Citat:
Ny fråga:
Hur kan stabila planetbanor existera?
Om jag fattat det hela rätt, så kräver en bana närmare solen högre banhastighet, och bana med längre avstånd ifrån solen kräver lägre hastighet.
Om jorden skulle flyttas lite närmare solen med bibehållen hastighet, så skulle vi börja falla inåt i en accelererande spiral eftersom solens gravitation är där starkare och högre banhastighet krävs.
Tvärs om om ifall vi skulle flyttas utåt, då skulle vi ha för hög hastighet och börja röra oss bort från solen.
Dvs. För att en planetbana skall vara stabil måste hastigheten vara exakt rätt, annars faller planeten inåt eller utåt i accelererande hastighet.
Nu är det ju så att alla planetbanor är stabila, och oddsen att det blivit så av en slump är ju försumbara. Så vad har jag missat?
Hur kan stabila planetbanor existera?
Om jag fattat det hela rätt, så kräver en bana närmare solen högre banhastighet, och bana med längre avstånd ifrån solen kräver lägre hastighet.
Om jorden skulle flyttas lite närmare solen med bibehållen hastighet, så skulle vi börja falla inåt i en accelererande spiral eftersom solens gravitation är där starkare och högre banhastighet krävs.
Tvärs om om ifall vi skulle flyttas utåt, då skulle vi ha för hög hastighet och börja röra oss bort från solen.
Dvs. För att en planetbana skall vara stabil måste hastigheten vara exakt rätt, annars faller planeten inåt eller utåt i accelererande hastighet.
Nu är det ju så att alla planetbanor är stabila, och oddsen att det blivit så av en slump är ju försumbara. Så vad har jag missat?
Varför skulle planetbanorna vara instabila? Om en planet rör sig för långsamt kommer den ramla in mot solen, visst. Men tillslut får den upp så pass hög fart att den kan röra sig utåt igen. Den rör sig för fort för den platsen i omloppsbanan. Och när den rör sig utåt saktar den ner. Och sedan faller den inåt igen. Det är precis så alla planeter rör sig, inte i perfekta cirklar utan i ellipser. Det har funnits fler planeter eller planetoider. Deras omloppsbanor korsade andra planetoider vilket orsakat kollisioner. De planeter som finns kvar nu är bara de som hade bäst omloppsbanor. Och då inga av de omloppsbanorna är perfekta, varför är slump så obegripligt?