2018-04-14, 20:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Men allt det där har ju bara bäring om barnen var friska. Annars blir det ju som att tycka synd om barn som tvingas att gipsas för att de brutit benet eller gå på cytostatikabehandling för att de fått cancer. Dessutom var det väl inte föräldrarna som bestämde diagnos eller att det skulle bli hemundervisning?
Men om barnen var helt friska vilket det finns väldigt mycket som tyder på att de inte var så hade såklart det varit som att stoppa dem i en bur. Men återigen vad är det som tyder på att det var friska?Har jag missat något?

Det har faktisk bäring också om barnen inte var väldigt sjuka. Om barnen orkade delta i lärarnas privatundervisning och prestera väl som någon påstod - kan det helt enkelt inte varit omöjligt för dem att kunna åka iväg till skolan för att träffa kompisar ibland. Och ändå hjälpte varken O eller H dem dit - de besökte aldrig skolan under höstterminen.
Det finns någon uppgift att Agnes varit med på skolavslutningen 22/12 och "sett ut som vanligt" - men det kan mycket väl vara en trådsanning.

Jag ser det som att antingen:

Var barnen helt friska - då gjorde földrarna fel
Var barnen inte så sjuka - dito
Var barnen väldigt sjuka - då hade de inte klarat hemundervisningen.

Hur jag än vrider på den tärningen går det inte ihop.
Citera
2018-04-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Exakt så - mycket tyder på att barnen kanske var hemma mot sin vilja. I vart fall mot sin vilja att aldrig få gå till skolan, fortsätta med hobbies eller delta i livet utanför.

Dessa barn levde som djur instängda i en bur där skötarna försåg dem med mat och tränarna kom för undervisning några dagar i veckan. I Sverige - mitt bland oss.

Mitt i en kommun med skola, sjukvård och Soc - utan att det finns några egentliga referat om annat att deras skötare och tränarnas chefer var nöjda med undervisningen i buren.
Barnen-i-burens åsikter har inte framkommit - ungefär som man inte heller vet vad en fågel i bur tycker.

Orosanmälan hade behövts. Att kommunen nu, som enda kommmun i Sverige, infört en regel om att alltid kontakta Soc om ett barn är borta från skolan på samma sätt som töserna var - är bara ett bevis för att kommunen har insett vilket fatalt misstag man gjort.
Tyvärr är det försent för fåglarna Agnes och Moa i buren.

Jag tycker att du övervärderar Socialtjänstens kompetens samtidigt som du förringar alla andra aktörer som varit engagerade kring denna familj. Precis ALLA förolämpar och diskrediterar du t.ex. lärarna som är de som är närmast barnen kallar du föraktfullt för tränare, rektorn för tränarnas chef och föräldrarna för skötare.

Däremot Socialtjänsten som pga utebliven oro för denna familj inte varit involverad sätter du på en Piedestal. Då minsann skulle detta kunna undvikas.

Låt mig då påminna dig om den 8-åriga flickan Yara Alnajjar som torterades och misshandlade till döds av sina vårdnadshavare i Karlskrona.

Där duggade orosanmälningar in till Socialtjänsten i parti och minut från Rektor, lärare, polisen, grannar, affären mfl. Nästan alla i närheten av den utmärglade, blåslagna flickan som haltande i tunna kläder sågs gå till skolan larmade Socialtjänsten. HÄNDE INGENTING!

Den ambulansförare som var först på plats i lägenhet med 35 års erfarenhet storgrät när han frilade bröstet för HLR. Flickan hade öppna benfrakturer, blåslagen med stort antal äldre frakturer. "Har aldrig sett något så fruktansvärt" sa han. Yaras liv gick inte att rädda.

Kanske OT, men också en erfarenhet att beakta. Skolan med Rektor och lärare samt klasskamrater var dom första att göra en orosanmälan och upprepade dylika av den anledning att dom var närmast Yara. Såg henne varje dag. Kände henne. Pratade med henne. Orosanmälan fullföljdes sedan av flera från skolan, många från grannarna och andra som såg Yara.

Socialtjänsten skyllde på Rektor och Skolan, vilket fick rektorn att försöka ta livet av sig och är nu för alltid invalidiserad.

I efterhanden framkom att kommunen varit medvetna om de grava problem som fanns på Socialtjänsten i Karlskrona. Rektor och skolan fick erkännande.

Med det sagt tycker jag att samtliga aktörer i skyddsnäten kring barn ÄR viktiga. I stort sett alla har också varit involverade kring denna familj.

