2019-01-27, 16:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet inte, men Marianne (vän) hjälpte ibland till med att ta ngt barn till dagis vilket kan tyda på veckovis. Dock oklart.

Samuel sa i videon att han inte klarar av att ha barnen enbart varannan vecka.
Citera
2019-01-27, 16:26
Medlem
Sdhatarens avatar
Intreserar tydligen utländska tidningar som tillomed väljer lägga ut bilder omaskat.
Verkar vara Spanska

https://m.leggo.it/esteri/articolo-4257707.html
Citera
2019-01-27, 16:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Vi har precis gjort boupptäckning efter min mor som varit sambo i över 30 år, så nääää inga felaktigheter i det jag förklarat.
Han fick inget efter mor enl sambolagen.
Däremot fick han behålla bohaget, då det inte fanns något värde i möblerna.
Sen så hade hon testamenterat 50% till honom, efter när vi syskon fått vårt alltså våra laglotter.
Så du får nog koll mer noga.
Enligt svensk arvslag ärver inte sambo sin sambo. Om det inte står annat i ett testamente.
Så hans arv då inte barnen lever går till syskon.
Oavsett hur länge man varit sambo så ärver inte sambon något om det inte står skrivet.
O nu är ju fallet så att de inte ens va sambo.
Vet du inget om arvsordning o lag så läs på lite.

Det du skriver stämmer precis om det är så att samboparet inte har köpt bostaden för att bo där gemensamt.
I ditt fall måste det vara så att din mors sambo flyttade in hos henne, de köpte alltså inte bostaden ihop.
Möjligen kan det vara så att sambolagen inte gäller för de par som flyttade ihop innan sambolagen kom till.

Sedan sambolagen kom till gäller den, se tidigare inlägg som jag citerade.
Citera
2019-01-27, 16:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Ja det var inte jag som nu påstod att vapen behövs mot vilda djur och inkräktare men tack för att du utförligare förtydligar emot resonemanget av att kvinnor inte först skulle hämta vapen innan de skyndar till sina barn vid farliga situationer.

Äppelkäck var den som påstod att kvinnor i det området i större omfattning numera också har jaktvapen. Så om Karin hade ett är det givetvis möjligt att hon tog med sig det. Förstår inte konstigheten?

Rätt naturligt skulle jag tro att man tar med sig det som skydd mot ett galet beväpnat ex som har ens barn.
Citera
2019-01-27, 16:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Samuel sa i videon att han inte klarar av att ha barnen enbart varannan vecka.
Så uppfattade inte jag hans kommentar. Jag tyckte han sa att han inte klarade att ha barnen varannan vecka.

Det kan jag tolka på två sätt:
Han klarade inte att ha barnen enbart varannan vecka, dvs det blev för lite tid med barnen
eller
han klarade inte att ensam ha barnen varannan vecka, dvs det blev för mycket att ta hand om barnen.
Citera
2019-01-27, 16:33
Medlem
Eldpumas avatar
Orkade bara se filmen en gång men säger han inte något om att han skrivit ett brev?

Sedan skulle vara spännande att få veta hur det såg ut med ekonomi för de båda.
Han hade kanske fått ärva en del efter sina föräldrar plus att han ägde gården.
Vad hade mamman - en hyreslägenhet?
Om hon lyckats driva honom så långt att han tog livet av sig - hade hon vunnit ekonomiskt på det?
Hade hon alls hand om barnen efter separationen?
Ville han skydda barnen från henne?
Citera
2019-01-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Är du Flashbacks lärare som berättar vad vi ska ta reda på och anta?

Först snackar du om "med säkerhet vad det gäller kvinnor", sen byter du till "det förekommer". Hur gammal är du och vad har du varit med om i ditt liv?

Jag tycker att du ska ta in att två oskyldiga barn har blivit avrättade av sin far som sedan tog livet av sig. Ett planerat dåd som han säger i filmen. Oavsett vad mamman har gjort honom så hade han inte rätt att beröva sina söner livet. Om du bläddrar i tidigare inlägg så kan du läsa om vad han steg för steg av hat gjorde innan morden.

