Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Jag har aldrig sagt att CO2 inte leder till höjd temperatur. F_n vad svårt det ska vara att argumentera mot det jag verkligen säger.
Detta är vad jag säger (inget annat):
"Programmet säger att historiska data från isborrkärnor visar att först steg CO2 sedan följde temperaturen. Är detta korrekt?"
Jag kommer inte ihåg att programmet sa precis det. Men man ser tydligt från isborrkärnor att CO2-halt och temperatur följs åt. Vad som sedan är primärt och sekundärt har man konstaterat genom diverse undersökningar. Filmen visade ju exempel på hur vetenskapare som Fourier och andra höll på i 200 år för att till slut komma fram till växthuseffekten. En liten mängd gaser i jordens atmosfär fungerar som en filt och stänger in solens värme. Glas fungerar på samma sätt, därav namnet.
Utan den här filten skulle jorden vara mer än iskall och obeboelig för oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Nej verkligen inte. Jag är kritisk mot flera uttalanden/vinklingar i programmet Vetenskapens värld. Hur kan du missa vad jag skriver så grovt?
T.ex. uttalandet om att antalet stormar ökar, det stöds inte av vetenskapen.
Det är så typiskt klimatförnekare att hänga upp sig på enskilda detaljer. Vad klimatforskningen säger är viktigare än så. De säger att extrema väder blir värre. Huruvida det handlar om antal, intensitet eller annat, är ju av underordnad betydelse, egentligen.
Och dessa förutsägelser har ju bekräftats med råge nu. De många och svåra extrema vädren 2018 överraskade t o m forskarna, det hade inte väntat sig detta redan.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Att lyfta fram Kina som ett föredöme är befängt. Det vidhåller jag. Men nu argumenterar ju du mot dig själv (fetade) och säger det som jag själv sagt. Det kan ha varit (kan vara) motiverat att använda fossila bränslen.
Du skrev nyss (kategoriskt):
Men inte direkt och inte för alla då?
Jag håller alltså med om att det är målet. På sikt. Men en snabb omställning kan göra mer skada än nytta. T.ex. för Kinas fattiga.
Kina visar att det är möjligt att satsa stort på förnybar el, det var det jag ville framhålla. Trots att de också kämpar med att utveckla samhället och folks levnadsstandard. Och kan de, så kan ju vi också, eller hur.
Jag har aldrig sagt att det var fel att använda fossila bränslen. Inte alls. Det har tjänat oss väl. Men nu är vi tillräckligt medvetna om problemen för att söka oss till bättre energikällor. Och de finns ju i överflöd i all oändighet. Solen försörjer hela naturen, hela vårt vackra landskap med energi! Utan att förbrukas! Tänk på vad det innebär!
För er som inte har sett filmen som vi har diskuterat här eller vill se den igen:
https://www.svtplay.se/video/20957624/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-varlden-i-vaxthuset-del-1
Del-2 finns också där.