2019-01-10, 17:45
Bannlyst
Om man tittar bakåt på vad S skrev så verkar ni rätt överens egentligen.
S skrev dessutom att det stod i avskedsbrevet att det var planerat sen i höstas och att båda töserna hade kroniskt trötthetssyndrom. Alla de 3 grejerna bekräftades av polis i december.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tror absolut inte hen var någon släkting.
Det jag opponetade mig emot var att hen påstod att A inte varit ute på flera år och de hade kompisar som var uppstyrt och kom på bestämda tider, vilket så inte var fallet.
De hade egna telefoner och gjorde precis som de ville efter studier etc.De kunde ringa precis vem de ville om de hade besök.Vad är det hen sltev som visat sig stämma ?
Jag vill minnas att hen sa att de var så dåliga att de bedrev sina studier i sängen.H var dålig m.m
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det sista stämmer att barnen inte alltid orkade träffa andra. Varken kamrater eller lärare som skulle hem och undervisa dem. Moa hade en vän som de avtalat skulle komma en dag per vecka. Det var Oskar och Hanna som hade frågat föräldrarna till det barnet om de tyckte att det var ok. Jag tror att det var när besöken började glesas ut. Tror. Det kanske inte var så roligt att komma hem till någon som var sjuk i sitt rum och inte hade något nytt kul att berätta. Däremot hade flickorna ofta kontakt med sina klasskamrater genom tex snappchat och instagram. Några av kamraterna har blivit förhörda av polis eftersom de hade kontakt med flickorna strax före polisen antog att töserna dog. Båda flickorna hade både egen mobiltelefon och surfplatta.

Citat:
De hade tillgång till både dator och mobil. De sov mycket.

Citat:
Jag känner till en familj vars barn kom en gång per vecka till Moa då det var vad hon orkade. Agnes hade en annan vän som besökte henne när hon mådde bättre. Ibland gick det inte.
Citera
2019-01-10, 17:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det jag opponetade mig emot var att hen påstod att A inte varit ute på flera år och de hade kompisar som var uppstyrt och kom på bestämda tider, vilket så inte var fallet.
De hade egna telefoner och gjorde precis som de ville efter studier etc.De kunde ringa precis vem de ville om de hade besök.Vad är det hen sltev som visat sig stämma ?
Jag vill minnas att hen sa att de var så dåliga att de bedrev sina studier i sängen.H var dålig m.m

Hen har aldrig utgivit sig för att vara en släkting.

Här är en länk till inlägg med några av det som stämt

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-01-10, 17:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ett inlägg av Stehlitz: Jag har berättat att jag kände hela familjen som bekant. Det betyder att jag har träffat dem alla på byn, på fotbollsträningar, stranden, midsommarfirande, i affären mm. Vi hälsade på varandra men umgicks inte privat. Jag har också berättat att jag känner en lärare som undervisade töserna väl, två familjer som vara nära vänner till familjen samt några andra som stod lite längre ifrån familjen men närmare än jag själv däribland grannar. Utöver detta bor jag i Bjärred där många av oss sörjer sedan länge och mår väldigt dåligt av det inträffade och jag har varit med på båda minnesceremonier som hållits i Bergakyrkan.

Liksom du Elli, var hen en bekant till familjen och de brukade heja på varandra. Ni var, vill jag minnas, oense om en hel del gällande familjen och ni hade även meningsskiljaktigheter kring deras resp. beteende och mående sista tiden.
Senast redigerad av Reviews 2019-01-10 kl. 18:05.
Citera
2019-01-10, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Debran, om du finns, är jag tacksam för att du delade detta inlägg. Det berör mig på djupet och jag beklagar innerligt förlusten.
Och jag vill att du ska veta, att jag verkligen deltar i sorgen denna dag.
Frid över deras minne, som dock inte ska falla i glömska. Var de så fina som du beskriver, är de värda ett bättre öde. Vi får aldrig glömma Agnes och Moa, det är min övertygelse. Kanske inte heller Hanna då, om jag ska tolka dig rätt.

Jag kommer aldrig att glömma Agnes och Moa, men inte heller deras två mördare. Det vore plumpt.
Citera
2019-01-10, 18:15
Medlem
letsdoits avatar
Testamentet vittnar om tidspress:
https://www.juristjouren.se/Filer/malltestamente.pdf

(Att sedan upprepa ett fel i mallen understryker brådskan.)

Och varför är det vederbörligt avstånd mellan testatorernas namnteckningar – medan vittnena trängts ihop och åtskilts endast av ett mellanslag?

