2019-02-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
till hur hög fart räcker 100hk ute rymden ?
Hur länge hade du tänkt accelerera? Om svaret är för evigt så .999999% av ljushastigheten. Och då antar jag att du inte menar "köra min Volvo i rymden" utan att motsvarande kraft körs genom en raketmotor eller något liknande.
Citera
2019-02-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
En omedelbar motfråga till det där måste gälla Higgs. Higgsfältet är vad som sägs ge materia massa, och som sådan alltså absolut primär för det vi kallar "tom rymd". Alltså måste Higgsfältet finnas överallt.

Men nu har man ju, sägs det sedan länge, hittat denna Higgspartikeln?

Alltså består rymden av nånting - minst en klase Higgspartiklar.

Det var en bra och relevant fråga, men du gör ett tankefel. Det blir ett långt svar på en kort fråga, men jag tror det blir lite lättare att greppa helheten med lite teori.

Visst, Higgsfältet existerar överallt och när partiklar (kvarkar, leptoner och bosoner) växelverkar med fältet erhåller de massa. Hur mycket massa en partikel ”får”, bestäms av hur mycket just den typen av partikel växelverkar med fältet. En elektron kommer till exempel alltid växelverka lika mycket med fältet som en annan elektron och därför är vilomassan hos alla elektroner konstant. Som du säger existerar Higgsfältet överallt i rumtiden, men det gör även alla andra fält, även de eventuella vi inte upptäckt.

När det gäller rumtiden så har ingen lyckats kvantifiera det med framgång, trots försök som sträcker sig bak till tidigt 1900-tal. För att förtydliga begreppet kvantifiera, om vi till exempel kvantifierar det elektriska fältet beskriver det fotonen som förmedlar den elektromagnetiska kraften. Kvantifierar vi Higgsfältet är det vad som ger oss beskrivningen av Higgspartikeln. Dessa fält existerar alltså ”i” varandra, överallt, men de är inte ansvariga för rumtidens fundamentala uppbyggnad.

För att sammanfatta, med den kunskapen vi har idag består inte rumtiden av något, dock vet man aldrig vilka upptäckter som kan göras med kommande partikelacceleratorer som kan producera högre energier. Bristen på framgångar har lett till att fysiker har spridda åsikter, vissa tror fortfarande att vi kan kvantifiera rumtiden med framtida teknik, medan andra börjat acceptera och jobba med tanken att rumtiden inte går att kvantifiera. Det är även spridda åsikter om man verkligen ska betrakta rumtiden som ett fält på grund av problemet med kvantifieringen, men för mer vardagliga förklaringar som denna underlättar det att göra det.

Lite trött så ber om ursäkt för eventuella typos.
Senast redigerad av lolopop 2019-02-13 kl. 02:03.
Citera
2019-02-14, 06:58
Medlem
Dr.Lazars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Krävs ju en hel del otur men finns ett bra antal exempel på oskyldiga som blivit träffade (och dött) utav kulor som nöjesavfyrats upp i luften, speciellt i länder bebodda av dessa kamelryttare du ser på bröllopen. Ofta handlar det ju dock inte om att den skjuts 90 grader rakt upp då, utan i en ballistisk bana där den fortfarande behåller mycket av sin hastighet.

Gällande huruvida gränshastigheten uppnådd utav en kula i fritt fall skulle kunna döda någon så är väl svaret "sannolikt inte, men kanske", baserat på denna studie från US Army anno 1920 (30.06)

Based on the results of these tests it was concluded that the bullet return velocity was about 300 f.p.s. For the 150 gr. bullet this corresponds to an energy of 30 foot pounds. Earlier the Army had determined that, on the average, it required 60 foot pounds of energy to produce a disabling wound. Based on this information, a falling 150 gr. service bullet would not be lethal, although it could produce a serious wound
https://web.archive.org/web/20080331192517/http://www.loadammo.com/Topics/March01.htm

Så under det som normalt krävs för att döda någon, men att försöka nicka en fallande kula är ju inte att rekommendera..

