Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Det är ju länge sedan så jag får försöka minnas vad jag hörde. Barnen dog först, sedan tror jag det går en viss tid medan föräldrarna gör färdigt med att ställa ordning huset inför kommade besökare som ska hitta dem. Så x antal timmar mellan barnen och hustrun, möjligen och nu försöker jag bara minnas någon tid mellan hustrun och mannen. Alltså i tidssekvens. Om det är dagar mellan barnen och föräldrar vet jag inte om man någonsin kunde fastställa, tidsbestämning av dödsfall blir ju mer och mer osäker ju längre tid från dödsfallet vi går, utan att gå in på detaljer.
Min egen personliga fundering är att vi troligtvis enbart handlar om en kort tid totalt sett om vi försöker se hur liknande situationer utvecklar sig i andra familjemord, bara baserat på statsistik
På vilket sätt tror man att de "ställt i ordning" huset? Vill inte vara ordmärkare, det finns det tillräckligt många av i tråden. Disken var som sagt lämnad, som om de just rest sig från matbordet och sen började dödsprocessandet. Det fanns inga sopor i huset?
Förstår att de lagt fram brev, usb-minne med mera, något annat?
Vilka bevis har man för att de båda planerat morden gemensamt, kan man se om någon varit mer styrande? När började planeringen, vad hände i familjen då? Polisen ser ingen enskild utlösande händelse, men finns det många mindre händelser?
Vad vet man om närvaron fysiskt på arbetsplatserna? Jobbade exempelvis Oskar hemifrån konstant? Hanna?
Oskar verkar ju ha varit påfallande ofta frånvarande från jobbet, det påpekades som hans enda "svaghet". Konstigt ordval för det, har du någon förklaring till varför man väljer att kalla det för svaghet? Att vara frånvarande är ju knappast en svaghet, utan ett nödvändigt ont. Kan han ha varit frånvarande mycket under åren? Sömnproblem deluxe kanske?
Det enda jag skulle kunna se förmildrande för det som hände, eller som en rimligare förklaring, är att de båda haft så svåra sömnproblem att de till slut utvecklat psykotiska tankebanor där de inte längre känt igen sig i verkligheten. Kanske utan att erkänna det. Hjärnan kan spela alla stora spratt om den inte får vila och rensa sig från slagg... om de var uppe och googlade nätterna igenom kan jag förstå om de till slut tappade kontrollen över sina liv och undrade hur de skulle orka jobba och ta hand om barnen, samtidigt som kanske verklighetsuppfattningen sviktade.