2019-03-02, 09:35
Medlem
Vedträs avatar
Jag tycker våldtäkt är vidrigt. Men frågan är om det får orimligt mycket uppmärksamhet. Jag vill poängtera att jag är man o eventuellt har svårt att identifiera mig med situationen som kvinna.

Iafl, såhär tänker jag.
A: snygg brud med alla fördelar det för med sig lever fantastiskt liv. Blir våldtagen.
B: Ful, fysiskt handikappad el socialt handikappad person lever mesta delen av livet ensam. Får aldrig knulla el har inga vänner. Dör ensam.

På något sätt tycker jag samhället fokar mer på lidandet för A's öde. B blir mer tragiskt och tråkigt låt oss sluta tänka på det. Det är många i båda grupperna o många i A borde kunna komma tillbaks. För B är allt bara tragiskt.

Jag menar att vi borde bli bättre på att prioritera rampljuset för de som har det sämst. Men så tänker jag på folk i 3e världen o känner att jag inte orkar.
Citera
2019-03-02, 10:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag står för vad jag skriver. Kan du sluta missrepresentera det hela tiden. Det händer ofta något när du ska återberätta det jag skriver. Det blir lite viskningsleken över det och du lägger till din egen tolkning av det som skrivs.

Som om du var en auktoritet på vad jag tänker.

När jag säger halmgubbe måste du lyssna lite. Det är skitjobbigt när man är tjej och van att få som man vill, men försök.

Citat:
Trist att jobba på skola och se sig besegrad av en enkel vit man? Bara att utropa sig som intellektuell gigant gentemot andra är lätt stötande.
När det kommer till att förstå innebörden i meningar är du inte heller särskilt övertygande, men det kommer väl från den oerhört höga intellektuella nivå du befinner dig på, tänker jag.Så du missar fortfarande poäng helt och hållet och byter ut "vad som är våldtäkt enligt svensk lag just nu" mot ett väldigt specifikt fall av våldtäkt där du bara glömde att gärningsmannen också brukar vara svart och muslim.
Du lägger in hela tre villkor i din jämförelse som jag inte gör. (överfall, hotad till livet och främling. Är det din fantasi alltså?)

Det du glömmer är det jag hade som tillägg till det inlägget: "vad är våldtäkt?"Det är en mycket sund reaktion från honom, för han såg att det var något som var fel i din sammanställning.

Det felet har jag nu pekat ut, men jag vet ju inte om det når din verkshöjd.
Du förresten, har du blivit våldtagen?

Citat:
Det dånar om den. Precis som det dånade om det verkliga fallet Asia Argento. Hon var 22 när Weinstein "utnyttjade henne" (Undrar vem som utnyttjade vem, när vi fortfarande minns vad hon heter?) När Argento träffade den hon utnyttjade var han sju.

Citat:
Så, du vill tvinga på folk din lögnaktiga tolkning och kallar det för "hat" för att de inte sväljer dyngan med hull och hår?

Well excuse me!
Förresten, ditt hot om diskussionen avslutad funkar mycket sämre här när du inte kan lägga till: det blir ingen "poon-tang" på ett tag för dig, "Mr Boom Boom".

Du kan inte hota nån med sexstrejk här.

Nej, du står inte för vad du skriver och det är inte första gången. Om någon i min närhet skämtar om nånting kan jag veta att den personen inte menar det. Hur ska man veta att de som skriver här inte menar vad de skriver? Lättare om du börjar uttrycka dig ordentligt och skriva vad det är du vill ha sagt istället för att i efterhand konstruera annorlunda betydelser.

Våltäkt är sex med tvång eller våld. Punkt slut. Att du sedan räknar in sexlekar mellan partners till våldtäkt är olyckligt, men det gör inte jag eller gemeneman i Sverige.
Så, om du menar sexlekar när du skriver våldtäkt kan du fortsättningsvis specificera det, för när jag talar om våldtäkt är det våld eller tvång som är definitionen, till exempel överfallsvåldtäkt.
Vid flera tillfällen har jag nämnt att det är invandrare som begår överfallsvåldtäkter, så kom inte dragandes med det tramset. Däremot hade det ingen relevans i sammanahnget här eftersom att det var själva inställningen till hur allvarlig en våldtäkt är som vi diskuterade.
Och nej jag har inte blivit våldtagen. Har du?

