2018-03-06, 21:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja. Jag vill inte döma eller anklaga någon. Det är alltid riskabelt att uttala sig om en situation som man inte känner till mer än genom skriverier. Men med tanke på att skolpersonal har anmälningsskyldighet så skulle de kanske ha behövt använda den i detta fall? Det riskabla för dessa flickor tänker jag mig var att de levde i en sådan tung och dyster miljö - om det nu var så? Hur orkade föräldrarna stötta sina barn om de själva (föräldrarna) mådde dåligt? Hur skulle barnen kunna känna framtidstro och tillförsikt? Viktiga komponenter för att barn ska orka växa, utvecklas och mogna.

Jag vill inte heller döma de hemundervisande lärarna. Men tänkte de aldrig att flickorna hade en alltför tung situation, när de (lärarna) vistades i hemmet i samband med undervisningen? Tyckte de att det mesta verkade vara rätt okej? Samtidigt som rektor sa att man såg en familj i djup kris...

Men vad skulle ha gjorts rent praktiskt?
Citera
2018-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag förstår inte vad din agenda är för att ifrågasätta mig på alla möjliga konstiga sätt, men det är inte konstigare än att jag har träffat alla i familjen på byn, i samband med fritidssysselsättningar för barnen, på stranden, midsommar samt i skolan vid några tillfällen. Vi var så kallade bekanta som man blir i en liten by. Däremot umgicks vi inte. Jag känner inte till någon som ens i sin vildaste fantasi hade kunnat misstänka att något sånt kunde hända. Men människor var fullt medvetna att Hanna mådde dåligt, att barnen var svårt sjuka och att det blev alltmer tufft för Oskar. På hösten var det tydligt att Oskar mådde mycket dåligt. Om det är eget dåligt samvete som tynger dig tycker jag att du ska släppa det. Du hade inte kunnat hindra det som hände och det är inte rimligt att du ska belasta dig själv för att du inte såg några tecken.
Gokväll, jag har en fråga :-) Du har ju träffat familjen i samband med fritidssysselsättningar. Hur märktes det på flickorna att de var sjuka, vilka tecken visade dom? Orkade de inte vara med? När märktes det att dom vart sjukare? Undrar oxå vad dom tyckte om att göra på fritiden? Tack i förskott :-)
Citera
2018-03-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
...men också skrev ”du förtjänade inte sista tiden”. Låter kraftfullt. Vad som avses?

Detta tror jag hon härleder till situationen på arbetet....som sagt han var kontroversiell i sina utsagor och fakta om både skatt och mervärdesskatt över gränserna och nu skulle han ju bli än mer insatt i och med forskningsanslaget.Detta tror jag tärde på honom.en del.Men han fick mycket input från Professor R D F
Citera
2018-03-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Tack!

Anledningen att det är lättare att "ta det för vad som sades" är att du har ingen hysteri kring det du skriver, ej heller har du en tillbakadragenhet, som ger en creepy feeling...

Med detta menar jag att jag fortfarande har det som tes, att det var en ingrediens, i allt det andra som hände.

Många här som skriver, men också runt 21 i går kväll där det kom in lite nya profiler, reggade 2018, som jag trodde hade lite nytt, skrev ungefär likadant som tidigare skribenter. Några som jag inte sett här tidigare kom in och tillförde mer frågor som var mer intressanta än de som hela tiden kommer in och påstår att det vet mer.

Jag tror i och för sig fragmentariskt på de som inte framför något nytt, de vill kanske väl, har känt en vän till familjen eller mött O på Netto och han undvek dennes blick , eller finns det riktigt fula troll som vill föra en i en viss riktning, bort eller från eller mot något.

Det jag tittar på, jag läste allt i natt som kommit in, från sist jag var inne i tidig kväll, och det intressanta är inte VAD som skrivs, utan HUR det skrivs...

Det kanske var ett kvällsmöte på Scientologerna . Det känns som flera ”grannar och ytligt bekanta” dementerar att de tillhörde sekten trots att man nästan inte vet något annat om familjen. Scientologer pratar inte, har vi fått lära oss av en avhoppare här i tråden.
Citera
2018-03-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men vad skulle ha gjorts rent praktiskt?

Skolan skulle ha gjort en orrosanmälan.
Citera
2018-03-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hm julmiddag före jul på sjömagasinet med vänner är INTE att vara social ???

Hmm Sjömagasinet förresten?! De var alltså i Göteborg på julmiddag? Hela familjen?
Citera
2018-03-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Har fattat det också efter att ha googlat...och inte långt från Malmö och därmed Köpenhamn.

Det ÄR fortfarande en tes jag har, tills jag ser att något annat gäller, att S finns med som en ingrediens i händelsen.
Är det i Arlöv de ska ha ett behandlingscenter med "ljusterapi" - inte den vanliga vintersorten, alltså?
Någon från Skåne på utbildning i slika behandlingsformer?
Kan man lista ut det?
Om det har varit någon sådan klåpare i farten som dessutom misslyckats så skändligt i Bjärred, då vore det rent kriminellt. Åtminstone i biblisk mening.
Citera
2018-03-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Måste bara inflika, som kroniskt sjuk, att ordet livskvalite och använda begreppet står mig väldigt nära till hands. Jag vet knappt vad Scientologerna är. Lägg inte för stora växlar på det för det kan vara en tillfällighet. Många kämpar för en bättre livskvalite, många lockar folk med hopp om bättre livskvalite inom olika områden och det är inte alls ett ovanligt begrepp, enligt mig!

Ordet känns främmande att använda som skäl att mörda sina barn. Det har flera reagerat på.
Citera
2018-03-06, 21:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Med hela familjen eller skulle de åkt ifrån sina barn? Det kan inte hänt under denna jul i alla fall. Möjligen 2016. Jag börjar misstänka att du hittar på.
Varför inte?
De lämnade ju sina barn ensamma regelbundet, när båda var på jobbet.
Citera
2018-03-06, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouCandy
Gokväll, jag har en fråga :-) Du har ju träffat familjen i samband med fritidssysselsättningar. Hur märktes det på flickorna att de var sjuka, vilka tecken visade dom? Orkade de inte vara med? När märktes det att dom vart sjukare? Undrar oxå vad dom tyckte om att göra på fritiden? Tack i förskott :-)

Pianokonserter och fotboll.
Kan inte säga att jag såg på flickorna att de blev sämre men så såg jag inte dem mycket det sista året heller. Smalare, lite blekare och mindre "glansiga" kanske. Framförallt Agnes men det var redan för över ett år sedan.
Citera
2018-03-06, 21:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
...men också skrev ”du förtjänade inte sista tiden”. Låter kraftfullt. Vad som avses?
Jag tror de trollar allihop, kollegorna som skrev minnesord direkt efter det blev känt, *skademinimering*.
Dessutom var de märkbart känslokalla, med tanke på utförda barnamord.
Citera
2018-03-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Självmord är inte accepterat inom SC. Deras värderingar är ganska lika de kristna. Evigt liv, att man består av kropp och själ etc.
Så man kan nog trots allt inte tänka sig nån level-up tanke hos föräldrarna.

Däremot har det förekommit självmord (enligt anhöriga) efter att personer gjort deras personlighetstester.

Avhoppare har vittnat om hur de nästan drivits till självmord. En av dem spelade dock deprimerad för att slippa ut ur ”högkvarteret” och kunna fly. Man ville inte ha självmord där men uppenbarligen förekom det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in