Jag har, som tidigare sagts, läst en hel del berättelser om sjuka barn som oftast får hemundervisning för att närvaro i skolan inte är möjlig pga sjukdom. Där betonar föräldrarna hur stort och viktigt inslag det är för barnen att få utvecklas samt bli sedda av och prata med andra än föräldrarna. Lärarnas betydelse är större än själva undervisningen.
Citera
2018-04-14, 20:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du borde bli talskrivare till någon politiker för du har verkligen talang att få ingenting att låta riktigt dramatiskt. Man får nästan tårar i ögonen när man ser dom stackars hålögda barnen med fingrarna runt burgallret som små fågelklor samtidigt som Oskar och Hanna står utanför och skrattande gnuggar händerna. Deras lycka var fullständig när dom lyckades låsa in barnen och sedan slog ihjäl dom. Som avslutning firade dom genom att ta självmord. Den ultimata familjelyckan.

Jag blev inspirerad av dig!

Ja det är så man uppfattar inläggen. Inte undra på att hen stångar pannan blodig.
Citera
2018-04-14, 20:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungabloggen
Ja, Scientologer ser ofta Psykiatrin som den stora satan och någon psykiatrisk behandling med psykofarmaka för den som är född och inväxt i sekten kan i princip betyda att denne får lämna det enda hem den någonsin känt till under hela sitt liv. Så NO-NO är det samtidigt som det är en av de saker som skulle kunna tala för Scientologi i detta fallet.

Grundaren till Scientology L Ron Hubbard var så stolt över sitt samman-stulna lappverk scientology att han skickade runt några ex av sitt skötebarn. Men ingen av de psykologiska eller psykiatriska institutionerna/auktoriteterna lyckades med att inse vilket genialt verk den geniale skribenten åstadkommit. Tvärtom. Sedan dess hatade Hubbard Psykiatri trotts att han själv tog hjälp av den.

L Ron Hubbard's Egna son tog livet av sig
visar kanske mer än mycket annat att lösningen på alla problem inte finns inom Scientology ramen. Vilket ger medlemmarna ett ganska rejält vakuum vilket suger ganska stenhårt. Men förvänta dig inte att Scientologerna berättar om detta... Det är en del i konspirationen mot Scientology som de flesta andra kallar verkligheten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_and_psychiatry

I och med att Scientologer ofta tror sig ha lösningen på det mesta
-kan sjukdomar gå för långt och därmed också bli obotliga och därför måste döljas.
-liksom alla andra konsekvenserna av denna övertro
När en av Hubbard's äldsta trotjänare inom Scientologin och egentligen den med högst rang inom Scientologin tillsammans med sin man, fick cancer och så småningom dog, så separerades hon först från gruppen för att dö i avskildhet. För scientologin har lösningen på allt, därmed kan detta liksom inte ske. och om det ändå sker så var det den stora trotjänarinnans egna fel!

https://www.villagevoice.com/2012/01/30/death-of-a-scientologist-why-annie-broeker-famous-in-the-church-had-to-die-in-secret/
Annie Broeker and Pat Broeker. Medlemmarna gick själva runt och samlade pengar till hennes födelsepresent när hon redan var död, så vissa saker når inte in speciellt bra i organisationen. s.a.s.

Så visst kan Suicid vara överrepresenterat inom scientologin liksom flera behandlingsbara sjukdomar tex cancer. Exempel på detta finns otal
http://www.dailymotion.com/playlist/x514hg
Leah Remino Scientology the Aftermath
http://www.xenu-directory.net/mirrors/www.whyaretheydead.net/
Scientology och knepiga dödsfall, ett exempel eller googla själv..
Men den som säger sanningen får ofta ett helvete inom organisationen vilket också riskerar att göra livet till ett helvete för den som berättat sina livs hemligheter under bikten och nu kan få en trevlig lite hat sajt som bara snackar skit om dig och vad för skit du någonsin kan tänkas ha gjort. rätt på webben. Vilket gör att många lämnar utan minsta kritik, eller spår som kastar skugga tillbaka på den stora solen ...
Sammantaget finns det flera saker som talar för en filosofisk likställdhet inför ett på flera sätt och flera nivåer så gränsöverskridande beslut som i detta fall. Så min gissning blir att någon typ av auktoritär tro mycket väl kan finnas i bakgrunden.