Ja, det var en knäckt och ledsen man som gjorde det, men smart nog att tänka ut saker i detalj för att det skulle förorsaka så mycket skada som möjligt för modern. Att döda pojkarna på hennes födelsedag till exempel. Varför tog han inte bara livet av sig själv?

Att barnen aldrig skulle få växa upp och bli stora fanns inte på kartan. Hatet mot exet var större.
Jag är 55+ och har ett koppel ungar. I min värld, vad mina ex än skulle ha hittat på mot mig, skulle jag aldrig ta fram någon bössa. Nu tycker jag att du funderar på det där med att "vi kan med stor sannolikhet anta att kvinnan i detta fall inte är någon ängel-grejen" och konstaterar att vuxna människor trots att de är ledsna, bittra arga, har ångest, är rädda inte skjuter sina barn. Och du, om om inte kvinnan var en ängel, vad kallar du då pappan?

SUCK! Vi vet med säkerhet att något förekommer. Är det svårt att förstå? Tänk om folk kunde läsa igenom vad som står innan dom öppnar näbben.

Nu vet inte jag varifrån du har fått att han hade legal rätt att döda sina barn? Känns något som du bara fått för dig emotionellt och irrationell. Jag vill tro att han hade blivit fälld för brottet av våra patriarkala domstolar trots vad du som feminist tycker.

Fascinerade med det kvinnliga synsättet. I detta fall så uppförde han sig som en man som tog ansvar. Han begick brottet och avslutade senare sitt liv. Berätta vad vårt förtryckande patriarkala samhälle mer skall göra? Den som utförde brottet är död! Herregud vad ni är tragiska i er brist på logiskt resonemang samt att leva i verkligheten.

Jag har sett ett stort antal dödsfall orsakade av era hjältar som bygde upp ert älskade kalifat. Vad märkligt att då var det helt plötsligt hjältar och martyrer. Tänk om han konverterade just innan han neutraliserade de två barnen? Hels plötsligt gick han från ond til god. Kvinnor är märkliga.

Vi kan dock konstera ett antal saker. Hon valde honom eftersom kvinnor väljer män och inte tvärtom. Hon måste då ha vetat vad som skulle vänta alltså skall hennes ansvar inte förringas på något sätt. Han är ju bara en ond man med sina primitiva drifter och hon den goda, allsmäktiga kvinnan väljer honom. Säger en hel del om henne. Eller var det så att hon valde honom som betahane för att försörja henne och de två barnen som antagligen inte var hans. Tji, fick hon! Även en betahane kan visa lite ryggrad och säga ifrån!

Säg att han hade varit en cool liten kriminell rackare från våra förorter som under ett inbrott hade eliminerat dom små liven. Då hade det berott på utanförskap och han hade varir oskyldig.

PS! Jag kan bara återigen konstatera att vi har tre vita av manligt kön som inte är kvar på detta jordklot. Som kvinna borde man tycka att det är bra dels för miljön och dels ur en antirasistisk synvinkel. HUR FAN SKALL KVINNOR HA DET EGENTLIGEN!
Citera
2019-01-27, 16:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så uppfattade inte jag hans kommentar. Jag tyckte han sa att han inte klarade att ha barnen varannan vecka.

Han klarade inte att ha barnen enbart varannan vecka, dvs det blev för lite tid med barnen
eller
han klarade inte att ensam ha barnen varannan vecka, dvs det blev för mycket att ta hand om barnen.

