekonomin samt att vi behåller kompetensen i Sverige. När SAAB är borta kommer F-35 inte längre att vara så billig. Viktigt med egen kompetens speciellt om USA drar sig ur.

Jag köper inte det här med att Sverige är en för liten nation för att utveckla stridsflygplan, vi är för små för allt men vi måste satsa på några sektorer och flygplan har gått rätt bra hittills.

Jag hoppas vi kan få Tempest till att bli ett rimligt dyrt fpl så kan vi ta fram Gripen G/H fram mot 30-talet om det behövs.
Citera
2019-03-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Vitsen är att engelsmännen antagligen tvingas kompromissa med prestanda för att klara ekonomin samt att vi behåller kompetensen i Sverige. När SAAB är borta kommer F-35 inte längre att vara så billig. Viktigt med egen kompetens speciellt om USA drar sig ur.

Jag köper inte det här med att Sverige är en för liten nation för att utveckla stridsflygplan, vi är för små för allt men vi måste satsa på några sektorer och flygplan har gått rätt bra hittills.

Jag hoppas vi kan få Tempest till att bli ett rimligt dyrt fpl så kan vi ta fram Gripen G/H fram mot 30-talet om det behövs.

Fast även saabs egna fs2020 studie visade ett enmotorigt plan med en dragkraft på 17ton och en maxvikt på ca25 ton.. betydligt större (och dyrare) än Gripen och antagligen inte allt för långt ifrån Tempest storlek.

Framtiden är större jaktflyg. Du behöver gott om elkraft för att kunna driva potenta störsystem och en krallig radar. Sedan så ska du kunna styra drönare, då behöver du uthållighet i luften, det betyder mkt invändigt bränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in