Astrid Moa född i Tynnered blev 11 år gammal
Agnes Margareta född i Johanneberg Göteborg liksom sin mor, han bli 14 år gammal.
Hubbard uppskattade själv unga flickor och omgavs med just sådana. Annie Broeker började tjäna Scientologin när hon var i Agnes ålder, så visst kan Scientologi vara mycket bra för de som likt grundaren gillar att kannibalisera på materialet i omgivningen och utropa sig själv till hjälte.

https://tonyortega.org/2017/10/14/coming-to-grips-with-scientologys-most-vile-secret-which-was-hiding-in-plain-sight/
En sjuårig flicka som blir kysst av en man... och just hur den lilla flickans reaktion betraktas som anomalin kanske säger något.. Om självkritik och dess frånvaro på sina håll.

Flashback spärrad i Scientologikyrkans hemliga Censurprogram
http://www.flashback.se/flashbacks/scientologi/
Censuren inom Scientologikyrkan är ofta mycket omfattande och effektiv, tex kyrkans egna programvara vilken distribuerades gratis till medlemmarna. Programmet gick in i operativsystemet och ändrade om med filterprogramvara etc... Detta redan på 90 talet så Scientology är erfarna och förstår vikten av att negativ feedback inte når ut. Eller in.

Viktig Kritik tenderar att tystas!
De flesta av de tyngre namnen som lämnat Scientology och kritiserat Scientologin har fått en egen hat sajt på webben i sitt egna namn med alla sina livs hemligheter de själva uppmanats att erkänna under bikten. Så förstå att just det där att lämna sekten inte är världens lättaste grej. Fick din mamma elchocker när hon var gravid med dig och senare tog livet av sig genom att hoppa från Golden gate bron kan du ge dig fan på att du har en sajt om dig som tar upp just detta. Om du hoppar av sekten.
https://scientologylronhubbard.files.wordpress.com/2017/07/up-the-bridge-to-the-golden-state-faith-in-loyal-loving-grace.jpg
Vacker solnedgång med Golden Gate bron i bakgrunden och din släkthistoria på några papper, det ser vackert ut men du fattar....
https://scientologylronhubbard.files.wordpress.com/2017/07/scientology-fair-game.png?w=630
Din egna historia om mentalsjukdomarna i din släkt och ... Så visst är censur och utplånande av kritiska röster mot Scientologin väldigt viktigt för sekten. Nu ser du dina egna ord om att du själv var världens yngste som fick elchocker och hur de har påverkat dig. Så visst har sekten en del av de nödvändiga likriktnings argumenten i ett hopplöst läge som krävs för att kunna synkronisera något så stenhårt känslokallt och likförbannat tro att du är helig. Det som finns därinne kommer inte alltid ut.

Tack för denna info.
Läste med obehag.
Om O och H hade kopplingar till detta är det inte konstigt om de blev knäppa och gjorde knäppa saker. Skrämmande.
Citera
2018-04-14, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det har faktisk bäring också om barnen inte var väldigt sjuka. Om barnen orkade delta i lärarnas privatundervisning och prestera väl som någon påstod - kan det helt enkelt inte varit omöjligt för dem att kunna åka iväg till skolan för att träffa kompisar ibland. Och ändå hjälpte varken O eller H dem dit - de besökte aldrig skolan under höstterminen.
Det finns någon uppgift att Agnes varit med på skolavslutningen 22/12 och "sett ut som vanligt" - men det kan mycket väl vara en trådsanning.

Jag ser det som att antingen:

Var barnen helt friska - då gjorde földrarna fel
Var barnen inte så sjuka - dito
Var barnen väldigt sjuka - då hade de inte klarat hemundervisningen.

Hur jag än vrider på den tärningen går det inte ihop.

Läraren till Agnes har berättat att barnen ofta var i sängen när de undervisades och att de pratade om skolämnena. Barnen var begåvade så det gick rätt så bra den vägen. Man gjorde bedömningen att de skulle klara detta som mest 3-4 dagar i veckan. Tyvärr blev dagarna ofta förkortade då töserna inte orkade hela dagen och många dagar fick de ställa in. Sen kom kamrater hem till töserna ibland också. Ibland fungerade och ibland fick de vända i dörren. Jag vet inte med det verkar som att töserna orkade flest saker när de var hemma. Då kunde de ju också dra sig undan direkt om det blev för mycket vilket väl hade varit svårare om de var långt hemifrån. De hade försökt andra sätt med Agnes de andra åren men då blev hon sämre.
Citera
2018-04-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Tack för svar på på tal.
Det är så klart inte 100% säkert att soc hade räddat barnen, men kunde det bli sämre menar du?
Citera
2018-04-14, 20:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har, som tidigare sagts, läst en hel del berättelser om sjuka barn som oftast får hemundervisning för att närvaro i skolan inte är möjlig pga sjukdom. Där betonar föräldrarna hur stort och viktigt inslag det är för barnen att få utvecklas samt bli sedda av och prata med andra än föräldrarna. Lärarnas betydelse är större än själva undervisningen.