Gällande en tidigare fråga så är det tveksamt om det går att träffa sig själv i nacken på månen.. flykthastigheten där är runt 2.4km/s och du behöver komma upp i närheten utav det iallafall, och utan något riktigt specialbygge så kommer du inte upp i närheten utav den hastigheten ens med ett gevär.

Tackar för ett utförligt svar. Det var just kamelryttare jag sett fira på detta speciella sätt.
Citera
2019-02-15, 19:16
Medlem
Niiz125s avatar
Är universum i behov av liv?
Drivs denna "maskin" utav den energi vi människor producerar?
Vad kan egentligen växa utan energi?

Förstår att detta förmodligen är en otroligt dum fråga, men det var en liten tanke som poppade upp i mitt huvud häromnatten.
Citera
2019-02-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niiz125
Är universum i behov av liv?
Drivs denna "maskin" utav den energi vi människor producerar?

Tvärtom. Dvs liv behöver snarare ett universum. Och liv drivs av den energi universum producerar. T.ex. i fallet livet på jorden så behöver det solen (eller i vissa fall jordens inre energi). Så egentligen behövs bara vårt solsystem för livet på jorden men utan universum skulle vårt solsystem aldrig uppstått.
Citera
2019-02-15, 19:50
Medlem
Niiz125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Tvärtom. Dvs liv behöver snarare ett universum. Och liv drivs av den energi universum producerar. T.ex. i fallet livet på jorden så behöver det solen (eller i vissa fall jordens inre energi). Så egentligen behövs bara vårt solsystem för livet på jorden men utan universum skulle vårt solsystem aldrig uppstått.
Enligt teorier (kanske tillochmed bevisat, inte alls insatt i detta) Så är väl universum i konstant ökning. Vad genererar denna energi för universum? Allt som på något sätt utvecklas eller förökas kräver ju en energi. Är det en ren energiomvandling det handlar om? Värme till massa etc.

Sen finns det väl även teorier eller "symptom" som visar på att vi är påväg mot en implosion dessutom. Det känns ju väldigt märkligt att dessa två skulle kunna samverka i detta fall.
Citera
2019-02-15, 20:40
Medlem
Niiz125s avatar
Finns det någon möjlighet för oss att skapa en kraft så stark så att vi skulle kunna pressa en massa till ett svart hål?

Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att om det är en väldigt liten ursprungsmassa som "pressas" till ett svarthål, så kommer detta att försvinna i intet eller explodera. Har jag fel när det gäller detta?

Skulle vi teoretiskt sett kunna förgöra oss själva med ett svart hål? Detta känns ju som det på något sätt skulle kunna missbrukas i vapensyfte i det fallet.
Citera
2019-02-16, 15:34
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niiz125
Finns det någon möjlighet för oss att skapa en kraft så stark så att vi skulle kunna pressa en massa till ett svart hål?

Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att om det är en väldigt liten ursprungsmassa som "pressas" till ett svarthål, så kommer detta att försvinna i intet eller explodera. Har jag fel när det gäller detta?

Skulle vi teoretiskt sett kunna förgöra oss själva med ett svart hål? Detta känns ju som det på något sätt skulle kunna missbrukas i vapensyfte i det fallet.

Ju mindre ett svart hål, ju snabbare kokar dom bort. Vi kan väl såvitt jag vet redan skapa mikrosvarta hål i en partikelaccelerator, men dom kokar ju bort i samma ögonblick som dom skapas.

Det finns andra sätt att förgöra oss teoretiskt. T.e.x. genom att göra göra en higgsboson instabil genom att utsätta den för oerhörda krafter. Det skulle såvitt jag vet kräva en partikelaccelerator med en omkrets kring jordens omkrets, så man får väl bygga en pipeline runt jorden.

Hur vi sen ska få energi nog att driva den vet jag inte, eller hur mycket energi som krävs.

Gör man higgsbosonen instabil så kan teoretiskt, (eller hypotetiskt?) en vakuumbubbla av perfekt vakuum fortplanta radiellt i ljusets hastighet och förstöra allt i sin väg.
Senast redigerad av Boosheid 2019-02-16 kl. 15:37.
Citera
2019-02-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Ju mindre ett svart hål, ju snabbare kokar dom bort. Vi kan väl såvitt jag vet redan skapa mikrosvarta hål i en partikelaccelerator, men dom kokar ju bort i samma ögonblick som dom skapas.

