2019-02-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, iaf var det så mina källor uttryckte sig. Om jag minns rätt var det så lång tid efter dödsfallen att det blev svårt att ange tidsramarna, enbart sekvens blev tydlig av bevisföringen.

Måste bara reagera på detta, av helt själviska motiv. Fryser till is när jag tänker på att föräldrarna vandrar i huset medvetna om att barnen ligger döda och att de faktiskt dödat dem. Även om det ligger utanför faktaramarna, har man diskuterat hur de psykiskt kunde hantera detta? Är det ondska, tunnelseende, medicinering, droger, vad? Hur klarar man detta att inte dö helt nära inpå? Jag kan inte få in det...

Vad menas med så lång tid? Vad är minimitiden för teorin, en timme, två timmar – eller dygn?
Citera
2019-02-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller med om det du skriver.
Jag har av olika anledningar intresse i denna händelse. Därför har jag utnyttjad de kanaler och de möjligheter jag haft för att få ut mer info:

* Jag har ringt folkbokföring och nogrannt tagit reda på släkförhållanden - där det visade sig vara
helt felaktiga uppgifter som någon "insatt" tidigare uppgivit.
* Jag har tillgång till samtligas dödsbevis som uppenbarligen anger olika "senast sedd" datum för
modern Hanna jämfört med det underskrivna testamentet.
* Jag har efterforskat och kunnat konstatera den märkliga inställningen hos pappan Oskars
arbetsgivares presstjänst att O inte skulle vara misstänkt - eller delaktig - i morden på sina barn,
enligt polisen.
* Jag har samtalat med ansvarig kontaktperson hos polisen, EGW den 19/12 som tydligt förnekat
vissa postares uppgifter att barnen skulle varit drogade med någon aktiv substans.
* Jag har mailat frågor till polisen och 8/2 blivit uppringd av ansvarig åklagare A-C A som svarat på
att
- det fanns tre mordoffer i villan
- O har suiciderat
- barnen har, av forensiska fynd att döma, mördats av en ensam gärningsman.
(* Jag har också gjort en hel del annat grävande som jag inte vill lägga ut.)

För samtliga dessa "insatser" har jag blivit häcklad, nedgjord och anklagad fär att ljuga.
Det är ett helt befängt sätt att bemöta någon i en tråd på FB. Postare vars arbete och engagemang delges generöst för att vi alla ska få mer info och kunna förstå bättre.

Jag förstår verkligen varför du själv gav upp och inte delger med här.

Det är en grymt otacksam mobb som kastar sig över den som berättar något initierat.
Se bara på Missan27 - som berättar om enbart sina intryck . Hennes egena upplevelser dissades totalt av folk som inte ens har några upplevelser av att ha träffat de berörda.

Sålänge du postar något som faller mobben på läppen klarar du dig ett tag, men ve den som skriver något som inte stämmer med mobbens uppfattning. Då kommer du bli utpekad som lögnare mm.

Du glömde ta med dina uppmuntrande inlägg till Rockkungen om hans kamp mot falsarier och tokerier. Det var en stark bedrift av dig och hör självklart hemma i din egenförfattade hyllning av dina storartade bedrifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Fanns övervakningskameror inne i huset? Var det O's idé?

Rockkungen, försvinn inte. Du behövs här!

Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Ja- som O hade kontroll över via sin mobiltelefon.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jaa!
Snälla "Rockkungen" ditt deltagande här är ovärderligt - du behövs enormt.
Du kan vara den ende som kan stoppa alla falsarier och tokerier som folk påstår är fakta.

Som jag förstått det har du skrivit att:
* flickorna inte led av ME/CFS
* inte hade äkta intyg om ME/CFS
* att O var drivande i att söka alternativ till skolmedicinen i Lund
* att O styrde och ställde efter sitt huvud, även med skolledningen

Stämmer det att detta är din uppfattning?
Jag är inte alls främmande för att detta mycket väl kan vara sanningen. Det skulle stämma med mina tankar.
Citera
2019-02-13, 15:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är ju länge sedan så jag får försöka minnas vad jag hörde. Barnen dog först, sedan tror jag det går en viss tid medan föräldrarna gör färdigt med att ställa ordning huset inför kommade besökare som ska hitta dem. Så x antal timmar mellan barnen och hustrun, möjligen och nu försöker jag bara minnas någon tid mellan hustrun och mannen. Alltså i tidssekvens. Om det är dagar mellan barnen och föräldrar vet jag inte om man någonsin kunde fastställa, tidsbestämning av dödsfall blir ju mer och mer osäker ju längre tid från dödsfallet vi går, utan att gå in på detaljer.

