2019-01-20, 16:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att inte sänka mig till din nivå av personangrepp låter jag dig själv avgöra om det du håller på med handlar om okunskap eller oärlighet.

Jag skrev ”du är för dåligt insatt” som ett svar på ditt inlägg som avslutades med:

Du använder tragedin i Bjärred som ett svepskäl för att föra fram din egen anti-ME propaganda. Det som är mest avskyvärt är att du låtsas göra det av omsorg för offren.”

Och du tycker att du inte vill sänka dig till en nivå av personangrepp....

Om du undviker att klistra på mig analyser av vad jag har för ”svepskäl” , hur ”avskyvärt det jag gör är” eller om jag ”låtsas göra något av omsorg om offren” så ska jag inte heller skriva att du är för dåligt insatt.

Anknyt till Bjärred och fundera över hur någon skulle kunna märka om Agnes höll på att tillfriskna när hon kanske inte fick gå till skolan eller anstränga sig alls. Hur sjutton skulle man veta om hon höll på att bli bättre? Men kanske var nedstämd av att ha haft det så här i flera år?
Sannolikheten att hon verkligen skulle kunna vara på väg att bli bättre från en ME-sjukdom är statisktiskt rätt stor. Men hur skulle det märkas??
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-20 kl. 16:48.
Citera
2019-01-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tog tid.
Föräldrarna var duktigare.
Om jag går till läkaren och säger att jag har brutit armen och läkaren först vill röntga armen så var den ändå bruten när jag gick dit. Den gick inte av på grund av röntgenundersökningen. Fattar du?

Om man startade en dialog om hemundervisning för att man misstänkte ME och det sedan visade sig att det var ME så var det ME redan när dialogen startade. Sjukdomen uppstod inte av dialogen. Fattar du?
Citera
2019-01-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JUst precis och det skulle vara intressant att veta varför.
Varför skulle det vara intressant?
Citera
2019-01-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisen beskriver sin utredning av testamente ochavskeds/förklaringsbrev liksom av digitala spår. Polisen drar därefter/ därför slutsatsen om planering och om medgärningsmannaskap.

Œgärningsmän.

Polisen brukar inte gå långt efter vatten, tvärt om, utredarna brukar vilja lösa saker enkelt och snabbt när ingen ska åtalas.
Polisen ville dessutom både framhålla sin uppfattning om två misstänkta gärningsmän och dämpa spekulationerna.
Det hade lättats gjorts om det hade gått att nämna att man hade forensiska bevis att bägge föräldrarna handgripligen mördade barnen. Polisen hade aldrig låtit bli den möjligheten - om den hade funnits.

Sannolikt har därför alla forensiska undersökningar bara visat på enhandgriplig gärningsman.
Men två personer är misstänkta för att planerat det hela gemensamt.

Det kanske inte finns några forensiska bevis som säger att endera eller båda handgriplgen dödat barnen? Det vore väl en bra anledning att hålla truten om det.
Citera
2019-01-20, 16:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det kanske inte finns några forensiska bevis som säger att endera eller båda handgriplgen dödat barnen? Det vore väl en bra anledning att hålla truten om det.

Polisen sa att man inte ville lämna ut vem som gjort vad.
Inte att man inte kunde det eller visste det.

Det halmstrået om oklarhet hade nog polisen greppat med bägge armarna om det hade funnits...
Citera
2019-01-20, 16:46
Medlem
Citat:
Jag skrev ”du är för dåligt insatt” som ett svar på ditt inlägg som avslutades med

Du använder tragedin i Bjärred som ett svepskäl för att föra fram din egen anti-ME propaganda. Det som är mest avskyvärt är att du låtsas göra det av omsorg för offren.”

Och du tycker att du inte vill sänka dig till en nivå av personangrepp....

Om du undviker att klistra på mig analyser av vad jag har för ”svepskäl” , hur ”avskyvärt det jag gör är” eller om jag ”låtsas göra något av omsorg om offren” så ska jag inte heller skriva att du ör för dåligt insatt.

Anknyt till Bjärred och fundera över hur någon skulle kunna märka om Agnes höll på att tillfriskna när hon kanske inte fick gå till skolan eller anstränga sig alls. Hur sjutton skulle man veta om hon höll på att bli bättre? Men kanske var nedstämd av att ha haft det så här i flera år?
Sannolikheten att hon verkligen skulle kunna vara på väg att bli bättre är statisktiskt rätt stor.

När du förlorar en debatt för att dina sakargument inte håller så tar du i vanlig ordning på dig offerkoftan och styr över till känsloargument. Du har sedan trådens begynnelse bedrivit en anti-ME propaganda. Jag hävdar fortfarande att du gör det med två döda flickor som dina verktyg och att detta är avskyvärt.

Att människor tillfrisknar efter en viss tid baserat på statistiska sannolikheter kan du köra upp i röven doktorn.

En bra läkare blandar aldrig ihop sjukdom och symptom.
Citera
2019-01-20, 16:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Spekulativt: I huset bor en aktiv familj. Här skapas aktivitetsvärme, här förbrukas el enligt "normalförbrukning". Utetemperaturen ökar, värmen går ner, föräldrarna begår sitt nattsvarta dåd - elförbrukning minskar direkt, restvärme räcker någon dag (tröghet). Utetemperaturen sjunker, termostat(er) kallar på ström, värmepumpen går igång, strömmen blir igen normal.

Mer i den andra saken:

Två föräldrar har, i samråd och tillsammans, dödat sina barn och sig själva "därför att de inte har någon livskvalitet, någonsin". Hur mycket bevisning behövs egentligen för att fastslå att barnen är helt oskyldiga och att det handlat om två verkligt störda vuxna ?

Behöver man titta på bilder för det?