Vilket dokument printades ut först: ”Avskeds slash Förklaringsbrev” eller ”Testament[e]”? – Fick någon av de i gemenskapen ingående kontrahenterna provskriva sin namnteckning på en till synes tom (hopvikt) "arkmall" så att utprintaren lättare skulle kunna beräkna signatärernas behov av utrymme, innan testamentets marginaler slutgiltigt fastställdes?

Under mörka höstmånader bör det ha varit många praktiska frågor som avhandlats i skrivbordslampans kalla sken.
Citera
2019-01-10, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Regelbundenhet per vecka gällande besök finns beskrivet av barnvakten - vilket då är överensstämmande. Barnvakt till M, väninna till A.

Sviker minnet är det väl bättre om du kollar bak i tråden, du minns nämligen fel.
Gällande barnen så sas följande snarare:
Citat:
Nu vet jag inte vad som tärde på tösernas ork mest men det är inte så att Agnes aldrig var ute de senaste åren. Däremot långt mindre än tidigare.
Citat:
Töserna levde normala liv innan de blev sjuka. Gick i skolan, hade fritidssysselsättningar, sågs på stranden, vid glasskiosken och var ute på byn med kamrater. Utan sina föräldrar.
Citat:
De hade tillgång till både dator och mobil. De sov mycket.
Citat:
Pianokonserter och fotboll.
Kan inte säga att jag såg på flickorna att de blev sämre men så såg jag inte dem mycket det sista året heller. Smalare, lite blekare och mindre "glansiga" kanske. Framförallt Agnes men det var redan för över ett år sedan.
Citat:
Agnes hade en annan vän som besökte henne när hon mådde bättre. Ibland gick det inte.
Citat:
Sen kom kamrater hem till töserna ibland också. Ibland fungerade och ibland fick de vända i dörren. Jag vet inte med det verkar som att töserna orkade flest saker när de var hemma. Då kunde de ju också dra sig undan direkt om det blev för mycket vilket väl hade varit svårare om de var långt hemifrån. De hade försökt andra sätt med Agnes de andra åren men då blev hon sämre.
Citat:
Däremot har man berättat att båda flickorna var intelligenta och lättlärda och att de var i sängen när de inte orkade sitta uppe. Ofta läste, diskuterade lärarna in kunskaperna med töserna.
Citat:
Sen kom kamrater hem till töserna ibland också. Ibland fungerade och ibland fick de vända i dörren. Jag vet inte med det verkar som att töserna orkade flest saker när de var hemma. Då kunde de ju också dra sig undan direkt om det blev för mycket vilket väl hade varit svårare om de var långt hemifrån. De hade försökt andra sätt med Agnes de andra åren men då blev hon sämre.
Citat:
Det stämmer säkert om höstterminen men tidigare terminer försökte man få tillbaks Agnes flera gånger men hon blev sämre av det.
Citera
2019-01-10, 18:41
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Alltså, det har tidigare i tråden nämnts misshandel och övervakning. Kan O pryglat upp H? Det nämndes ju att hon såg ut att ha ont i ryggen. Kanske höll han dem i ett järngrepp. Många kan vara änglar på jobbet utåt sett men tyranner hemma. Dolde han någonting. Övergrepp? Något som kommit upp till ytan som ifrågasattes. Var verkligen flickorna så sjuka att de behövde vara hemma. Var han rädd för att flickorna skulle mista hemundervisning. Mista sitt bekväma liv. Det nämndes också blod och stökighet. Har han gått lös på dem i köket exempelvis. Överraskades H och sen flickorna. För inte kan en vuxen frisk människa gå med på att strypas frivilligt. Visst, de kan ha suttit och pratat om hur jobbigt livet är tidigare men planera så lång tid. Den ena partnern borde ju reagera och agera. Om denne nu inte varit hårt hållen, nerpsykad och en grå mus. Kanske skulle någon ha hållit sig till fiolspelande istället. Det hade kanske gjort någon lyckligare i själen.
Citera
2019-01-10, 18:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Stehlitz - trådens bästa trådtrollarkonstnär. Desperationen är all time high.

Det värsta är dock att han och hans reinkarnerade diton inte drog sig för att solka ner flickorna och respekten för dom som brottsoffer. Bedrövligt, uselt och lågt.

Stackars barn
Jag blev ganska omgående rekommenderad andra skribenter vid tiden för pressträffen - och ganska snabbt avfärdade jag flera. Inte all sakfakta men egna spekulationer kring vad som påstås ha hänt.
Jag tror det var missan27 som var först ut som rekommendation trovärdig skribent, sen andra över tid. Relevant fakta sökes - bortom det subjektivt färgande tyckandet då det föga intresserar mig - om man funderar kring "varför" och familicid. Vilka komponenter rör det sig om i det komplexa, vad kan i form av synergism ha lett till det fatala beslutet där två vuxna de facto mördar sina barn, gemensamt och i samförstånd och tar livet av sig.

