Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Återger bara vad jag hörde mycket tidigt, med viss osäkerhet på mina källor:
Barnen skulle dö av mediciner, cocktail av sådana, dessa räcker inte. Första planen var troligtvis att det skulle räcka till hela familjen. Mamman förmår sig inte att ta sitt eget liv och hon får hjälp av fadern, fadern tar sedan sitt eget liv.
Så i min bok så är det som det sägs på presskonferensen föräldrarna var i samförstånd, men de saknade medicinsk möjlighet till sina planer och fick ta till andrahandsalternativet, repet's förmåga.
För att förstå tragedin i detta så tänker jag att det är väl helt oviktigt om de dog av rep eller mediciner? Det blir ju mer en kunskap i sammanhanget
Okej, tack. Då får man en skiss av en helhetsbild. Även om tidiga uppgifter om en ”cocktail” då kräver spår i form av (tömda) förpackningar med preparat.
Ja, känslomässiga laddningar kring begrepp i rättsbalken kan förvirra. Det antyddes då förstås att mamman skulle ha ångrat sig i sista minuten, men vad kan man kräva av en stackars polismyndighet. Statistikerna och kalenderbitarna och rubrikmakarna på deras källarkontor tvingas kanske göra OH till århundradets trippelmördare dock. Ett fack man kanske inte hade velat hamna i. Men det får de grubbla på.
Det väsentliga är att det verkliga uppsåtet klargörs. Vilket det då har, ”straffrättsligt” sett. Kanske vad som kallas ”subjektivt rekvisit” av jurister då (till skillnad från brottsligt uppsåt).
Sen återstår frågan om varför egentligen.
Hur är det, finns det uppgifter om värmen var nedsatt i huset för att ev. förhindra liklukt eldyl?