Sen att du igen benämner det som att det skulle vara någon slags fantasi att bli överfallsvåldtagen får dig att trilla ännu djupare ner i gropen än du redan är. Först backar du på dina uttalanden och påstår att du inte menar vad det står, och sedan bygger du på det igen genom att fråga en sån sak. Du fattar kanske själv varför jag inte kan ta dig för någon vidare skarp kniv.

När jag avslutar en diskussion är det varesig hot eller för att få någon slags effekt. Jag talar om att jag utgår från samtalet, helt enkelt. Barnrumpor som du däremot vill kanske få till en reaktion hos motparten med uttalanden av liknande slag, eller provokationer i allmänhet. Genom sig själv känner man andra
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-02 kl. 10:47.
Citera
2019-03-02, 10:31
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Vem bryr sig om nu? Vi bär ju på en lång historia av att bli förföljda och smutskastade. Några kan bära på den mer stoiskt än andra. Till och med Richard Jomshof fick ju sparken som gymnasielärare pågrund av politiska åsikter.

Men låt säga att den sociala skam som vi fortfarande får bära är lite mer "verklig" än att du blir kallad för monster av någon anonym snubbe som, baserad på retoriska färdiggeter, antagligen är under dig i social hierarki.

Givet att vi nu när allt faller ihop inte så enkelt nöjer oss med "men lilla gubben, ni får ju nu äntligen prata till punkt, är ni inte nöjda?".

Ett "förlåt" skulle vara lite värmande (har aldrig hört det någonsin i Sverige). Jag menar inte förlåt för att ni röstade fel och vi röstade rätt, utan förlåt för att ingen stod upp när folk kastade bajs på oss, kallade oss för nazisvin, förstörde våra möten, gav oss sparken och svartmålade oss dagligen i offentlig TV som vi tvingades betala för.

Det vore faktiskt värmande med "förlåt". Hela "vi hade minsann rätt" är besides the point och inte lika viktigt som att ni mobbade och spelade fult (eller stod vid sidan om och bara såg på när det hände).
Gisses vad jag har skämts för det här å många individers vägnar. Bra människor i övrigt som gick banan när SD kom in i riksdagen - började mobbas, hatas och skrika på allt på nätet som ens luktade SD.

När jag debatterade på Familjeliv var det här en konstant. Till och med jag som anarkist grupperade ihop med SD (vilket inte gör mig ett dugg men det visar rätt tydligt på pöbeln högaffelmentalitet, vem och vad spelar inte ens någon roll) och de poserade som så goda att man i princip kunde doxxa dem genom att bara titta ut genom fönstret och se hästryggarna sträcka sig mot atmosfären.

Jag skäms helt genuint å Sveriges vägnar i det här. Verkligen en regelrätt vidrig mentalitet...

Det verkar även som att merparten kvinnor i dessa forum är väldigt långt från att förstå hur mäns frustration kan uttrycka sig, de verkar se demoner där en annan bara ser sargat folk (en del demoner finns det också såklart men du förstår säkerligen vad jag menar). Det är smått tragiskt att vi inte förstår varandra bättre men då har staten blivit ett substitut för relationer på flera håll... man behöver inte bry sig om sina medmänniskor längre, det är inte dessa man vänder sig till för att få hjälp ändå.
Medmänniskan duger enbart för att fråga efter socker... det är tragiskt och man är fan så tacksam för de nära man har som aldrig sviker, som ser värdet i en och tar emot ett lika högt värde från mitt håll utan att fråga om varför - det är självklart att vi behöver varandra, vilken en kolapps skulle göra oss brutalt medvetna om.

Att bygga upp hela sitt liv och värde på att staten ställer upp och levererar är bisarrt. Plastic fantastic. Skulle SD:are - omkring 15% av det myndiga folket - svara med kalla handen (säga upp sig från jobbet, börja sörja för varandra, snyltar på staten och skitit i allt) hade luftslottet brakat ihop. Vilka skulle ersätta dessa i samhällshjulet?

Uh...
Citera
2019-03-02, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Jag tycker våldtäkt är vidrigt. Men frågan är om det får orimligt mycket uppmärksamhet. Jag vill poängtera att jag är man o eventuellt har svårt att identifiera mig med situationen som kvinna.

Dumheter. Tänk dig bara att någon kör kuken i arshlet på dig med våld. Händer dagligen i US fängelser med söndertrasade tarmar som följd..

Vill t.o.m. påstå att en penetreringsvåldtäkt är mer fysiskt skadligt för en man än en kvinna, förutsatt då att det är enbart vaginalt för kvinnan.
Citera
2019-03-02, 10:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ja, det står en jämförelse mellan benbrott och våldtäkt.