Jo jag följde också Yara-fallet och läste med ilska och chock rättläkarens beskrivning av hennes skador, dock minns jag inget om öppna frakturer. Många frakturer överallt av olika ålder fanns det dock. Helt fruktansvärt, hoppas mördarna lider i fängelset.

Om andra föräldrar vittnat om hur viktig yttre kontakter är för barn som får hemundervisning - ör det väl antagligen ännu viktigare för barn som får hemundervisning över flera år eller för två syskon som båda får hemundervisning på heltid.

Dock kan väl antagligen inte några vuxna lärare ersätta allt socialt umgänge med andra och framför allt jämnåriga. Vi vet ju inte heller vilkens sorts lärare barnen hade som privatlärare dvs vilka umgängesformer de hade. Den strikta ämnesfocuserade eller den som är mer kompis och pratar om allt och livet. Det är ju lite bestickande, som andra också påpekat, att den lärare som ringde på 9/1 trodde att familjen rest bort. Man undrar ju hur "nära" den läraren stod de sjuka töserna. Eller hur sjuka flickorna var om de utan vidare kunde tas för att ha rest bort.

Visst socialtjänsten har väl både bottennapp och välfungerande delar som allt annat. Men det som stör är att så få personer hade inblick i flickornas liv - och framför allt inte den myndighet som har uppdraget att se till att barn inte far illa, Soc. Soc i Bjärred kände inte ens till döttrarnas excistens.
Och dessa flickor for kanske väldigt ilka av att sitta i bur innan de verkligen for illa av att bli mördade av sina föräldrar.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-14 kl. 21:07.
Citera
2018-04-14, 20:45
Medlem
Citat:
Läraren till Agnes har berättat att barnen ofta var i sängen när de undervisades och att de pratade om skolämnena. Barnen var begåvade så det gick rätt så bra den vägen. Man gjorde bedömningen att de skulle klara detta som mest 3-4 dagar i veckan. Tyvärr blev dagarna ofta förkortade då töserna inte orkade hela dagen och många dagar fick de ställa in. Sen kom kamrater hem till töserna ibland också. Ibland fungerade och ibland fick de vända i dörren. Jag vet inte med det verkar som att töserna orkade flest saker när de var hemma. Då kunde de ju också dra sig undan direkt om det blev för mycket vilket väl hade varit svårare om de var långt hemifrån. De hade försökt andra sätt med Agnes de andra åren men då blev hon sämre.

Alltså, alltså, alltså... Det är inte bra att du berättar vad en av Agnes lärare sagt. Jag trodde att lärare hade tystnadsplikt om såna här prekära saker. Sen hade ju Agnes bara tre lärare och kanske någon av dem läser här och det blir cat fight.

Agnes skulle på möte i skolan första veckan. Du verkar veta det mesta så jag måste fråga dig: varför hade rektor bara mailat en (1) förälder i december om Agnes möte första vecka 2018? Har inte båda vårdnadshavare rätt att få samma information eller kallelser? Oavsett om O skötte Agnes skolgång så anser jag att skolan måste informera båda föräldrarna. Vad tror du?
Citera
2018-04-14, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Alltså, alltså, alltså... Det är inte bra att du berättar vad en av Agnes lärare sagt. Jag trodde att lärare hade tystnadsplikt om såna här prekära saker. Sen hade ju Agnes bara tre lärare och kanske någon av dem läser här och det blir cat fight.

Agnes skulle på möte i skolan första veckan. Du verkar veta det mesta så jag måste fråga dig: varför hade rektor bara mailat en (1) förälder i december om Agnes möte första vecka 2018? Har inte båda vårdnadshavare rätt att få samma information eller kallelser? Oavsett om O skötte Agnes skolgång så anser jag att skolan måste informera båda föräldrarna. Vad tror du?
Jag har ingen tystnadsplikt. Jag känner inte till något om nåt skolmöte.
Citera
2018-04-14, 20:55
Medlem
Citat:
Man skulle också kunna tolka det som ett ifrågasättande hur du skulle kunna känna till att lärare har berättat dittan eller dattan
Citera
2018-04-14, 20:55
Medlem
Citat:

Nej, det vet vi. Du utelämnar någon som är lätt att identifiera.

Skolmötet var det som rektor beskrev i media.
Citera
2018-04-14, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej, det vet vi. Du utelämnar någon som är lätt att identifiera.

Skolmötet var det som rektor beskrev i media.

Vill du inte att jag ska berätta något mer?
Jag känner inte till omständigheterna till det mötet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in