2019-01-22, 04:08
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Creep slutet gjorde filmen. Upp till slutet visste jag inte om jag gillade filmen.

https://youtu.be/ye87oqQHL8Y

En kille Aaron svarar på en Craigslist annons om ett uppdrag att filma en man Josef som är döende i cancer. Mannens fru väntar barn och han vill ge barnet ett minne att titta tillbaka på. Rätt roligt nyskapande stalkerskräck med två skådespelare Found footage.

Gillar denna! finns även en uppföljare som håller samma mått!
Citera
2019-01-22, 07:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The harder they fall (1956). Storstadsdjungel

Om boxningens fula baksida, tillika Humphrey Bogarts sista film.

Ingen film som direkt överraskar, men det är stabila skådespelarinsatser av såväl Humphrey som Rod Steiger.
3/5
Citera
2019-01-22, 14:40
Bannlyst
Walk The Line (2005)

Filmen är väldigt fin, fin sång och glädjerik film. Det förekommer en hel del kärlek också. Bra film.

7/10
Citera
2019-01-22, 15:20
Bannlyst
Close (2019)

En ny film. Den verkar bra.
Citera
2019-01-22, 18:08
Medlem
Righteous Kill (2008)

En seriemördare "rensar upp" och lämnar dikter till polisen. Det står snart klart att gärningspersonen tillhör "New York's finest"...

Filmen är uppbyggd kring en tvist och resan dit är väl okej, men inte mer. Alla lurar alla, en riktig soppa...

Betyg: 2+/ 5
Senast redigerad av mystic_handyman 2019-01-22 kl. 18:21.
Citera
2019-01-22, 18:31
Medlem
A Walk Among the Tombstones (2014)

En f.d. polis och numera privatdetektiv blir tillsatt att utreda ett mord där kidnapparna valde att döda trots att lösensumman betalades. Efter lite research finner detektiven ytterligare offer, och det initiala mordet var endast toppen av ett isberg...

Detta är en film som lånar konventioner från film noir, vilket gör den till en neo noir. Mörk och lågmäld, mycket bra atmosfär. Trasiga karaktärer och nihilistisk...

Betyg: 3+/ 5
Citera
2019-01-22, 18:57
Bannlyst
Black Mirror: Bandersnatch (2018)

En interaktiv film där man väljer olika alternativ som oftast är helt värdelösa, vilka flingor eller vilken låt som ska spelas. När jag väl gjorde vissa val kändes det som att man "gjorde fel" och fick gå tillbaka o göra andra val.
Helt klart en sevärd film tho, känns som att interaktiva filmer som denna bara kan bli bättre i framtiden.

6/10

https://www.imdb.com/title/tt9495224/?ref_=nv_sr_2

Bad Times at the El Royale (2018)

En underhållande film med många bra skådespelare tex Jeff Bridges.
Gillade att den inte var så förutsägbar, kunde vara 20 minuter kortare kanske.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt6628394/?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-01-22, 19:04
Dokumentären Salesman från 1969 av bröderna Maysles

Handlar om fyra försäljare som åker runt tillsammans på säljresor och besöker godtrogna och ofta fattiga katoliker i hopp om att sälja en fint dekorerad Bibel (och några andra böcker som jag inte riktigt snappade upp) för sisådär 40 USD (!). Som en person som avskyr säljyrket, skyr säljare och själv i sina första trevande år efter gymnasiet var säljare så var det en skräckblandad förtjusning att se filmen. Karaktären som går under namnet "The Gipper" blir ju längre filmen lider filmens huvudsakliga objekt som kameran följer. Gippern är losern - kan man väl kalla honom för - i gruppen. Han drar tråkiga skämt och kör sina haranger på spelad överdriven irländsk dialekt. Han ser sårad, ynklig och slagen ut. När han väl hamrar fram en poäng är det som att det var så energislösande så det var knappt värt ansträngningen.

De andra tre hanterar yrket bättre, och verkar tillgodose sig med större framgångar. Det är ynkligt dock att se hur de fortsätter tjata på folk som inte har råd. Får jag ett telefonsamtal eller möter en säljare så går jag därifrån utan eftertanke. Man ska inte förbarma sig över de förlorade själarna. Visst finns det vinnare inom försäljning med härliga personligheter man kan se upp till, men som yrke i sig är det ett jävla leverne: manipulation och teater.

Betyg: 4/5
Citera
2019-01-22, 21:02
Lásky jedné plavovlásky
spoilers ahead!

Tjeckisk (eller tjeckoslovakisk om man ska vara så) rulle av Milos Forman. Trodde Forman var ungrare, låter ungerskt.. Milos.

I alla fall; filmen följer den sedvanliga svartvita gammeleuropa-mallen: lite jazzmusik, lite dans, lite existentialistisk ångest. Filmen handlar om en flicka bland flickor på en skola för flickor, en kväll umgås de med några äldre soldater som vill supa ner dem och ligga lite. En flicka, huvudpersonen, smiter iväg och träffar en pojke som spelade piano på stället. I kombination med humor och kampsport får han henne på fall. Hon blir betagen och dumpar sin pojkvän på skoter som hon gråtskrikande kallar BEST! Pojkmusikern bor i Prag och flickan på landet (antar jag). Hon åker till Prag och blir varse att "inviten" kanske inte var en invit. Musikerns föräldrar skäller, pojken är full, flickan gråter, filmen slutar.

Jag har väldigt svårt för gamla svartvita europeiska filmer. Är det inte svenskt eller Jacques Tati är det för det mesta inte i min smak. Kan de inte underhålla? Måste allt vara så banalt och svårt?

Välspelad men intetsägande film. Inget man inte sett innan i hundratals filmer.

Betyg: 3/5
Citera
2019-01-23, 06:07
Bannlyst
Close (2019)

Det var en medelmåttlig film som gav lite action och spänning. Skådespelarna var bra och filmen gav bra inlevelsekänsla. Så sätt var den välgjord. En film som är värd att se.

6/10
Citera
2019-01-23, 13:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Close (2019)

Det var en medelmåttlig film som gav lite action och spänning. Skådespelarna var bra och filmen gav bra inlevelsekänsla. Så sätt var den välgjord. En film som är värd att se.

6/10

Tyckte att det var en högst medelmåttig actionfilm, ingenting som man inte har sett förut egentligen.
Citera
2019-01-23, 14:05
Medlem
Började se Roma på Netflix. Helt värdelös, 15 minuter städning sen stängde jag av. Varför säger folk den är bra?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in