Bra där. Jag tolkade det som "enbart". Det kan självklart vara som du säger också. Det blev ju svårare med allting när Marianne dog.
Citera
2019-01-27, 16:41
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Vi har precis gjort boupptäckning efter min mor som varit sambo i över 30 år, så nääää inga felaktigheter i det jag förklarat.
Han fick inget efter mor enl sambolagen.
Däremot fick han behålla bohaget, då det inte fanns något värde i möblerna.
Sen så hade hon testamenterat 50% till honom, efter när vi syskon fått vårt alltså våra laglotter.
Så du får nog koll mer noga.
Enligt svensk arvslag ärver inte sambo sin sambo. Om det inte står annat i ett testamente.
Så hans arv då inte barnen lever går till syskon.
Oavsett hur länge man varit sambo så ärver inte sambon något om det inte står skrivet.
O nu är ju fallet så att de inte ens va sambo.
Vet du inget om arvsordning o lag så läs på lite.

Mycket diskussioner om arv här.
Det är endast bröstarvingar (dvs barn, barnbarn osv) som har rätt till laglott.
Laglotten är 50% av tillgångarna.
Make, maka, sambo ärver inte automatiskt sin partner.
Däremot så kan partnern äga hälften eller delar av tillgångarna efter vissa komplicerade regler.
Finns det inga bröstarvingar eller partner, enligt ovan, så ärver föräldrar eller syskon allt.
Allt utom laglotten (och ev. orubbat bo) kan testamenteras bort.

LÄS HÄR
Citera
2019-01-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdhataren
Intreserar tydligen utländska tidningar som tillomed väljer lägga ut bilder omaskat.
Verkar vara Spanska

https://m.leggo.it/esteri/articolo-4257707.html

Det är en italiensk tidning, inte spansk.
Citera
2019-01-27, 16:46
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

eller

Där har du en poäng.. har också tänkt att han menar att han inte klarar att ha barnen enbart varannan vecka.. men han kan ju såklart ha menat tvärtom .. dessutom säger han ju "jag klarar inte det där varannan dags livet..." 🤔
Citera
2019-01-27, 16:47
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SitnamRumel
SUCK! Vi vet med säkerhet att något förekommer. Är det svårt att förstå? Tänk om folk kunde läsa igenom vad som står innan dom öppnar näbben.

Nu vet inte jag varifrån du har fått att han hade legal rätt att döda sina barn? Känns något som du bara fått för dig emotionellt och irrationell. Jag vill tro att han hade blivit fälld för brottet av våra patriarkala domstolar trots vad du som feminist tycker.

Fascinerade med det kvinnliga synsättet. I detta fall så uppförde han sig som en man som tog ansvar. Han begick brottet och avslutade senare sitt liv. Berätta vad vårt förtryckande patriarkala samhälle mer skall göra? Den som utförde brottet är död! Herregud vad ni är tragiska i er brist på logiskt resonemang samt att leva i verkligheten.

Jag har sett ett stort antal dödsfall orsakade av era hjältar som bygde upp ert älskade kalifat. Vad märkligt att då var det helt plötsligt hjältar och martyrer. Tänk om han konverterade just innan han neutraliserade de två barnen? Hels plötsligt gick han från ond til god. Kvinnor är märkliga.

Vi kan dock konstera ett antal saker. Hon valde honom eftersom kvinnor väljer män och inte tvärtom. Hon måste då ha vetat vad som skulle vänta alltså skall hennes ansvar inte förringas på något sätt. Han är ju bara en ond man med sina primitiva drifter och hon den goda, allsmäktiga kvinnan väljer honom. Säger en hel del om henne. Eller var det så att hon valde honom som betahane för att försörja henne och de två barnen som antagligen inte var hans. Tji, fick hon! Även en betahane kan visa lite ryggrad och säga ifrån!

Säg att han hade varit en cool liten kriminell rackare från våra förorter som under ett inbrott hade eliminerat dom små liven. Då hade det berott på utanförskap och han hade varir oskyldig.

PS! Jag kan bara återigen konstatera att vi har tre vita av manligt kön som inte är kvar på detta jordklot. Som kvinna borde man tycka att det är bra dels för miljön och dels ur en antirasistisk synvinkel. HUR FAN SKALL KVINNOR HA DET EGENTLIGEN!

1. Jag är man.
2 Leta reda på mina tidigare inlägg i denna tråd och läs dem.
3. Kryp tillbaka under stenen du kom ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in