Det är också helt korrekt att vid en "normal" våldtäkt så förekommer det mindre våld och färre fysiska skador än vad ett "normalt" benbrott ger upphov till.

Sen kan man självklart jämföra ett brutet revben med en bestialiska gruppvåldtäkt med mycket våld som lämnar offret nästan döende... Men det är inte vad man generellt menar med något av uttrycken.

Vilket ser jag som det allvarligaste brottet om man jämför en våldtäkt säg där offret hålls fast och inte släpps trots uppenbart motstånd och tydliga nej, med en misshandel som genererar en bruten arm, ett par blåmärken och liknande?

Våldtäkten. Helt klart.

Jo det finns olika defintioner, för mig är det dock givet att en våldtäkt är tvång eller våld. Men visst, går inte att anta att alla menar samma som en själv.
Men om man gör uttalanden som kan bli föremål för misstolkning kan jag tycka att det är bra om man specificerar vad man menar. Talar man om fyllesex som gått överstyr mellan två till en början samtyckande människor, där den ena sedan blev ouppmärksam, så är det inte hela världen kanske.

Min def. av våldtäkt är per automatik dock en överfallsvåldtäkt eller en våldsam man i hemmet. Alltså av kvinnomisshandlartypen. Jag har svårt att se några andra våldtäkter äga rum. Antingen är det tvång eller så är det inte tvång. Jag ser inte mellanläget eftersom det är varje persons ansvar att säga NEJ om man inte vill. Har man inte sagt nej eller uttryckligen visat nej, då är det inte en våldtäkt. Grovhugget skulle jag beskriva det så iallafall.

Tack föressten för att du citerade inlägget. Nu blev det som vanligt med datorer och liknande, att någon annan löste problemet åt mig och jag fick inte rätt på citeringen själv. Så således vet jag fortfarande inte hur man gör, hehe. Klickade på numret i höger hörn men det fungerade inte så lätt som du uttryckte att det skulle göra..
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-02 kl. 10:40.
Citera
2019-03-02, 10:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Gisses vad jag har skämts för det här å många individers vägnar. Bra människor i övrigt som gick banan när SD kom in i riksdagen - började mobbas, hatas och skrika på allt på nätet som ens luktade SD.

När jag debatterade på Familjeliv var det här en konstant. Till och med jag som anarkist grupperade ihop med SD (vilket inte gör mig ett dugg men det visar rätt tydligt på pöbeln högaffelmentalitet, vem och vad spelar inte ens någon roll) och de poserade som så goda att man i princip kunde doxxa dem genom att bara titta ut genom fönstret och se hästryggarna sträcka sig mot atmosfären.

Jag skäms helt genuint å Sveriges vägnar i det här. Verkligen en regelrätt vidrig mentalitet...

Det verkar även som att merparten kvinnor i dessa forum är väldigt långt från att förstå hur mäns frustration kan uttrycka sig, de verkar se demoner där en annan bara ser sargat folk (en del demoner finns det också såklart men du förstår säkerligen vad jag menar). Det är smått tragiskt att vi inte förstår varandra bättre men då har staten blivit ett substitut för relationer på flera håll... man behöver inte bry sig om sina medmänniskor längre, det är inte dessa man vänder sig till för att få hjälp ändå.
Medmänniskan duger enbart för att fråga efter socker... det är tragiskt och man är fan så tacksam för de nära man har som aldrig sviker, som ser värdet i en och tar emot ett lika högt värde från mitt håll utan att fråga om varför - det är självklart att vi behöver varandra, vilken en kolapps skulle göra oss brutalt medvetna om.

Att bygga upp hela sitt liv och värde på att staten ställer upp och levererar är bisarrt. Plastic fantastic. Skulle SD:are - omkring 15% av det myndiga folket - svara med kalla handen (säga upp sig från jobbet, börja sörja för varandra, snyltar på staten och skitit i allt) hade luftslottet brakat ihop. Vilka skulle ersätta dessa i samhällshjulet?

Uh...

