Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Då anser du bl.a. att Science magazine har fel.
"An article in Science magazine illustrated that a rise in carbon dioxide did not precede a rise in temperatures, but actually lagged behind temperature rises by 200 to 1000 years."
https://skepticalscience.com/co2-lags-temperature.htm
Den initiala ändringen var att temperaturen drev upp CO2-halten.
De kan växelverka som sagt. Men det som är för handen nu är att CO2-halten har ökat katastrofalt mycket, från 280 ppm till 410 ppm på kort tid. Det är inte naturligt. Och den självklara följden är just att det blir varmare med alla dess konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Helt ovetenskapligt att referera till att vädret "känns konstigt". T.ex sägs det i programmet att antal stormar ökar vilket IPCC säger är mycket osäkert.
Om vi skall hålla oss till strikt vetenskap kanske. Men vi som är levande varelser som är beroende av väderförhållandena känner när något är annorlunda. Det finns gott om människor runtom i världen, miljarder är det antagligen, som har sådana här upplevelser av skilda slag.
Från inuiternas problem med att ta sig över isar, som inte längre finns, till långa torrperioder i Afrika, observationer att glaciärer krymper, att det blir värre skogsbränder mm mm. Människor har reagerat INNAN vetenskapen bekräftar deras iakttagelser.
Jag tycker att detta är viktigt, det finns absolut ingen anledning att dölja det.
Men det är klart om man som du vill förneka uppvärmningen, så är detta obekväma sanningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
För att de är vinstdrivande företag och ingen har tvingat dem antar jag?! Vad tror du?
Ja, precis, de är vinsdrivande företag som inte känner något ansvar för miljön och livet på jorden. De måste som du säger tvingas, men ingen gör det. Tänk om man hade gjort det redan på 80-talet, när man visste att det var nödvändigt. Då hade vi haft en helt annan situation idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Min poäng var att programmet säger att den enda lösningen är att stoppa fossilförbränning.
Dessutom måste man ta hänsyn till kostnad/konsekvens av att stoppa utsläppen helt. Eller hur? Annars kan medicinen vara skadligare än sjukdomen. Men jag håller helt med om att man ska jobba för att minska utsläppen.
Bästa sättet att bota en sjukdom är att ta reda på orsaken till sjukdomen och ta bort orsaken. En annan lösning är att fortsätta med den sjukdomsalstrande vanan och ta en medicin som lindrar besvären. Jag föredrar helt klart den första lösningen och det vinner vi en massa fördelar av. Du vet väl att utsläppen också dödar folk i miljoner varje år?
Varför tror du att det verkar så omöjligt att övergå till förnybar energi? Det har du lärt dig av fossilindustrin, det är ett av deras sätt att se till så inget händer. Men titta på Kina! Där har man en helt annan inställning! Där går det att satsa stort på förnybar energi, elbilar och energilagring.
Är vi sämre än kineserna? Nej, naturligtvis inte? Det är ett val som måste göras: rädda klimatet och därmed våra civilisationer eller rädda fossilindustrin som redan tjänat tusentals miljarder på sin miljöförstöring.
Och titta på städer i USA som nu har 100 % förnybar elproduktion och många är på gång att börja med det! Så det går alltså utan att det kräver omöjliga uppoffringar från oss!
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Precis min poäng. Bara för att de "vill väl" så accepteras felaktigheter/hårdvinklingar. Jag vill att ventenskapliga program skall vara så neutrala som möjligt och redovisa det vi vet. Punkt.
Men de var ju neutrala, de la fram vetenskapliga fakta. Ingenting var vinklat. Det är ju du som har en vinklad syn på klimatfrågan. Varför stöder du fossilindustrin på vår bekostnad?
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Det finns abolut starka krafter som bara ser till egen intresse. Men det är inte ett argument för att komma med felaktigheter/överdrifter för den "goda sakens" skull.
Att påstå att fossil industrin är "de enda som står i vägen för effektiva klimatåtgärder" är ju rent trams.
Nej, det är ju så det är! Vi hade kunnat vara långt framme med förnybar energi nu och sluppit en massa onödiga dödsfall bland människor och djur om inte vinstintressen stått i vägen. Vi har vetat tillräckligt i bortåt 40 år.