Det finns andra sätt att förgöra oss teoretiskt. T.e.x. genom att göra göra en higgsboson instabil genom att utsätta den för oerhörda krafter. Det skulle såvitt jag vet kräva en partikelaccelerator med en omkrets kring jordens omkrets, så man får väl bygga en pipeline runt jorden.

Hur vi sen ska få energi nog att driva den vet jag inte, eller hur mycket energi som krävs.

Gör man higgsbosonen instabil så kan teoretiskt, (eller hypotetiskt?) en vakuumbubbla av perfekt vakuum fortplanta radiellt i ljusets hastighet och förstöra allt i sin väg.

Göra en higgsboson instabil? Medellivslängden för de higgsbosoner som observerats är 1,6*10^-22 sekunder innan de sönderfaller, det skulle jag snarare kalla definitionen av instabil.
Citera
2019-02-17, 17:28
Medlem
laxen69s avatar
Ny fråga:
Hur kan stabila planetbanor existera?
Om jag fattat det hela rätt, så kräver en bana närmare solen högre banhastighet, och bana med längre avstånd ifrån solen kräver lägre hastighet.

Om jorden skulle flyttas lite närmare solen med bibehållen hastighet, så skulle vi börja falla inåt i en accelererande spiral eftersom solens gravitation är där starkare och högre banhastighet krävs.

Tvärs om om ifall vi skulle flyttas utåt, då skulle vi ha för hög hastighet och börja röra oss bort från solen.

Dvs. För att en planetbana skall vara stabil måste hastigheten vara exakt rätt, annars faller planeten inåt eller utåt i accelererande hastighet.

Nu är det ju så att alla planetbanor är stabila, och oddsen att det blivit så av en slump är ju försumbara. Så vad har jag missat?
Citera
2019-02-17, 19:58
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Ny fråga:
Hur kan stabila planetbanor existera?
Om jag fattat det hela rätt, så kräver en bana närmare solen högre banhastighïet, och bana med längre avstånd ifrån solen kräver lägre hastighet.

Om jorden skulle flyttas lite närmare solen med bibehållen hastighet, så skulle vi börja falla inåt i en accelererande spiral eftersom solens gravitation är där starkare och högre banhastighet krävs.

Tvärs om om ifall vi skulle flyttas utåt, då skulle vi ha för hög hastighet och börja röra oss bort från solen.

Dvs. För att en planetbana skall vara stabil måste hastigheten vara exakt rätt, annars faller planeten inåt eller utåt i accelererande hastighet.

Nu är det ju så att alla planetbanor är stabila, och oddsen att det blivit så av en slump är ju försumbara. Så vad har jag missat?
Hastigheten bestäms av avståndet till Solen, och av hur eccentrisk banan är. Likt en kulas fart bestäms av hur myxket ytan den rullar på lutar. Skulle Jorden bromsa in av en kraftig frontalkollision, så skulle den falla inåt och faktiskt accelerera till en högre fart av Solens starkare gravitation där och gå in i en ny stabil bana. Det krävs väldigt mycket energi att bromsa in en rymdfarkost så att den faller in i Solen. En gravity assist ute vid Jupiter har föreslagits, flera gravity assists vid Venus och Jorden har använts av bl.a. Parker Solar Probe.
Senast redigerad av Fri 2019-02-17 kl. 20:02.
Citera
2019-02-17, 20:03
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hastigheten bestäms av avståndet till Solen, och av hur eccentrisk banan är. Likt en kulas fart bestäms av hur myxket ytan den rullar på lutar. Skulle Jorden bromsa in av en kraftig frontalkollision, så skulle den falla inåt och faktiskt accelerera till en högre fart av Solens starkare gravitation där.

Så den minskade lägesenergin gentemot solen motsvarar den hastighetsökning som behövs för att åter göra banan stabil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in