Citat:
Det verkar även som att merparten kvinnor i dessa forum är väldigt långt från att förstå hur mäns frustration kan uttrycka sig, de verkar se demoner där en annan bara ser sargat folk (en del demoner finns det också såklart men du förstår säkerligen vad jag menar)

Men alltså, kan man då inte säga att radikala feminister är av samma sort? Sargade och frustrerade kvinnor.
Jo nu sitter dessa vid polititskt inflytande, men om du tänker dig för en sekund att de män (fåtalet) på forumet som har dessa extrema åsikter skulle suttit vid makten, hur tror du att det hade sett ut då?
Hade de tackat för sig och sagt "uppskattar möjligheten till inflytande men det är bra så".
Citera
2019-03-02, 10:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Indirekt blir det ju så. Shamingtaktiker fungerar ju inte så bra på ett anonymt forum.. Inte heller kvinnokortet att gråta eller offerrollen.. Kvar blir att lita till argumentation som garanterat blir faktacheckad. Det går ju inte särskilt bra vad jag kan utläsa..

Finns ju vissa medlemmar som har gjort definitionstraversering och syltiga one-liners som trademark här men de gör knappast feministers sak bättre.

Givetvis går det inte bra eftersom en hel del är faktaresistenta och inte bara det, förnekar fakta som inte passar egen agenda. Blir oerhört svårt att nå fram, eller ja att överhuvudtaget ha ett samtal. Man vet att varje gång någonting som inte passar vederbörandes världsbild läggs fram så förnekas det. Utan motivering. Man "bara vet att det är så".
Citera
2019-03-02, 11:14
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men alltså, kan man då inte säga att radikala feminister är av samma sort? Sargade och frustrerade kvinnor.
Jo nu sitter dessa vid polititskt inflytande, men om du tänker dig för en sekund att de män (fåtalet) på forumet som har dessa extrema åsikter skulle suttit vid makten, hur tror du att det hade sett ut då?
Hade de tackat för sig och sagt "uppskattar möjligheten till inflytande men det är bra så".
Givetvis. Och egentligen säger det sig självt. Är knappast en slump att de mest otroliga fallen som finns dokumenterade berör världen inom kvinnojourer.

Man bör givetvis se båda sidor även om den ena har ett betydligt större samhällsinflytande idag.
Citera
2019-03-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yemina
Jag blir ju inte längre förvånad egentligen, men jag måste ändå ställa frågan.

Ni män som tycker att våldtäkt inte är "så farligt egentligen".

Resonerar ni på samma vis om;
A) Er 14-åriga dotter kommer hem gråtande och skadad och berättar att hon har blivit våldtagen

B)Ni blir överfallen av en man betydligt större än er som våldtar er analt tills ni spricker och blöder.
Fler män än kvinnor blir våldtagna , iaf i usa. Så lägg ner din femisttrams och anmäl dig frivilligt till ett fängelse att kleta vaselin i slitna rövhål.

Och vem i hela helvete har sagt att våldtäkt inte är farligt förutom hedervåldsinvandrare? Ingen etnisk svensk skulle någonsomin klämt ur sig de.

På 80 o 90 talet så kunde inte våldtäktsmän sitta på normala fängelser för de hade blivit ihjälslagna. Nuförtiden sitter de på banan som alla andra.. varför? Jo för 70% av fångarna är från länder där våldtäkt är helt ok och något av en helgsport. Om du tar in 850.000 inga män som gillar att ha sex utan medgivande under 5 år... VAFAN TROR DU HÄNDER?

Tacka dina vänner i MP, S, V, OSV.... specielllt MP är medskyldiga till 10.000tals våldtäkter i Sverige. Äckligare parti finns knappast.

Ibland , förlåt, ALLTID tror jag att politiker är de dummaste människor man kan hitta. Vi har Internet, vi har bank id... riksdagen har spelat ut sin roll! Iaf att rösta.. De kan hålla sina debatter sen röstar folket.
Senast redigerad av Svartkrutsskalle 2019-03-02 kl. 11:27.
Citera
2019-03-02, 11:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Givetvis. Och egentligen säger det sig självt. Är knappast en slump att de mest otroliga fallen som finns dokumenterade berör världen inom kvinnojourer.

Man bör givetvis se båda sidor även om den ena har ett betydligt större samhällsinflytande idag.

Jag tänker mest ur aspekten att man kanske inte ser så allvarligt på de skribenter som är uppenbart illvilligt inställda för att det bara är ett anonymt forum. Och så är det ju i nuläget, absolut.
Och så riktas dubbelt hat mot feministerna. Du vet vad jag tycker om dem, skulle inte försvara dem en sekund, men jag tänker att de mest radikala manshatande feminister har antagligen också haft mycket olycka i samband med män. Vad skulle annars får någon att bli så hatisk?
Hade någon på Instagram ett tag, nån helgalen ring-i-näsan- feminist som bara postade hatiska inlägg om män. Helt sjuka inlägg, blev så trött på det så tog bort henne.