Min egen personliga fundering är att vi troligtvis enbart handlar om en kort tid totalt sett om vi försöker se hur liknande situationer utvecklar sig i andra familjemord, bara baserat på statsistik
[min fetning] SS på PT: ”Nej, det kan man inte på rak arm säga i den rättsmedicinska undersökningen, utan… varken tidpunkt… går exakt att fastställa, utan vi får förhålla oss till att sista livstecknet är på fredag kväll, och sen… sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördan utan att få kontakt. Men som sagt var: Närmare än så kommer vi inte. Inte heller exakt i vilken ordning de olika individerna har blivit… har gått att fastställa.
Citera
2019-02-13, 15:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Vad gäller mediciner så tror jag min helhetsbedömning var att föräldrarna missbedömde toxiciteten, det är ju tabellvärden och kan bli olika på olika personer. Tror föräldrarna tänkte att de hade "tillräckligt", dock var det inte tillräckligt.

Det har jag också tänkt, att de trodde preparaten skulle räcka. Många vet inte att stora mängder moderna lugnande är rätt så ogiftiga.
Citera
2019-02-13, 15:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Återger bara vad jag hörde mycket tidigt, med viss osäkerhet på mina källor:
Barnen skulle dö av mediciner, cocktail av sådana, dessa räcker inte. Första planen var troligtvis att det skulle räcka till hela familjen. Mamman förmår sig inte att ta sitt eget liv och hon får hjälp av fadern, fadern tar sedan sitt eget liv.

Så i min bok så är det som det sägs på presskonferensen föräldrarna var i samförstånd, men de saknade medicinsk möjlighet till sina planer och fick ta till andrahandsalternativet, repet's förmåga.

För att förstå tragedin i detta så tänker jag att det är väl helt oviktigt om de dog av rep eller mediciner? Det blir ju mer en kunskap i sammanhanget

Okej, tack. Då får man en skiss av en helhetsbild. Även om tidiga uppgifter om en ”cocktail” då kräver spår i form av (tömda) förpackningar med preparat.

Ja, känslomässiga laddningar kring begrepp i rättsbalken kan förvirra. Det antyddes då förstås att mamman skulle ha ångrat sig i sista minuten, men vad kan man kräva av en stackars polismyndighet. Statistikerna och kalenderbitarna och rubrikmakarna på deras källarkontor tvingas kanske göra OH till århundradets trippelmördare dock. Ett fack man kanske inte hade velat hamna i. Men det får de grubbla på.

Det väsentliga är att det verkliga uppsåtet klargörs. Vilket det då har, ”straffrättsligt” sett. Kanske vad som kallas ”subjektivt rekvisit” av jurister då (till skillnad från brottsligt uppsåt).

Sen återstår frågan om varför egentligen.

Hur är det, finns det uppgifter om värmen var nedsatt i huset för att ev. förhindra liklukt eldyl?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-13 kl. 15:48.
Citera
2019-02-13, 15:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det har jag också tänkt, att de trodde preparaten skulle räcka. Många vet inte att stora mängder moderna lugnande är rätt så ogiftiga.
Detta visste givetvis makarna också - efter allt spring hos läkare och vårdcentraler; om inte annat tillhör det allmänbildningen.
Citera
2019-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Jag kan anta att det kommer från möjligtvis någon av mina eller övriga i tråden som faktiskt satt inne med info från första början som senare visade sig stämma till 100%

Ponera att du gör ett eftersök i tråden, jämför när och vad som sagts, och du finner att några här verkligen visste vad som hade hänt. Är det då en alldeles för långt gången slutsats att eftersom alla andra saker som sagts stämde, kan de även ha suttit på information som aldrig polisen gick ut med?

Denna tråd har ju verkligen lyft frågan om Flashbacks syfte om kvalitet framför kvantitet, jag kan ibland känna att vissa skribenter skriver väldigt få inlägg i vissa trådar, dessa saker verkar rimliga och trovärdiga och efterhand visar sig vara just det. Dessa skribenter har i spammarnas värld degraderats till någon form av lustighet, "ojdå. Holahopsan de gissade rätt" status från fantasifabrikerna med hundratals inlägg men inget av det de säger visar sig vara rätt, de bara producerar fantasier som de sedan hoppas ska stämma, och tills de visar sig stämma så ska alla andra ta deras inlägg på samma allvar som de skribenter som i flera år, i VÄLDIGT många olika trådar visat sig sitta inne med unik kunskap i vissa segment.