Några reflektioner kring den fetade frågan:

Nej, det är självfallet inte nödvändigt att titta på bilder, det håller jag med om; det står redan klart för oss att OH har gått och burit på ett mörker med tanke på de brott han har begått.

Däremot så är det fullt tillåtet att göra det för den som vill; diskussion kring bilder håller sig inom ramen för ämnet, liksom luftvärmepumpar (vars utomhusdel f.ö är placerad på framsidan av familjens hus, intill dörren), analys av PT, LU´s hyllningar av en hustru- och barnamördare, hypotetiska händelseförlopp, ifrågasättande av ME-diagnoser och inkomna PM, etc etc.
Och visst är det väl ändå fantastiskt att vi kan ge varandra utrymme och tillåtelse att få diskutera och spekulera fritt utan att fastslå vare sig det ena lr det andra, sväva ut ibland, fungera som bollplank för varandra, våga utforska oprövade teorier utan att få smäll på fingrarna. Ja, du förstår andemeningen.

Ovanstående är några av de punkter som kännetecknar ett gott diskussionsklimat. Många postare drar sig dessvärre undan i en tråd där allt som sägs/skrivs ska nagelfaras med ett elakt hånflin, bara för att få chansen att få kasta sig över texten i avsikt att få utdela en dräpande kommentar eller att få raljera friskt. Härskartekniker är alltid otrevliga oavsett hur de tar sig uttryck, och bidrar till dålig stämning.
Att vara ute efter att tysta ner och bestämma vad som ska och inte ska diskuteras, det är att inte vilja väl.
Citera
2019-01-20, 16:53
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara intressant?

Att man börjar prata med skolan om hemundervisning för M 2 månader innan hon ens har fått diagnosen. Varför var det så angeläget? Den frågan skulle jag vilja ha svar på.
Citera
2019-01-20, 16:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om jag går till läkaren och säger att jag har brutit armen och läkaren först vill röntga armen så var den ändå bruten när jag gick dit. Den gick inte av på grund av röntgenundersökningen. Fattar du?

Om man startade en dialog om hemundervisning för att man misstänkte ME och det sedan visade sig att det var ME så var det ME redan när dialogen startade. Sjukdomen uppstod inte av dialogen. Fattar du?

ME är betydligt ovanligare sjukdom än depression.
ME har ingen effektiv behandling. Råden till ME- sjuka är totalt kontraindicerade vid nästan de flesta andra sjukdomar där kropprörelser och stimulans snarast förordas.

Varför vill man som förälder börja med att sätta diagnosen ME på barnet och möjligen då stänga in henne i hemmet med hemundervisning och avslutade fritidsaktiviter.
Det gör man väl om man tyvärr måste - men inte innan en diagnos finns?

Nu lyfter mitt plan stracks så jag stänger ner nu. Natti!
Citera
2019-01-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Några reflektioner kring den fetade frågan:

Nej, det är självfallet inte nödvändigt att titta på bilder, det håller jag med om; det står redan klart för oss att OH har gått och burit på ett mörker med tanke på de brott han har begått.

Däremot så är det fullt tillåtet att göra det för den som vill; diskussion kring bilder håller sig inom ramen för ämnet, liksom luftvärmepumpar (vars utomhusdel f.ö är placerad på framsidan av familjens hus, intill dörren), analys av PT, LU´s hyllningar av en hustru- och barnamördare, hypotetiska händelseförlopp, ifrågasättande av ME-diagnoser och inkomna PM, etc etc.
Och visst är det väl ändå fantastiskt att vi kan ge varandra utrymme och tillåtelse att få diskutera och spekulera fritt utan att fastslå vare sig det ena lr det andra, sväva ut ibland, fungera som bollplank för varandra, våga utforska oprövade teorier utan att få smäll på fingrarna. Ja, du förstår andemeningen.

Ovanstående är några av de punkter som kännetecknar ett gott diskussionsklimat. Många postare drar sig dessvärre undan i en tråd där allt som sägs/skrivs ska nagelfaras med ett elakt hånflin, bara för att få chansen att få kasta sig över texten i avsikt att få utdela en dräpande kommentar eller att få raljera friskt. Härskartekniker är alltid otrevliga oavsett hur de tar sig uttryck, och bidrar till dålig stämning.
Att vara ute efter att tysta ner och bestämma vad som ska och inte ska diskuteras, det är att inte vilja väl.
Vilka brott har O begått och hur ser man samma mörker på bilderna på H? Om det syns på gärningsmannen så borde det även synas på gärningskvinnan. Men det kanske är för att dölja detta som alla bilder på henne är bortraderade?

Hon som kvinna var kanske mer medveten om hur lätt det är att se det inre mörkret på ens yttre?
Citera
2019-01-20, 16:57
Medlem
Citat:
ME är betydligt ovanligare sjukdom än depression.
ME har ingen effektiv behandling. Råden till ME- sjuka är totalt kontraindicerade vid nästan de flesta andra sjukdomar där kropprörelser och stimulans snarast förordas.

Varför vill man som förälder börja med att sätta diagnosen ME på barnet och möjligen då stänga in henne i hemmet med hemundervisning och avslutade fritidsaktiviter.
Det gör man väl om man tyvärr måste - men inte innan en diagnos finns?

Nu lyfter mitt plan stracks så jag stänger ner nu. Natti!

Föräldrar sätter inte diagnoser, såvitt dom inte dessutom är läkare och det var inte Oskar och Hanna.
I övrigt så handlar ditt inlägg återigen om behandling av ME vilket är O.T
Citera
2019-01-20, 16:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det händer till o med att brottet på benet är där trots att de inget hittar på röntgen. Då är det bra att ha tro... och återvända en tisdag f.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in