Däremot mediafeminister, typ CW och liknande, de är nog mest maktgalna uppmärksamhetssökare.

Så, vad vi behöver komma ihåg är att det finns ytterligheter hos båda lägren och den ena är inte ett dugg bättre än den andra, och båda bör bekämpas.
Citera
2019-03-02, 11:53
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag tänker mest ur aspekten att man kanske inte ser så allvarligt på de skribenter som är uppenbart illvilligt inställda för att det bara är ett anonymt forum. Och så är det ju i nuläget, absolut.
Och så riktas dubbelt hat mot feministerna. Du vet vad jag tycker om dem, skulle inte försvara dem en sekund, men jag tänker att de mest radikala manshatande feminister har antagligen också haft mycket olycka i samband med män. Vad skulle annars får någon att bli så hatisk?
Hade någon på Instagram ett tag, nån helgalen ring-i-näsan- feminist som bara postade hatiska inlägg om män. Helt sjuka inlägg, blev så trött på det så tog bort henne.

Däremot mediafeminister, typ CW och liknande, de är nog mest maktgalna uppmärksamhetssökare.

Så, vad vi behöver komma ihåg är att det finns ytterligheter hos båda lägren och den ena är inte ett dugg bättre än den andra, och båda bör bekämpas.
När det kommer till de här segmenten av lägren så vill jag mer hela än bekämpa... det är dock en övermäktig uppgift och det förstår jag någonstans långt bak innanför pannbenet också, det är dock så jag fungerar instinktivt.

Med hela menar jag inte på en direkt individnivå utan snarare det allmänna förtroendet för varandra. Är dock aldrig någonting som jag skulle påstå att jag gör/lyckas med eller på något vis titulera mig som en slags helare... då får man ha långt större kapacitet som människa än vad jag har. Det är bara så jag fungerar instinktivt... har tagit mig vatten över huvudet hundratals gånger, i forum som IRL.

En hopplös filantrop i grunden och humanist av den gamla skolan. Blöder mer än gärna för ljuset på andra sidan tunneln...

Som du beskriver dig upplevs du också. Gör det du behöver göra, mina erfarenheter säger att det är helt ok och ingen katastrof att ha en vinglig landning - och visst är det ett tokigt väder att landa i. Ingen håller spikrak kurs varken här eller någon annanstans heller och med få flygtimmar är vädret här galet. Turbulens är givet och för att landa tryggt - vilket är det primära - behöver trycket i kabinen luftas ut.

Det är någonting speciellt med Flashback, näst i till en entitet. Jag tror att man rycks med extra lätt här för att det just sitter allt annat än nötter bakom användarnamnen - resultatet från alla håll och kanter är näst intill en manipulativ sociopat, ett slags sug mot en kaotisk medelpunkt. Jag vet inte vad jag ska tycka om det egentligen mer än att jag ser upp mer än en gång...

Går inte att jämföra med Familjeliv eller för den delen slutna och mer homogena forum som Helgon. På ont som gott.
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-03-02 kl. 11:57.
Citera
2019-03-02, 12:35
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Dumheter. Tänk dig bara att någon kör kuken i arshlet på dig med våld. Händer dagligen i US fängelser med söndertrasade tarmar som följd..

Vill t.o.m. påstå att en penetreringsvåldtäkt är mer fysiskt skadligt för en man än en kvinna, förutsatt då att det är enbart vaginalt för kvinnan.

Ja, det skulle va väldigt obehagligt. Men jag skulle tänka att det va ju fanimej fruktansvärt jobbigt. Ha obehag av det länge. Men kanske är avsaknaden av hotet/rädslan som inte finns där som gör att jag skulle förmodligen kunna "bearbeta det" / se förövaren som en skadad /sjuk individ som till sist är rätt tragisk.

Jag har haft långa ensamma perioder. Jag inser att det inte är värsta möjliga o vet att ett finns de som har haft/har det lååångt värre än mig. På dödsbädden skulle jag nog ändå känna att de perioderna satt större negativ prägel på livet än vad denna tänkta händelse skulle gjort. Men det är bara en gissning.

Jag tror det är svårt för en kille att verkligen förstå den djupare effekten av våldtäkt. Kanske är det maktgrejen Kanske självbilden som kvinna rasar. Kombinera våldtäkt med dålig självkänsla o psykisk obalans så kan man förstå bättre.

(För den som läser denna post utan att ha läst mitt förra inlägg i posten, gör det först innan du svarar)
Senast redigerad av Vedträ 2019-03-02 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in