Tro´t fan att man inte vill skriva något mer.
Ja är svaret på frågan om jag sitter inne med mer kunskap i just denna tråd.
Nej är svaret på frågan om jag skrivit om det jag vet, utöver det jag skrivit tidigare tills jag blev tokless på alla påhopp från dessa fantasifabriker som inte bara var helt djävla dumma i huvudet, utan dessutom höll på med en massa infantila påhopp på de som hade kunskap som var korrekt.

Så på något sätt kan man ju fundera i tråden på vilken diskussion vi vill ha, är det "familjeliv" eller "gamla hederliga Flashback" vi önskar logga in på och skriva kvalitativa inlägg i?
Inte för att jag menar att just detta inlägg är kvalitativt, men jag pekar på ett problem just denna tråd drogs med och dras med, avsaknad av fakta i diskussionerna.

//Scheele

Välkommen tillbaka i tråden, jag har noterat att du var snabb med korrekt info. Men du blev slagen rejält av en annan skribent. Det känns lite tragikomiskt att vi egentligen hade kunnat stänga den här tråden vid midnatt bara några få timmar efter polisen hittade familjen. Vi fick allt serverat på guldfat redan då. Vi hade bara behövt sitta och rulla tummarna medan vi väntade. BurlovsRicky is da man!

Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Det är nyligen gjort och gjordes samtidigt, troligen i samfund mellan båda parter.

En nära vän till mig bor med sin familj på en närliggande gata och känner till den här familjen rätt så väl.

Därför är jag övertygad om att detta inte kommer att rubriceras som mord.

Synd att FUP kommer att dröja...
Citera
2019-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Samt vi vet att de i pressreleasen noga påpekade att föräldrarna var i samförstånd, då återstår endast ett alternativ:
3mord, 2 medhjälp till mord, samt ett självmord
person av nyfikenhet kan ju kolla vilket datum jag skrev detta först i tråden, dvs att föräldrarna mördade barnen, ena föräldern fick hjälp att begå självmord och till slut tog den siste föräldern sitt eget liv.
"just saying..."

3 mord: Hanna, Agnes, Moa
2 medhjälp till mord: Hanna, Agnes?, men barnen var ju inte införstådda med att de skulle dö, eller? Hur motiverade man Agnes till att ta lugnande, vem hade medicin utskrivet? Var det receptfritt?
1 självmord: Oskar.
Citera
2019-02-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Detta visste givetvis makarna också - efter allt spring hos läkare och vårdcentraler; om inte annat tillhör det allmänbildningen.

Man vet, men vet ändå inte skulle jag säga. Det kanske behövs hiskeligt mycket mer än man kan föreställa sig ändå? De kanske kräktes upp medicinen, så lätt är det nog inte?
Citera
2019-02-13, 15:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Återger bara vad jag hörde mycket tidigt, med viss osäkerhet på mina källor:
Barnen skulle dö av mediciner, cocktail av sådana, dessa räcker inte. Första planen var troligtvis att det skulle räcka till hela familjen. Mamman förmår sig inte att ta sitt eget liv och hon får hjälp av fadern, fadern tar sedan sitt eget liv.

Så i min bok så är det som det sägs på presskonferensen föräldrarna var i samförstånd, men de saknade medicinsk möjlighet till sina planer och fick ta till andrahandsalternativet, repet's förmåga.

För att förstå tragedin i detta så tänker jag att det är väl helt oviktigt om de dog av rep eller mediciner? Det blir ju mer en kunskap i sammanhanget
[min fetning] Skojar du, eller tror du på fullt allvar att de var förståndshandikappade?
Citera
2019-02-13, 15:45
Medlem
Citat:
Vad gäller mediciner så tror jag min helhetsbedömning var att föräldrarna missbedömde toxiciteten, det är ju tabellvärden och kan bli olika på olika personer. Tror föräldrarna tänkte att de hade "tillräckligt", dock var det inte tillräckligt.
Men de kan inte riktigt ha hunnit/kunnat testa att de hade för lite medicin för att flickorna skulle dö, eftersom bara en dotter hade spår av lugnande i sig. Eller var det så att det inte gick att lura i flickorna medicinerna?
Citera
2019-02-13, 15:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Man vet, men vet ändå inte skulle jag säga. Det kanske behövs hiskeligt mycket mer än man kan föreställa sig ändå? De kanske kräktes upp medicinen, så lätt är det nog inte?
Då tar man det som behövs - och har man planerat i flera månader vet man hur mycket som behövs (och sedan ger/tar man lite till, upp till garanterad dödsdos).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in