Stehlitz blev säkert inte populär. Denna skrev nämligen neutralt, det var inget partitagande för nån förälder eller släktsida, det var ingen klappjakt på nån syndabock. Det finns ingen hätsket, inget vurmande om föräldrarna heller utan snarare avståndstagande gällande det vedervärdiga beslut de fattade gällande barnen.
Eftersom det finns fakta som sen visar sig stämma så gör detta att det stärker trovärdigheten för att annat kan ha viss bäring.
Citera
2019-01-10, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Alltså, det har tidigare i tråden nämnts misshandel och övervakning. Kan O pryglat upp H? Det nämndes ju att hon såg ut att ha ont i ryggen. Kanske höll han dem i ett järngrepp. Många kan vara änglar på jobbet utåt sett men tyranner hemma. Dolde han någonting. Övergrepp? Något som kommit upp till ytan som ifrågasattes. Var verkligen flickorna så sjuka att de behövde vara hemma. Var han rädd för att flickorna skulle mista hemundervisning. Mista sitt bekväma liv. Det nämndes också blod och stökighet. Har han gått lös på dem i köket exempelvis. Överraskades H och sen flickorna. För inte kan en vuxen frisk människa gå med på att strypas frivilligt. Visst, de kan ha suttit och pratat om hur jobbigt livet är tidigare men planera så lång tid. Den ena partnern borde ju reagera och agera. Om denne nu inte varit hårt hållen, nerpsykad och en grå mus. Kanske skulle någon ha hållit sig till fiolspelande istället. Det hade kanske gjort någon lyckligare i själen.

Dom flesta är ju trotts allt sjyssta både på jobbet och hemma, och dom flesta pryglar inte sina makar. Vad är det som säger att O skulle vara en sån? Finns det några belägg för det?
Citera
2019-01-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Regelbundenhet per vecka gällande besök finns beskrivet av barnvakten - vilket då är överensstämmande. Barnvakt till M, väninna till A.

Sviker minnet är det väl bättre om du kollar bak i tråden, du minns nämligen fel.
Gällande barnen så sas följande snarare:
Barnvakt och kompisar är väl två vitt skilda saker.Det jag hävdade till S var att töserna bestämde helt själva när var hur de skulle träffa sina kamrater.Det florerade en del rykten om att töserna inte hade telefoner och hölls inlåsta.Det bar dessa lögner jag ville dementera.De hade både FB och instagram och mkt kompisar.
Citera
2019-01-10, 19:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Testamentet vittnar om tidspress:
https://www.juristjouren.se/Filer/malltestamente.pdf

(Att sedan upprepa ett fel i mallen understryker brådskan.)
En mall som kan tyda på brådska, ja - enkelt och tidsbesparande. Enda tillägget är boken om mervärdesskatt. I övrigt har man hållit sig till mallen, förutom ett par delar i denna som har uteslutits.
Felet i mallen: "...yttersta vilja och att testamente samt egenhändigt undertecknat testamenet."
Citat:
Och varför är det vederbörligt avstånd mellan testatorernas namnteckningar – medan vittnena trängts ihop och åtskilts endast av ett mellanslag?
Bra uppmärksammat! Linjen för vittnena är nästan heldragen medan raderna för H och O är klart åtskiljda. Förvirring och brådska eller medvetet?
Citat:
Vilket dokument printades ut först: ”Avskeds slash Förklaringsbrev” eller ”Testament[e]”? – Fick någon av de i gemenskapen ingående kontrahenterna provskriva sin namnteckning på en till synes tom (hopvikt) "arkmall" så att utprintaren lättare skulle kunna beräkna signatärernas behov av utrymme, innan testamentets marginaler slutgiltigt fastställdes?
Klart intressant hypotes. Vad gäller underskriften så ser vittnena ut att ha använt sig av samma penna. H och O däremot förefaller ha använt olika pennor. Tydligt fet stil på ort och datum.
Citat:
Under mörka höstmånader bör det ha varit många praktiska frågor som avhandlats i skrivbordslampans kalla sken.
Tid för förberedelse lär det ha funnits gott om.
Senast redigerad av Reviews 2019-01-10 kl. 19:29.
Citera
2019-01-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Då undetskattar du töserna.Du tror inte de bar tillräckligt friska för att tillkalla hjälp ??
Tror det är som polisen säger de har planerat och utfört det här dådet tillsammans.
Men orsaken tvivlar jag starkt på och inte tror jag det var så välplanerat heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in