Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Exakt så - mycket tyder på att barnen kanske var hemma mot sin vilja. I vart fall mot sin vilja att aldrig få gå till skolan, fortsätta med hobbies eller delta i livet utanför.
Dessa barn levde som djur instängda i en bur där skötarna försåg dem med mat och tränarna kom för undervisning några dagar i veckan. I Sverige - mitt bland oss.
Mitt i en kommun med skola, sjukvård och Soc - utan att det finns några egentliga referat om annat att deras skötare och tränarnas chefer var nöjda med undervisningen i buren.
Barnen-i-burens åsikter har inte framkommit - ungefär som man inte heller vet vad en fågel i bur tycker.
Orosanmälan hade behövts. Att kommunen nu, som enda kommmun i Sverige, infört en regel om att alltid kontakta Soc om ett barn är borta från skolan på samma sätt som töserna var - är bara ett bevis för att kommunen har insett vilket fatalt misstag man gjort.
Tyvärr är det försent för fåglarna Agnes och Moa i buren.
Jag tycker att du övervärderar Socialtjänstens kompetens samtidigt som du förringar alla andra aktörer som varit engagerade kring denna familj. Precis ALLA förolämpar och diskrediterar du t.ex. lärarna som är de som är närmast barnen kallar du föraktfullt för tränare, rektorn för tränarnas chef och föräldrarna för skötare.
Däremot Socialtjänsten som pga utebliven oro för denna familj inte varit involverad sätter du på en Piedestal. Då minsann skulle detta kunna undvikas.
Låt mig då påminna dig om den 8-åriga flickan Yara Alnajjar som torterades och misshandlade till döds av sina vårdnadshavare i Karlskrona.
Där duggade orosanmälningar in till Socialtjänsten i parti och minut från Rektor, lärare, polisen, grannar, affären mfl. Nästan alla i närheten av den utmärglade, blåslagna flickan som haltande i tunna kläder sågs gå till skolan larmade Socialtjänsten. HÄNDE INGENTING!
Den ambulansförare som var först på plats i lägenhet med 35 års erfarenhet storgrät när han frilade bröstet för HLR. Flickan hade öppna benfrakturer, blåslagen med stort antal äldre frakturer. "Har aldrig sett något så fruktansvärt" sa han. Yaras liv gick inte att rädda.
Kanske OT, men också en erfarenhet att beakta.
Skolan med Rektor och lärare samt klasskamrater var dom första att göra en orosanmälan och upprepade dylika av den anledning att dom var närmast Yara. Såg henne varje dag. Kände henne. Pratade med henne. Orosanmälan fullföljdes sedan av flera från skolan, många från grannarna och andra som såg Yara.
Socialtjänsten skyllde på Rektor och Skolan, vilket fick rektorn att försöka ta livet av sig och är nu för alltid invalidiserad.
I efterhanden framkom att kommunen varit medvetna om de grava problem som fanns på Socialtjänsten i Karlskrona. Rektor och skolan fick erkännande.
Med det sagt tycker jag att samtliga aktörer i skyddsnäten kring barn ÄR viktiga. I stort sett alla har också varit involverade kring denna familj.
Jag har, som tidigare sagts, läst en hel del berättelser om sjuka barn som oftast får hemundervisning för att närvaro i skolan inte är möjlig pga sjukdom. Där betonar föräldrarna hur stort och viktigt inslag det är för barnen att få utvecklas samt bli sedda av och prata med andra än föräldrarna. Lärarnas betydelse är större än själva undervisningen.